Sivu: 4 / 14:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 391:sta
  1. #91
    Parhaiten vastauksen saat vakuutusyhtiöltä...
    Suzuki GSXR 600 L1
  2. #92
    Siis voi *
    Sitten kun saa vihdoin tassut aseteltua tapeille ajoissa ja oikein? niin alkaa luistaa renkaat mutta toisin kuin aikasemmin, hölläämisen sijasta ajoin varikolle ihmettelemään. Liikaa painetta mut kun ei jostain syystä oikein uskalla niin reilusti kerralla laskeakaan. Sitten kun nyt/joskus on selvittänyt renkaiden kaikki salat, ne ovatkin vaihtokunnossa.

    Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
  3. #93
    Lainaa (JGo @ Heinä. 17 2009,15:51) kirjoitti
    Vielä yksi juttu, eli takarenkaan leveys. Omassa pyörässä on vaatimaton 130 leveä takarengas. Kai siinä syynsä on, että kyykkypyörissä on ainakin ne 180 leveät renkaat takana.
    Lainataan vähän vanhaa asiaa, vaikkain Pos siihen esitti oman mielipiteensä.

    Mielestäni renkaanleveys on käsiteltävyyden ja pidon välillä kikkailua. Piikkinen ei tartte niin paljon pitoa(traction) mitä superbike esim. Sitten tehon kasvaessa renkaan leveys kasvaa kun pitoa tarvitaan lisää, samalla kärsitään käsiteltävyyden huonontumisesta.
  4. #94
    Hyvä kirjoitus!

    Itsellä on vasta muutamat ratapäivät takana ja kyllä näiden lukeminen oli taas hyvää kertausta.

    Erityisesti tuo toteaminen suoralla ajamiseta on niin totta. Ikävää ajella tehokkaamman pyörän takana joka karkaa suorilla ja sitten tukkii tien mutkissa.

    t.Ville
  5. #95
    Lainaa (rottis @ Kesä. 16 2010,10:04) kirjoitti
    Siis voi *
    Sitten kun saa vihdoin tassut aseteltua tapeille ajoissa ja oikein? niin alkaa luistaa renkaat mutta toisin kuin aikasemmin, hölläämisen sijasta ajoin varikolle ihmettelemään. Liikaa painetta mut kun ei jostain syystä oikein uskalla niin reilusti kerralla laskeakaan. Sitten kun nyt/joskus on selvittänyt renkaiden kaikki salat, ne ovatkin vaihtokunnossa.

    Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
    Sisäkurvin puoleisen jalan päkiä tapilla ja ulkokurvin puolen jalka tukevasti jalkatappi kengän korkoa vasten. Mehut loppuu jaloista joka tapauksessa. Jalat kannattaa siirtää tapeilla oikein jo hyvissä ajoin jos mahdollista, koska mutkaan mennessä on muutakin ohjelmaa.

    jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  6. #96
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (jakez @ Kesä. 16 2010,12:09) kirjoitti
    Sisäkurvin puoleisen jalan päkiä tapilla ja ulkokurvin puolen jalka tukevasti jalkatappi kengän korkoa vasten. Mehut loppuu jaloista joka tapauksessa. Jalat kannattaa siirtää tapeilla oikein jo hyvissä ajoin jos mahdollista, koska mutkaan mennessä on muutakin ohjelmaa.

    jake
    Mehustuminen on huomattu täälläkin.

    Olen tähän asti pitänyt päkijöitä koko ajan tapeilla, mutta nyt runsaammin roikkuessa alkaa tosiaan jalkapohjat hajoamaan. Toisaalta kuulemma roikkuessakin painon tulisi olla ulkokurvin jalalla ja kädellä, eikä sisäkurvin jalalla. Kaiken kukkuraksi olen ajellut pääosin vain yhdellä/kahdella vaihteella rataa ympäri, joten pitänee sitäkin jalkajumppaa alkaa harjoittelemaan.

    Tässä ratailussakin tieto lisää tuskaa. Paljon helpompaa oli silloin kun ei ollut vielä käynyt radalla kertaakaan ja oli mielestään täydellinen kuski... Joka kerta koulutuksessa/liivimiesten ohjeista vaan huomaa lisää asioita joita tekee väärin.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  7. #97
    Lainaa (Juutana @ Kesä. 16 2010,15:00) kirjoitti
    Olen tähän asti pitänyt päkijöitä koko ajan tapeilla, mutta nyt runsaammin roikkuessa alkaa tosiaan jalkapohjat hajoamaan. Toisaalta kuulemma roikkuessakin painon tulisi olla ulkokurvin jalalla ja kädellä, eikä sisäkurvin jalalla. Kaiken kukkuraksi olen ajellut pääosin vain yhdellä/kahdella vaihteella rataa ympäri, joten pitänee sitäkin jalkajumppaa alkaa harjoittelemaan.
    Rentouta se sisäpuolen jalka ja käsi. Anna kantapään, polven, lantion, olkapään, kyynerpään, "tippua" rentona alas.

    Itsellä ihan sama ongelma edelleen välillä. Vaikka tietää ett pitäis rentona mennä, niin vähän väliä huomaa puristavansa iha eniten täysii.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #98
    Kannattaa katsoa Twist of The Wrist II, siinä on aika hyviä neuvoja aloittelijoille ja miksei myös kokeneemmillekin. Mielestäni ihan pätevä opetusvideo.
    Ei suoraselkäiset motoristit voivat imuttaa sen *- täältä -
    Suoraselkäiset joutuvat tilaamaan omansa esim Amazon verkkokaupasta *
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  9. #99
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 16 2010,15:09) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Kesä. 16 2010,15:00) kirjoitti
    Olen tähän asti pitänyt päkijöitä koko ajan tapeilla, mutta nyt runsaammin roikkuessa alkaa tosiaan jalkapohjat hajoamaan. Toisaalta kuulemma roikkuessakin painon tulisi olla ulkokurvin jalalla ja kädellä, eikä sisäkurvin jalalla. Kaiken kukkuraksi olen ajellut pääosin vain yhdellä/kahdella vaihteella rataa ympäri, joten pitänee sitäkin jalkajumppaa alkaa harjoittelemaan.
    Rentouta se sisäpuolen jalka ja käsi. Anna kantapään, polven, lantion, olkapään, kyynerpään, "tippua" rentona alas.

    Itsellä ihan sama ongelma edelleen välillä. Vaikka tietää ett pitäis rentona mennä, niin vähän väliä huomaa puristavansa iha eniten täysii.
    Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
    Superbike #7
  10. #100
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 16 2010,15:32) kirjoitti
    Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
    Tai lähinnä luulee että vauhtia on liikaa?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #101
    Lainaa (scuuba @ Touko. 18 2010,19:59) kirjoitti
    Lainaa (Eroz @ Touko. 18 2010,19:16) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Touko. 18 2010,18:10) kirjoitti
    No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa. *
    Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
    jotenkin tuo "jarruta myöhemmin-avaa aiemmin" kuullostaa siltä, että sillä voisi muutenkin joka kierroksella olla nopeampi...
    No niin no siis kuten poskin tossa jo selitti niin toi "jarruttaa pitkäksi" tarkottaa myös sitä ett ajaa suoran pitkäksi, eli alkaa taittamaan mutkaan liian myöhään. Eli vähän eri asia kuin pelkästään "jarruttaa myöhemmin".
    Helpoin ja turvallisin tapa ohittaa. Jos kämmii, niin ei teilaa sitä ohitettavaa.
    tähän vois kommentoida, että toimii kun sen opettelee. Itse opettelin vasta edellisellä ratapäivällä tuon menetelmän, ja tosiaan riski törmäilyyn on pienempi kuin jarruissa ohitteluun.
  12. #102
    Lainaa (-JuhaK- @ Kesä. 16 2010,15:13) kirjoitti
    Kannattaa katsoa Twist of The Wrist II, siinä on aika hyviä neuvoja aloittelijoille ja miksei myös kokeneemmillekin. Mielestäni ihan pätevä opetusvideo.
    Ei suoraselkäiset motoristit voivat imuttaa sen
    Suoraselkäiset joutuvat tilaamaan omansa esim Amazon verkkokaupasta *
    Just lat... tilasin ja oli ihan hyvä pätkä. Tyhmä olo tuli pariin otteeseen kun älysi, että tässä ja tuossa asiassa on tullut urpoiltua aina.

    Suosittelen.
  13. #103
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 16 2010,15:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 16 2010,15:32) kirjoitti
    Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
    Tai lähinnä luulee että vauhtia on liikaa?
    Oletin, että kaikki ymmärtäisivät ilman rautalangasta vääntämistä, että kyse on henkilökohtaisesti koetusta vauhdista, ei absoluuttisesta nopeudesta, mutta Kiitos kuitenkin rautalangan taivuttamisesta puolestani.
    Superbike #7
  14. #104
    Lainaa (rottis @ Kesä. 16 2010,10:04) kirjoitti
    Siis voi *
    Sitten kun saa vihdoin tassut aseteltua tapeille ajoissa ja oikein? niin alkaa luistaa renkaat mutta toisin kuin aikasemmin, hölläämisen sijasta ajoin varikolle ihmettelemään. Liikaa painetta mut kun ei jostain syystä oikein uskalla niin reilusti kerralla laskeakaan. Sitten kun nyt/joskus on selvittänyt renkaiden kaikki salat, ne ovatkin vaihtokunnossa.

    Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
    Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

    Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

    Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

    Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  15. #105
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 16 2010,21:23) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 16 2010,15:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 16 2010,15:32) kirjoitti
    Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
    Tai lähinnä luulee että vauhtia on liikaa?
    Oletin, että kaikki ymmärtäisivät ilman rautalangasta vääntämistä, että kyse on henkilökohtaisesti koetusta vauhdista, ei absoluuttisesta nopeudesta, mutta Kiitos kuitenkin rautalangan taivuttamisesta puolestani.
    Niinno, siinä on kumminkin erittäin suuri ero;
    vähennätkö vauhtia sen aavistuksen jotta rentoutuisit
    vai
    pakotatko itsesi uskomaan että se aavistuksen liian kova vauhti on ihan ok, ja rentoudut.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #106
    Lainaa (Vuorela @ Kesä. 16 2010,21:59) kirjoitti
    Lainaa (rottis @ Kesä. 16 2010,10:04) kirjoitti
    Siis voi *
    Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
    Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

    Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

    Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

    Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
    Itsellä taas alkoi löytyä parempi luotto roikkumiseen kun aloin pitää ulkojalkaa kantapää tapilla, hieman käännettynä jalkaterä ulospäin niin että saa nilkalla tuen pyörästä. Ulkojalan päkiä tapilla ei minulle jotenkin luonnistunut, jännitin jalkaa liikaa ja kramppailu alkoi, ja oli tunne että jalka lipeää tapilta. Joissain peräjälkeen eri suuntiin kääntyvissä mutkissa ei aina ehdi vaihtaa jalan asentoa, eli silloin molemmat päkiät tapeilla, muuten kuten edellä.

    Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
    -nomen est omen-
  17. #107
    Lainaa (Kriisi @ Kesä. 16 2010,23:03) kirjoitti
    Lainaa (Vuorela @ Kesä. 16 2010,21:59) kirjoitti
    Lainaa (rottis @ Kesä. 16 2010,10:04) kirjoitti
    Siis voi *
    Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
    Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

    Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

    Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

    Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
    Itsellä taas alkoi löytyä parempi luotto roikkumiseen kun aloin pitää ulkojalkaa kantapää tapilla, hieman käännettynä jalkaterä ulospäin niin että saa nilkalla tuen pyörästä. Ulkojalan päkiä tapilla ei minulle jotenkin luonnistunut, jännitin jalkaa liikaa ja kramppailu alkoi, ja oli tunne että jalka lipeää tapilta. Joissain peräjälkeen eri suuntiin kääntyvissä mutkissa ei aina ehdi vaihtaa jalan asentoa, eli silloin molemmat päkiät tapeilla, muuten kuten edellä.

    Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
    Jalkaterän luonnollinen asento on "osoittaa" samaan suuntaan kuin reisi, joten jos ajaa mutkassa perse keskellä penkkiä niin silloin on helppo pitää ulkojalan päkiää tapilla, koska reisi ja jalkaterä osoittaa baut mopon kyljen suuntaisesti.
    Jos taas siirtää persettä sisämutkaan päin, niin silloin reisi alkaa osoittamaan ulkomutkaan jolloin jalkateräkin haluaa osoittaa ulkomutkaan, joten luonnollisempi asento on siirtää jalkatappi "kantapään" alle ja kääntää varpaat ulos.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  18. #108
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 16 2010,23:53) kirjoitti
    Lainaa (Kriisi @ Kesä. 16 2010,23:03) kirjoitti
    Lainaa (Vuorela @ Kesä. 16 2010,21:59) kirjoitti
    Lainaa (rottis @ Kesä. 16 2010,10:04) kirjoitti
    Siis voi *
    Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
    Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

    Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

    Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

    Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
    Itsellä taas alkoi löytyä parempi luotto roikkumiseen kun aloin pitää ulkojalkaa kantapää tapilla, hieman käännettynä jalkaterä ulospäin niin että saa nilkalla tuen pyörästä. Ulkojalan päkiä tapilla ei minulle jotenkin luonnistunut, jännitin jalkaa liikaa ja kramppailu alkoi, ja oli tunne että jalka lipeää tapilta. Joissain peräjälkeen eri suuntiin kääntyvissä mutkissa ei aina ehdi vaihtaa jalan asentoa, eli silloin molemmat päkiät tapeilla, muuten kuten edellä.

    Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
    Jalkaterän luonnollinen asento on "osoittaa" samaan suuntaan kuin reisi, joten jos ajaa mutkassa perse keskellä penkkiä niin silloin on helppo pitää ulkojalan päkiää tapilla, koska reisi ja jalkaterä osoittaa baut mopon kyljen suuntaisesti.
    Jos taas siirtää persettä sisämutkaan päin, niin silloin reisi alkaa osoittamaan ulkomutkaan jolloin jalkateräkin haluaa osoittaa ulkomutkaan, joten luonnollisempi asento on siirtää jalkatappi "kantapään" alle ja kääntää varpaat ulos.
    Jalkojen asento tapeilla riippuu tietenkin myös mopon tyypistä ja kuskin koosta. Esimerkiksi minä en pysty pitämään ulkopuolen jalkaa kantapää tapilla jos persettä siirtää enemmän kuin kolme senttiä, koska jalka ei silloin yllä kunnolla tapille asti.
    Superbike #7
  19. #109
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Nää viimeiset sivut kylläkin alkaa olla jo aika kaukana aiheesta eli aloittelijoiden rataohjeista.

    Eli oikeasti alotteleville ratailijoille: Ei se niin vakavaa ole, sinne vaan sekaan. Noi jalkojen asennot yms. tulee tarkempaan tarkasteluun sitten nopeuksien noustessa.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  20. #110
    Lainaa (Kriisi @ Kesä. 16 2010,23:03) kirjoitti
    Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
    Jep, juuri tohon ahaa elämykseen toi omakin jalkojen asento perustuu. Eli kokeilemalla hakemaan mikä sopii itselle. Muistaa kuitenkin, että kun vauhti nousee ja ajoasento muuttuu, niin ei takerru vanhoihin ennen toimineisiin juttuihin vaan kokeilee myös uusia. Muistaa sitten sen lähdekritiikin...
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  21. #111
    Hyviä juttuja tässä ketjussa ja paljon.

    Itsellä ajokokemusta 9 vuotiaasta lähtien krossi ja mopotouhuja sekä kadullakin tullut kevarista lähtien pyörittyä se 13 vuotta.

    Pari vuotta sitten kävin ensimmäisen ratapäivän Ahvenistolla ja olin olevinaan kovakin kuski. Suorat tuppi nurin ja mutkat vaappuen. Tänä vuonna sitten käynyt kaksi orgin koulutusryhmää nöyränä läpi ja kyllä on asenne muuttunut. Jarruton ajo on itselle ollut opeista se suurin, jolla oikeasti ajoon tullut jo rentoutta mutkavauhtien noustessa huomaamatta.

    Kipinä ratailuun nyt syttynyt ja kunhan loppukesän päivät tulevat myyntiin, pitää isompi pompsi hankkia. Koko ajan töissäkin ajatukset vaan karkailee ratailuun ja olo on kuin olisi koko harrastuksen vasta aloittanut

    Suosittelen ehdottomasti jokaiselle orgin/vst. koulutuspäiviä, joissa rakentavassa hengessä käydään omaa ajoa läpi. Tieto omista virheistä lisää tuskaa, mutta näin alussa ne on vielä helppo sisäistää ja korjata.
  22. #112
    Lainaa (Juutana @ Kesä. 17 2010,09:27) kirjoitti
    Nää viimeiset sivut kylläkin alkaa olla jo aika kaukana aiheesta eli aloittelijoiden rataohjeista. *

    Eli oikeasti alotteleville ratailijoille: Ei se niin vakavaa ole, sinne vaan sekaan. Noi jalkojen asennot yms. tulee tarkempaan tarkasteluun sitten nopeuksien noustessa.
    No ihan yhtä hyvin se hidasryhmäläinen alottelija joutuu miettimään jalkojen käyttöä siinä vaiheessa kun alkaa käyttämään painonsiirtoa. Ja ajoasento ja painonsiirto kuitenkin on ensimmäisten asioiden joukossa, mistä kannattaa lähteä korjaamaan omaa ajoaan, kuten esim tosta triidistä huomaa: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....28;st=0

    Ja esim ei sitä ajoasentoa ja painonsiirtoa tarvitse loppuun asti hioa, ennen kuin nostaa vauhtia. Mutta se että tekee ne suurin piirtein oikeansuuntaisesti auttaa pitämään sen kokonaispaketin kasassa, jolloin sen vauhdin nostaminen on helpompaa. Ja erityisesti se mopon hallitseminen on helpompaa. Ja kun on lähtenyt alusta asti oikeaan suuntaan, niin se auttaa siinä paketin kehittämisessä sitten jatkossakin. Ja radalla ajelu on paljon mukavempaa kun paketti on kasassa, oli vauhti sitten mitä tahansa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  23. #113
    Nää on aika henkilökohtasia juttuja miten jalkaa pitää ja miten se on hyvä. Mulla ei ulkokurvissa meinaa edes piisata jalka tapille, esim. Kemoran tuplaoikeassa vasen jalka "roikkuu" runkoa vasten ja vaihde vaihtuu "sinne päin" potkaisemalla. Pitänee nostaa tappeja, ei oo vaan saanu aikaseks.. Ihan hyvä se on ollu ajaa noinkin. :P



    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  24. #114
    ^ Toi kommentti, varsinkin viimenen lause, tuon sun kuvakkeen vierellä aiheutti pientä hilpeyttä

    Itellä sama juttu, ei yllä ulkokaarteen jalan kantapää tapille persjalkasella.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  25. #115
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Kesä. 17 2010,09:56) kirjoitti
    Ja ajoasento ja painonsiirto kuitenkin on ensimmäisten asioiden joukossa, mistä kannattaa lähteä korjaamaan omaa ajoaan, kuten esim tosta triidistä huomaa: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....28;st=0
    Meidän ratapäivien kurssilla perus ajoasennon tarkistaminen ilman mitään painonsiirtoja on järjestyksessä toinen asia mikä tarkistetaan, ja painonsiirto on aikaisintaan kuudentena listalla, käytännössä vielä myöhemmin. Joskus ehkä kerran parissa vuodessa näkee niitäkin, joilla pyörän päällä liikkumista joutuu katsomaan aikaisemmin. Perusporukan suurimmat ongelmat löytyy muista asioista, ja niiden kohdilleen saaminen auttaa heitä pääsemään nopeammin sille tasolle missä painon siirtely alkaa olemaan oikeasti hyödyllistä eikä vain pelkkää fiilistelyä. Ei sillä etteikö fiilistelykin olisi tärkeää, pääasiahan on että ajaminen tuntuu kivalle.
    1000
  26. #116
    Lainaa (Juutana @ Elo. 30 2009,11:20) kirjoitti
    Vaikkei mulla olekkaan scuuban kompetenssia alkaa neuvomaan toisia ajamisessa, niin yhden neuvon voin antaa: Kaksipäiväisillä ratapäivillä kannattaa repiä maalarinteipit laseista/peileistä yöksi pois.

    Nimimerkillä "Vinkkejä liimanpoistoon tarvitaan..."
    Sinol on liimanpoistoon paras.
    ex Honda CBR 1100XX -99
    Honda CBR 600RR-05
    Aprilia RSV 1000R Mille -04
    Suzuki GSX-R 1000 K9
    Yamaha R1 2009

    Pessimisti ei pety.
  27. #117
    Lainaa (Juutana @ Elo. 30 2009,11:20) kirjoitti
    ...yhden neuvon voin antaa: Kaksipäiväisillä ratapäivillä kannattaa repiä maalarinteipit laseista/peileistä yöksi pois."
    Jaa, taitaa olla vieläkin teipit peileissä 8.6. ratapäivän jälkeen...
  28. #118
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (zpete @ Kesä. 17 2010,11:37) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Elo. 30 2009,11:20) kirjoitti
    ...yhden neuvon voin antaa: Kaksipäiväisillä ratapäivillä kannattaa repiä maalarinteipit laseista/peileistä yöksi pois."
    Jaa, taitaa olla vieläkin teipit peileissä 8.6. ratapäivän jälkeen... *
    Itseasiassa sama vika... Tosin ahvenistollahan niitä tarvittiin maanantaina.

    Sen verran olen kuitenkin oppinut, että maalarinteippiä en enää käytä. Sen liimat on edelleen peileissä vaikka itse teipit ovatkin siirtyneet manan majoille jo ajat sitten. Harvinaisen ärhäkkää tavaraa se liima...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  29. #119
    Lainaa (Juutana @ Kesä. 17 2010,12:44) kirjoitti
    Lainaa (zpete @ Kesä. 17 2010,11:37) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Elo. 30 2009,11:20) kirjoitti
    ...yhden neuvon voin antaa: Kaksipäiväisillä ratapäivillä kannattaa repiä maalarinteipit laseista/peileistä yöksi pois."
    Jaa, taitaa olla vieläkin teipit peileissä 8.6. ratapäivän jälkeen... *
    Itseasiassa sama vika... Tosin ahvenistollahan niitä tarvittiin maanantaina.

    Sen verran olen kuitenkin oppinut, että maalarinteippiä en enää käytä. Sen liimat on edelleen peileissä vaikka itse teipit ovatkin siirtyneet manan majoille jo ajat sitten. Harvinaisen ärhäkkää tavaraa se liima...
    Asiaan liittyen kokemuksia eiliseltä..

    En tiedä, miltä vuosikymmeneltä (vai tuhannelta) WCRC (tjsp) jannut oli, mutta piti sitten laittaa teipit valoumpioihin scanukkien vapareissa.. Muuten hyvä, mutta umpiot on muovia ja tätä ihmetellessäni sain porttimieheltä hupaisan selityksen:

    "Ne muoviset umpiot pirstaloituu teräviksi paloiksi, joita ei saa kerättyä pois radalta jos kaadut"

    Olen itse kaatunut radalla ja noukkinut muiden kaatamia kymmeniä mopoja sieltä pois ja jopa nuo nykyiset umpioni ovat kaatuneet ja ikinä en ole nähnyt semmoisia muovinpirstaleita niistä tulevan, että niistä olisi mitään haittaa ollut. Jos nyt sattuu niin ikävästi, että ne palasiksi menee, niin tokkopa tuo teippi siinä päällä mitään pelastaisikaan. Saattaa tosin siinä vaiheessa olla muutama muukin muovinpala radalla..

    Tämä voisi melkein sopia ketjuun "orgista opittua", mutta en löytänyt sitä ensihätään enkä jaksa etsiä.


    Eli koska tämä nyt on topikki rata-ajoa aloittaville, niin jos ne umpiot on muovia, niin ei niitä ole mitään hyötyä teipata. Peilit kannattaa ruuvata irti. Omassa mopossani siihen menee noin 30 sek, joten se on nopeampaa, kuin teippailu.

    -Lauri

    p.s. Meinasi teipata vielä takavalotkin, mutta ne on onneksi piilotettu vilkkuihin, joten ei täti löytänyt niitä..
  30.  
  31. #120
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Toi takavalojen teippaaminen on mun mielestä paitsi turhaa, myös hitaammissa ryhmissä vaarallista. Hitaassa ja keskinopeassa olen ollut liiankin lähellä todistamassa tilannetta jossa onkin "ohjaamo täynnä käsiä" kun edellä menevä vetää liinat kiinni todella oudossa paikassa. Esim apexin jälkeen jarruttava samaa ajolinjaa ajava on aikamoinen yllätys jos sillä ei jarruvaloja ole. Jarruvalonkaan kanssa ei liikaa reaktioaikaa ole. Sitäpaitsi onhan sitä kiva seurata missä nopeammat kuskit jarruttaa.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sivu: 4 / 14:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen