´02 Daytonaan olisi talven aikana tarkoitus laittaa ohjausiskari. WP:n iskari on jo, mutta kiinnitys tapa/paikka on ongelmallinen. Olettaisin, että iskari tulee kiinni tankin eteen poikittain? Onko kokemuksia? Jack Lilleyn sivuilla on joitain kuvia kiinnikkeistä, mutta hyvin epäselviä. Tarkoitus olisi nimittäin tehdä kiinnikkeet itse. Jos jollain on kuvia kiinnitys tavasta, niin voisin ottaa kuvia vastaan. Aikaisemmassa pyörässä iskari oli kiinni rungosta yläkolmion alakiinnikkeeseen. Daytonassa on sen verran pidemmät liikeradat, että iskarin iskupituus ei riitä.
Niin, kirjoittelein tuolla alempana vähän samasta aiheesta, mutta ei tunnu porukalla oikein olevan kokemuksia asiasta...
Taitaa daytonassa olla samat ongelmat kuin triplessäkin. Eli vähänkään kun viedään mopoa äärirajoille, niin keula alkaa käyttäytyä levottomasti. Siitä kun vielä mennään lähemmäs sitä limittiä, niin runkokin rupeaa soutamaan... En tiedä auttaako tähän ohjausiskari, mutta luulisin että auttaa. Alustan tarkalla säätämisellä saa homman toimimaan paremmin, mutta ei kokonaan pois...
Ainakin triplessä on tankojen kääntösäde aika iso(ilm. daytonassa sama), joten voi olla että esim. öhlärin ja wp:n stanuiskareissa ei iskunpituus riitä... Valmista sarjaa en ole nähnyt kuin LSL:llä ja siellä lilleyllä(merkkiä en muista).
Yritys+erehdys+uusi yritys -metodia ei viitsisi käyttää, on meinaan noi ohjauspamput kohtuullisen kalliita leluja...
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
WP:n kiinikesarjasta sain hommattua kuvan. Eli kiinnitys probleemaa ei enään ole. Itselläni on 75 mm iskupituudella oleva iskari ja se pituus riittää. Talven aikana alkaa työstäminen, kun kelkkailulta ehtii.![]()
Tuota rungon suotamista en allekirjoita. Runko on triplessä sanalla sanoen hyvä, ei anna pienintäkään merkkiä ylimääräisestä liikehdinnästä. Keula tosin tuntuu aika kevyeltä reippaammassa menossa.(GFS @ Marras. 02 2004,10:55) kirjoitti
Niin, siis kirjoitin miltä se ajossa tuntuu. Itse en usko rungon joustavan, vaan luulen sen johtuvan keulan/rungon/swingin geometriasta... Eli kun keulan esijännitystä ja vaimennuksia lisää riittävästi se ihmeellinen huojahtelu mutkissa (sisään mennessä) poistuu. Mutkan aikana tapahtuvaan "rungon" elämistä tässä tarkoitin. Itse en ole mikään kisakuski/mekaanikko joka pystyisi analysoimaan mistä moinen ilmiö johtuu... Luultavasti se johtuu kuitenkin keulan tai swingin liikkeistä tai vääristä säädöistä.(Jope @ Marras. 06 2004,01:19) kirjoitti
Toivoin vaan, että muilla kuskeilla olisi kokemusta/mielipiteitä asiasta... Pääsisi sitten ens kesänä mokomista ongelmista eroon... Vai pitäisköhän vaan vähän löysätä kaasua? *
Ei kai... Pari kertaa vaan ollu kaato lähellä kun on joutunu kesken mutkaa nostamaan ja tuntuu että mopo lähtee just lapasesta...
Ehkä vaan tarvis paremmin yrittää hieroo noita alustan säätöjä ja hommata se ohjausiskari...
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Johtuisikohan tuo yllättävä kallistuminen kantikkaiksi kuluneista renkaista? Mun Daytonalla oli vastaavia taipumuksia, kun kumit oli kantikkaita. Uusilla Diabloilla tilanne korjaantui ja ajosta tuli taas nautittavaa.(GFS @ Marras. 08 2004,15:18) kirjoitti
Eturengas (BT-10) oli kulunut niin, että ihan keskellä oli harjanne ja siitä ulospäin mentäessä kumi oli kulunut voimakkaasti, verrattuna mitä reunalta löytyi. Takakumi (BT-20) olikin kulunut autorenkaan muotoiseksi![]()
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Kyllähän tuo ohjausiskari on aikamainen turvallisustekijä. Vanhasta pyörästä kun otin pois ennen vaihtoon vientiä, niin kyllä oli jotenkin "alaston" olo. Ei uskois miten paljon kohdalleen säädetty iskari voi vakauttaa ajoa. Ilman iskaria kun ajeli, niin huomasi miten pyörä muljuaa ja heiluu jännästi, tuskin kuitenkaan vaarallisesti. Suosittelen iskaria kaikille, ajotyylistä riippumatta. Oli se sitten rata-ajoa tai rentoa reissaamista. Voin laittaa kuvia sitten kun iskari on paikoillaan, taitaa vaan homma siirtyä kevääseen... Ei vaan pahemmin ole noita kiinnikesarjoja vastaan tullu, mitkä sopis -02 Daytonaan. Tai yks on suomesta löytynyt, 198€...Jos ei onnistu itse tekemään, niin pakkohan toi sarja on sit ostaa.![]()
Mielestäni tuo rungon elämisen tunne tulee siitä, kun takarengas varoittelee vaappumalla. BT-010 varoittelee todella aikaisessa vaiheessa, pilot sport hieman parempi mutta kunnon rennsportit (takana street racing, edessä rs2) kun heittää alle, niin niistä ei sitten haluakkaan luopua. Loppuu meinaa ylimääräiset liikkeet mutkissa.
Tuota ohjausvaimenninta olen itsekin miettinyt, taitaa olla melko mainio kapistus mutta tosi arvokas.
No voihan Pyhän Olavin kirkon paanukattorakennelmat!
![]()
Voisikohan se olla renkaasta kiinni... Oon tota vaappumisongelmaa pähkäilly koko viime käsän ja renkaana on (tai siis oli?) BT010! Renkaan kuluneisuus ei ole vaikutanut tilanteeseen. Sehän tietysti tuntuu loogiselta, mutta en ole kuullut kenenkään koskaan puhuvan että 010 käyttäätyy noin. Täytyy vaihtaa uusi takapallo ens kesäks ja se tulee oleen kokeeksi jonkun muun merkkinen.
Onhan se tietysti kiva että rengas varoittaa ennen pidon menetystä, mutta kuvittelin olevani ajossa kaukana pidon rajoilta... No, onneks ei kaatoa sattunut. Jos tilanne on tämä, niin sitten ei auta kun höllätä vauhtia tai hommata paremmat renkaat.
Ohjausiskarikin on hankintalistalla jos jostain vaan sais hillioa. Niin, ja hillohan merkitsee 95% varmuudella rahaa!![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiinnikesarja tilattu(WP:n alkuperäinen). Ajovakaus/jämäkkyys ensi kesäksi taattu...myös jonkinlainen turvallisuuden tunne.
Jos radalla tykkää ajella, niin se vaappuminen ilmenee tod. herkästi ko. renkailla, maantiellä en ole vastaavaa ilmiötä huomannut, kun ei rohkeus enää riitä yleisillä teillä moiseen kanttailuun.(GFS @ Marras. 11 2004,12:30) kirjoitti
Viime kesänä kokeilin olosuhteiden pakosta taakse bt-020 ja se lähti vaihtoon vajaassa viikossa pito-ongelmien vuoksi. Kyllähän se kulutusta varmaan kestää mutta...
Mistes kun ajelet, niin roikutko mopon päältä vai kallistatko vain pyörää? Jos jälkimmäinen, niin se pidon raja tulee tod. nopeasti vastaan. Rennsport vs bt-010 kulutuskestävyys suurinpiirtein sama, uskaltaisin jopa väittää, että rennsport kestää reipasta menoa enemmän kuin bt. Kokeile, veikkaan että yllätyt ja vieläpä iloisesti.
Tosin itse kerran mietin, kun aina kaarteeseen mennessä mopo meinasi kaatua kyljelleen kuin kuollut lehmä ja lopuksi syyksi paljastui, että olin säätänyt edestä sisäänmeno- ja paluuvaimennuksia peilikuvina eli toinen oli hieman pielessä
Että tämmöstä...
Hä? Ei kai kukaan nyt "mummona" aja!! *(Jope @ Marras. 12 2004,23:49) kirjoitti
Roikuttaminen on kivaa, siinähän on se homman suola! Sami yrittää linkissä imitoida mun ajotyyliä kohtuullisesti...
http://www.samipenna.com/images/cd1/CNV00045.jpg
Täytyypä ostaa ens kesäksi rennsportit alle...
Kyllä nää rengashommat ja alustan säädöt tuntuu välillä olevan melkoista rakettitiedettä!!
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Nostanpa aiheen taas esille.
Nyt on iskari kiinni ja sopi kuin naula lankkuun. Iskari tuli syylärin eteen yläosaan poikittain ja "liikkuva kiinnitys" teleskooppiin. Loppujen lopuksi oli todella helppo homma laittaa kiinni. Oikean puoleinen kate vaan pois asennuksen ajaksi.
Kävin ajamassa n. 70km ja kyllä pyörän ajettavuus muuttui täysin! Nyt menee kuin kiskoilla. Ohjaustuntumasta tuli tarkempi ja ennen kaikkea pyörä on nyt todella vakaa. Iskarissa on 30 kliksua ja nyt se on asennossa 10. Vois ehkä muutaman naksun laittaa löysemmälle.
Suosittelen kyllä jokaiselle motoristille päällä maan. Mieleen voi tulla ajatus, että en tarvitse, koska ajelen rauhallisesti. Mutta kun ajettavuus muuttuu siinä rauhallisessakin ajossa totaalisesti.
Pois en enää vaihtaisi.
Ja iskari on WP:n 75mm iskulla ja kiinnikesarja myös WP:n.
Pari kuvaa: Iskari kiinni
Kuulostaa hyvältä. Olen itsekin havainnut Triplessäni pientä levottomuutta etenkin moottoriteille kaartavissa sisäänmenorampeissa reippaalla nopeudella. Tosin nyt on alla uudet Pirellit edessä ja takana - vielä kun jaksaisi harjoitella kunnolla tuon alustan säätämisen...
Paljonko sijoitit rahaa yhteensä tuohon operaatioon ja ennenkaikkea:
Paljonko käytit aikaa?
Iskari jäi edellisestä pyörästä(SV 650S). Viime syksynä kateltiin, että mihin sen saa Daytonaan kiinni. Tiedustelin asiaa WP:n maahantuojalta(Totaltek) ja sain vastauksen, että tulee syylärin eteen kiinni. Tuo 75mm iskulla oleva iskari on myös riittävä. Mainitsivat myös, että hyllystä löytyy vain yksi(1) kiinnikesarja Daytonaan/Speed Tripleen. Päivän harkittuani tilasin kiinnikesarjan ja nyt vasta keväällä kokeilin, että sopiiko.(Outrage @ Huhti. 08 2005,09:46) kirjoitti
Hinta: Iskari WP 75mm, 220€, MR-Power
Kiinnikesarja WP, 198€, Totaltek
Asennus kesti ehkä 30min. Speed Triplessähän homma menee varmaan yli puolet nopeammin. Daytonassa kun pitää irroittaa kate jos meinaa saada sen iskarin helposti laitettua. Tosin jos on joku apinaranne, niin miksei ne kädet taipuisi sinne syylärin luokse...
Yllätyin itsekin, miten nopeasti sen sai tehtyä. Verraten aikaisempaan pyörään, johon iskaria soviteltiin 2 päivää...
Hommasin myös Totaltekiltä kiinnityssarjan -03 tripleen.(Mr. Big @ Huhti. 07 2005,17:44) kirjoitti
Kuinka paljon sinulla jää väliä tuon syylariin tulevan kiinnikkeen ja ohjausalakolmion väliin ?
Ensi silmäyksellä vaikuttais siltä, väliä syylarikiinnikkeen ja alakolmion väliin. En vielä asentanut, vaan silmämääräisesti mallailin kiinnityssarjaa..
Siis tuota kuvassa(_peed_riple @ Touko. 09 2005,21:30) kirjoitti
näkyvää väliä tarkoitin. Ilman prikkoja olisi ohut paperi mennyt nippa nappa väliin. Paria aluslevyä alle niin toimi..
Noniin!
Täällä taas. Tietokone ollu pa*kana pari viikkoa.
Eli saman verran mulla jää ohjauskolmion ja kiinnikkeen väliin. Tosi pieni on kuitenkin se väli, mutta mahtuu.![]()