Oman pyörän arvokkaasti ikääntyessä on alkanut mietityttämään nämä määräaikaishuoltojen ulkopuolelle jäävät huoltotarpeet. Joista näin äkkisältään tulisivat mieleen esimerkiksi:
- Keulaöljyjen vaihto
- "Runkolaakereiden" rasvaus (ohjauslaakerit, takahaarukkan laakerointi ja takaiskarin nivelöinti)
- Jarruletkujen vaihdot
- ...?
Tiedän muutamia, jotka purkavat/kasaavat uuden pyöränsä vuosittain, mutta veikkaisin että hyvin yleinen käytäntö on "korjata liikkeessä kun hajoaa" tai myydään eteenpäin ennen kuin varsinaisia ongelmia ilmenee. Mutta noin yleisesti, mitä olisi määräaikaishuoltojen ulkopuolelta hyvä huoltaa ja kuinka useasti?
Omat mutut / kuullut / luetut ovat:
- Keulaöljyt parin vuoden välein
- Jarruletkut 4 vuoden välein (suositus joidenkin Japanilaismerkkien osalta)
Terveisin!
Sami ja Honda CBR600 F -00
<p>Honda NTV650 Revere -90 -> Honda CBR600 F -00 -> Kawasaki KLE500 -05 -> Honda CBR600 F -07 -> KTM 990 Supermoto R -11 -> KTM 690 Enduro R -17</p>
Jarruletkut kerran teräspunoksisiin, eikä huolta vaihdoista. Itse asiassa en tiedä ketään, joka olisi vaihtanut vanhat letkut kumisiin, joten...(Samson @ Loka. 07 2004,11:50) kirjoitti
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Mun -92 CBR on nyt 72tkm huollossa ja vaihdatan siihen etuiskarien öljyt samalla. Haynesin manuaalissa on melkoisen kattavasti kerrottu milloin kannattaa vähintään tarkistaa ja mikä osa pyörästä. 36tkm, 72 jne. on suositeltu etuöljyt vaihdettavaksi.
Jos joku potkaisee minua perseeseen niin kovaa, että siitä jää kengänpohjan muotoinen mustelma, kasvanko silloin korkoa...?