Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Hei! Aikani jahkailtua on kohta tulossa aito saksanpyörä K75S -87.
    Onko kokemuksia Mobil 1:tä tai muista sopivista autoöljyistä?
    Mites tuo ruisku, vaatiiko jotain erityistä huomiota talvisäilytystä
    varten?
  2. #2
    Toi öljy on jo parasta mitä siihen voi tunkea. Vähenpikin riittäisi. Tuo iso luku perässä merkkaa, että väljempikin mopo pitää öljyt sisässä. Laita vaan - ainakaan mitään vahinkoa et tee.
    Dixi et animam levavi
  3. #3
    Ruiskut ei välttämättä vaadi sen enempää huomiota talven varalle mutta keväällä voip joku kolmesta, todennäköisyys noin 5/6, ruiskusta olla hetken aikaa jumissa ennen kuin lähtee mukaan. Ilmenee huonona käyntinä hetken aikaa. Tämän voinee estää jollakin sopivalla kemmikaalilla, jota sotketaan polttoaineen sekaan ennen seisontaa.

    Mainitsemasi öljy vaikuttaa tarpeeettomankin ohuelta. Ja arvokkaalta. Delvacia laittaisin itse.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  4. #4
    5w-50 Mobil on turhan juoksevaa öljyä. Kun pyörä on sivutuella valuu öljyä sylinteriin. Käynnistetteässä savuttaa ja lisää öljyn kulutusta
    Jäykempi 5w-40 *on parempi vaihtoehto.

    Aina mie muistan nuo arvot väärinpäin.
    Elikkä 10w-50 on minun mielestä sopivampi öljy.



    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  5. #5
    Kiitoksia vastauksista. Valmistaja muistaakseni suosittelee 20W50
    öljyä, eikös Delvacia saa korkeintaan W40:nä? Riittääkö tuo?

    Tässä pyörää odotellessa ostin valmiiksi öljynsuodattimen ja
    siihen sopivan avaimen löysin kohtuuhintaan autotarvikeliikkeestä.
    Avaimen ulkohalkaisija on 82 mm, mahtuuko poteroon vai joutuuko
    ohentamaan päältäpäin?
  6. #6
    Tässähän menee ihan sekaisin. Eikös 5W40 ole ohuempaa kuin
    5W50?
  7. #7
    Noin minäkin olen ajatellut. Riittääkö puimuriin siis tuo
    40 yläpäässä?
  8. #8
    Delvacia on 10-jotakin ja 15-jotakin. Molempia on tallissa.

    Tuonaikaisen Bemarin pito sivutuella ei ole edes mielekästä koska sivutuki on hieman hankalakäyttöinen ja keskituki taas erittäin helppokäyttöinen.

    -88 vuosimalliin saakka savutusta on mutta se ei ainakaan omassani näkynyt öljynkulutuksessa. Sivutukea en mainitsemastani syystä paljoakaan käyttänyt.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  9. #9
    Vähän perustietoa (Teboilin sivuilta kopioitu):

    Mineraaliöljyt:

    Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät.


    Osasynteettiset öljyt:

    Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.


    Synteettiset öljyt:

    Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot *"samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.

    Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:


    Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
    Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus


    SAE-viskositeettiluokitus:

    Moottoriöljyjen viskositeetti ilmaistaan SAE (Society of Auto-motive Engineers) -luokituksen avulla. SAE-luokituksessa moottoriöljyt on jaettu yhteentoista eri luokkaan: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 ja 60. Näistä luokista pelkällä numerotunnuksella varustettujen luokkien öljyille on määritetty oheisen taulukon mukaiset viskositeetin raja-arvot lämpötilassa 100 °C.
    W-kirjain luokan numeron yhteydessä ilmaisee öljyn soveltuvuuden kylmiin olosuhteisiin. Näiden luokkien öljyille määritetään taulukon mukaisen miniviskositeetin 100 °C:ssa lisäksi pumpattavuuden rajalämpötila sekä viskositeetti kylmissä lämpötiloissa.


    Kullekin SAE-luokalle on määritelty maksimiviskositeetti omassa lämpötilassaan (kts. oheinen taulukko). Viskositeetin mittaus perustuu kylmän kampikammion jäljittelijään (CCS-laite). Pumpattavuuden rajalämpötila taas kuvaa alinta lämpötilaa, jossa moottorin öljypumppu pystyy siirtämään öljyä voitelujärjestelmässä. Sitä voidaankin pitää alhaisimpana turvallisena kylmäkäynnistyslämpötilana


    Taulukossa oleva HTHS tulee sanoista High Temperature High Shear Rate eli "korkea lämpötila suuri leikkaus". Tällä testillä mitataan öljyn viskositeetin pysyvyyttä kuumissa ääriolosuhteissa.


    Suurin osa nykyään myytävistä moottoriöljyistä on moniasteisia eli ne täyttävät ilmoitetun luokan viskositeettivaatimukset sekä kylmässä että kuumassa.

    Moottoriöljyjen SAE-luokitus
    SAE-
    luokka CCS-viskositeetti
    cP/ºC Pumpattavuuden
    rajalämpötila, ºC Viskositeetti
    cSt/100 ºC
    min * max HTHS
    cP***

    0 W 6.200/-35 -40 3,8 * *- * *
    5 W 6.600/-30 -35 3,8 * *- * *
    10 W 7.000/-25 -30 4,1 * *- * *
    15 W 7.000/-20 -25 5,6 * *- * *
    20 W 9.500/-15 -20 5,6 * *- * *
    25 W 13.000/-10 -15
    9,3 * *- * *
    20 * * * 5,6 * *< 9,3 2,6
    30 * * * 9,3 * *< 12,5 2,9
    40 * * * 12,5 * < 16,3 2,9*
    40 * * * 12,5 * < 16,3 3,7**
    50 * * * 16,3 * < 21,9 3,7
    60 * * * 21,9 * < 26,1 3,7

    *) Viskositeettiluokat SAE 0W-40, 5W-40 ja 10W-40.
    **) Viskositeettiluokat SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40 ja 40.
    ***) Minimiviskositeetti 150°C:n lämpötilassa HTHS-kokeessa.


    API-luokitus:

    Moottoriöljyjen API-luokitus on syntynyt ja sitä kehitellään API:n (American Petroleum Institute), ASTM:n (American Society for Testing and Materials) ja SAE:n yhteistyönä. Se määrittelee useiden eri parametrien (esim. männän puhtauden, männänrenkaiden kulumisen jne.) raja-arvoja erilaisia testimoottoreita käytettäen.

    Moottoriöljyjen API-luokitus on jaettu kahteen ryhmään:

    1) Bensiinimoottoriöljyt, joille on käytössä luokat SE, SF, SG, SH, SJ ja SL.
    2) Dieselmoottoriöljyt, joille on käytössä luokat CC, CD, CE, CF, CG ja CH.

    Bensiinimoottoriöljyt
    SE Vuosimallia 1972-1980 olevien bensiinimoottoreiden tyypillinen käyttöluokka.
    SF * Puhtaanapito- ja kulumisenesto-ominaisuudet paremmat kuin SE-luokassa. Vuosimallia 1981-1988 olevien bensiinimoottoreiden laatuvaatimus.
    SG * Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.
    SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.
    SJ *1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
    SL *Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.
    Dieselmoottoriöljyt
    CC *Käyttö on tyypillistä kevyesti ahdetuille ja ahtamattomille dieselmoottoreille, jotka toimivat keski-raskaissa olosuhteissa.
    CD * Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä.
    CE * Käyttö on tyypillistä voimakkaasti ahdetuille ja erittäin raskaasti kuormitetuille dieselmoottoreille.
    CF *Esikammiodieselmottoreille tarkoitettu luokitus, joka on edelleen käytössä kevyessä dieselkalustossa.
    CF-4 CE:n korvaava parannettu luokitus.
    CF-2 Muuten sama kuin edellä, mutta kaksitahtidieseleille.
    CG-4 Amerikkalaisille raskaan kaluston dieseleille tarkoitettu luokka.
    CH-4 Uusin raskaan kaluston luokitus vuoden 1998 päästöstandardit täyttäville öljyille, jotka on tarkoitettu rikittömällä tai vähärikkisellä polttoaineella toimiviin dieselmoottoreihin.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #10
    Puimuriin tuli laitettua Shellin X100 20W50:et. Ensi kesä näyttänee
    miten luikasteet pelittää.

    Tuosta öljynsuodattimen avaimesta tiedoksi, ulkohalkaisijaltaan
    82 mm mahtui sinne poteroon. Avain maksoi reilut 12 euroa
    autotarvikeliikkeestä.
  11. #11
    Ei sinne mopon koneeseen kannata työntää ihan litkuja eli tuollasia 5W50 lientä. Kokeilin viime kesänä tollasta 20W50 litkua ja koneen mekaaniset äänet oli paljon pienemmät ja vaihteisto toimi paremmin sekä myös (koska mopossani on märkäkytkin) kykin toimi paremmin.
  12. #12
    Ei taida hirveästi vaihteiston toimintaan Puimurissa vaikuttaa tuo 5W50 kun lootassa on ihan omat öljyt.

    Niin ja sinne lootaan nuo öljyt eivät kyllä kuulu...
    <p>2002-2014</p>
  13.  
  14. #13
    Olen ajellut jo pidemmän ajan n.150 tkm BMW K1100 RS
    pyörällä käyttäen Mobil 1 5W-50 öljyä. Ölyn vaihto välinä on
    ollut 10 tkm:ä olettaen jotta synteettiset öljyt säilyttävät
    ominaisuudet paremmin kuin mineraaliöljyt. K100 RS käytin 20W-50 mieraaliöljyä vaihtoväli oli 5 tkm. K100 ei kuluttanut
    öljyä lainkaan, tässä K1100:sessa ölyä on kulunut jonkin verran, mutta se kait kuuluu tämän pyörän ominaisuuksiin.
    Vaihdoin synteettisiin koska nämä pidemmät vaihtovälit sopivat kesälomareissuhin paremmin.