Suomessa on lähes jokaisella paikkakunnalla panostettu matkailijoihin. On rakennettu caravaanareille leiriytymispaikkoja ja jätetankkien tyhjennyspisteitä, veneilijöille vierasvenesatamia ja retkikohteita. Motoristeja ei ole ajatellut kukaan. Mitenkä sitten motoristit eroaa muista matkustavaisista ? Motoristit ostaa lähes KAIKEN paikan päältä. Vai onko jollain tapana raahata kaljakoria parin viikon reisun ajan?
Olen senverta vanha motoristi ettei telttaelämä houkuttele. Kontio on asiasta poikkeus. Haluan siis nukkua lakanoiden välissä. Ajopäivänä en koskaan syö muuta kuin korkeintaan voileivän, mutta illalla haluaisin syödä kunnollisen aterian. Makkaraa en kelpuuta ruuaksi ja taasen on Kontio poikkeus.
Yritin joskus Kalajoen Hiekkasärkkien markkinointivastaavalle kertoa näitä ajatuksia. Hän ei kertakaikkiaan ymmärtänyt. Hän oli vain innostunut kokoontumisajojen saamisesta Hiekkasärkille.
Mielestäni voitais nyt talven aikana kerätä listaa hyvistä ja kohtuuhintaisista majapaikoista vaikka vain Suomessa.
Voin aloittaa: Nurmes Hotelli Nurmeshovi. Viime kesänä huone kahdelle oli 50€ sis. aamiaisen. Pyörän sai lukkojen taakse parkkiin. Illalla ruoka oli hyvää ja edullista. Paikka tosin vaatisi pintaremonttia mutta oli silti siisti. Plussana vielä viinakaupan sijainti naapuritalossa.
Suzie
Ihan samansuuntaisia ajatuksia lisättynä sillä, että joskus pitää myös saada ajokamoja kuivaksi yön aikana. Pelkkä campingmökki ei tarjoa paljoa ylimääräistä tilaa eikä pyykkihuoneessa nukkuminen ole muutenkaan hauskaa... *
Pari-kolme vuotta sitten yövyttiin Pieksämäellä motellissa, huone oli rivitalossa huoltiksen vieressä ja aamiainen oli siellä kahviossa. Hintaansa nähden paras majapaikka sillä reissulla. Tällaisia paikkoja on vain valitettavan vähän.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Oon parina kesänä yöpynyt prätkäreissulla Savonlinnassa hotelli Pietari Kylliäisessä. Kohtuuhintaset huoneet ja oikein siistit. Tosin oopperajuhlien aikaan varmastikin täynnä. Ruokakin hyvää ja hotelli on Savonlinnan keskustassa eli kaupungin baarit ja ravintelit lähellä.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kesän 2004 reissu oli kotimaan kierros, jonka kaikki maksulliset majapaikat varattiin Turisti - Majoitusoppaan avulla. Seuraavassa lyhyet (erittäin subjektiiviset) kommentit:
Gasthaus Sahanranta, Kuhmoinen
- huone riittävä joskin askeettinen
- nätillä paikalla eikä ainakaan tuona yönä respana toimivan kaljakuppilan trafiikki haitannut
- uudelleen? mahdollisesti
Kulkemuksen Majatalo, Sulkava
- supersimppeli huone (sänky ei sovellu selkävaivaisille)
- rauhallinen ja nätti paikka
- uudelleen? mahdollisesti
Hotelli Puijo-Koto, Kuopio
- pieni huone kuin laivan kajuutta
- emäntä on ystävällinen ja värikäs persoona, jolla juttua riittää
- uudelleen? kyllä
Hotelli Kultainen Joutsen, Kuusamo
- huone tilattiin, saatiin sviitti saunalla
- lämmin tunnelma ja loistavan ystävällinen palvelu
- uudelleen? ehdottomasti!
Kesähotelli Oppimestari, Oulu
- siisti, mutta personaton ja kalsa
- ynseä palvelu eli oppimista riittää
- uudelleen? EN
Björkö Wärdshus, Raippaluoto (Vaasa)
- persoonallisen idyllinen paikka
- ystävällinen palvelu
- uudelleen: mahdollisesti (joskin vain jos ajaa Raippaluotoon)
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Itse yövyn sitkeästi teltassa, joko puskassa tai leirialueella. Hotellimajoitukseen ei kerta kaikkiaan ole varaa. Olisi tietysti kiva jos Suomessakin olisi saksanmaan tapaisia edullisia Gasthauseja, vaan kun ei ole. Sinällään en keksi mitä erityistä kulkuneuvo majapaikalta edellyttää, tilanne on sama liikuin sitten autolla tai polkupyörällä.
No niin, no
Teltassa, jos kamat tarvii kuivattelua niin sitten ehkä mökissä. Minua ei ainakaan vielä häiritse kuivumassa roikkuvat kamat tai pieni epämukavuus, unenlahjani ovat vertaansa vailla! Enkä oikeastaan voi tuntea edes kunnolla reissussa olevani jos käytännön asiat on paremmin kuin kotona ikään...
Tosin, pitkässä reissussa silloin tällöin nautittuna hotelliyö on kyllä ihan tervetullutta vaihtelua ylläolevaan!
Lokki kun olen niin erinäistek kavereiden tai heidän tallien nurkissa. Jos satun prätkällä menemään kehä kolmosta kauemmas ja Vani ei oo turvaamassa reissua :-)
LIFE'S TOO SHORT NOT TO BE
* *-jokaisen motoristin sisällä asuu se pieni bomberi-
-joka muuta väittä valehtelee tai ei käytä moottoripyörää-
www.gamblerracing.eu
www.bombermagazine.com
www.riding.fi
Teltassa, tutuilla, mökissä tai hotlassa. Riippuu ilmoista, hinnasta ja varallisuudesta.
Teltta kuitenkin aina mukana reissussa. Varmuuden vuoksi. Suht asiallisia ovat ainakin Suomen leirialueet.
Jos Eestissä liikutte niin Pärnussa Alexandria on oiva paikka: on viihtyisä baari, hotelihuoneita ja pieni teltta-alue ihan keskustassa!
Omistajat vielä erittäinkin Mp-henkisiä!
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
teltassa, ei tuo hotellihienostelu oo mun juttu!
Tyyli ennen tarkoitusta.
Melkein missä vaan, sen hetkisestä rahatilanteesta ja seikkailumielestä riippuen... Tuossa edellis kesänä oli sitten riittävästi seikkailumieltä, nukuin yön Saksassa jonkun Autohofin nurmikolla... Edes poliisi ei tullut sanomaan mitään, vaikka ohi ajoivatkin! Ainoa haitta oli aamukaste, oli makuupussi aamulla ulkoa suhteelisen kostea!
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Teltta tai mökki. Mitään hotelli hienosteluja ei tueta.
Viime kesänä, tai taisi olla jo paremmin syksyä kun oltiin kaverin kanssa ylläksellä päin reissussa, sillä kertaa tosin autolla, niin keksittiin ilmainen ja aivan loistava "majoituspaikka". Eli illan jo hämärtyessä otettiin makuupussit mukaan ja lähettiin vaelluspolkua pitkin pirunkurua kohti kävelemään. Siinä pirunkurun alla, järven rannalla on laavu missä voi myös nukkua, mutta päätettiin jatkaa vielä pirunkuru ylös ja tunturin toiselle puolelle tahkokurun laavulle ja nukuttiin siellä.
Lämpötila oli alle 5 astetta joten vähän vilpoistahan siellä oli ohkaisella kesäkäyttöön suunnitellulla makuupussilla nukkua... Mutta sen verran hieno kokemus se oli, että varmasti käytetään myös tulevaisuudessa tilaisuus hyväksi jos joskus reissatessa sopiva laavu/kämppä löytyy matkan varrelta.
Hotelli, mielellään useampi tähti *****
Puhtaat lakanat, suihku, wc, vaatteiden kuivatus, alhaalla baari ja ravintola, pihassa valvottu p-paikka jne
Niin ja mielellään pay-tv![]()
Teltta ja kaverit ympäri suomea on toistaseksi riittäneet
Ja leirintäaluemökit
Mutta jos pari viikkoa reissussa on ja sataa niin että kaikki kamat jatkuvasti märkiä, voisin kuvitella antavani periksi ja menisin hotelliin![]()
-Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia-
-Naara ittelles ennenku muut kerkijää-
Me oltiin toissa kesänä ruotsissa ja tanskassa matkalla ja nukuttiin ns majataloissa. Samalla ajatuksella etsimme netistä Finhostelleita itäsuomesta ja olimme Lappeenrannassa Karelia Parkissa. Se oli opiskelija kämppä ilman televisiota ym, mutta siisti ja aamupala oli ihan OK. 4-hengen kaksio maksoi 68€. Matkaa Lappeenrannan keskustaan on 3 km, jonne pääsi helposti bussilla. Suosittelen.
"The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"
Kolin retkeilymaja, hinnat alk 11€ yö ! Kun olin itse siellä yötä, koko paikassa ei ollut muita kuin minä ja 4 ranskalaista interreilaajatyttöä![]()
" Very good homma ja asia meininki " http://kummituskauppa.spreadshirt.fi/
Mieluusti hotellissa tai mökissä, telttahienostelu ei ole mun juttu.
Jos koillis-lappiin on menossa, niin Porotila Toini Sanila (www.sanila.fi) tarjoaa aika asialliset puitteet ja mielettömän hyvät sapuskat.(R2-D2 @ Joulu. 02 2004,09:46) kirjoitti
Jos on maanseudulle ajelemassa ja budjetti on samanlainen kuin allekirjoittanella yleensa (perse niin auki etta sydameen asti tuulee), niin kannattaa kayda kysymassa maatilan isannalta notta oiskohan tuolla pellon nurkalla ladossa tilaa. Kysymati ei kannata menna kun voipi tulla haulikosta.
Enka suosittele astmaatikoille enka heinanuhaisille.
Elo ilman kaljaa on teeskentelya!
teltta,retkeilymajat,leirintäalueen mökit ja tietysti se paras..ympäri suomen levittäytyneet mopokaverit jotka varmasti tarjoovat mielellään ilmasen majapaikan ja tukevan aamiaisen..tarjoottehan?![]()
--WROOM--
Kun ei tunneta en voi kutsua itseäni sun motokaveriksi, mutta idea on silti vähintään hieno.(motomimmi @ Joulu. 02 2004,13:42) kirjoitti
Ikinä ei ole mitään motoristin retkuja ollut kyläilemässä, eikä tule... tai siis no pari on käynyt, ja sit taas pari ja ja ja ja... aina ovat saaneet teltan lainaan![]()
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Hotelli, majatalo tai leirintäalueen mökki - telttaan ei missään tapauksessa...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Tämä muuten toimii. Kuiva, rauhallinen majoitus, pyörän saa sateensuojaan siihen viereen. Makuupussi heinille ja unta palloon. Minä tosin olen kyllä mennyt syrjäisempään latoon kysymättäkin, pimeän turvin.(BolDor @ Joulu. 02 2004,12:42) kirjoitti
ZZR 1200
Pohjoisen reissulla yövyttiin Inarin Kultahovissa.(hotelli)
Huoneet tosi siistit, mutta se ruoka...
Kyllä lapissa osataan!!! Aivan mahtavat sapuskat![]()
Oon ollu siinä käsityksessä että retkeilymajat on halpoja yhden-kahden yön majoitteita mutta väärin luulin. Kuusamossa retkeilymaja kustansi niin paljon että ei kertakaikkiaan budjetti olisi sallinut moista. Ja lakanat piti väkisin vuokrata. Makuupussi ei kuulema riittänyt. Lakanoiden hinta kiitettävät 9 euroa.
Helsingissä taas tuli joskus käytyä Lönrotinkadun hostellissa ja ensimmäiseen huoneeseen kun saatiin kamat ja lähdettiin kaupungille katkesi avain lukkoon. Respan poju sitten jäi murtautumaan huoneeseen sillävälin kun kävimme kaupungilla. Takaisintullessa oli kama siirretty toiseen huoneeseen jonka ovessa taas oli puolittain reikä. Seinistä laasti oli tippunut sieltä täältä ja vaikutelma oli kuin huoneita vuokrattaisiin ns. satunnaiseen tarpeeseen baari-illan päätteeksi tai ilolintujen työhuoneeksi. Luultavasti naapureillekin jäi viettämämme yön jälkeen sama kuva ;) Kaikesta huolimatta hinta ei ollu mitenkään järin edullinen.
No PIRSKULES teltassahan mä nukun
Maatilamatkailupaikkoja olen suosinut, yksi on ollut toistaiseksi ylitse muiden.
Rosbergin maatilamatkailu
Osoite: Rantokuja 87, 91500 Muhos
puh. (08) 533 3603
Puhdasta, siistiä, reilu suomalainen perusaamiainen puuroineen. Ja mikä parasta, TODELLA rauhallista. Yöllä jopa vaikea nukkua, koska on liian hiljaista...
Ainiin, paikan isäntä ON jotakin kaukaista sukua Kekelle.
Kysyin kerran uteliaisuuttani.
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
leirintä alueen mökki tai hotelli mieluiten.....![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
tässä linkki ja kirjankin saa näistä
matkustajakoti siisti halpa ja parasta hyvä palvelu
http://www.matkailuopas.com/toimial....jakodit
![]()
Teltassa palelun ja kastumisen mitta on täyttynyt jo ajat sitten, siis aina Hotelli tai vastaava.
Jos tarjolla on vaan telttamajoitus, jää kyllä lähtemättä.
Hinta pitäisi tietysti olla kohtuullinen *
Kerran Cannesissa tuotiin jopa aamupala sänkyyn, siihen pitäisi pyrkiä *![]()
Terveisin Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -