Sivu: 3 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 316:sta
  1. #61
    Lainaa (TeroT @ Elo. 30 2009,23:45) kirjoitti
    Lainaa (Luna @ Elo. 30 2009,23:27) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 30 2009,23:22) kirjoitti
    Lainaa (ibu @ Elo. 30 2009,21:27) kirjoitti
    1. Kannattaa tehdä niin kuin sanotaan.
    2. Kannattaa edelleen tehdä niin kuin sanotaan, eikä yrittää jotain omia juttuja. Ohjastajat tietävät mistä puhuvat, he eivät ole siellä sattumalta. Toki omia juttuja voi kokeilla, mutta ohjastajat kertovat yleensä saman asian, jos vain tajuaa kysyä.
    Jep. Toisaalta näin. Kuitenkin kannattaa muistaa että ei ole yhtä totuutta. Kuuntele (ja tarvittaessa kyseenalaista) kaikkien kommentteja ja ohjeita. Mieti, järkeile ja kokeile mikä sopii sinulle parhaiten ja toteuta sitä. Älä usko sokeasti mihinkään ja pyri mieluummin ymmärtämään miksi joku asiat tehdään juuri niin kuin että sokeasti uskot tai kopiot!
    Juicea lainatakseni... * Ei vaan, kyllähän noita kouluttajia oikeesti kannattaa kuunnella. Pääsee paljon helpommalla, kun nöyrtyy kuulemaan oppeja eikä kuvittele ittestään liikoja... *
    Jep. En tarkoittanutkaan etteikö kannata kuunnella. Siksipä kirjoitinkin tuon...kouluttajan ominaisuudessa. *
    Joo ois ehkä pitäny kans tota (jälkiviisaus on parasta) omaa kommenttia tarkentaa, että kyseenalaistaa toki saa, kun ei kukaan oo koskaan täydellinen ja niin kauan kun on ihmisiä, niin mokia sattuu (isompia tai pienempiä jnejne). Lähinnä vaan omaa kokemusta tossa höpöttelen, kun meni pari ratapäivää ohi suun sen takia, kun ei malttanu kuunnella neuvoja (tai ymmärsi ne vähän väärin itseasiassa -> oma moka silti).
    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
  2. #62

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Luna @ Elo. 30 2009,23:51) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 30 2009,23:45) kirjoitti
    Lainaa (Luna @ Elo. 30 2009,23:27) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Elo. 30 2009,23:22) kirjoitti
    Lainaa (ibu @ Elo. 30 2009,21:27) kirjoitti
    1. Kannattaa tehdä niin kuin sanotaan.
    2. Kannattaa edelleen tehdä niin kuin sanotaan, eikä yrittää jotain omia juttuja. Ohjastajat tietävät mistä puhuvat, he eivät ole siellä sattumalta. Toki omia juttuja voi kokeilla, mutta ohjastajat kertovat yleensä saman asian, jos vain tajuaa kysyä.
    Jep. Toisaalta näin. Kuitenkin kannattaa muistaa että ei ole yhtä totuutta. Kuuntele (ja tarvittaessa kyseenalaista) kaikkien kommentteja ja ohjeita. Mieti, järkeile ja kokeile mikä sopii sinulle parhaiten ja toteuta sitä. Älä usko sokeasti mihinkään ja pyri mieluummin ymmärtämään miksi joku asiat tehdään juuri niin kuin että sokeasti uskot tai kopiot!
    Juicea lainatakseni... * Ei vaan, kyllähän noita kouluttajia oikeesti kannattaa kuunnella. Pääsee paljon helpommalla, kun nöyrtyy kuulemaan oppeja eikä kuvittele ittestään liikoja... *
    Jep. En tarkoittanutkaan etteikö kannata kuunnella. Siksipä kirjoitinkin tuon...kouluttajan ominaisuudessa. *
    Joo ois ehkä pitäny kans tota (jälkiviisaus on parasta) omaa kommenttia tarkentaa, että kyseenalaistaa toki saa, kun ei kukaan oo koskaan täydellinen ja niin kauan kun on ihmisiä, niin mokia sattuu (isompia tai pienempiä jnejne). Lähinnä vaan omaa kokemusta tossa höpöttelen, kun meni pari ratapäivää ohi suun sen takia, kun ei malttanu kuunnella neuvoja (tai ymmärsi ne vähän väärin itseasiassa -> oma moka silti).
    Juuri noin. Asioita voi oppia kuuntelemalla tai itse tekemällä tai ensin kuuntelemalla ja sitten itse tekemällä. Toisaalta pääasia että oppii mutta kuitenkin kannattaa kuunnella ettei tarvii oppia kantapään kautta. Silti pitää kysyä tai kyseenalaistaa jos siltä tuntuu!



    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  3. #63
    Joo, kyseenalaistaminen on tietenkin tervetullutta. Kun kysyy, saa perustelut, miksi pitää toimia, niinkuin sanotaan, sillä ainakaan itse en osaa ilmaista itseäni niinkuin pitäisi. Lisäksi, kuten ekassa viestissä kirjoitin, en ole mikään jumala, enkä usko että kukaan muukaan ainakaan meidän kouluttajaporukasta on, joten ei meidänkään sana mikään absoluuttinen totuus ole ja meidätkin on hyvä välillä pistää kelaamaan näitä asioita.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  4. #64

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (PoS @ Elo. 31 2009,00:06) kirjoitti
    Lisäksi, kuten ekassa viestissä kirjoitin, en ole mikään jumala, enkä usko että kukaan muukaan ainakaan meidän kouluttajaporukasta on,
    Mutta aika lähellä Jumalaa...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  5. #65
    Lainaa (TeroT @ Elo. 31 2009,00:07) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 31 2009,00:06) kirjoitti
    Lisäksi, kuten ekassa viestissä kirjoitin, en ole mikään jumala, enkä usko että kukaan muukaan ainakaan meidän kouluttajaporukasta on,
    Mutta aika lähellä Jumalaa... *
    Edelleen..
    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
  6. #66
    Sopinee aiheeseen tämäkin; .Org:n ratapäivillä ei ole ollut vastaavia ongelmia, mutta esim. Spyken päivillä kuljettajia joita ei kuljettajakokouksessa näkynyt näkyi kyllä radalla ja kokouksen aikana heitä valui pyörineen alueelle. Kyseisillä päivillä tuli huomattua ettei sääntöjä sisälletty ja aiheutettiin ajoillaan vaaratilanteita (hidasryhmä) ja nämä huomiota teki myös moni muu paikalla ollut.
    Eli ei radalle sellaisia, jotka eivät ajajakokoukseen vaivaudu tai toisinpäin; kuunnelkaa mitä siellä sanotaan.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  7. #67
    Lainaa (PoS @ Elo. 30 2009,21:40) kirjoitti
    Tuo kirjoittamasi lista on epäilemättä käyty läpi koulutuksessa, askel askeleelta ja koko setin läpikäymiseen lienee aikaa, niin ajo- kuin opetusaikaa, kulunut noin kuusi tuntia. Meidän kouluttajien tukena oleva opetusmateriaali on 25 sivua täyttä asiaa - hatunnosto Hannulalle, joka on moisen naputellut! Tämä yritetään saada päivän aikana välitettyä osallistujille, monesti asia ei pelkin sanoin onnistu, vaan avuksi tarvitaan havainnollistamista. Tämän topicin aloitusviestin kirjoitin sellaiseksi, kuin se on, siitä syystä, että siinä olisi mainittu ne kaikkein tärkeimmät asiat ja saatu palstan lukijoiden mielenkiinto ajoharjoittelua kohtaan heräämään. Koulutuksessa tai muuten vaan ratapäivillä saa halutessaan spesifimpää opastusta.
    Tuoda noiniin, olisikohan tuota 25 sivun ohjetta jossain jaossa? Kiinnostaisi nimittäin lukea.

    Sellainen juttu tuli mieleen että panostakaa renkaisiin ja ajoasentoon. 50e maksanut pilot power one mallia pari kierrosta sm-tasolla tuntuu aika paljon luotettavammalta possujonossakin kuin 180e katurengas. Ajoasennossa taas rentous tuntuu olevan kaikki kaikessa. Tänään ahvenistolla jotenkin muistui mieleen että asentohan oli about passeli kun ulkokaarteen puoleinen kyynärpää ottaa tankkiin. Tuntui ainakin meikäläiselle sopivan tuollainen. Niin ja nykikää niitä liivimiehiä hihoista tai liiveistä. Ne auttaa ihan mielellään.
    Jälleen suzukisti
  8. #68
    Ikävä kyllä ohjenivaska on vain koulutuskäyttöön. Siitä tuskin edes olisi ihan hirveästi apua rata-ajon treenaamiseen, sillä se on kirjoitettu katuajon opettamisen näkökulmasta, ja todellakin opettamisen tueksi, ei sinänsä ajo-ohjeeksi.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  9. #69
    Täytyy nopeusmittari teipata, tiedä mikä hinku sitä on välillä vilkuilla ja ne joustot edelleen säätämättä. Lauantaina Kemorassa raapas tappi kerran vähän enemmän, ajoin sitten ekaa kertaa varikolle kesken ajon. Jotenkin sellainen epävarma fiilis, ei vaan oikein mitenkään saanu sellaista hyvää ajoa päälle. Sisäkurvi vetää puoleensa magneetin lailla, sitten joutuu korjaileen ulommaksi hmm perkeles
    Rytkönen rules: NO, EST, LV, LT, PO, D, A, IT
  10. #70
    Lainaa (rottis @ Syys. 01 2009,15:06) kirjoitti
    Täytyy nopeusmittari teipata, tiedä mikä hinku sitä on välillä vilkuilla ja ne joustot edelleen säätämättä. Lauantaina Kemorassa raapas tappi kerran vähän enemmän, ajoin sitten ekaa kertaa varikolle kesken ajon. Jotenkin sellainen epävarma fiilis, ei vaan oikein mitenkään saanu sellaista hyvää ajoa päälle. Sisäkurvi vetää puoleensa magneetin lailla, sitten joutuu korjaileen ulommaksi hmm perkeles
    Nahkapukua kehiin. Loppuu turha tapin raapiminen kun saa polven maahan ja sitä myöten ajoasennonkin ns. "oikeaksi".

    Ps. Mun mielestä radalle ei kannattaisi edes mennä ilman nahkapukua kuin korkeintaan johonkin koulutusryhmään hitaasti kiertämään.

    Edit. Näköjään hankintalistalla onkin...



    Touring
  11. #71
    Lainaa (rottis @ Syys. 01 2009,15:06) kirjoitti
    Lauantaina Kemorassa raapas tappi kerran vähän enemmän, ajoin sitten ekaa kertaa varikolle kesken ajon. Jotenkin sellainen epävarma fiilis, ei vaan oikein mitenkään saanu sellaista hyvää ajoa päälle. Sisäkurvi vetää puoleensa magneetin lailla, sitten joutuu korjaileen ulommaksi hmm perkeles
    Esim jos sulla on jousi löysällä keulasta, ja/tai kireellä perästä, ja/tai vaihtanu isomman rengasprofiilin taakse, ja/tai keulan paluuvaimennus kireellä, (ja/tai nostanu perää ja/tai laskenu keulaa) niin voipi mennä "liian herkästi" sinne sisämutkaan.
    Edit: Lisätääs viel liian vähän, tai vanhat keulaöljyt, menovaimennus löysällä.
    Mitäköhän viel unohtu...?

    Ja käykö sit niin; ett työnnät päätä ja kroppaa ylös sieltä mutkasta ensin, ja sit vasta mopoo pystympään, silloin kun yrität korjata linjaa ulommaks?



  12. #72
    Lainaa (scuuba @ Syys. 01 2009,17:55) kirjoitti
    Esim jos sulla on jousi löysällä keulasta, ja/tai kireellä perästä, ja/tai vaihtanu isomman rengasprofiilin taakse, ja/tai keulan paluuvaimennus kireellä, (ja/tai nostanu perää ja/tai laskenu keulaa) niin voipi mennä "liian herkästi" sinne sisämutkaan.
    Edit: Lisätääs viel liian vähän, tai vanhat keulaöljyt, menovaimennus löysällä.
    Mitäköhän viel unohtu...?

    Ja käykö sit niin; ett työnnät päätä ja kroppaa ylös sieltä mutkasta ensin, ja sit vasta mopoo pystympään, silloin kun yrität korjata linjaa ulommaks?
    Tätä on tosi vaikeaa/turhaa analysoida enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin:
    Jouset oli turhan kireällä varsinkin edessä, löysäsin kokonaan ja silti joustovaraa jää vaikka kuinka, vaimennukset nyt vakiot. Ahvenistolla ei muuta ongelmaa kuin kuski.
    Reilummin roikotusta...



    Rytkönen rules: NO, EST, LV, LT, PO, D, A, IT
  13. #73
    Lainaa (rottis @ Syys. 20 2009,14:50) kirjoitti
    Tätä on tosi vaikeaa/turhaa analysoida enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin:
    Jouset oli turhan kireällä varsinkin edessä, löysäsin kokonaan ja silti joustovaraa jää vaikka kuinka, vaimennukset nyt vakiot. Ahvenistolla ei muuta ongelmaa kuin kuski. *
    Reilummin roikotusta...
    Vaikka se ajoasento ei nyt ole kuin yksi osatekijä, niin sekin vaikuttaa. Ensi kaudella kun on sulla on nahkapuku päällä, joissa palat niin varmasti sekin alkaa vaikuttaan asiaan positiivisesti . Nyt ku sulla on ollu goret päällä niin varmasti vaikuttanut asiaan, kun mm. tietää, että "kunnolla" ei voi roikkua kun ei pysty sitä polvea tarjoamaan maahan
    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
  14. #74
    Lainaa (TeroT @ Elo. 31 2009,00:07) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Elo. 31 2009,00:06) kirjoitti
    Lisäksi, kuten ekassa viestissä kirjoitin, en ole mikään jumala, enkä usko että kukaan muukaan ainakaan meidän kouluttajaporukasta on,
    Mutta aika lähellä Jumalaa... *
    Kyllä sieltä on paljon hyödyllistä oppia ainakin itse saanut !
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  15. #75
    Lainaa (rottis @ Syys. 20 2009,14:50) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 01 2009,17:55) kirjoitti
    Esim jos sulla on jousi löysällä keulasta, ja/tai kireellä perästä, ja/tai vaihtanu isomman rengasprofiilin taakse, ja/tai keulan paluuvaimennus kireellä, (ja/tai nostanu perää ja/tai laskenu keulaa) niin voipi mennä "liian herkästi" sinne sisämutkaan.
    Edit: Lisätääs viel liian vähän, tai vanhat keulaöljyt, menovaimennus löysällä.
    Mitäköhän viel unohtu...?

    Ja käykö sit niin; ett työnnät päätä ja kroppaa ylös sieltä mutkasta ensin, ja sit vasta mopoo pystympään, silloin kun yrität korjata linjaa ulommaks?
    Tätä on tosi vaikeaa/turhaa analysoida enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin:
    Jouset oli turhan kireällä varsinkin edessä, löysäsin kokonaan ja silti joustovaraa jää vaikka kuinka, vaimennukset nyt vakiot. Ahvenistolla ei muuta ongelmaa kuin kuski. *
    Reilummin roikotusta...
    Muutaman mutkan sun perässä eilen ajaneena uskaltaisin toistaa saman kuin varikolla: Ensi kaudelle nahkapuku päälle, ja ajamiseen löytyy varmasti paljon rentoutta. Ajoasento sulla näyttäa äkkiseltään suht hyvältä, mitä nyt gorejen takia joutuu pitämään polven sisälle, mistä johtuen lantio ehkä kiertyy aavistuksen ulkokurviin. Noilla vauhdeilla kulutat kyllä jo pirun kalliita polvipaloja kunhan saat nahkaa päälle.
  16. #76
    Lainaa (KatjaN @ Touko. 30 2009,16:47) kirjoitti
    Ensimmäiset ratapörinät takana ja lähinnä oli käytössä 'yhden vaihteen tekniikka' ja lähes ilman jarrujakin selvisin. Oli mukava keskittyä katseeseen, ajoasentoon ja ajolinjoihin ilman jarrun/kytkimen/vaihteiden roplaamista. Tekemistä oli tarpeeksi muutenkin. Suorilla pidin reilusti maltillisen vauhdin, oli sitten mukava ajella rauhassa kun muut kaahasi suorilla ohi ja mutkassa hyppäsivät jarrulle. Vähän naureskelua sain osakseni hitaista suoranopeuksista mutta eipä se tällaista tätiä saanut pahasti provosoitua. Omaan ajoon aion keskittyä myös jatkossa vaikka se muita sitten huvittaisikin. Rata-ajo on kyllä tuhannesti kivempaa kuin ikinä asasin kuvitela! Kiitos vaan hyvistä vinkeistä. *:orgmp:
    <table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">

    Aloittelevana kuljettajana, yritän panostaa itsekkin kaikkeen muuhun, kun vauhtiin. Hyvä huomata, että en ole ainut.
    Vauhtia tulee kyl aikanaan;&#41;[/QUOTE]
  17. #77
    Onko kenelläkään kokemusta rengaslämppäreiden vaikutuksesta renkaiden kestoon, maksavatko itsensä takaisin?
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  18. #78
    Maksaa. Sekä kulumisen kestona, että sillä, ettei tarvi miettiä, että pitääkö vai nou.

    Tosin millekään Pilot Roadille ei lämppäreitä kannata ostaa.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  19. #79
    Lainaa (PoS @ Helmi. 19 2010,19:51) kirjoitti
    Maksaa. Sekä kulumisen kestona, että sillä, ettei tarvi miettiä, että pitääkö vai nou.

    Tosin millekään Pilot Roadille ei lämppäreitä kannata ostaa.
    Rennsporteille.

    Pitää vaan keksiä miten voi hyödyntää lämppäreitä kun ajaa pyörällä paikalle
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  20. #80
    Lainaa (Jycce12R @ Kesä. 26 2008,19:37) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Kesä. 23 2008,15:37) kirjoitti
    Lainaa (Brocol @ Kesä. 23 2008,15:15) kirjoitti
    Lainaa (Fabio T. @ Heinä. 24 2003,11:16) kirjoitti
    Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
    Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

    edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
    Uudet alle. IMO. Mutterinmallisilla ja kuluneilla renkailla käännöksistä tulee kulmikkaita ja ihan loppuunkuluneet renkaat saattavat olla liukkaat. Uusia katurenkaita sisäänajaisin hieman ennen radallemenoa. Väittävät, että uusi rengas voi olla liukas. Teoriaa? Ainakin rataketut heittää pakastavedettyjä renkaita koko ajan alle, mutta ne on kyllä rata-ajoon varsinaisesti tarkoitettujakin, eli olisivatko erilaisia?
    Minunkin mielestäni kannattaa vaihtaa ne uudet renkaat alle. Radalla ne kuluu vain sivuilta eli ei lyhennä käyttöikääkään. Keskeltä tasaiseksi kulunut takarengas viivästyttää mutkaan sisään menoa ilkeästi.

    Joo, "siviilirenkaat" kannattaa ajaa sisään etukäteen. Niistä uusien katurenkaiden liukkaudesta on ollut esimerkkejä. Eli ihan normaaliajossa ne pitää kyllä mutta heti ei kannata kanttailla. Sitten kun pinta on hiukan kulunut niin avot. Ja M3:ssa on niin paljon pitoa että saat vetää jalkatapit maata raapien Eli sen takia ei kannata niitä vanhoja renkaita alla pitää, että niiden (ainakin uutena) parempaa pitoa tarvitsisi.

    Slicksit on sitten ihan eri juttu. Niitä ei pidä edes verrata katukumeihin. Uusi lämppäreillä lämmitetty slicksi pitää kuin tauti heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien.
    Itse lähdin viime kesänä radalle ajamattomilla pilot power 2ct rinkuloilla. Kärryllä pyörä radalle ja jonkun 5 kierrosta otin vähän varovaisemmin ja jonka jälkeen ihan normaalisti eikä mitään epätavallisia lipsumisia kyllä esiintynyt. Muutenkin tulee aina otettua eka setti ei ihan eniten täysiä niin ihan hyvin menee ajamattomilla renkailla.



  21. #81
    Lainaa (Nitrous @ Syys. 20 2009,22:15) kirjoitti
    Muutaman mutkan sun perässä eilen ajaneena uskaltaisin toistaa saman kuin varikolla: Ensi kaudelle nahkapuku päälle, ja ajamiseen löytyy varmasti paljon rentoutta. Ajoasento sulla näyttäa äkkiseltään suht hyvältä, mitä nyt gorejen takia joutuu pitämään polven sisälle, mistä johtuen lantio ehkä kiertyy aavistuksen ulkokurviin. Noilla vauhdeilla kulutat kyllä jo pirun kalliita polvipaloja kunhan saat nahkaa päälle.
    Näinhän se sitten melkein menikin ja miten sattuikaan vielä sama ratakin. Yläkropan kun sai rennoksi niin alkoi tuntua todella hyvältä taas. Oikean käden sormien mystinen kipeytyminen jäi jonnekin sinne syyskuulle. Jossain hitaassa mutkassa kun alussa kaasuttelin vähän miten sattuu pienellä vaihteella niin moottorijarru kaatoi pyörän sisäkurviin niin kuin olis jokin sen heittänyt. Tuo kun onnistuisi jossain vaiheessa edes jotenkin hallitusti niin.... mutta jarru mutkaan on täysi mysteerio tässä vaiheessa. Lopussa alkoi jo kierrokset muistuttamaan toisiaan hyvällä tavalla, hyvin vähän jarrua ja enemmän roikkumista eli just sama homma kuin syksyllä.
    Palat otti sen verran jälkeä että kehtaa ehkä käydä kahvillakin *
    Rytkönen rules: NO, EST, LV, LT, PO, D, A, IT
  22. #82
    Lainaa (rottis @ Touko. 04 2010,14:06) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Syys. 20 2009,22:15) kirjoitti
    Muutaman mutkan sun perässä eilen ajaneena uskaltaisin toistaa saman kuin varikolla: Ensi kaudelle nahkapuku päälle, ja ajamiseen löytyy varmasti paljon rentoutta. Ajoasento sulla näyttäa äkkiseltään suht hyvältä, mitä nyt gorejen takia joutuu pitämään polven sisälle, mistä johtuen lantio ehkä kiertyy aavistuksen ulkokurviin. Noilla vauhdeilla kulutat kyllä jo pirun kalliita polvipaloja kunhan saat nahkaa päälle.
    Näinhän se sitten melkein menikin ja miten sattuikaan vielä sama ratakin. Yläkropan kun sai rennoksi niin alkoi tuntua todella hyvältä taas. Oikean käden sormien mystinen kipeytyminen jäi jonnekin sinne syyskuulle. Jossain hitaassa mutkassa kun alussa kaasuttelin vähän miten sattuu pienellä vaihteella niin moottorijarru kaatoi pyörän sisäkurviin niin kuin olis jokin sen heittänyt. Tuo kun onnistuisi jossain vaiheessa edes jotenkin hallitusti niin.... mutta jarru mutkaan on täysi mysteerio tässä vaiheessa. Lopussa alkoi jo kierrokset muistuttamaan toisiaan hyvällä tavalla, hyvin vähän jarrua ja enemmän roikkumista eli just sama homma kuin syksyllä.
    Palat otti sen verran jälkeä että kehtaa ehkä käydä kahvillakin *
    Kyllähän se nahkapuku ja polvipalat vaan tekee ihmeitä, suorastaan pakottaa gore kuskin oikeampaan asentoon. Oikeasti radalle ei olisi kyllä edes asiaa ilman nahkapukua, ainakaan jos meinaa muutakin kuin possujunassa körötellä.

    Seuraavaksi vaan rentoa ajoa ja rennosti nurin...
    Touring
  23. #83
    Kiitoksia mahtavista, neuvoista ja ajatuksista. Radalle vaan kaikki, sillä jos tämä täti siellä pärjäilee, niin pärjää kuka tahansa * Ikää siis tädillä jo ~30v, kortti 3v 'vanha' eikä todellakaan tullut helpolla. Kilsoja tullut nyt parina kesänä aika kesysti, ehkä 3000 per kesä. Viimevuonna uskaltauduin EAKiin Apparalle ja siitä se sitten lähti... sen lisäksi tuli viimekesänä vielä pari päivää Kemorassa ja Alastarossa. Tänä keväänä kadulla kilsoja ehkäpä 300 ja ratapäiviä jo 3 . Itse olen maailman hitain ja pitkään menin yhdellä vaihteella ja ilman jarruja (kiitos vaan kannustuksesta täälläkin). Nyt on kaarteet jotenkuten hallussa ja ajoasento edes sinnepäin ja nyt tarttis opetella käyttämään kaasua, vaihteita ja jarrua... ja vaikeeta on * Vauhti on edelleen sama, kuin yhdellä vaihteella ajaessa, sillä tällainen noviisi ei osaa säädellä sitä jarrun ja vaihteen määrää ja ajoitusta ja mutkiin tullan aina liian hitaasti. Nämä kaksi asiaa kun saisi yhdistettyä, sujuvat kaarteet+kiihdytys/jarrutus. Mutta eipä siihen auta muuta kun lisää ajoa vaan.

    Mutta aina ei ole pelkästään hauskaa... tänään tuli ekaa kertaa sellainen olo että paluusuoran päästä kippaan mopo pöpelikköön, potkin hiekkaa päälle ja saan itku-potku-raivarit, kun sitten ei mikään enää loistavan ekan setin jälkeen onnistunutkaan. Syykin on selvä, liikaa yrittämistä. Ensikerraksi kaivan Ninjasta lap-timer napin irti, kun se on siinä peukun kohdalla niin houkuttelava * Peli poikki ja mopo hammasta purren kärryyn ja kotimatkalla pidin itselleni moraalisaarnan Kotimatka on senverran pitkä että ehtii kiukku laantua.

    Mutta onneksi motivaatiota ainakin vielä riittää, joten leuka rintaan ja kohti uusia nöyryytyksiä * *Ja voin ainakin ajatella että minusta on ainakin iloa muille hitaan kuskeille kun saavat jonkun ohitettavan ja voivat tuntea itsensä nopeiksi.

    Ja tämä ratailu on siis erittäin koukuttavaa ja porukka varikolla pääosin erittäin mukavaa * (Toki siellä aina löytyy myös niitä jotka jaksavat toisten tekemisiä arvostella, mutta tässä lajissa tämä on ihailtavan vähäistä)
  24. #84
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Itse olen havainnut, että aikojen parantaminen pelkästään suoranopeuksia nostamalla sekoittaa kyllä ajon mutkissa aivan täysin. Jos tulen mutkaan tiukalla jarrulla, niin mutka "hyppää silmille" ja jarrua tulee pidettyä liian kauan -> mutka menee mateluksi. Toisaalta allekirjoittanutta muutenkin välillä hiertää jos joku ajelee hitaammin mutkat mutta vääntää tupin nurin joka kerta kun suora aukeaa. Bladen kanssakin on aikamoinen kampeaminen jos yrittää bussista tai zetorista suoralla ohi, siitä on sitten helppoa kuvitella miten kivaa se on kuussatasella...

    Pääosin tulee ajeltua muutamalla vaihteella koko ratakierros ja keskityttyä siihen, että mutkanopeudet olisivat kohdillaan. Maanantainakin kellotin itselleni parhaan ajan ever vain ajamalla 2 vaihteella koko kierroksen. Pääsuoralle riitti ihan hyvin se reilu 180kmh minkä se vähän ennen rajottajaa ottaa. Ne suorilla säästettävät sekunnit on helppo ottaa pois myöhemminkin, mutta mutkanopeuksien nostaminen on mielestäni ns. kestävämpi tapa lähteä parantamaan kierrosaikoja.

    Tietenkin nyt puhuin tonnarin kokemuksista, kuussatanen varmasti rankaisee paljon pahemmin ajallisesti jos ei pysyttäydy tehoalueella.

    Ja loppuun perinteinen "vitut minä mistään mitään tiedä"-disclaimeri. *

    E: niin pointti oli se, että kyllä se jarruitta ajo on ainakin itselläni käytössä jossain määrin vieläkin.



    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    KAIKKI RATAPÄIVIÄ KOSKEVAT KYSYMYKSET OSOITTEESEEN: ratavastaavat@moottoripyora.org
  25. #85
    Lainaa (Juutana @ Touko. 18 2010,16:54) kirjoitti
    Toisaalta allekirjoittanutta muutenkin välillä hiertää jos joku ajelee hitaammin mutkat mutta vääntää tupin nurin joka kerta kun suora aukeaa. Bladen kanssakin on aikamoinen kampeaminen jos yrittää bussista tai zetorista suoralla ohi, siitä on sitten helppoa kuvitella miten kivaa se on kuussatasella...
    No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa. *
    Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
  26. #86
    Lainaa (scuuba @ Touko. 18 2010,18:10) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Touko. 18 2010,16:54) kirjoitti
    Toisaalta allekirjoittanutta muutenkin välillä hiertää jos joku ajelee hitaammin mutkat mutta vääntää tupin nurin joka kerta kun suora aukeaa. Bladen kanssakin on aikamoinen kampeaminen jos yrittää bussista tai zetorista suoralla ohi, siitä on sitten helppoa kuvitella miten kivaa se on kuussatasella...
    No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa. *
    Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
    jotenkin tuo "jarruta myöhemmin-avaa aiemmin" kuullostaa siltä, että sillä voisi muutenkin joka kierroksella olla nopeampi...
    Kawasaki Gpz900R '88, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1400 '09
    H#nda CR 250R '96
    ex: Aprilia RSV Mille '03 (tuplanyyh), Kawasaki Z750 LTD Twin '83 (nyyh), Aprilia Tuareg 125 '88 (enää 2 jäljellä?)
  27. #87
    Kyllä Scuuballa tässä on hyvä pointti. Itse käytän monesti vastaavaa tapaa ohitella isompia pyöriä. Hakee linjaa ulompaa, tiukka käännös sisään, myöhäinen apex ja ulostulo normaalia linjaa suorempaan reippaan avauksen kanssa. Ei ole nopein mahdollinen tapa ajaa, mutta toimii, jos edessä on mutkissa hidastelija.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  28. #88
    Lainaa (Eroz @ Touko. 18 2010,19:16) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Touko. 18 2010,18:10) kirjoitti
    No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa. *
    Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
    jotenkin tuo "jarruta myöhemmin-avaa aiemmin" kuullostaa siltä, että sillä voisi muutenkin joka kierroksella olla nopeampi...
    No niin no siis kuten poskin tossa jo selitti niin toi "jarruttaa pitkäksi" tarkottaa myös sitä ett ajaa suoran pitkäksi, eli alkaa taittamaan mutkaan liian myöhään. Eli vähän eri asia kuin pelkästään "jarruttaa myöhemmin".
    Helpoin ja turvallisin tapa ohittaa. Jos kämmii, niin ei teilaa sitä ohitettavaa.
  29. #89
    Lainaa (PoS @ Heinä. 17 2009,16:41) kirjoitti
    Vastakommentoinpa näihin
    Lainaa (JGo @ Heinä. 17 2009,15:51) kirjoitti
    Lainaan tuosta Posin aloitustekstistä muutamia kohtia, mitkä on herättänyt ajatuksia, nämä ei ole siis suunnattu pelkästään aloittajalle, vaan hyödynnän tekstiä otsikoina.
    Lainaa kirjoitti
    Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta.
    Ei onnistu mun gpz:lla. Vääntöä tuossa pyörässä ei tunnu olevan nimeksikään ja veto tuntuu loppuvan mutkassa, jos kierrokset laskee alle seitsemäntuhannen. Uuteen rataan tutustuessa haastavinta onkin ollut oikeiden vaihteiden löytäminen mutkiin. Ahvenistolla pärjäsin kakkos- ja kolmosvaihteella, Kemoralla kolmos- ja nelosvaihteella, paitsi että vitosta kaipailin muutamalla suoralla, kun nelosvaihteella punaraja tulee vastaan 90km/h vauhdissa. (ja ei, en tuijota mittareita vaan tunnen pyöräni). Se on valitettavan totta, että vaihteen vaihtaminen vie huomion muusta ajamisesta.
    No joo. Tuossa nyt puhutaan valtaosasta pyöristä. Sinulla lienee 500 GPZ? Vääntöä pitäisi löytyä numeroiden mukaan jonkin verran vajaa samat kuin allekirjoittaneen mopedista. Kuitenkin, jos pyörä kulkee nelosella 90km/h, lienee vaihteiden vaihto tarpeen. Silti en jaksa uskoa että kakkosta tarvitsisit, tai kait se uskottava on kun niin sanotaan, mutta kuullostaa kovin oudolta. Itse yleensä possujonoa vetäessäni ajan Triumphillani nelosella koko Apparan ympäri ja kun lainasin tarjoitukseen Lunan R6 Yammua, sillä käytössä taisi olla kolmonen ehkä nelonen, en enää muista. Molemmilla kierrokset olivat matalimmillaan varmaan jossain 2500rpm hujakoilla.
    Vuotta viisaampana voin sanoa, että tähän ongelmaan auttoi pikkuisen se, että vaihdoin kepsuun uudet tulpat ja puhtaan ilmansuodattimen. Ei siitä silti mitään ratatykkiä tullut ja lopullisesti tämän ongelman ratkaisi koko pyörän vaihto.

    Nyt ekan kerran uudella pyörällä radalla käyneenä voin sanoa, että hei, tää onnistuu mun CBR:llä Kemorassa ekan ajosetin jälkeen olin ihan ihmeissäni, miten yksinkertaiselta ajaminen tuntui kun ei tarvinnut keskittyä kaikkeen epäoleelliseen.

    Lainaa (PoS @ Heinä. 17 2009,16:41) kirjoitti
    Lainaa (JGo @ Heinä. 17 2009,15:51) kirjoitti
    Eniten ongelmia tulee ajoasennon suhteen, radalla kun pitäisi ohjeiden mukaan pitää päkiät jalkatapeilla. Kemoralla yritin tehdä näin ja huomasin, että jos päkiä on jalkatapilla niin vaihteenvaihtoa varten tarvitsee siirtää jalkaa reilusti eteenpäin, että yltää vaihdepolkimeen. Tuo pitkä liike taas aiheutti sen, että vaihteen vaihtaminen oli epävarmempaa, ei ollut tuntumaa siitä, että menikö oikea vaihde päälle. Sen jälkeen, kun sain sohlattua vapaan päälle juuri ennen mutkaa, aloin pitämään jalkaa taas tavalliseen tapaan jalkatapilla. Tiedä sitten, kumpi olisi parempi vaihtoehto, opetella tuo jalansiirto niin, että se tulee selkärangasta asti varmasti oikein vai pitää jalat tapeilla niinkuin tavallisestikin?
    Päkiät kannattaa pitää tapeilla. Lisää kallistusvaraa huomattavasti. Ja juuri siitä syystä, että vaihteenvaihto vie huomiota muusta ajamisesta, kannattaisi pyrkiä mahdollisimman paljon samalla vaihteella aluksi. Jos vaihteenvaihto on välttämätöntä, se kannattaa tehdä rauhassa ja hyvissä ajoin, jotta säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.
    Päkiät pysyy nykyään aina jalkatapeilla. Tuo paremmin tuntumaa pyörään. Eipä tämäkään asia olisi ollut mikään ongelma ilman tuota kepsun vaihteenvaihtorumbaa. Eikä tätäkään asiaa olis oppinut ilman radalla käyntiä..
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  30.  
  31. #90
    Eri threadeissa on hiukan erilaista tietoa tai ainakin tiedot ovat hiukan eri vuosikertaa. Eli:

    Millä edellytyksillä Pohjola Vakuutus Oy:ltä hankittu "Autoturva" -niminen vakuutustuote on voimassa vakio-omavastuulla siten että vuosi on 2010, alla on tien sijasta moottorirata ja kyse on Moottoripyora. org:in karkeloista?

    Onko ainoa vaatimus se että on lunastanut paikan "koulutusryhmä" -nimiseen ajovuoroon? Vai pitääkö olla pohjalla jotakin muutakin koulutusta käytynä kuin ajokortin myöntämiseen aikanaan liittynyt...?


    On vierähtänyt varsin monta kesää siitä kun olen viimeksi radalle uskaltautunut (kiitos vakuutusyhtiöiden). Vaikka mopedini onkin jo vanha, en silti haluaisi "ratailla" täysin omalla vastuullani kun siitä pahuksen vakuutuksesta on kerran maksettukin jonkin verran...
Sivu: 3 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen