"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Yleensähän ne ovat enemmän tai vähemmän suoraan koneen osina, ikään kuin vapaarattaalla varustettuina vauhtipyörinä. PSA:lla ja Mazdalla ainakin on joissain koneissa "minihybrideitä" jotka juuri ohitustilanteissa tms antavat boosteria. Radalla tuollainen mahdollisesti riittäisi - jos taas haluaa pitkää ja kovaa matkaa vetää, niin noista ei ole kuin haittaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mun täytyy kyllä ihan rehellisesti tunnustaa, etten ymmärrä miten kokonaistehon tarve voitaisiin edes laskea? Kun se tehon tarve vaihtelee niin rajusti. Kiihdyttäessä taitaa se nykyinen MotoGp pyörien n.250hp olla aika limitillä mitä saadaan renkaan kautta siirrettyä rataan. Ja sitäkin rajoitetaan jo sähköisesti. WSBK pyörissä on ehkä sen 230hp?
Eli tarkoitatko, että sinulla olisi esim. 100hp polttomoottori johon sitten n. 100hp kers kaveriksi auttamaan kiihdytyksissä? Niin siinä olisi suunnilleen se kilokyykyn teho kiihdyttäessä? Saisiko sen kersin sitten paketoitua yhtä pieneen tilaan ja yhtä kevyeksi kuin se kilokyykyn moottori? Painonjakaumat yms. huomioiden. Että olisiko jarruissa ja mutkissa hitaampi vai pääsisikö samaan?
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Näin:
https://youtu.be/M5raZbc7eYM
Eli jokaisessa radan kohdassa tiedossa on kaasun asento ja moottorin kierrokset. Siitä voidaan laskea sen hetkinen tehontarve. Nämä hetket yhteenlaskemalla saadaan keskimääräinen tehontarve, mikä siis oletukseni mukaan on pieni. Saa väittää vastaan, jos parempaa dataa löytyy. Jos ei löydy niin laitan Bladeen Kubotan dieselin ja kiskaisen pohjat kymiringillä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Edelleen. Saako desimaalipilkun kohdalleen, jos arvioi kierroksen aikana käytetyn polttoaineen energian, ja jakaa sen kierrosajalla. Sitten ottaa polttomoottorin ja voimansiirron häviöt huomioon.
Tuleeko tuloksesta jo liian pieni
Suomen radoilla 0,5-0,7 desiä/ kieppi?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Miten se Kotarin KERS:si toimi? Takasella ei ymmärtääkseni kummoisia regenitehoja kunnon jarruissa oteta kun ei siellä juuri painoa ole päällä.
^Etujarruletku on haaroitettu ylimääräiselle sylinterille, joka aina jarrutuksissa painaa dynamoa eturenkaan kylkeen. Sähkötehoa on merkittävästi enemmän kuin Olkiluoto kolmosessa, eli alkaa suorilla mopo pakenemaan ihan eri malliin.
Mutta onhan tommosten kerssien kanssa virittely vähän noloa. Mä ehdotan rataennätysten metsästämiseen ahdettua kilokyykkyä, että ei tartte miettiä onko tehoa tarpeeksi vaiko ei.
1835
Jos radan pituus olisi vaikka 3 km, ja bensaa kuluisi 0.6 desiä, se tekee 20 litraa sataselle tai 0.2 litraa kilometrille. Tuosta ratakierroksen 0.6 desilitrasta saat renkaalle n 0.12 dl, hiukan moottorin kierroksista ja kaasun asennosta riippuen. Energiana se on 1.08 kWh kierrosta kohden. Jos käytät radan kiertämiseen 1.5 minuuttia, silloin keskiteho olisi 40 kW.
Tuon verran siis pitäisi keskimäärin renkaaseen lykätä. Tarvitsisit 250-400 kuutioisen moottorin ja pienen energiavaraston.
Itse kyllä lonkalta heittäisin, että keskimäärin tarvitaan vain muutama kymmenen heppaa. Ja se on taivaan totuus, kunnes jollakin ärsytyskynnys ylittyy ja hän laittaa kaasunasento/kierrosluku-käyrän näkyviin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei kyse ole siitä, onko tehoa tarpeeksi. Tehoa pitäisi nimittäin pitää olla juuri sopivasti optimaalisen kierrosajan saavuttamiseksi. Jos tehoa on liikaa, osa koneesta menee täysin hukkaan, eli silloin pyörässä on painoa liikaa.
Normaaliajossa ei kyllä mistään järkevästä tehoreservistä ole koskaan haittaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Nyt on pakko tarkistaa tosta ylemmästä.....
Taisitte tarkoittaa 0,6 LITRAA per kierros, eikä 0,6 desiä???
Rupesin meinaa oikeen miettimään oman mopottimeni kulutusta ja nyt pyörii tyhjää...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Moottoripyöräily tarvittis oman Can Am -tyyppisen sarjan, jossa tämän suuntanen tekninen juoniminen olis sallittua.![]()
Testi
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
bensa: 0,75 kg/l & 43 MJ/kg
0,5 litraa/ kierros
Koneen hyötysuhde 0,25 ja koneelta renkaalle 0,9
Kierros 77 sekuntia.
->47 kW -> 63 hp.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Noista kulutuslukemista on hankala kovin tarkkaan laskea. Esimerkiksi satapiikki tzr:llä saisi vähintään yhtä suuren kulutuksen, mutta varmasti keskimääräinen teho kierroksella jää alle 20 hevosvoiman.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mulla on tarkat lukemat ylhäällä, mutta ei tällä hetkellä käsillä. Sen verran muistan, että kaksipuokki söi Kemoralla aika tarkkaan litran kierroksella. Toki siinähän bensalla on muutakin funktiota kuin pyörittää rengasta.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tossa laskeskelmassa katoo 217 heppaa, ja 63 tatamiin.
Sillä saa bensaa pakoputkesta, ääntä, lämpimän jäähdytysveden jne.
Eihän se polttomoottori niin tehokkaasti muuta lämpöä liikkeeksi. Vaikea prosessi.
Parempi ois tietty laskea energiana tonttiin vs. energiana ilmaan. (Vaikkei lopputulosta muuta. Tuossa hyöty 22,5%)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Työmatkoilta löytyy käyrästöt, mutta radoilta ei
Tuosta esimerkiksi näkee, että työmatkalainen tarvitsee keskimäärin muutaman hevosvoiman tehon, kaasun asento jossain nollan ja 10% välillä (satapiikki Honda) :
http://www.monocilindro.com/wp-conte...going_work.png
Sitten riippuen siitä, kuinka pitkiä kiihdytys- tai nopean ajon vaiheet ovat, saadaan tarvittavan energiavaraston koko.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Keskinopeudesta voisi ainakin päätellä, että keskimäärin vaaditaan teho joka kuljettaa pyörää tuota nopeammin (koska tehontarve kasvaa jotain v^2.8 verrannollisena). Jos kierroksen keskinopeus on vaikka 140 km/h, pitäisi varmaan rakentaa vakionopeusmoottori, joka kuljettaa pyörää esim 160 km/h. Ei tuo nyt valtavasti tehoja tarvitsisi.
Lisätään vielä sen verran, että oikeasti aihe on herättänyt kiinnostusta ihan katu-uskottavissa tahoissakin.
Esimerkiksi Kawasaki "Heavy" Industries Co Ltd on aivan viime vuosina hakenut useita patentteja erilaisiin hybridi-prätkiin, tuossa yksi:
https://patents.google.com/patent/US20190202279A1/en
Myös Hondalla on sama trendi.
Enemmänhän niissä on maailmanparannus/myynninedistys-hypetystä taustalla, mutta rata-ajossakin niistä voisi olla selvää hyötyä. Ajo kun on, jos mahdollista, vielä nykivämpää kuin kaupungissa.
Viimeksi muokannut: vetomies; 07.11.2019 klo 11:54.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tämän ketjun innoittamana oli pakko laskea omalle ratapyörälle, itse rakennetulle piikille, kulutus. Chronosta katsoen kilsat ja kulutetun bensan määrä kirjanpidosta. Noin 0,3-0,32l/kierros Kemoraa. Motoparkissa vähän enemmän. Pyörässä on hyvänä päivänä ehkä 25 heppaa ja omalla ajolla vauhdit riittäneet hitaan ja keskarin rajalle Kemorassa, eli 1:37 taisi jäädä kelloon tältä kesältä. Varmaan jos kuski olisi pienempi kuin minä, 115kg/188cm, niin näkyisi ehkä sekä kulutuksessa, että kierrosajassa?
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Olisko tosta mitään apua? http://www.mprata.fi/index.php?topic...36296#msg36296
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tekisi mieli lähteä totuttelemaan uuteen pyörään ensi viikolla Alastaroon. 4-8 C° luvassa "lämmintä" ja vähän arvelluttaa pysyykö siellä pystyssä noin kylmällä kelillä. Rata-ajokokemusta on vain kesäkeleistä viime kesältä.
Minkälaisia kokemuksia teillä on tuollaisessa kelissä ajelusta? Sporttisilla katurenkailla olisi tarkoitus mennä.