Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 53:een 53:sta
  1. #31
    FZ6S:n omistajana voin sanoa, että ei ole kertaakaan lyönyt jousia pohjaan, vaikka on ollut kaksi päällä ja kolme 40 litran laukkua täynnä tavaraa + tankkilaukku ja kyytiläisellä selkäreppu +molemmilla täysi ajovarustus. Mun ja matkustajan yhteenlaskettu "kuivapaino" about 140 kg. Siis varmaan melko lähellä max kuormaa. Ja ajettu huonompiakin teitä ja säitä pitkin Suomea. Erittäin stabiili ajossa, ei woblaa eikä heilu vähistä tuulista ja vastaatulevista rekoista. Olen myös kuullut vieressäajavan kommentoivan ajoaikana, että takapää käyttäytyy mallikkaasti kuopissa. Ainoa mitä tein, niin hieman lisäsin takajousen esikiristystä ja lisäsin rengaspaineita täydellä kuormalla ajettaessa.
  2. #32
    Normaaliin tieliikenteeseenhän toi pyörä mullakin tulee, toivon ja ajan mukaan mahdollisimman paljon pitkille matkoille suomen maanteille.

    Noita etupumppuja ja takajousiahan saa parempia - rahalla. Tosin sillä rahalla voisikin sitten ostaa suoraan jonkun mp:n, jossa esim. WP:n tai Öhlinsin osat. ;-)

    Tuo takaiskari taitaa olla progressiivinen (hidas ja nopea piiri erikseen) itsessään, kun toi progressiivivivusto takaa puuttuu. Jos ei, se voisi selittää perän periksiantavuutta. Korjaus olisi monipiirinen takaiskari, kuinkahan hirveesti sekin maksaisi..

    Nojoo, tulis jo se kevät niin pääsis ajelemaan. Hölmöksi tässä muuten tulee.
  3. #33
    Mulla on aika usein noin 160 kiloa pyörän päällä enkä ole koskaan saanut jousia pohjaan Esikiristys takajousessa on toiseksi tiukimmalla ja rengaspaineet maksimiarvoissaan.
    Just over do it
  4. #34
    Lainaa (ande @ Loka. 31 2004,10:10) kirjoitti
    no hu hu onko normaali ohitustilanne et lähetään ohittaa suurimmalla vaihteella 100km/h nopeudesta? Ihmet et tulee ohituskolareita *ku ohitus kestää ja kestää tälläsiä pässeja tapaan töissäni päivittäin jotka ei osaa / viitsi/tajua käyttää vaihteistoa ku luotetaan moottorin vääntöön ku TM tomittaja oli sitä niin kehunnut sit me "normaalit" tielläliikujat joudutaan väistelee näitä pässejä etteivät tappas itteään ja muita jos ei osaa/ ymmärrä käyttää vaihteistoo kandee hommaa automaatti tai siirtyä joukkoliikenne välineisiin

    P.S. Ite ajelen 600 prätkällä ja vaihteita joutuu käyttää mut onnex raajat toimii sen verran et hommasta suoriutuu
    häätyy myöntää että "normaali ohituksessa" mun mopossa riittää aivan hyvin isoin vaihde ohitukseen,ehkä meillä on erinlainen "normaali ohitus"...mutt jos haluan näyttää kotilo kuskille kuinka lähdetään sitten voin käyttää pienempää vaihdetta...vai seatti pysyy xx:n perässä hyvin...niin munkin mopo *
  5. #35
    Kertokaapas lisää käytännön kokemuksia:
    - kierrosluku kuutosella 100kmh
    - kuinka pitkä on ykkönen, mihin nopeuteen sillä pahimmillaan / parhaimmmillaan voi vedättää?
  6. #36
    Kutosella 100km/h on noin 5500 rpm. Ykkösellä voi vedättää noin 80-85 km/h. Väännössä on pieni kuoppa 5000-7000 välillä, mikä sattuu juuri noin 100km/h ja kutonen yllä. Tästä syystä ohittaessa kannattaa vaihtaa alempaan ja nostaa kierrokset yli 8000 rpm:n ja silloin alkaa tosissaan tapahtua; vääntöä riittää siitä etiäpäin aina 12000 rpm:ään tasaisesti. Eli reippaassa ajossa kantsii pitää yli 8000 kierroksia.
    Kakkosella max 120 km/h, kolmosella 150, nelosella 180, vitosella 200 ja kutosella 220.
  7. #37
    Lainaa (yamaha fz6s @ Loka. 14 2004,11:07) kirjoitti
    "eli ei se teho kerro kaikkea tarvis olla myös vääntoä"
    Teho on kohtalaisen virtuaalinen suure. Vääntö on se joka oikeasti kertoo paljonko voimaa tulee koneesta ulos. Teho = vääntö x rmp. Isot koneet luonnostaan tuottaa enemmän vääntöä (jos ahtimia ei ole pelissä), joten litranen lähtee alakierroksilla em. syystä ihan eri tavalla kuin kusiainen. Ääriesimerkki aiheesta vääntö vs. teho on höyrykone, joka tuottaa tarvittaessa nollakierroksilla julmettua vääntöä vaikka teho on nolla.
    Tuurilla ja asenteella
  8. #38
    Lainaa (tomij @ Tammi. 28 2005,23:22) kirjoitti
    Lainaa (yamaha fz6s @ Loka. 14 2004,11:07) kirjoitti
    "eli ei se teho kerro kaikkea tarvis olla myös vääntoä"
    Teho on kohtalaisen virtuaalinen suure. Vääntö on se joka oikeasti kertoo paljonko voimaa tulee koneesta ulos. Teho = vääntö x rmp. Isot koneet luonnostaan tuottaa enemmän vääntöä (jos ahtimia ei ole pelissä), joten litranen lähtee alakierroksilla em. syystä ihan eri tavalla kuin kusiainen. Ääriesimerkki aiheesta vääntö vs. teho on höyrykone, joka tuottaa tarvittaessa nollakierroksilla julmettua vääntöä vaikka teho on nolla.
    Aivan oikein tomij! Vääntö kertoo koneen "voiman", ei kiihtyvyyttä, tms. Eihän tämä juttu tähän threadiin kuulu, mutta sanotaan nyt kumminkin. Koetan valottaa suureita... surkeasti ;-)

    Jos moottorin kaverina olisi teoreettinen portaaton vaihteisto, teho olisi ainoa joka merkitsee, ei väännön laakeus, kierrosluku tms. Teoreettinen vaihteisto siksi, että koneen kierrosluku pidettäisiin aina sen huippuväännön kohdalla ja ainoa, mikä muuttaa kierroslukuaan on vaihteiston toisio ja takapyörä.

    vertailuesimerkki saman tehosista koneista, revin stetsonista:
    1) 40Nm / 3000rpm moottori, teho n. 13kW. olisko massa n. 50 - 60kg?

    2) 20Nm / 6000rpm moottori, teho n. 13kW, olisko massa n. 30 - 40kg?

    3) 10Nm / 12000rpm moottori, teho n. 13kW, massa ehkä n. 15 - 20 kg?

    Idea: Em. portaattomalla vaihteistolla jokainen yllämainittu kone tuottaa takapyörälle saman väännön, koska kiertävällä koneella on lyhyin välitys, matalakiertoisella pisin. Teho (esimerkin 13kW)ratkaisee huippunopeuden, jos pelit on identtisiä aerodynamiikaltaan. Tosin kevein kone 3) voittaa kiihtyvyydessä.

    Jos vaihteisto on portaallinen, eli kiihdytys hoidetaan koneen kierroksia nostamalla, väännön sijoittuminen kierroksiin nähden merkitsee enemmin kuin koneiden painoerot. Silloin ehkä vaihtoehto 1) tai 2) voittaa laakean vääntökäyrän takia, ja koska niissä on enemmän "voimaa".
  9. #39
    Lainaa (tomij @ Tammi. 28 2005,23:22) kirjoitti
    Lainaa (yamaha fz6s @ Loka. 14 2004,11:07) kirjoitti
    "eli ei se teho kerro kaikkea tarvis olla myös vääntoä"
    Teho on kohtalaisen virtuaalinen suure. Vääntö on se joka oikeasti kertoo paljonko voimaa tulee koneesta ulos. Teho = vääntö x rmp. Isot koneet luonnostaan tuottaa enemmän vääntöä (jos ahtimia ei ole pelissä), joten litranen lähtee alakierroksilla em. syystä ihan eri tavalla kuin kusiainen. Ääriesimerkki aiheesta vääntö vs. teho on höyrykone, joka tuottaa tarvittaessa nollakierroksilla julmettua vääntöä vaikka teho on nolla.
    ..aivan, ja toinen ääriesimerkki on turbiinimoottorit, joissa akselivääntö onneton jollain 50 - 60k rpm kohdalla, mutta vaihteistolla vääntö voi ylittää em. höyrykoneiden vastaavat ja kun mukana on myös kierroksia, tehokin on jotain muuta kuin nolla.
  10. #40
    Juu, väännöllä on väliä. Ihanteellinen moottorihan on oikeastaan ropelikäyttöisissä laivoissa ja lentokoneissa: moottori voi käydä vakiokierrosluvulla, joka on säädetty optimiinsa, ja nopeutta säädetään potkurikulmalla. Vakiokierrosnopeus olisi ihanteellinen myös kestävyyden ja päästöjen minimoinnin kannalta.
    Mutta FZ6S:ssä on kuoppa vääntökäyrässä ja se merkkaa sitä, että samalla vaihteella ajaessa kiihtyvyys ei ole vakio. Jos haluaa käyttää voimareservejä hyvin (niinkuin ohitettaessa), niin tuo kuoppa on väistettävä pitämällä vaihteiston avulla kierrokset tuon kuopan yläpuolella. Toi kuoppa voi olla hyödyllinen polttoainetalouden kannalta, kun se on juuri matkanopeudessa, eikä se haittaa ylämäissä.
  11. #41
    Viime kesänä n. 9700 km FZ6S:llä ajaneena voisin sanoa, että varsin mukava pyörä se on. Mitä tulee siihen teho-/vääntökäyrässä olevaan monttuun niin jonkin verran siihen toi helpotusta PCIII ja Devilin pöntöt. Tulevana keväänä on tarkoitus viedä mopo säädettäväksi, jotta saan PCIII:een ihan pyöräkohtaisen "mapin"....
    Yamaha Grizzly 450 -07 (eli nykyään motoristi wanna be)
    KTM 690 SM -07
    Suzuki DL1000 V-Strom K5
    Yamaha FZ6S -04
    Yamaha RD 125 -87
  12. #42
    Onko kenelläkään fz6 omistajista ilmennyt ongelmia sytytyksen tai ruiskun kanssa? Luin joltain ulkolaiselta foorumilta, että jossain yksilöissä olisi ilmennyt takuuajan alkutaipaleella jo käyntihäiriöitä. Kone kuulema sammui liikennevaloihin pysähdyttäessä, tms. Takuuseenhan tuollainen tietysti menee.
  13. #43
    Ei ole ollut kyseisiä ongelmia

    ai niin, ja terveisiä Floridasta!
    Just over do it
  14. #44
    Ei ole ollut sytytys- tai mitään muitakaan ongelmia. Käynnistyy kauniisti myös näin talvella noin 5-asteisessa tallissa.
  15. #45
    Jep, ei oo ilmennyt mitään.



  16. #46
    Ei niin mitään ongelmia... muuta kuin tuo pahalainen MT-1 tuossa nyt rupesi kummittelemaan...
    Raaka voima voittaa monesti peukalon imemisen...
  17. #47
    Ällistyttävää!

    Varsinkin toi kriittinen puoli oli todella mielenkiintoista luettavaa. Etujarrun surkeus tuli useammalta(?)
    Meinasin hommata tommosen ensi kesäksi ja jättää sen naiselle, kun itse jatkan taasen isompaan. En ole ajanut pyörällä metriäkään, mutta tutustuessani pyörän tekniikkaan, en ikinä olisi uskonut etujarrua surkeaksi. Se on niin merkittävä ominaisuus ja Jammulla tekniikka pitäis olla handussa.

    Siis ainakin kahdella iso ongelma –entä muut??
    ... jotain piti muistaa
  18. #48
    juu tosta etujarrusta kirjoitan nyt vähän lisää. Mielestäni kun jarrua vertaa esim vanhaan fasuun niin se on huomattavasti heikompi ilmenee puritusvoimana saa painaa neljällä sormella jarrua tosissaan jos aikoo pysähtya kun vanhassa fasussa riitti pari sormea samaan hidastuvuuteen.
    todennäkösesti jarruvarustus on huomattavasti halvempi kuin monessa muussa pyörässä voisi parantua jos vaihtaisi teräspunosletkut niin kahva ei antaisi niin paljon periksi ja teho paranisi. nyt ainakin kun puristaa jarruletkua ja painaa jarrua paikallaan niin huomaa huomattavaa letkun turpoamista siihenkö teho hukkuu? tiedä sitä. Kyllähän tälläkin jarrulla toimeen tulee mutta ei yhdessäkään ajamassani pyörässä ole ollut yhtä heikkoa jarrua(etu). kun koeajoin pyörää ennen ostaa niin jarrun ei tullut kiinnitettyä niin erityistä huomiota eli oma moka kun tuli ostettua. Mutta kaikesta huolimatta tuli viime kesänä ajettua pyörällä melkein 12 tuhattu kilometriä eli kyllä silti ajo maistui. elikäs kyllä se on hyvä pyörä kaikesta huolimatta. itselläni on ehkä niin korkea vaatimus taso ja onhan se vääriin jos pyörää vertaa melkein pari kertaa kalliinpaan niin kai sitä eroo pitääkin olla jarruissa ja muissa ominaisuuksissa.
  19. #49
    Ei siinä nyt niin surkea etujarru ole. Kyllä se tehokkaasti pysähtyy. Jopa kaksi päällä ja tavarat kyydissä. Ja kyllä ihan kohtuu puristusvoimalla saa etupyöränkin lukkoon. Täällä vain taidetaan verrata kertaluokkaa kalliimpiin prätkiin. Mä en ole edes huomannut tota letkujen pullistelua, mutta hyvinkin teräspunokset voisi olla poikaa.
  20. #50
    Edelleen täsmennän, että olen kiitollinen kommenteistanne. Erityisesti arvostan kriittistä näkemystä omaan pyörään. Se on hyvä lähtökohta sille, että teksti on harkittua.

    Pääsin ”eroon” matkapyörästä, jota nyt on ikävä. Nuoriso kutsuisi sitä homosohvaksi, mutta ikinä ei tielle jättänyt ja toimi kuin nahkasarana. Kuskilta se vaati kokemusta, joten varmistin myydessäni, että sitä oli uudellakin omistajalla. Se painoi melkein 300. Ajattelin kiivetä alppispiraalia ensi kesänä vähäsen kevyemmällä ja sit mietin, että kun pyörä (FZ6) mun silmään oli kaikin puolin hyvä, voisin jättää sen seuraavalle omistajalle, joka nyt ajelee versiota Diversion 600. Nainen on kyllä aika kovakätinen, joten tuskin se puristus on ongelma. Sen sijaan jos se jarru on tunnoton, se on ongelma.

    Mulle on tärkeetä, että pyörä ei ole kyykky. Tarkoitan tällä ajoasentoa. Kyykkyänikin kaipaan kyllä, vaan ei selkäni.

    Viime kautena taoin 25 tkm. Ens kautena ehkä enemmän. Nakut on kivoja, kun pääsee kynttilöihin, yms käsiks. Ruisku on nasta Alpeilla, kun ilma ohenee. FZ6:ssa on noi ominaisuudet.

    Kertomukset takalaukun ongelmasta panin kanssa merkille. Koskaan en ole nähnyt FZ6:ssa sivulaukkuja, mutta näköjään tuet löytyy. Miltähän näyttää? No, käyttöarvo menee edelle ulkonäköä.
    ... jotain piti muistaa
  21. #51
    Kiitän kaikkia varotuksista: ostin kumminkin
    ... jotain piti muistaa
  22. #52
    Mulla olis ollut sellanen myynnissä... tai siis on edelleenkin jos jotakuta kiinnostaa??
    aina noit menee...noit menee aina.
  23.  
  24. #53
    Lainaa (yamaha fz6s @ Loka. 12 2004,09:30) kirjoitti
    juu pyörallä 11500 km ajaneena täytyy sanoa että pienoinen pettymys on ollut. Ensinnäkin huonoin asia mika pyörässä on todella huono etujarru saa puristaa hampaat irvessä että pysähtyy. moottori on todellinen kierroskone saa kierrättää yli kymppitonnia, että liikkuu mihinkää. kierrättäminen rupeaa oikein hävettämään kun joutuu ohittelemaan kakkosvaihteella maantiellä että pääsee turvallisesti ohi kun meinaan noi nykyiset turbodiiseli vehkeet on meinannu pestä ohitustilanteessa muutamankerran menneenä kesänä kun on lähdetty kiihdyttämään noin yhdeksästä kympistä. Minäkin painan ajokamojen kanssa noin 97kg niin takajousen esijännitystä täytyy pitää kireimmässä asennossa että perä ei ole niin syvällä elikä kaksi päällä ajosta ei tule mitään jousi pohjaa vähänkin isommassa heitossa. sitten fiilispuolesta pako äänet ovat todella naurattavat vakio pöntollä. jos jotain hyvää täytyy sanoa niin kuluttaa vähän bensaa koko kesän keski kulutus 4,97l/100km vaikka kiertää sadassa jo noin 5300rpm isoimmalla vaihteella. pyörä kyllä vaihtuu ensi kesänä isoveljeen on meinaan hiukan eri vehje joka alueella kun tuli tänä kesänä ajettu kohtuu pitkä lenkki tonnifasulla. jos olet ostamassa kannattaa ajaa tarpeeksi pitkä koeajo ja testailla jarruja ja moottori ja pettyä sanotaan mitä tahansa testeissä.

    Hmm..omistin ennen fzs600-02:sen,ja en kyllä voi uskoa tollast tuosta uudistetusta versiosta..taitaa ol kiihdyttäjäs vika
    mut jos ei miellytä ni vaihda tonniseen,niin minäkin tein



    04 Buell xb12s

Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12