Mistä tietää onkos akku hyytelö -vai lyijyakku ?
Ladataakos niitä eri tavalla , kerran kuussa vai kahden kk välein vai ?
Entäs kuinka kauan aikaa ladataan ?
Laturi ilmeisesti pitää olla mp-laturi , ainakin ostin semmosen 19 euroo . *
Kiitos vastauksista jo etukäteen *![]()
Olen kuullut ettei akkua tartte talven aikana latailla, eikun vaan keväällä starttaa....tottakai on hyvä että välillä n. kerran kuussa pyörittää hiukan moottoria lämpimäksi. Muitten kokemuksia asiasta....![]()
Suzuki GSR600
Tästä on ollu ennenkin puhetta. Lyijyakkuhan ei kestä säilytystä, vaan sitä pitää kokoajan käyttää, tai pitää jännite ylläpitolaturilla vakiona. Lyijyakun kennojen pinta menee säilytyksessä huonoksi ja elinikä lyhenee selvästi. Hyvä konsti on vaikka kerran kuussa vuorotellen ladata akku täyteen, ja sitten iskeä akkuun kiinni joku pieni kuorma millä purkaa sitä, ja taas ladata täyteen.
Jos akkua säilyttää ilman purku/lataus systeemiä, tykkää akku mahdollisimman viileästä paikasta, jossa ei kuitenkaan ole jäätymisvaaraa.
MP-laturihan tarkoittaa vain sitä, että sen latausvirta on jotain 500mA ja 800mA välillä. Ylläpitolatureissa latauksen jälkeen syötetään vain minimaalista virtaa pitämällä kuitenkin jännite korkealla.
tjsp
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Itsellä kokemuksia: Yuasa nesteakku (kesti 11v), 1. Varta hyytelö (kesti 1 ajokausi), 2. Varta hyytelö takuuseen (kesti 3kk
) ja nyt on kiinni Globen neste (3kk takana ja vielä OK). Eli mitä tästä voi päätellä? Ainakaan mun pyörään ei hyytelöakku kelpaa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse ostin Halpa-Hallista ylläpito laturin ja ajattelin jättää sen talveksi päälle:
http://www.ducatibikes.com/?artikkeli=modifiointi&id=2
Pilkun n...intaa: Ns. hyytelöakkuhan on myös lyijyakku. Pitäisi ehkä puhua huoltovapaasta akusta...(Obelixxx @ Loka. 27 2004,16:48) kirjoitti
Jos monta kertaa starttailee ja käyttää vain lämpimäksi, varmasti heikkenee akku. Ei se pyörän laturi puske juuri mitään pienillä kierroksilla, ja kun tarpeeksi vajaaksi pääsee, ei ajamallakaan. Kyllä kaikkien kulkupelien akku kannattaa ladata välillä "seinälaturilla", muuten ei kohta lataudukaan ihan täyteen.(Jan @ Loka. 27 2004,17:16) kirjoitti
Huoltovapaa akku taas voi olla joko hyytelöakku tai suljettu nesteakku. Erona noilla kai se, että hyytelöakku ei pahastu edes katollaan säilyttämisestä... kai.(veeäm @ Loka. 28 2004,08:00) kirjoitti
Mukava lukea ajattelevien vastauksia. Myös kysymyksen asettaja on perimmäisen totuuden lähteillä: Akku edellyttää tyyppinsä mukaista latausta.
Ns. "suljetut", huoltovapaat akutkin poikkeavat perinteisestä, hengittävästä litkuakusta.
Yleensä akkuun on valmistajan toimesta kirjoitettu latausohjeet. Niitä kannatta lukea ja hämmästellä, jos tietous aiemmin on perustunut sulkemattomiin versioihin.
Mikäli suljettu akku jätetään pitkäksi aikaa pyörään kiinni ja sitten keväällä koetetaan 500 mA:n laturilla sitä henkiin, niin eipä onnistu. Lukekaa akun valmistajan ohjeet!
... jotain piti muistaa
Oman hyytelöakun otan syksyllä sisälle säilytykseen ja lyön keväällä mopottimeen ja starttaan... Eipä ole vielä ongelmia esiintyny.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ei taida sitten olla Varta(Yamaha1 @ Loka. 28 2004,10:46) kirjoitti
Meinaan tuon 1. Vartani kanssa tein just näin ja keväällä oli akku niin sippi, virtaa vastaanottamaton ja itsepurkava että vaihtoonhan se meni
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
...Varsinainen Halpa-Halli *(compact_d @ Loka. 27 2004,22:14) kirjoitti
En varsinaisesti halua mainostaa mutta ORG! - Web Shopista olisit saanu samaisen laturin vielä 10€ halvemmalla *
Itselläni on kyseinen laturi ja olen ollut tyytyväinen. Itse käynnistelen pyöräni noin kuukauden välein ja sitte käyttelyn jälkeen latailen akun vielä täyteen tuolla laturilla... n. 5h riittää ihan hyvin.
Suzuki Hayabusa K9
Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
-Leevi And The Leavings
Tuosta akun lataamisesta talvisaikaan: useissa ohjeissa käsketään lataamaan akku täyteen 1-2 kuukauden välein tuollaisella hitaalla (n. 500 mA) laturilla. Mitä mieltä olette sellaisesta vaihtoehdosta, että laittaisi tuollaisen hitaan laturin ajastimeen kiinni ja antaisi akulle virtaa vaikka 15 minuuttia päivässä jatkuvasti talven yli. Onko tuollainen lataaminen akulle hyväksi vai pahaksi?![]()
Ihan alkuperänen akku tämä on...Kyljessä lukee GS...(Oliskos sitten sen merkkinen?) Uljas peli on ollu tähän asti.(HiTec @ Loka. 28 2004,14:03) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Hankin juuri tuon "svedun" Ctek XS800 mallisen laturin jonka pitäisi periaatteessa voida olla koko talven kiinni akussa. Sehän antaa jotain pulsseja silloin tällöin ja purkaa sekä lataa akkua koko ajan jos haluat. On sille kyllä muutakin käyttöä talveksi, esim. moottoajoleikkurin akkua voi "hoitaa" samalla vehkeellä. Siinäkin on tällainen "huoltovapaa" akku. Myös normaalia nesteakkua voi ylläpitää (esim. vene, asuntovaunu ym.). Tämä laite ei kuitenkaan "herätä" heikkoa akkua jos jännite on mennyt tosi pieneksi (napajännite alle 6 volttia 12 V:n akussa).(matkailija @ Marras. 01 2004,12:08) kirjoitti
![]()
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
GS taitaa olla Globen(Yamaha1 @ Marras. 04 2004,09:40) kirjoitti
Globeenhan sitä itsekin vaihdoin kun
tuohon Vartaan. Oli muuten halvin mahdollinen akku "Reiskaan", Stormilta Konalasta
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Joo, tiiä häntä...Mutta hyytelömallia on. Ekan talven oli kiinni pyörässä kylmässä tallissa tammikuusta huhtikuuhun, silti se pentele päräytti Yammun tulille tuosta noin vaan...(HiTec @ Marras. 05 2004,18:05) kirjoitti
Oliskos sitte eka kerta mun kokemuksissa että halpa = hyvää?!?
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Sorry, tuo Globen hyytelö oli kyllä pikkasen kalliimpi kuin se perinteinen litkuakku jonka itse ostin - mutta ei se kallis tosiaan ollut sekään(Yamaha1 @ Marras. 05 2004,18:35) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tämä CTEK XS3600-laturi vaikuttaa kyllä hintansa arvoiselta. Kuukauden välein olen talvisin lataillut, vaikka sitähän voisi pitää kokoajan kiinni. Ja Exiden "halpis"-akku on toiminut erinomaisesti jo 3 kesää...![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Mites muuten on, lataako pyörän laturi parhaiten tyhjäkäynnillä vai korkeilla kierroksilla ajettaessa. Onko kenelläkään FAKTATIETOA asiasta.
Yksi kaveri meinaan usotteli minulle, että lataus on tehokkainta tyhjäkäynnillä. (kyseessä ei tainnut olla edes kusetus)![]()
Vertaappa fillarin dynamovaloon: onko valo kirkkaampi kun fillaria työnnetään tien yli vai kun viiletetään nopsaan alamäkeen
En osaa siitä lataamisesta muuta sanoa. Idean pitäisi olla sama sähkön tuotossa??
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Ostin vuosi takaperin CTEKin laturin autotarvikeliikkeestä, ei ollut vielä silloin webshopin tunnareita...
Latasin pariin kertaan talven aikana mopon akun ja hyvin pelitti kesän.
Nyt sama laturi on autossa kiinteästi sisätilalämmittimen ja lohkolämppärin kanssa, mopon akun lataamisen ajaksi tarvii irrottaa pari kertaa talven aikana.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Riippuen tietty ihan millä kiekoilla tuo sun "tyhjäkäynti" on(Hasi @ Marras. 07 2004,19:15) kirjoitti
Ei no siis kiekoillahan se lataa, ei tyhjäkäynnillä. Jos lataus tapahtuisi tyhjäkäynnillä, olisi meillä tien varsilla aika paljon kulkuneuvoja joissa akku on tyhjentynyt kesken matkan
Ja sitä faktaa: Sähkön tuottohan perustuu tunnetusti magneettikentässä pyörivään johdinsilmukkaan - tai päinvastoin riippuen laturin toteutuksesta. Pääasia kuitenkin on että magneettikenttä ja johdin pyörivät toisiinsa nähden. Nyt tuohon johtimeen latautuu magneettikentässä yhden pyöräytyksen johdosta vuon määrä x, joka näkyy johtimen päistä otettavana virtasykäyksenä. Mutta kun magneettikentän napaisuus johtimeen nähden ei vaihdu, saadaan aikaiseksi vain tuo yksi sykäys purettavaksi joka ei juuri paljoa höngi. Tästä suoraan analogiana mitä tiheämmin tuo napaisuus vaihtuu, on näitä virtasykäyksiäkin tiheämmin käytettävissä = enemmän virtaa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Noni, nyt on pyörä talviteloilla ja kävin juuri äsken kytkemässä PowerX:n laturin kiinni. Tuohan on siis vastaava kuin Ctek, eli voi pitää koko talven vaikka kiinni.
Jokapaikassa vaan puhutaan että pitää järkätä hyvä ilmanvaihto, noh autotallissa moinen varmaankin on mutta mitä tykkää akku olla latauksessa kun mulla on piuhat kytketty akkuun ja penkki on päällä - eli piusat tulee penkin välistä ulos ja tällöinhän sinne akun yläpuolelle ei ainakaan hirveitä ilmatiloja jää. Onko huono homma ?
Toinen kysymys on se että voiko latauksen aikana pitää peitettä pyörän päällä, vai aiheuttaako tuo jotain ongelmia?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jos sulla on "vapaasti hegittävä" versio niin siitä lähtee aina rikkihappokaasuja, kun ladataan. Määrä riippuu latausvirrasta.(Jassu @ Marras. 08 2004,14:20) kirjoitti
Jos se on suljettu (huoltovapaa), niin se ei paljon hengitä.
Eli ensin: "Millainen akku sulla on?". Sitten voipi pohtia täsmällisemmin vastauksia.
Mimmostahan latausjännitettä se laturi syöttää ja mikä on poiskytkentäjännite?
... jotain piti muistaa
Noniin, nyt pääsen näyttämään hölmöyteni =) En nimittäin tiedä, siinä päällä lukee "do not open", eli lienee suljettu? Ihan vakio Yamaha Thundercatin akku tuo on...(seku @ Marras. 08 2004,14:34) kirjoitti
Kyseisessä härkissä ei ollut kuin saksankieliset ohjeet ja saksaa en ymmärrä sanaakaan. Maahantuojan saitilla tosin on tuosta kuvausta, joten jos tuosta toimintaperiaatteesta osaat jotain tulkita niin kerro ihmeessä:kirjoitti
PowerX @ Tokimoto
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Laturisi on mainostekstin mukaan todella hieno tuote. Kun sinulla lisäksi on suljettu akku, ei peiton allakaan noin toimivalla laturilla pitäisi tulla ongelmia.
Ongelmia tulee, jos joku osa-alue ei toimi kuvatusti -ja sehän on jo monista hätävarjelun liioittelua.
Mikäli kyseessä ei olisi suljettu, huoltovapaa akku, tilanne olisi tuiki toinen. Rikkihöyryissä, peiton alla, ei mopolla ole hyvä olla.
Hauskaa laturisi mainostekstissä oli tuo kennolevyjen sulfidoituminen. On olemassa akkuja, joiden pikalatausvirrat on uskomattoman suuria. Ne perustelee asiaa juuri sulfaattikiteiden rikkomisella. Akkujen maailma on nykyisellään merkittävästi jännittävämpi kuin vanhoina, hyvinä aikoina.
... jotain piti muistaa
Jeps, ja hintaakaan kun ei ole kuin rapiat 50e tokimotolla niin ajattelin testata tuota.(seku @ Marras. 08 2004,15:16) kirjoitti
Tuollaisessa "ei suljetussa" näkyisi varmaan ne jotkut korkit siinä päällä mistä voi keittoa lisätä tarvittaessa akkuun ?kirjoitti
Mainostekstit on mainostekstejä aina tokikirjoitti
Mulla oli periaatteena että haluan laturin jonka voin pitää kiinni koko talven - ja tuollaisen sitten valkkasin.
Tuossa myyntipuheessa mainitut liitännät ovat muuten oikeasti hyvät. Paketissa tuli mukana "hauenleuat" ja sitten piuhasarja jonka saa suoraan ruuvattua akun naparuuveihin kiinni - toisessa päässä onkin sitten pikaliitin jonka voi tarvittaessa heivata penkin alle piiloin ja taas kun latausta tarvitaan niin ottaa esiin, kätevää![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Noin juuri. Lisäksi tunnusmerkistöön kuuluu toisessa reunassa oleva "hengitysreikä", johon liitetään yleensä ylitäytön vesiletku; sekundäärisesti jopa ohjaamaan ladattaessa syntyvät rikkihöyryt pois siitä akun läheltä. Noh tosiasiassa vapaasti hengittävä ny hengittää vähän muualtakin...(Jassu @ Marras. 08 2004,15:26) kirjoitti
Toisten mielestä ne pitäis prätkissä jopa kieltää.
... jotain piti muistaa
Jeps, eiköhän tuo mun akku ole sitten huoltovapaa(seku @ Marras. 08 2004,15:38) kirjoitti
Mitään tuollaisia kummallisuuksiakun ei näkyny...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat