Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Tässä sanallinen tuotos mukavasta matkasta. Kuvia tulee kun kkcot saa sivut päivitettyä.

    LAATOKAN KIERROS 9-12.9.2004

    Teimme neljän pyörän voimin Laatokan ympäri kierroksen viime syyskuussa. Pyörinä oli Arilla BMW K100 –90, Esalla Yamaha FZS 1000 –02, Tompalla TDM 850 –94 ja minulla TDM 850 –93.

    Lähdimme Kaivokselasta to 9.9 klo 19.00 kohti Lappeenrantaa. Keli oli tasaisen harmaa ja muutama sadepisara saatiin niskaan ennen Kouvolaa. Lappeenrannassa asuimme leirintäalueen mökissä. Aamuherätys klo 6.00 ja nokka kohti Imatraa ja Svetogorskia. Rajamuodollisuudet hoituivat erinomaisesti tunnissa, kiitos Esan venäjänkielen taidon, niin pääsimme venäjän puolelle tankkaamaan luotettavan näköiselle huoltamolle. Tästä matka kohti Käkisalmea, matkaa noin 100 km, josta hiekkatietä 30 km. Onneksi Esa tunsi tien, koska mitään tienviittoja Käkisalmeen ei matkanvarrella näkynyt. Maisemat olivat perin ryssäläisiä eli köyhiä ja ränsistyneitä.

    Käkisalmesta on matkaa Sortavalaan n 100 km, josta hiekkatietä 40 km. TDM karkeakuvioisilla enduron renkailla toimi erinomaisesti. Lahdenpohjan jälkeen alkoi asvaltti ja siihen väliin sattui koko matkan mukavimmat mutkatiet ja kauneimmat maisemat, varsinkin kun joissain paikoissa oli aivan uutta asvalttia. Sortavalassa nautimme maukkaan lounaan ja jatkoimme kohti Aunusta. Tie oli vaihtelevaa, välillä hirveitä reikiä ja yhtäkkiä ilman mitään syytä keskellä ei mitään pätkä ensiluokkaista asvalttia. Matkalla pysähdyimme Pitkärannassa ja Suomen vanhalla rajalla, jossa oli yksi harvoja paikkoja missä näkyi laatokka. Saavuttuamme Hotelli Aunukseen (25€/yö, pyöräparkki 5€) kävimme kaupassa ja uudessa juuri valmistuneessa saunassa. Päivän ajomäärä oli 515 km.

    Aunuksesta jatkoimme matkaa kohti Pietaria klo 11.00 aikaan. Ilma oli aurinkoinen, mutta tuulinen. Tei kohti Pietaria parani koko ajan ja viimeiset 40 km oli moottoritietä. 25 km ennen Pietaria miliisit pysäyttivät minut ja Esan. He pyysivät ottamaan paperit mukaan ja tulemaan ”vartiokoppiin” perässään. Siellä hyväntuulinen miliisi sanoi suomeksi: ”Päivää”,(suomenkielen taito se oli kuitenkin siinä). Hän viittoili meitä astumaan peremmälle PC:n ääreen josta hän klikkasi yhtäkkiä minun kuvan näytölle jossa luki 127 km/h. Hän ei kuitenkaan löytänyt Esan kuvaa, mutta yhtäkkiä hän sanoi: ”sata ja sata” osoittaen minua ja Esaa sormella. Hetken ajattelin, että SATA EUROA, mutta miliisi toisti sata ruplaa, joten äkkiä ruplat miliisin taskuun ja baanalle. Mieleen ei tullut tinkiminen, koska 3,34 € sakko oli mielestämme varsin kohtuullinen.

    Pietariin saavuimme neljän maissa ja mistään ruuhkista emme joutuneet kärsimään.
    Hotelli Sovjetskaja (55€/yö, pyöräparkki 8€) oli tasokas ja siisti. Illalla kävelimme Nevski Prospektia edes takas ja katselimme ”maisemia”, autoja ja moottoripyöriä, valikoimissa meinaan löytyy.

    Sunnuntaina klo 10 kotia kohti. Liikennekulttuuri Pietarin lähistöllä oli aika villiä. Moottoripyörällä tarvitsisi olla silmät selässä. Puolimatkassa Viipuriin pelästyin, kun yhtäkkiä musta BMW M3 meni 30 cm etäisyydeltä miljoonaa minun ohi ja samalla rekka tuli vastaan. Viipurissa pysähdyimme torilla ottamassa pari valokuvaa. Vaalimaassa täydensimme tankkimme ja varusteemme nestemäisillä kulutushyödykkeillä. Kerkesimme juuri klo 15 suomenpuolelle Tebikselle katsomaan Kimin keskeytystä Monzassa.

    Ruokailun jälkeen viimeinen kuva ja kohti kotia. Haminan kohdalla alkoi kaatosade, mikä kesti lähes Porvooseen asti. Goretex vuoti vyötärön kohdalta ja kosteissa merkeissä kotiin. Maanantai aamuna soitto vakuutusyhtiöön ja pyörä seisomaan. Oli meinaan kesän kastumiset kastuttu.

    Reissusta jäi todella positiiviset fiilikset, mutta matkassa on syytä olla yksi venäjänkielen taitaja mukana. Oli meinaan välillä todella vaikeata, kun paikalliset eivät tajua sanaakaan enlantia enkä minä venäjää. Jos jotain haluaisi kehittää niin yksi lisäpäivä olisi mahdollistanut käynnin Petroskoissa. Ensi vuonna juhannuksen alla Esa on päättänyt järjestää matkan Pietarin kautta Muurmanskiin. Ei kun sinne.

    T: Hanga
    "The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"
  2. #2
    Hyvä stoori, kuvia odotellessa! Hienoa että ihmiset uskaltautuvat ajamaan myös idässä
  3. #3
    Mielenkiintoinen tarina....kuvia kiitos?
    Suzuki GSR600
  4. #4
    No niin kuvat ovat työnalla nettiin... malttakka muutama päivä niin laitan linkin tänne
    Reissut mielessä........
  5. #5
    odottelee jatkoo...ollut harkinnassa tuo suunta koska yllättävän moni on kehunut tuota itäpuolen kiertämistä..*jaksaa odotella kuvia eikä yhtään hätyytä..tuleeks ne jo kohta? *
    --WROOM--
  6. #6
    Tässä juttu kuvien kera...

    www.kauramakicarclean.fi/laatokka/ .....

    Mukava reissu oli.. suosittelen kokeilemaan
    Reissut mielessä........
  7. #7
    Ihan siisti juttu Kyl on pakko lähtee kavereitten kans ens kesänä johonki päin päristeleen et on sit muille jotain kerrottavaa!
    Höhöö letkut on kotona, sano entinen palomies!

    Siis mää vai
  8. #8
  9. #9
    Hyviä kuvia suzuci..
    Aika paljon oli tuttuja paikkoja .Pietarissa sama hotelli ja jopa mopot parkissa samassa paikassa..
    Vähän kostee tuuli sattu teillä matkanvarrelle.
    Reissut mielessä........
  10. #10
    Owww... ootte majoittuneet samoilla nurkilla kuin minä viime keväänä, Ligovskin ja Nevskin risteyksessä. Nyt iski paha Pietarinreissun kuume... tahtoo takas!

    Siellä on aivan ällistyttävän hyviä klubeja... mä voisin kai jorata itseni siellä hengiltä aika helposti! *huokaus*
  11.  
  12. #11
    Hienoja kuvia Suzuci. Näyttää Esa osaava suunnilleen samat tankaaus & kahvipaikat. Pysähdyttiin meinaan mm. samassa paikassa 22 km ennen Pietaria ostamaan mummolta omenoita.
    "The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"