Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 54:een 54:sta
  1. #31
    Asiata en oikeati tiedä mitään MUTTA. Miksi ihmeessä se valvistaja suosittelee sisäänajoa tehtäväksi kuten tekee? Kaikkien kiusaksi?
    <p>2002-2014</p>
  2. #32
    Sitähän se "Motoman":kin ihmettelee. :]

    Kyllä muuten asiaa tuntevat (kyllä ne erottaa niistä mitään-tietämättömistä ;)) mopokauppiaatkin sanoo että sisäänajoa ei pitäis tehdä mitenkään erikoisen varovasti, vaan lähinnä normaalisti ajaen - kunhan ei liian tasaisella kaasulla jne.
    "If William Shatner ever pulls you into the bathroom and asks
    if you want to see the captain's log, just say no. I fell for
    that nine times!"
    -Patrick Stewart
  3. #33
    Kyllä se sisäänajo on parempi tehdä tuon linkin kuin valmistajan ohjeiden mukaisesti.

    Tai enhän siis asiasta mitään tiedä, mutta n. 200 erilaista moottoria sisäänajanut tai rakentanut, ja parhaat moottorit on aikaansaatu sillä että sisäänajon aikana on annettu kunnon vetoja ja moottoijarruja



    ZX-10R + ZX-6RR
  4. #34
    Tähän semmoinen pointti, että valmistajan ohjeet ja tuon motonet-ukon ohjeet eivät edes välttämättä ole kauhean ristiriitaiset. Oman Kawani manuskassa mainitaan näin:

    "Pyri ajamaan mahdollisimman vaihtelevilla käyntinopeuksilla, sillä se edesauttaa moottorin osien toisiinsa hioutumista. Sisäänajon aikana ei tarvitse eikä saakaan ajaa koko ajan aivan pintakaasulla, koska moottorin kuormitusten vaihtelut ovat nimenomaan tärkeitä osien hioutumisprosessin kannalta."

    Toisaalta kyllä kehoitetaan välttämään kovimpia kuormituksia ja kierroksia. Noh, itse vedin motonet-ukon ohjeiden mukaisesti viime kesänä, mutta kierrokset vain tohon 7000 nousten. Eli punarajalle ei varmaan kannata kiljuttaa, mutta siihen paikkeille missä on huippuvääntö (mulla karvan alle 7000 rpm) kannattaa vetää, sillä siinä on moottorin "voimakkain" kohta, jossa palotilan paine on suurin ja männänrenkaiden hioutuminen näinollen voimakkainta. Moottorijarruttaminen heti vedon jälkeen työntää hioutuneet partikkelit sylintereistä pakokanaviin sen sijaan että ne menisivät mäntien alle ja öljyn joukkoon. Tästä savuttaminen.

    Ehdottoman tärkeää on tietysti (niin tehtaan kuin kaikkien muidenkin ohjeiden mukaan) lämmittää kone kunnolla. Mutta ilman kuormitusta ei vapaalla olevaa konetta saa kierrättää!
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  5. #35
    Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa? Ei viittis kauheeta haitariefektiäkään tuottaa motarilla kiihdyttelemällä ja jarruttelemalla kokoajan Sivuteiden kuntoon en vielä luota jotta vois ajaa kiertotietä jossa vois enemmän "kiusata" konetta. Vai tuonko suosiolla peräkärryssä ja ajelen sisäänajot vaihtelevilla kierroksilla sitte kotopuolessa
  6. #36
    Itse ajan 10R:ää sisään juuri hardismetodiikalla. Ekat 10km puolella kaasulla ja alle 8000 kierrosta. Toka setti 3/4 ja alle 10k kierrosta. Seuravaksi vastaava setti täysillä ja rajoittimelle.

    Sitten öljyt alas ja kovaa ajoa. Katsotaan parin viikon kuluttua mitä dyno sanoo vs. viimevuotinen 2500km ajettu vastaava.
    - JAM Racing Team -
  7. #37
    Lainaa (Trooper @ Huhti. 10 2005,21:18) kirjoitti
    Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa? Ei viittis kauheeta haitariefektiäkään tuottaa motarilla kiihdyttelemällä ja jarruttelemalla kokoajan Sivuteiden kuntoon en vielä luota jotta vois ajaa kiertotietä jossa vois enemmän "kiusata" konetta. Vai tuonko suosiolla peräkärryssä ja ajelen sisäänajot vaihtelevilla kierroksilla sitte kotopuolessa
    Niin, ton motonetin ohjeiden mukaan sisäänajo, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa juuri tuota männänrenkaiden tiivistymistä, pitää tehdä ekan 30km (20 mailia) aikana. Sen jälkeen on männänrenkaiden kannalta yksi lysti miten ajelee. Vaihteiston, venttilikoneiston yms. komponenttien kannalta kannattaa tietysti jatkaa vaihtelevilla nopeuksilla ja kierroksilla ajamista.

    Eli katso valmiiksi joku hiljainen, suora tienpätkä siitä läheltä mistä mopon haet ja käy hoitamassa homma siellä.

    Tai tietysti jos ei usko tohon niin sitten on yks lysti. En minä ainakaan ole mikään koneenpurkaja-virittäjävelho, niin että en tiedä onko toi pomminvarmasti totta. Uskon siihen kuitenkin, sillä niinku jenkki sanoo: "it makes sense".
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  8. #38
    Lainaa (Trooper @ Huhti. 10 2005,21:18) kirjoitti
    Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa?
    Sehän on juuri sitä, mitä ei suositella. Ei Motoman, eikä valmistaja.
    Itse hain 130 km:n päästä pyörän pakettiautolla juuri tuosta syystä.
  9. #39
    Lainaa (Trooper @ Huhti. 10 2005,21:18) kirjoitti
    Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa? Ei viittis kauheeta haitariefektiäkään tuottaa motarilla kiihdyttelemällä ja jarruttelemalla kokoajan Sivuteiden kuntoon en vielä luota jotta vois ajaa kiertotietä jossa vois enemmän "kiusata" konetta. Vai tuonko suosiolla peräkärryssä ja ajelen sisäänajot vaihtelevilla kierroksilla sitte kotopuolessa
    Itse välttäisin tasaista ajamista heti aluksi jo laatikon hioutumisen vuoksi. Lähetä pari kertaa kevyesti kohtuullisen korkeille kiekoille (60-70%). Kun pääset motarille, kelaa laatikkoa läpi, jolloin saat rasitettua laatikkoa tehokkaammin. Jos haluat ajaa kovemmin, niin pysäytä levähdyspaikoille tms. ja lähetä sieltä.

    Käsittääkseni tärkeintä on välttää liian kovaa painetta männissä, eli kannattaa aluksi vedättää ainoastaan pienillä vaihteilla.
    - JAM Racing Team -
  10. #40
    Lainaa (wekkuli @ Huhti. 10 2005,08:18) kirjoitti
    Moottorijarruttaminen heti vedon jälkeen työntää hioutuneet partikkelit sylintereistä pakokanaviin sen sijaan että ne menisivät mäntien alle ja öljyn joukkoon. Tästä savuttaminen.
    Tämä kohta meni yli harvan tukkani.

    Muuten kirjoittamasi oli mielestäni silkkaa asiaa, mutta mites ne hiukkaset siitä männänrenkaiden läpi menisi? Itse olen pohdiskellut tuon "kohtuullisen kiihdyttämisen" ja "lujan moottorijarruttamisen" palvelevan samaa asiaa: männänrenkaiden tiivistymistä sylinterin pintaa vasten.



    Ehkä huomenna päänsärky selvittää...

    Ystävällisin terveisin "KännissäKannattaaAinaKommentoidaAsioitaMistäEiYmm ärräMitään" -Antti
  11. #41
    Lainaa (koris66 @ Huhti. 10 2005,22:47) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Huhti. 10 2005,08:18) kirjoitti
    Moottorijarruttaminen heti vedon jälkeen työntää hioutuneet partikkelit sylintereistä pakokanaviin sen sijaan että ne menisivät mäntien alle ja öljyn joukkoon. Tästä savuttaminen.
    Tämä kohta meni yli harvan tukkani.

    Muuten kirjoittamasi oli mielestäni silkkaa asiaa, mutta mites ne hiukkaset siitä männänrenkaiden läpi menisi? Itse olen pohdiskellut tuon "kohtuullisen kiihdyttämisen" ja "lujan moottorijarruttamisen" palvelevan samaa asiaa: männänrenkaiden tiivistymistä sylinterin pintaa vasten.



    Ehkä huomenna päänsärky selvittää... *

    Ystävällisin terveisin "KännissäKannattaaAinaKommentoidaAsioitaMistäEiYmm ärräMitään" -Antti
    Yksityiskohtainen selitys löytyy sieltä motomanin sivuilta, en jaksa kaivaa. Ja niinkuin sanoin en minä ainakaan lupaa että tuo paikkansa pitää. Toistelenpahan vaan niiden selityksiä, joiden uskon olevan minua viisaampia.

    Itte tohon nyt kuitenkin sen verran luotan, että omani ajoin sisään motomanin ohjeiden mukaan. Oliko vaikutusta? En tiedä, kun ei ole vertailukohtaa... mutta ei mulla mitään valittamistakaan ole, hyvin toi Kawa kulkee.

    Sen verran kuitenkin männänrenkaiden tiivistymisestä, että se on nimenomaan palotilan paine joka painaa männänrenkaat sylinterin seinämää vasten. Paine pääsee renkaan "taakse" männän puolelle ja painaa sen sylinteriä vasten. Männänrenkaan jousivoima ei riitä tiivistämiseen. Tuota kun funtsii, niin homma avautuu. Moottorijarrutus ei tiivistä vaan kiihdytys.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  12. #42
    [QUOTE= (wekkuli @ Huhti. 11 2005,09:08)]
    Lainaa (koris66 @ Huhti. 10 2005,22:47) kirjoitti
    Lainaa wekkuli,Huhti. 10 2005,08:18 kirjoitti
    Moottorijarruttaminen heti vedon jälkeen työntää hioutuneet partikkelit sylintereistä pakokanaviin sen sijaan että ne menisivät mäntien alle ja öljyn joukkoon. Tästä savuttaminen.
    Yksityiskohtainen selitys löytyy sieltä motomanin sivuilta, en jaksa kaivaa. Ja niinkuin sanoin en minä ainakaan lupaa että tuo paikkansa pitää. Toistelenpahan vaan niiden selityksiä, joiden uskon olevan minua viisaampia.


    Sen verran kuitenkin männänrenkaiden tiivistymisestä, että se on nimenomaan palotilan paine joka painaa männänrenkaat sylinterin seinämää vasten. Paine pääsee renkaan "taakse" männän puolelle ja painaa sen sylinteriä vasten. Männänrenkaan jousivoima ei riitä tiivistämiseen. Tuota kun funtsii, niin homma avautuu. Moottorijarrutus ei tiivistä vaan kiihdytys.
    Lainaus Motomanin sivulta:
    The engine vacuum created during closed throttle deceleration sucks the excess oil and metal off the cylinder walls.
    The point of this is to remove the very small (micro) particles of ring and cylinder material which are part of the normal wear during this process. During deceleration, the particles suspended in the oil blow out the exhaust, rather than accumulating in the ring grooves between
    the piston and rings. This keeps the rings from wearing too much.

    Eli moottorijarrutus estäisi pienten partikkeleiden kerääntymisen männän ja männänrenkaan väliin ja sitä kautta estäisi männänrenkaita "levittymästä" liikaa.

    Tuosta männänrenkaiden tiivistymisestä: tarkoitit varmaan, että paine pääsee männänrenkaan _päällispuolelta_ männänrenkaan ja männän väliin?

    Mielestäni tuon Motomanin ajatuksissa on paljon järkeä, itse olen kuitenkin omaani sisäänajanut enempi tuolla mainitsemasi Kwaakun ohjekirjan tyylillä.

    Eli mitä opimme? Ainakaan päänsärky ei selvittänyt asiaa

    Ystävällisin terveisin "EiKoskaanEnääLiikaaOlutta"-Antti
  13. #43
    Lainaa (johtaja @ Huhti. 10 2005,21:28) kirjoitti
    Itse ajan 10R:ää sisään juuri hardismetodiikalla. Ekat 10km puolella kaasulla ja alle 8000 kierrosta. Toka setti 3/4 ja alle 10k kierrosta. Seuravaksi vastaava setti täysillä ja rajoittimelle.

    Sitten öljyt alas ja kovaa ajoa. Katsotaan parin viikon kuluttua mitä dyno sanoo vs. viimevuotinen 2500km ajettu vastaava.
    No mitä se dyno sanoi? Entä onko uudella metodilla sisäänajettu kone ollut auki, miten puhtaalta se näyttää?
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  14. #44
    Sisäänajo samalla kaavalla kuin moottorisahalla:

    Puuhun roikkumaan puolikaasulla. Siinä pari tankillista

    Räääääääääääännnn..
  15. #45
    Lainaa (Make80 @ Touko. 04 2005,16:02) kirjoitti
    No mitä se dyno sanoi? Entä onko uudella metodilla sisäänajettu kone ollut auki, miten puhtaalta se näyttää?
    Dynossa käynti on vähän viivästynyt, sillä sain takahaarukan solmuun 220 km jälkeen. Nyt on uusi haarukka kiinni. Jos vaikka ensi viikolla pääsisi testaamaan.

    Avasin koneen jo uutena, joten en ole vielä ottanut sitä uudelleen auki. Kun otin öljyt pois, niin muhjua ei jäänyt siivilään silmämääräisesti normaalia sisäänajoa enempää.
    - JAM Racing Team -
  16. #46
    Eräs tyyppi vaihtoi R1:sen autoon ja sitten se pyörä oli myynnissä siellä autokaupassa. Jossain vaiheessa sitten potentiaalinen ostajaehdokas soitti entiselle omistajalle ja aloitti kysymällä miten sisäänajo oli tehty. Ex-omistaja totesi, että sillä on ajettu täysiä alusta alkaen. Puhelu loppuikin sitten siihen.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  17. #47
    Moro!
    Hondan ohjeessa,muistaakseni SP:ssä oli: "...ensimmäiseen 500km emme SUOSITTELE täydellä kaasulla ajoa..." Eli VOI ajaa miten haluaa,pelit kyllä kestää ja kukkuu.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
  18. #48
    Miksi nykyisiä varsinkaan isompia pyöriä pitäisi ns. sisäänajaa?

    Eikös se riitä, että ajaa rajoitusten mukaan....alusta alkaen ja aina siitä eteenpäinkin. Jollekin 250-300 kulkevalle pyörällehän suomalaisilla rajoituksilla ajo on ainaista sisäänajoa. Useimmilla isoilla pyörillä saavutetaan ykkösellä jo sakkoraja eli eihän Suomessa moottoripyörällä voi koskaan edes saavuttaa huippukierroksia. Vai kokeilkaapa vaikka Rykkösellä tai jollain Hajabusalla viedä kierrokset tappiin alle 120 nopeudessa. Taitaa monella taidonpuute estää sen vapaallakin nopeudella edes radalla.



    On se niiiin väärin!
  19. #49
    Onkos nyt sitten jollakulla oikeasti todellista kokemusta dynossa tai radalla sisäänajetusta (motomanin opein)? Kuinka kone toimii esim. 40tkm kuluttua? Onko ollut tarvetta avata etc.

    Tällä en osallistu juupas/eipäs väittelyyn, vaan ihan itseni takia kysyn ts. uskallanko ajaa Ducatin sisään penkissä.

    Kevät on jo pian
    Solifer Tm->Cbr1000f->Cbr900rr->DUCATI 1098
    Kierros on päättynyt. Mopokin oli aikoinaan punainen.
  20. #50
    Koneiden avaamiseen ei nykyisillä materiaaleilla, öljyillä ja valmistusteknologioilla voi olla tarvetta ensimmäiseen pariin-kolmeensataantuhanteen vaikka kone olisi kuinka kiusattu heti aluksi. Nimittäin jopa nuo vanhat muinaisjäänteet Puimuritkin kykenivät tuommosiin kilsoihin aivan leikiten ja ne on sentään vain jotain -30-50-lukujen teknologiaa.



    On se niiiin väärin!
  21. #51
    Lainaa (Kööpe @ Maalis. 06 2008,12:11) kirjoitti
    Onkos nyt sitten jollakulla oikeasti todellista kokemusta dynossa tai radalla sisäänajetusta (motomanin opein)? Kuinka kone toimii esim. 40tkm kuluttua? Onko ollut tarvetta avata etc.

    Tällä en osallistu juupas/eipäs väittelyyn, vaan ihan itseni takia kysyn ts. uskallanko ajaa Ducatin sisään penkissä.

    Kevät on jo pian *
    Ei se siitä mikskään mene. Samalla näkee miten tehot kasvaa.

    Näkisin, että pääsyy tehtaiden suosituksiin on se, ettei kokemattomat kuskit tapattais itseään sillä pyörällä vaan harjottelis alkuun hiljasemmilla vauhdeilla. Jenkeissä siitä nimittäin vois joutua oikeuteen.
    premier

    emeritus
  22. #52
    Eiköhän se sisäänajo nykyajan toleransseilla ole lähinnä sitä, että kuski sisäänajetaan siihen laikkaan, eikä ensimmäisessä mutkassa olla missään ladon seinässä
    Ei taidolla vaan tuurilla!
  23. #53
    Yhä huutelen, että onko jollakulla kokemusta?

    Motomanin ohjeet sekä perusteet ovat ymmärrettävät, mutta todellisia kokemuksia aiheesta kaipaisin.
    Solifer Tm->Cbr1000f->Cbr900rr->DUCATI 1098
    Kierros on päättynyt. Mopokin oli aikoinaan punainen.
  24.  
  25. #54
    Lainaa (Kööpe @ Maalis. 06 2008,20:21) kirjoitti
    Yhä huutelen, että onko jollakulla kokemusta?

    Motomanin ohjeet sekä perusteet ovat ymmärrettävät, mutta todellisia kokemuksia aiheesta kaipaisin.
    Kadulla kiihdyttämällä ja moottorijarruttamalla olen sisäänajanut kolme pyörää, penkissä en yhtään. Suurinpiirtein Motomanin oppien mukaan, vaikka en ollut ukosta vielä kuullutkaan. Banditilla oli ajettu jotain 54000km kun vaihdoin ja ei vienyt öljyä ja toimi hienosti. 1050 trumpalla nyt takana reilu 19000km ja ei ongelmia minkäänlaisia. Ei vie öljyä havaittavasti vaihtovälillä. Trumpassa tunsi noin 50km kohdalla, että vääntö kasvoi havaittavasti ja ajotietokoneen mukaan kulutus laski muutaman desin tasaisessa nopeudessa. Voisipa sanoa, että tuossa vaiheessa sisäänajo oli suurinpiirtein tehty.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12