Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Ajattelin talven aikana leipoa uudet muodot mopoon ja pintahan pitää saada hiilikuidusta... Siis kaikki tankkia myöten... Sanokaa nyt tekin että hullu olen... Laittelen projektista kuvia sitten tänne sekä käyn purkamassa tunteitani epoksi huuruissa aika-ajoin...
  2. #2
    Vitun hullu!
    Desmo Jugend
  3. #3
    No hullu olet .
    Bring M. Backalive

    Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
  4. #4
    Hyvältä kuulostaa
    Tuo tankki vaikuttais pahalta rastilta, kerro ihmeessä miten siinä sitten käy.
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  5. #5
    Lainaa (mkoo @ Loka. 27 2004,20:15) kirjoitti
    Hyvältä kuulostaa *
    Tuo tankki vaikuttais pahalta rastilta, kerro ihmeessä miten siinä sitten käy.
    Tankki pitäis onnistua kun käyttää kevlar ja hiilikuitu yhdistelmää ja siinä elastiseksi jäävää tärinää ja liuottimia kestävää epoksi hartsia. Ainakin 3 muotti kappaletta... voi olla että pitää ottaa 4 palaa käyttöön. Helevetillinen homma tulee olemaan muottien teossa. Eli ensin kaikki uudet muodot pitää hakea uretaanilla (levyä ja vaahtoa) ja se pinta pitäis saada ihan sileäksi maalausta varten. Siitä sitten muotit ja vasta sitten pääsee tekemään varsinaista laminointia. Ajattelin myös nuo jalkatappien sarjat tehdä hiilikuidusta... Sanotaan vaikka näin että JÄNSKÄTTÄÄ...
  6. #6
    EI prkl! Toi kuulostaa hienolta hommalta. Kova homma varmasti, mutta ollaksesi erilainen pitää nähdä vaivaa.

    Projektikuvia kehiin sitten!
    Pain is just weakness leaving the body
  7. #7
    Lainaa (JP_445 @ Loka. 27 2004,20:28) kirjoitti
    sitten pääsee tekemään varsinaista laminointia. Ajattelin myös nuo jalkatappien sarjat tehdä hiilikuidusta.
    Hetkinen seis, onko nyt niin, että hiilikuitua voi LAMINOIDA? Miten mulla on sellanen käsitys, että se vaatii jonkun mystisen paistamisen, vai onko sekin vaan Matti Kyllösen sekoiluja? Jos näin todella on, niin tässähän menee talvenvietto uusiksi
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  8. #8
    Hiilikuitu toimii ihan samoin kuin lasikin, matto vaan on hieman tahmean oloista taipumaan, mut pysyy muodossa hyvin, jos ei yritä tiukkoja mutkia. Niiden tekemiseen se pitää tukea jollain paikalleen tai pukata esim muotin kulmaan niin että painuu sitä vasten. HK matto kestää laminoidessakin hieman pinnan suuntaista puristusta.

    HK:lle ei kannata tuhlata rahaa käyttämällä polyesterihartseja, ei oo tarpeeksi lujaa hyödyntääksen hiilikuidun lujuutta. Tietty jos on ihan kosmeettinen niin sit polyesteri hartsi on halvempaa.

    Toi paistaminen on tuon hartsin kovettamista lämmön avulla. Muutama kymmenen minuuttia 80-120 asteisessa uunissa saa kovettumisreaksion etenemään niin että laminaatin lujuus saadaan nousemaan jopa kymmeniä prosentteja. Eli hiilikuidun käyttäminen rakenteissa ilman pastamista, ei tuo hirmuista etua lujuuteen, verrattuna hyvään lasikuituun. hintaero on aika iso, kuten myös noiden hartsien hintaero. Siksi esim kateissa voisi käyttää lasia paksuuden luomiseen tarvittavissa paikoissa ja foami/balsa ydintä ja ympärilaminointia luomaan kotelorakenteita esim kulmiin ja suurille pinnoille jäykisteeksi.

    Tarkemmat ajat ja lämpötilat kannattaa varmistaa kirjoista tai hartsin valmistajalta. Sillä liian kuumassa/kauan paistamalla tulee haurasta tai jopa kerralla sutta ja sekundaa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  9. #9
    Lisää ohjeita kiitos, täähän rupes kiinnostamaan.
    ...Ja JP on hullu.
  10. #10
    Jos aikaa/rahaa löytyy niin mikäs siinä, mutta hullun hommalta kuulostaa kuitenkin.
    R1-2011
    EX-R1 2008
    EX-R1 2005
    EX-YZF 600R
  11. #11
    Hei! Mistä saa sitä uretaanilevyä?

    Kävin paikallisessa rautakaupassa ja ei kuulemma ollu kun sitä vaahtoa. Tästä on kyllä jo jonkun aikaa, mutta tarve on vieläkin. Talvi on kuitenkin lyhyt.
  12. #12
    Katteisiin tulee hiilikuitua ja lasikuitua, mutta tuo tankki pitää tehdä hiilikuitu/kevlar seoksesta jotta saadaan mukaan iskun kestävyyttä. Noista hartseista sen verta, ettei kannata alkaa leikkimään millään paskoilla aineilla hiilikuidun kanssa. Hiilikuitu tarvii UV suojan ja tietääkseeni vain epoksi hartsia on saatavana kunnon UV suojalla. Tietty in UV suoja lakkoja, mutta kannattaa ns. pelata varman päälle. Niiden tukien tarve riippuu paljon siitä tuleeko paljon suoria pintoja. Pienet muodot ja loivat kulmatkin jäykistävät rakennetta...
  13. #13
    Lainaa (hans_81 @ Loka. 28 2004,10:26) kirjoitti
    Hei! Mistä saa sitä uretaanilevyä?
    Starkista mä sitä oon ainakin saanu, eikä muistaakseni ollu ees järettömän kallista. Uretaanilevyähän käytetään nykyään todella paljon lämmöneristeenä.
  14. #14
    Noi muodot ja kulmat jäykistää kyllä huomattavan paljon mutta jos jos aikoo hyödyntää hiilarin ominaisuudet kokonaan niin katteista tulee tosi ohuet, jolloin lisäjäykisteet esim vaikka laminoimalla reunat foamiliuskan ympäri koteloksi ja sopiviin kohtiin noihin muotoihin, antaa tukevuutta ja käsiteltävyyttä. Ei lohkeile niin helposti ja pysyy muodossa kun liikuttelee. esim huollon tai muun takia. Näillä voi vaikuttaa eirityisesti katteissa kiertojäykkyytteen ja kapeisin alueisiin esim jos helma jatkuu pitkälle taakse, lähelle takapyörää.

    Toinen on sit tehdä paksuutta, esim lisäämällä lasia (=painoa + iskun kestävyyttä).

    Näitä varmasti kannattaa yhdistellä esim eturenkaan taakse minne tulee kiviä, vähän lasia antamaan paksuutta, samoin kun kohtiin joita helposti kolhii jollain tai painaa esim kädellä paikallisesti (penkinreunat, tankki, yms.), ei tuu paikallisia painumia ja halkeamia niin helposti. Muualla sit tärkeempää on että kokonaisuutena rakenne on jäykkä ja pitää muotonsa, joka saadaan muodoilla ja lisävahvikkeilla (kotelot, tuet, yms, näitä voi lisätä myöhemminkin)

    Mikään ei vituta niin paljon kuin se että tuolaisen rakkaudella tehdyn katteen vääntää vekille, kun se tarttuu hieman johonkin viimeistä silausta tehdessä huhtikuun lopulla...
    (rinnastettavaa kokeneena)

    Mitä noihin lisäohjesiin tulee joita kysyttiin, kannattaa hakea kirjastosta komposiittien suunnittelun ja valmistamisen kirjoja sekä eri valmistajien estteitä. Niistä pitäsi löytyä jo niin paljon tietoa etten viitsi ulkomuistista valehdella vanhaa tietoa.

    niin ja kannattaa miettiä paikat ja maton palat ihan valmiiksi ennen kuin sekottaa hartsin.

    Ja pistää puhelin äänettömälle...
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  15. #15
    Jos haluaa lujuutta niihin hiilikuitu vermeisiin niin kannattaa laittaa sisäpintaan kevlaria (noin kolmanneksen edullisempaa kuin hiilikuitu). Työskentely ajat kannattaa tosiaan säätää niin että varmaan ehtii kaikki ilmat ja muut kuprut saamaan pois. Yksi keino mitä meinaan toteuttaa jalkatappien siirtolevyihin on prässääminen ja siihen uunitus päälle. Noissa monimuotoisissa osissa on vaikeampi tehdä prässäystä tai edes alipaine kikkaa. Uunitus lisää kestävyyttä, mutta tuo ylimääräisen hartsin pois saanti on se tärkein asia. Ylimääräinen hartsi tuo lisää painoa ja heikentää kestävyyttä. Se kuituhan siellä sitä kestävyyttä siihen tuo ei se pelkkä hartsin uunitus. Toki uunitus on hyvä keino lisätä sitä, varsinkin jos siihen voidaan lisätä se alipaine optio jolloin saadaan ylimääräinen hartsi sieltä kuidusta kunnolla pois. Hirveästi tuota hiilikuitua ei voi telata avomuotissa joten pitää hakea joku toinnen keino siihen. Tankin meinasin tehdä ns paine muotilla, jolloin sinne muotin sisälle laminoinnin jälkeen laitetaan ns. ilmasäkki johon paineella puhalletaan ilmaa joka sitten varmistaa laminoinnista ilmakuplat pois ja samalla puristaa ylimääräisen hartsin pois kuidusta. Homma tulee olemaan v-mäinen mutta mitää ei saa ellei yritä.
  16. #16
    itsellä suunnitteella on tehdä ilmanputsari boxi
    ja siihen kaipaisin neuvoja ja teillä tuntuu olevan tietoa asioista joita kaipaan.

    Tuolla sivulla on SV650 kyseinen malli airbox:ista.
    http://www.bdkraceeng.com/Ram-Air%20Systems.html

    Eli Oma pyörä on CBR900RR Ja tarkoitus olisi saada omat fcr suoravedot kanssa ilmanputsariboxin sisään.
    Kantena boxissa käytän tankin pohjaa.

    Joten kysymyksiä.
    Olen aloittanut homman ja valanut uretaanista alustavan raakakopion. josta olisi tarkoitus tehdä lasikuidusta muotit et sit voisi valmistaa hiilikuidusta itse boxin.
    Kyseinen muotti on varmaan helppo toteuttaa mut miten tuo imuilman otto suulake kannattaa toteuttaa ja lisätä itse boxiin?
    tehdääkö se kahdesta kappaleesta eli, suulekkeen yläosa ja sit suulakeen alaosa ja sit ne hiilikuitu matolla kasataan yhteen ja tehdäänkö samalla tavalla sit suulake itse boxiin kiinni?

    Sitten ideoita miten tuohon toteuttaa ilmanputsari kiinni kuin suomen ilma on välillä paskasta ja ilmanputsari on pakollinen?
    Blade The Ultimate Fighting Machine
  17. #17
    Juttelin tuossa erään suskamiehen kanssa jolla ollu aiemmassa suskassa suoravetomaijat kiinni ja hän oli sitä mieltä ettei tarvii laittaa sinne boxin sisälle. Itellekkin tuli mieleen josko laittais tuollaisen boxin sillä erolla että syöttää niille alipaine kaasareille erillisten letkujen kautta sen painetasauksen.
    Eli siitä ilmaboxista vain letkut kaasareille. Alipaine kaasarithan tarvitsevat välttämättä tuon paine tasauksen sinne kaasareille joka tulee siinä kun laittaa kaasarit samaan koteloon.
  18. #18
    Täyshullukahelipipipää! Lisätään vielä suorituspaineita kannustamalla, jotta: Tuosta nyt ei ihavvarmasti tu sitte nim mitään..!
  19. #19
    Pukien laminointi onnistuu kyllä yhdestäkin kappaleesta:
    Teet vain sisäpuoleisen muotin esim styroksista, tai muusta foamista, joka liukenee vaikka asetoniin, mut ei hartsiin(tai suojaat sen vaikka elmukelmulla tai irrotusvahalla sit laminoit ympäri ja kun on kovettunut, sulatat muotin sieltä sisältä pois.

    Voila!

    Kahdesta palasta on ehkä vähemmän läträämistä. toi Kuvan kappale näytti tehdyn kahdesta kappaleesta. Muistat vaan tehdä liepeet jotka sopii yhteen ja sit epoxilla liimaten. Tässä on se hyvä et voi tarkistaa sisäpinnat helposti ennen lopullista kokoamista.

    Toi putken ja boxin liitos samaten, teet kiinnitys liepeet valmiiksi kappaleeseen mukaan ja sit epoxilla kiinni.
    Tai sit jätät liepeet pois ja laminoit kankaan kanssa paikalleen. Ei niin elegantti, mut helpompi toteuttaa.

    Varmaan kannattaa miettiä myös mahdollisuutta käyttää kumitiivistettä tuohon kiinnitykseen, visin kuvitella ettäon helpompi huollon ja asentamisen kannalta jos sen saa tuosta liitoksen kohdalta kahtia?

    Ilman suodattimet...

    Mitenkähän toimis erilliset suodattimet kullekin kurkulle?

    tavallinen Ilmansuodatin varmaan menee kätevimmin kun ottaa jonkun mahdollisiman ison vakio suodattimen ja tekee sille kiinnitykset jotka laminoi kotelon sisään. Joku levy malli vois olla helppo, kun valitsee sopivan muotoisen.

    Liekö tuollaista suodatinkangasta saatavilla irtotavarana,jos tekis ihan alusta asti vaikka K&N:n tapaisen kangas-öljy suodattimen?
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  20. #20
    Eli nyt mopo purettu osiksi (kaikki muovit irti). Mittaristosta riisuttu ylimääräiset pois (nopeusmittari) ja takapää siivottu (se törkeä muovikaukalo poistettu). Katteen etummaiset kiinikkeet pitäis teettää lyhyempinä ja ottaa etulokarista ja alakatteesta muotti (siis jotain alkuperäisen muotoista jää) ja tehdä samppeli valos alakatteesta. Ilmaboxin muutoksia on tarkasteltu (josko tekis ram-air systeemin). Tulevat valot päätetty ja menee tilaukseen pian. Tankin muotoa tullaan muuttamaan rajusti (lyhenee ja kapenee), kuskin jakkara siirtyy eteenpäin 3 cm ja samalla matkustajan jakkara pitenee tuon saman. Laittelen kuvia (tai siis linkkejä kuviin jahka saan otettua niitä).
  21. #21
    Pahoittelen että nostan näinkin vanhan aiheen esille, mutta mitenkäs projekti etenee?
    Olisin enemmänkin kuin kiinnostunut kokemuksista.
    You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---

    Honda Transalp XL 700V
  22. #22
    Toivottavasti projektisi on 20.5 mennessä valmis niin voi tulla kemoraan pällistelemään..
    Yritä elää tulojesi mukaan, vaikka sitä varten olisi otettava lainaa.
  23.  
  24. #23
    Etenee etenee... tuolla enempi päivitettyä juttua
    Rojekti
    Singnaturen linkistä löytyy kuvia.. ei vaan ole päivitetty pikku hetkeen.