Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Ehkä on vähän aikaista, mutta laitan kuitenkin koska hyvin ja ajoissa tehdyt suunnitelmat on helppo muuttaa.
    Kuten sanotttu, Kreikka on tarkoitus katsastaa. Kyselen kuitenkin kokemuksia entisen Jugoslagfian aluella ajaneilta. Myöskin jos joku on Albaniassakin käynyt, niin kiinnostaa.
    Hyvää loppuvuotta kaikille
  2. #2
    Bulgariasta, Makedoniasta ja Kosovosta (Kosovoon ei tarvi mennä) kokemusta, tiet olivat ainakin 2001-2002 paikoitellen huonossa kunnossa, bensa halpaa... mutta aivan hyvin noissa maissa pyärällä pärjää, ei siinä mids. Jos keulii, poliiseilta tulee aplodit... ;) (makedonia). Serbiassa jotain rajoja kuinka paljon massia saa olla päällä tms.. tosta joku ex-faitteri vois laittaa infoa.
    Rakastan Itseäni
  3. #3
  4. #4
    Lainaa (kotka @ Marras. 27 2004,16:00) kirjoitti
    Ehkä on vähän aikaista, mutta laitan kuitenkin koska hyvin ja ajoissa tehdyt suunnitelmat on helppo muuttaa. *
    Kuten sanotttu, Kreikka on tarkoitus katsastaa. Kyselen kuitenkin kokemuksia entisen Jugoslagfian aluella ajaneilta. Myöskin jos joku on Albaniassakin käynyt, niin kiinnostaa.
    Hyvää loppuvuotta kaikille *
    Sama on suunta ensi kesänä. Lomaa 7,5 viikkoa ja lähtö toukokuun puolenvälin jälkeen ehkä 19.5. Via Baltican kautta etelään. Unkarissa, Kreikassa, Kroatiassa ja Alpeilla pidemmän aikaa. Tällä hetkellä ei ole vielä oikein muita suunnitelmia kuin käydä Auswitsissä (vai mitenkä se nyt oikein kirjoitetaan) ja Romanian Branissa katsomassa Draculan linnaa. Tuo Albania kiinnostaisi minuakin. Tarkemmin alan suunnitella tuossa ensi keväänä.

    Lue sellainen kirja kuin Pilvi, Torsti: Sankarimatkailijan Slovenia, Kroatia ja Bosnia-Herz. Kirja on oikein hyvä esitys em. alueelta.
  5. #5
    Hmph.. Ainakaan tuo matkakertomus ei ollut yhtään pöllömpi, ei todellakaan. Tääkin ajatteli tehdä reissun etelään ens kesänä ja Kreikanmaa ois aika varteenotettava kohde tai ainakin maa jossa tekis mieli käydä mopollakin. Se, kuinka kauan aikaa viettää missäkin ja mitä kautta sinne päätyy onkin sitten aivan asia erikseen.. Ajankohtakaan ei ole tippaakaan varma, pääasia kuitenkin se, että lomaa jossain vaiheessa ON, ekaa kertaa elämässä jopa palkallista sellaista. Ou Jeah.

    Tavoitteena varmaankin se, että urakkaperiaatteella ajaa etelään, "kohteeseen", toipuu ja lomailee siellä jonkin aikaa ja lähtee sitten valumaan takas kotia kohti luultavasti alppien kautta. Katsoo nyt mitä tästä kehittyy mutta pitää olla kuulolla josko vaikka pystyisi tekemään pätkittäin matkaa muutaman hengen porukassa tai satunnaisesti näkemään porukkaa jossain.

    Kesää odotellessa..
    Katshellaan..
    ---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
  6. #6
    Kiitos mielenkiinnosta. hienoa,että muitakin kiinnostaa sama suunta. Se Albania kieltämättä myös kiehtoo. Meidän alustavana tarkoituksena on ajaa Via baltican kautta, josta mentiin viime kesänä Italian kierrokselle. Silloin arvelutti Puola,josta olin kuullut aika paljon liikenteellisesti negatiivista. Kuitenkin Puola ajettiin edestakaisin ilman mitään ongelmia, päinvastoin . Ainakin tv-ohjelmien perusteella tilanteet ovat rauhoittuneet varsin paljon pohjois Balkanilla. Jos joku on kiinnostunut vielä jatkamaan aiheesta ja mahdollisesti kertomaan kokemusistaan alueella, olen mielelläni mukana.
    ps. Se Auschwitz oli ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka.
    Pisti aika paljon ajattelemaan.
  7. #7
    Tuossa motopalstan sivulla on myös Tuijan ja J-P:n tarinassa noin puolestavälistä lukien kerrottu kroatiasta. Hieno juttu kaikken kaikkiaan.

    Albaniaan nähtävästi tarvitsee jonkunlaisen maahantuloluvan ks. http://groups.google.fi/groups?....num=23. Albania on varmasti erilainen kokemus. Epäselvää (taitaa olla myös ulkoministeriössä) sen sijaan on tarvitseeko noihin muihin entisen Jugoslavian maihin viisumia. Kroatiaan, Sloveniaan ja Bosniaan ei kai ainakaan tarvitse.

    Juu, Puola ja erityisesti sen liikenne mietityttää minuakin varsinkin kun olen lähdössä yksin matkalle. Ei varmaankaan kuitenkaan tule mitään ongelmia, kun pääsääntöisesti ajaa valoisalla. Myös tuo Romania on kysymysmerkki. Näihin maihin tarvitsisi ajokaveria.

    Ja vielä pari kysymystä: Kun olette reissussa yksin, miten suojaatte matkatavaranne, jos joudutte poistumaan pyörän läheisyydestä eikä kaikki tavaranne ole kovissa sivulaukuissa? Onko tietoa minkä yhtiön matkavakuutus korvaa pyörän sivulaukuissa olevan tavaran varastamisen? Nordea Vahinkovakuutuksessa on nimenomaan pois suljettu tankkilaukussa ja sivulaukuissa olevan tavaran varastamisen korvaaminen.
  8. #8
    Lainaa (SpeedyG @ Joulu. 01 2004,08:07) kirjoitti
    Ja vielä pari kysymystä: Kun olette reissussa yksin, miten suojaatte matkatavaranne, jos joudutte poistumaan pyörän läheisyydestä eikä kaikki tavaranne ole kovissa sivulaukuissa? Onko tietoa minkä yhtiön matkavakuutus korvaa pyörän sivulaukuissa olevan tavaran varastamisen? Nordea Vahinkovakuutuksessa on nimenomaan pois suljettu tankkilaukussa ja sivulaukuissa olevan tavaran varastamisen korvaaminen.
    No ei liity tuohon sivulaukkuasiaan mutta... itse reissannut aina pelkän repun ja (pienen) tankkilaukun kanssa, joten mukaan olen ottanut, ellei nyt näköyhteyttä mopoon...
    Italiassa oli mopot käynnissä hotellin edessä, 10 metriä hotellin respasta, ovet auki, maksettiin huoneita, respan äijä vinkkasi jonkun pikkolon meidän mopojen viereen vahtiin ja sanoi, että älkää ikinä jättäkö mopoja noin, se on pari sekunttia ja ne lähtee... Ja Italiassa näin, Balkanilla nyt kaikki locaalit on varkaita. Eikös Albaanian pääministerin autokin todettu varastetuksi tuossa männävuosina.
    Rakastan Itseäni
  9. #9
    Lainaa (SpeedyG @ Joulu. 01 2004,08:07) kirjoitti
    Juu, Puola ja erityisesti sen liikenne mietityttää minuakin varsinkin kun olen lähdössä yksin matkalle. Ei varmaankaan kuitenkaan tule mitään ongelmia, kun pääsääntöisesti ajaa valoisalla. Myös tuo Romania on kysymysmerkki. Näihin maihin tarvitsisi ajokaveria.

    Ja vielä pari kysymystä: Kun olette reissussa yksin, miten suojaatte matkatavaranne, jos joudutte poistumaan pyörän läheisyydestä eikä kaikki tavaranne ole kovissa sivulaukuissa? Onko tietoa minkä yhtiön matkavakuutus korvaa pyörän sivulaukuissa olevan tavaran varastamisen? Nordea Vahinkovakuutuksessa on nimenomaan pois suljettu tankkilaukussa ja sivulaukuissa olevan tavaran varastamisen korvaaminen.
    Kuten jo kerroin, Puola oli ennakkotiedoistani ja kokemuksistani, (lukuisia kertoja laivojen kanssa) poiketen varsin positiivinen paikka. Tottakai varkaita on joka paikassa.
    Kyllä pyörän pitää olla näkyvillä lukittuna tai lukitussa paikassa yön yli. Tosin kerran la Speziassa emme saaneet enää myöhäisen saapumisajan takia pyörää hotellin parkkiin, joten se oli jätettävä pääoven eteen. Silloin vähän vihloi, mutta pyörä oli aamulla paikoillaan. Leirintäalueilla on aika turvallista pyörän suhteen, kun ne on lähes kaikki vartioituja.
    Sivulaukut yms. käsittääkseni korvataan sitten kotivakuutuksesta ainakin Sammossa, vai mikä ifi se on.
  10. #10
    Kiitti tuosta kotivakuutusvinkistä. Soitin ifiin ja pitää paikkaansa, että kotivakuutuksesta korvataan, jos kysymyksessä ovat lukitut sivulaukut. Täytyykin vielä tarkistaa Nordea V-vakuutuksesta korvaako sielläkin kotivakuutus.
  11. #11
    Käytiin tossa syksyllä Kreikassa ja tultiin Makedonian ja Serbian kautta autolla pois. Kreikassa ei ajettu ku skoottereilla, Makedoniassa vaihdettiin alle auto ja lähettiin tulemaan kotiinpäin (Serbia- Unkari - Itävalta - Saksa - Tanska - Ruotsi).

    Kreikassa on liukasta. Tessalonikin kadut oli ihan järkyttävän liukkaita. Asvaltti on hienojakoista ja kiiltävää, ja siinä varmaan vielä jotain öljyä päällä. Kreikassa keskityimmekin lähinnä vetämään skoottereilla eniten maaseudun kukkuloilla mutkittelevia sorateitä. Ihan maastokelponen peli tommonen skootteri, ja helppo laskee kurvit vaikka sladissa, on niin kevyt ja näppärä. Erittäin suositeltava kulkuväline jos ei aijo kaupunkien keskustoissa sillä liikkua.

    Makedoniassa oli likasta ja paljon varkaita, päätiet hyvässä kunnossa ja liikenne tyypillisen kaottiista.

    Serbiassa oli likasta, paljon varkaita, tiet pääosin yllättävän hyviä joitakin lyhyitä pätkiä lukuunottamatta, varusmiehillä kovat piipussa ja kova uho päällä. Ei ollu kiva paikka, äkkiä tultiin vaan läpi että päästiin pois. Tutkia oli todella paljon, keskimäärin sadan kilometrin välein. Kerran semmoseen ajettiinkin, 80-alueella 118 kmh. Sakotuskäytäntö on, että poliisi kirjoittaa sakon ja se pitää maksaa heti, ja eurot ei tavallisesti kelpaa. Saatiin sakkoa 1500 paikallista leikkirahaa, mutta meillä oli niitä vain 1200 ja rapiat matkassa. Paikallinen poliisi ei ilmeisesti ole ystävä. Vähän jo aateltiin että mitenköhän käy, tuliko tästä nyt lähtö asemalle, mutta pienen neuvottelun jälkeen sakko laski 1000 rahaan ja päästiin jatkamaan. Kurssi oli tuolloin muistaakseni jotain 1 eur = 75 paikallista. Siis 38 kmh ylitystä ja alle 15 eur sakkoa. Nice. Valppaana pitää kyllä olla, kerran meinattiin moottoritiellä ajaa niin isoon monttuun, että matka olisi jäänyt siihen jos osuma olisi tullut. Sattumalta auto oli pois pyöränurista ja montulta vältyttiin.

    Unkari oli jo ihan mukava maa, ruoka oli halpaa ja touhu asiallista.

    Itävalta oli kuitenkin ensimmäinen "oikea" länsimaa. Siellä oli jo aika kotosa olo.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  12.  
  13. #12
    Moikka,

    Tulipahan tuota tänäkin kesänä kierrettyä via baltica -> italiaan. Baltian maat, puola, unkari ovat todella halpoja maita.
    Slovakiassa kannattaa ajella tatra vuoriston kautta; mahtavat tiet. Liettuassa kannattaa käydä lentämässä pienkoneella, olikohan 10€/15 min; ihan rajan jälkeen koneita pellolla oikealla.
    Kroatiassa tiet todella liukkaita; mitähän lie muovisekoituksia.
    Kroatian saaristo kannattaa kiertää; Crez ym. Reissussa aina kun joku väläyttelee valoja tai näyttää kädellä maata kohden niin kannattaa hiljennellä ;-). Romania ja muut sielläpäin ovat varmaan vielä tänä päivänä TODELLA halpoja; vielä sitä joku kesä sinnekin!