Jos nyt pistettäis näitä lukuja edes vähän sinneppäin...
Tänä syksynä kaatolupia on myönnetty 56000, joilla tullaan kaatamaan noin 68000 elukkaa.
Vuosina 2002 ja 2003 kaadettiin hirviä kumpaisenakin vuonna noin 85000.
Vuoden 2003 metsästyksen jälkeen kanta oli noin 60 000 hirveä. Vähennystä edellisvuosista noin 25 000 hirveä.
Maa- ja metsätalousministeriö (huom. EI metsästäjät) on asettanut hirville ns. tavoitekannan 2-4 hirveä/1000 hehtaaria
täällä etelässä, johon on viime vuosien kannan vähennyksillä suurimmassa osassa maata päästy.
Toi tuhat hehtaaria on semmoinen neliskanttinen alue, jonka sivu on 3.2km. Etippä siltä ne kolme hirveä, ei o helppoa...
Kauriinpyyntilupia on myönnetty 6000 kpl, arvioitu saalismäärä 4000 kpl, valkohäntäpeuralupia 22000 kpl,arvioitu saalismäärä 25000 kpl,
sekä 267 kuusipeuralupaa.
Eli maa- ja metsätalousministeriö määrää hirvikannan koon ja metsästäjät sitten suorittavat harvennuksen.
Ihan äkkiseltään väittäisin, että maa- ja metsätalousministeriö vastaa toimistaan valtioneuvostolle, joka käsittääkseni on Suomen hallitus.
Hallitus taas vastaa toimistaan eduskunnalle, jonka valitsee kansa.
Kansasta noin 300 000 on metsästäjiä ja loput 5 000 000 ei-metsästäjiä...
Miten se pieni metsästäjäporukka, joita on 6% suomen kansalaisista, voi määrätä kuinka paljon täällä juoksee hirviä? *
Ei ymmärrä
Ainakin mulle on kerrottu, että Suomessa toimii demokratia-mallinen hallintojärjestelmä... *![]()
Reality will kill your dreams...
With only one exception...
-1000RR-
---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
Kaatolupien määrähän heittelee "tarpeen mukaan" ? vuosittain.(asakki @ Marras. 09 2004,10:29) kirjoitti
Ja tuo tavoitekantahan toteutuu ?
Ja onko se sitten oikealla tasolla ...
Ei sitä taida ymmärtää 94 % Suomen kansalaisista, mutta eihän heiltä sitä ole kyllä kysyttykään.
Mutta oikea kysymyksen asettelu on se jonka jo esitin:
Kuka vallitsevasta tilanteesta hyötyy ?
Se kai estää nykymenon muuttamisen ?
Hirvi on näillä tiheyksillä vahinkoeläin, jonka aiheuttamat
inhimilliset ja aineelliset vahingot ovat huomattavat.
Annas olla jos susi tai karhu syö yhdenkin lampaan, tappotuomio tulee herkästi. Miksi hirvivahigot sallitaan ?
Juu, täydellä poliittisella vastuulla. Aikuisten oikeesti vai ?
Asiat on helppo vesittää "viranomaisvastuun" ja jargonin taakse. Koitapa etsiä se henkilö, sieltä virastosta, joka ilmoittaa kantavansa vastuun. Hiljaista taitaa olla.
Jos vahinkoja halutaan vähentää on vain yksi toimiva keino.
Halutaanko, varmasti. Miksi ei toimita ? Mikä estää ?
Tuskin se 94 % ainakaan. Olisi ainakin ymmärrettävää ?
Tämä kysymys nyt tuskin jää historiaan demokratian toteutumisen malliesimerkkinä ...
Miksi hirviä pitää olla niin paljon. Mitä hyötyä.
Siinä se pointti, jos niistä ei olisi vahinkoa, olkoot vaikka 1000000 hirveä. Tai pari nolla vielä lisää ...
Pace and Flow
Lupamäärä määräytyy sen mukaan haluaako MMM kantaa vähennettävän vai B.(pasii @ Marras. 09 2004,11:28) kirjoitti
Vallitsevasta tilanteesta hyötymisestä en tiedä, mutta hirvet kun on luonnonvaraisia näillä kulmin, niin niitä on aina ollut ja tulee olemaan.
Sitte ne osaa vielä ton lisääntymisen jalon taidon ihan itte.
Naapurikylässä ilves tappoi puolet lammaskatraasta --> ei mitään toivoa kaatoluvasta.
Miksi ei toimita? Se on poskettoman kallista, keinoja kyllä on useampia muitakin kuin kannan radikaali pienentäminen ainakin liikennevahinkojen suhteen.
Loppupelistä kyse on kuitenkin rahasta.
Suomessa on erittäin vähän ihmisiä, jotka saavat elantonsa metsästyksestä.
Kyse on harrastustoiminnasta, jolla hirvikanta saadaan edes jotenkuten pysymään nykyisellä tasolla.
Jos hirvet haluttaisiin saada pois metsistä siihen joutuisi panostamaan niin paljon enemmän verovaroja, ettei se kannata.
Tulee halvemmaksi maksaa korvauksia...
-1000RR-
Jos useampana vuonna perättäin ammutaan enemmän hirviä kuin niitä tulee lisää, määrä vähenee. Sitä kautta voidaan metsästysmääriäkin joskus vähentää.
Eli metsästystaakka, jos oikein ymmärsin, vähenee.
Kaikki ovat tällöin tyytyväisiä ?
Eli ongelmaa ei siis enää olekaan olemassa.
Joillekin ei tosin silloin enää jää omaa ammuttavaa hirveä.
Hmmm...
Halvin mahdoliinen keino on tehokas määrän vähentäminen.
Ei Suomessa aina ole näin paljon ollut hirviä, eikä aina ole
näin paljon metsästetty. 10000 hirvestä ei tarvitse vuosittain metsästää kuin *n. 6000 ja kanta pysyy samana.
Eikä kyse ole pelkästään rahasta, kaikkea ei voi mitata rahassa. Mutta rahallisestikin ajateltuna nykyinen tila on järjetön. Hirvistä saatava hyöty on X kertaa pienempi kuin haitat. Korvauksien maksaminen tulee kalliimmaksi.
Nykyinen tilanne kuitenkin on jonkun tietoinen valinta. Siihen on tyytyminen.
Rahallinen hyöty ei voi olla metsästyksen motiivi. Sitä ei juuri ole.
Motiivi on vahinkojen minimointi, siis yhteiskunnan ja ihmisten kannalta. Vahingoissa se raha liikkuu, väärään suuntaan.
Verovaroilla tapahtuva hirvien vähentäminen olisi taatusti kannattavaa.
Ei, ei minulla ole mitään hirviä vastaan. Eikä metsästäjiä.
Ongelma on, siihen pitäisi ja kannattaisi puuttua.
Pace and Flow
Juu, en tarkoittanutkaan metsästäjän rahallista hyötyä, vaan sitä, että tällä harrastelijaporukalla ei yksinkertaisesti pystytä kannan tehokkaaseen vähentämiseen.
--> Valtio joutuu maksamaan kannan pienentämisestä jollekkin instanssille, ja se tulee liian kalliiksi.
Seurueemme ei ehkä ole kaikkein tehokkain mahdollinen,koska hirviä maillamme on vain ajoittain,
mutta laskin silti käyttämämme miestyötunnit/kaadettu hirvi ja sain tulokseksi 560h/hirvi.
Oletetaan, että siitä pitäisi maksaa palkkaa ammattimaisesti metsästävälle 15 ööriä/tunti.
Kaikki kulut yhteenlaskettuna rahaa valtion kassasta häviäisi ~30ööriä/tunti.
Yhdelle kaadetulle hirvelle tulisi siis hintaa 16800 öörinkiä ja mitä pienemmäksi hirvikanta menee, tuo hinta nousee eksponentiaalisesti, koska käytetty aika/kaadettu hirvi kasvaa.
Siis tällä laskukaavalla satatuhatta mummoa/elukka. Sillä maksaa aika paljon korvauksia yhtä hirveä kohti.
Enkä laskenut hyötyä/hirvi senttiäkään, vain pelkkiä kuluja.
Olen kerran laskenut paljon hirvenlihakilo minulle maksoi. Samalla rahalla olisin saanut kaupasta naudan sisäfilettä kilon. Toista kertaa en laske *
Olen sitä mieltä, että korvausten maksaminen tulee halvemmaksi.
Sitten kun kanta on siinä 10 tuhannessa ja sitä pidetään samassa kulutettu aika 6 000 hirven kaatamiseen olisi lähes sama kuin nyt 60 000 hirven kaatamiseen käytetty aika.
Eivätkä metsästäjätkään talkoile ilman minkäänlaista korvausta. Joten taas palkattaisiin metsästäjiä. Nyt yhdelle hirvelle tulisi hintaa 168 000 ööriä.
Mitens ne siinä Dnan mainoksessa sanoikaan... kallista... Elämä on...
Olen yhä sitä mieltä, että korvausten maksaminen tulee halvemmaksi.
-1000RR-
(asakki @ Syys. 30 2004,10:11) kirjoitti
Yli 20 vuoden aktiivisen jahtiharrastuksen jälkeen voinen kommentoida että: Hirvi ei ole tyhmä eläin joka juoksee mistä sattuu kotilon/pyörän eteen vaan katselee aikansa ja kun on päätöksen tehnyt se menee yli tien (vaikka joku olisikin tulossa). YLEENSÄ kulkupaikat on muutaman sadan metrin pätkällä tietyllä tieosuudella. Itse kattelen tienvarren risukoita aina tarkemmin mitä lähempänä risukko on tietä.
Enpä ole juurikaan huomannut tuota hajupuolta vaikka kymmeniä on tullut aukaistua! Myös muiden haavoittamia ja kolarihirviä (kun on toi "harmaa norjalainen" häkissä). Edes vaatteet ei haise jos ei uita hihoja suolissa ja veressä. Onkos tullut osuttua rapamahalle? Tarkempia osumia vaan luodille!
PS: Taitaapi olla jo useimmilla jahti ohi kuten meidänkin porukalla.
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
No, ainakin mulla on näkö vissiin niin rajoittunut aamutuimaan, että mä en huomannu hirveä ennen kuin se oli konepellillä.(Moosehunter @ Marras. 09 2004,15:00) kirjoitti
Niitä tarkempia osumia kieltämättä kaivataanja vasoja jahdataan luultavasti joulukuun puoliväliin...
-1000RR-
Suomen hirvikanta -1! Ukollani taisi olla tähtäin säädetty kohdilleen, ny riittää soppalihaa...
Hienoa pojaat! Asiallista keskustelua, josta soisi monen ottavan mallia! (vrt. Boxintien keskustelu...)
Tässä oppii jotain.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
-1000RR-
Joo, noitten kuvien aiheuttamien tilanteiden välttämiseksi olen Whosian kannalla.(whosia @ Loka. 22 2004,19:31) kirjoitti
Ehdottomasti paras ja myös halvin ehdotus minun mielestäni mitä kolareiden vähentämiseksi voi tehdä.
Tosin, jos ei katsele yhtään ympärilleen, ei tuostakaan ole mitään apua.
Moosehunter: Siitä hajusta, et varmaankaan ole kaupunkilaispoitsu joka muutti maalle 7v sitten, pääsi metsästysseuraan
--> nyttemmin jahtipäälliköksi *niinkuin allekirjoittanut.
Kaupunkilaispojalle se rapamaha (joka on muutaman tunnin muhinut, kun meillä ei ole vielä kunnolla toimivaa "harmaata") haiskahtaa pahalta... *
Itse olen vielä (koputtaa puuta/päätä) osunut mihin olen tähdännyt,
mutta kyllä se huono osumakin vielä tulee... *
-1000RR-
On totta, että MMM määrää kaatolupien määrän.(asakki @ Marras. 09 2004,10:29) kirjoitti
Kysymys: Miten MMM saa tietoonsa hirvieläinten lukumäärän. Vastaus: Metsästyseurat suorittavat laskennan alueellansa ja raportoivat ne eteenpäin riistanhoitopiireihin ja sieltä tiedot lähetetään eteenpäin MMM:n. Näin on minulle kerrottu.
Kaikki luvut Suomen hirvieläinkannasta ovat kuitenkin vain arvioita. Kukaan ei voi tietää oikeaa lukumäärää, mutta kaiketi se on jossakin 50000 - 60000 välillä hivijahdin jälkeen.
Talven aikana taas kaikki kiimassa olevat hirviemännät kayvät miehissä sen kaikkein suurimman uroksen luona tai ainakin sen luona jolla on isoin kanki. Ensi keväänä on taas odotettavissa uusi hirvipopulaatio, johon syntyy laskennallisesti noin 1,5 hirveä yhtä hirvilehmää kohti joka on kantava. Johtuu siitä, että puolet kantavista hirvilehmistä saa kaksoseta ja toinen puoli saa yhden vasan. Näin on evoluutio määrännyt se n tapahtuvaksi.
Mutta kun olen skeptinen ja uskon hirvimiesten vielä selvittäneen hirvistä jonkun ulkoisesti näkyvän seikan, joka ei ole vatsan koko, jolla he erottavat yhtä tai kahta vasaa synnyttäviän hirvilehmien eron. Tämän eron selvitettyään he ampuvat pois kaikki vain yhtä vasaa synnyttävät lehmät pois, niin todellinen luku hirvilehmää kohti onkin p*****e 2 vasaa.
Niin niin, vitsi vitsi. Muuta oikeasti oon sitä mieltä, että hirviä on liikaa.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Jees, jenkkilässähän sitä kaikki on niin suurta että. Hirvetkin on puolta suurempi ja vauriot sitä luokkaa.(Mik@ @ Marras. 10 2004,08:46) kirjoitti
Mutta oikeesti ei oo ollut keli tossakaan kuvien perusteeella hirveen huono. Melkein pilvetön taivas, ei oo satanu ja hirvi ei todellakaan oo tullu mistään näreen takaa peltoaukeella. Metsän reuna on jossakin yli sadanmetrin päässä tiestä. Olisiko pitänyt havaita hirvi vai ei ? En tiedä, se vaan ei oo niin helppoo vaikka eläin on iso.
Tuppi nurin:
Ja taas törmätään siihen rahaan...
Hirvilaskenta edes jonkinlaisia arvioita varten teetetään metsästäjillä talkootyönä.
Ei köyhdy valtio siitäkään.
Sitte toi ulkoinen seikka, josta erottaa tuplavasovan lehmän *
Ei nää vanhat parrat o ainakaan mulle sitä kertonu, mistä sen erottaa. *
(Paitsi siitä, että sitä lehmää seuraa kaksi vasaa)
Yleensä nämä tuplavasovat lehmät ovat vanhempia (viisaampia) ja osaavat luotsata sekä itsensä,
että vasansa paremmin pois metsästäjien kynsistä...
-1000RR-
Näinhän toi menee eurojenkin aikana vai pitäisikö sanoa, että varsinkin euroaikana kaikki kyllä lasketaan rahassa sille ei voi mitään. Laskennasta voisi kyllä jotakin maksaa seuroille, ainakin ne kulut mitkä on aiheutunut. Osa seuroista, jos eivät kaikki, suorittavat laskut lentokoneen avulla ja ei sekään mitään ilmaista ole. Lisäksi taaas kuluu sitä omaa aikaa, jolla voisi olla paljon parempaakin hyötykäyttöä.(asakki @ Marras. 10 2004,11:25) kirjoitti
Tuotakin.. ja miten hitossa toi on takaikkunasta sisaan sukeltanu? Peruuttiko kuski hirven paalle vai juoksiko hirvi sisaan parkkeerattuun (tai liian hitaasti edella menevaan(Tuppi Nurin @ Marras. 10 2004,10:18) kirjoitti
) autoon?
Ihmii..![]()
Näyttäs pudonneen takapenkille kattoa irrotettaessa.(patrika @ Marras. 10 2004,12:44) kirjoitti
Se mikä noissa kummastuttaa on se, ettei verta näy missään auton sisällä? feikki?
-1000RR-
Putosi taivaalta taikka auto jarrutti ilman varoitusta keskellä tietä, ettei hirvi osannut varautua. Turvaväli, se turvaväli.(patrika @ Marras. 10 2004,12:44) kirjoitti
Mutta näyttää itsestäkin ettei paikka ja olosuhteet kovin pahat ole. Sitähän noista kuvista ei kuitenkaan käy ilmi, mikä on ollut juuri kolarin sattuessa olosuhteet, sumua, märkää tietä etc.
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Tehokasta, kyllä. Mutta, kolmen vuoden päästä koivut, pihlajat, leppä ja muut puskat ovat jo kasvaneet sen kokoisiksi, että pitää ajaa uudestaan sen verran korkeaksi, ettei hirveä enää huomaa. Ja hirvi on muutenkin ilkeä nähdä pimeällä ja kostealla. Ja puskien poistaminen maksaa, 30 metriä maksaa pirusti! Joten valitettavasti tämä idea tullaan tuskin ikinä toteuttamaan isommalla kaavalla.(asakki @ Marras. 10 2004,09:10) kirjoitti
Itse asiassa, jenkeissä ei ole hirvi, vaan moose, joka ei ole sama kun elk. Ja kyllä suomessakin vauriot ovat joskus samaa luokkaa kun tuo kuvassa näkyvää. Viime talvena kävin kahdessa hirvikolaripaikassa, jossa henkilöautosta oli tullut cabriolet, ja joskus kuskin pääkin siirtyy hirven mukaan. Varsinkin sonnin sarvet tekee joskus ilkeännäköistä jälkeä kun tulee tuulilasin läpi kuljettajan ja matkustajan syliin.(Tuppi Nurin @ Marras. 10 2004,11:18) kirjoitti
Valitettavasti hirvi ei kehity niin nopeasti, eikä ole saannut sissisodankäynnin koulutusta, joten harvoin ne kehittyvät niin että pääsevät metsästäjien kynsistä. Ajoketju tai koira tulee, ja hirvi lähtee. Yleensä hirvi lähtee toiseen suuntaan kun se, mistä ajoketju tulee. Ja koiran kanssa kun metsästetään, niin passimiehet (metsästäjät) ovat sijoitettuna semmoisissa paikoissa, missä hirvi suuremmalla todennäköisyydellä tulee (tiheikköjä jotka ovat lähellä tietä, hakkujen välissä, rantoja pitkin jne).(asakki @ Marras. 10 2004,11:25) kirjoitti
Riistakolmiossa ei lasketa pelkästään hirviä, vaan kaikkia mahdollisia riistaeläimiä. Olen monesti ollut mukana suorittamassa kyseinen juttu, ja voisin sanoa että aika tehokas on. Kävellän päivätolkulla metsässä, ja pidetään kirjaa siitä minkälaisia jälkiä näkyy, ja montako.
HIrvi on osunut auton keulaan. Sarvet ilmeisesti mennyt tuulilasin läpiin, ja auton katto on avautunut kun säilyketölkin kansi. Katto on sitten toiminut "kippalavana", ja kipannut hirven auton yli (sarvet edelleen euton sisällä), ja heittänyt ruhon takalasin läpi. Sitä sattuu. Vittumaista olla auton etupenkillä kun hirvensarvet tökkii silmiin, repii sun sisuskalut pihalle, ja 200-500 kiloinen ruhoo tuntuu ikävältä saada syliin 60-150 km/h:n vauhdissa (luulisin, en ole kokeillut)(patrika @ Marras. 10 2004,12:44) kirjoitti
![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Ei pikkuteillä, mutta isommilla niitä puskia poistetaan nytkin, turhan niukasti vain. Esim Kotka-Sköldvik välillä riehui kaiken kesää raivaustraktori...(GriZzLy @ Marras. 10 2004,15:55) kirjoitti
Jos te onnistutte joka kerta vanhalta kokeneelta lehmältä viemään vasat ja hengen, niin *(GriZzLy @ Marras. 10 2004,15:55) kirjoitti
![]()
![]()
Me emme siihen pysty.
-1000RR-
Heh...Älkää menköö kapakkaan iltaa ennen metsästystä, älkää laittakoo hajuvettä, partavettä, voimakkaita dödöjä, älä käytä hammastahnaa, purkkaa.(asakki @ Marras. 10 2004,16:48) kirjoitti
Älä polta passipaikalla. Älä mene autolla passipaikalle asti, jos se on täynnä wunderbaumeja, tai sen tapaista. Älä kuuntele musiikki passillasi. Älä liiku turhaan passipaikallasi. Älä pidä kapulaa liian kovalla passipaikallasi. Älä huuda, kuse, tai muuten riehu passipaikallasi.
Noilla eväillä minä olen henkilökohtaisesti ampunut useampi vasa, ja lehmä. Jopa elämäni ensimmäisenä päivänä hirvipassilla, ensimmäisellä passipaikalla, tuli emo kahden vasan kanssa suoraan syliin. Vasat nuriin. Ei siihe riispectiä tarvi, pikkasen tuuria ja itsekuria vaan![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
-1000RR-
Ei vainenkaan, meillä on oikeastaan muita ongelmia kuin noita:
- 40 äijää metsässä, joista 25 65v tai yli, joiden olisi parempi istua nuotiolla.
Viiden viime vuoden ajan hirvikokouksessa on naljailtu: Koskas vedetään asfaltti metsään,
että äijät pääsee rollaattoreilla passiin... 10 vuoden päästä metsään kykenee ehkä tusina.
- Kaksi kylää keskellä metsästysmaita. Hirvenpenteleet on vuosien saatossa
oppineet väistelemään ihmisiä-->ajoketjua/koiraa. Jos ei mikään muu auta ne menee talojen pihaan.
Lenkkipolut koirankusettajille metsässä pitäis lailla kieltää.
- Liian pieni alue: 4000 ha kokoinen pitkulainen alue. Hirvenpenteleet on vuosien saatossa oppineet seurojen rajatkin,
ne kun siirtyy mäeltä toiselle (300m), niin ne on jo parhaassa tapauksessa eri riistanhoitopiirissä.
- Maisemat on muuttunu radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Hirviaitoja on tullut sinne tänne lisää. Enää hirvetkään ei tiedä mikä on niiden vakioreitti.
No, itkeminenhän ei tähän auta. Onpahan ohjelmaa joulukuun puoleenväliin saakka. Kun ei enää edes pääse *![]()
-1000RR-
Kirjoittelu on todellakin asiallista ja uskon, että voimme varmasti kaikki ottaa siitä oppia. Hyvien kirjoitustapojen vartija "xjrrrrräyh" lähettääkin kaikille asiallisesti käyttäytyneille Sudenpentujen kunniamerkin. *(xjrrrrräyh @ Marras. 09 2004,17:54) kirjoitti
Vastaavasti niille "Boxintien keskustelun" öykkäreille voi vain sanoa, että hyi teitä kun olitte niin tuhmia.![]()
Kaupunkilaispoitsu!?(asakki @ Marras. 10 2004,09:10) kirjoitti
No enpä tiedä kun tällaisessa "tuppukaupungissa" asustelen (viimeiset 45 vuotta). Syntyisin kyllä maalta! Kosketus maaseutuun ja luontoon on kyllä tallella.
On varmaan niin kuin sanot jos annatte raadon "muhia" muutaman tunnin ennen pistämistä ja avausta!
Voin kokemuksesta lohduttaa että kyllä se huono osuma tulee!
Hankkikaa koira![]()
Mä vaan ajelen . . . . . ajelen . . .Transalp 700
Kolme harmaata on kasvamassa/treenauksessa...(Moosehunter @ Marras. 11 2004,13:16) kirjoitti
Kahdesta näyttäis saavan ihan metsäkoirankin, kolmas vaikuttaa mallilta "saunan takana on tilaa".
Pakko, metsään kykenevät miehet vähenee 2-4/jahtikausi, eikä tuoretta verta tule tilalle.
-1000RR-
Pitäisi vissiin aika kauas saada pusikon reuna, että siitä olisi vaivan arvoista apua. Näin ryhdyin ajattelemaan, kun ajoin ohi Juuassa parisen vuotta sitten tapahtuneen hirvikolarin tapahtumapaikan ohi. Siinä kolarissa kuoli kaksi motoristia. Metsän reuna on aika kaukana tiestä, olisiko 15...20 metriä, ja tie on suora.
Epäilemättä reunan siirto pudottaisi hirvikolareiden määrää jotenkin etäisyyden funktiona, mutta eipä se(kään) lopullinen ratkaisu olisi. Pitäisiköhän hirvikanta vaihtaa stroboilla varustettuihin seeproihin?
1000
30-40 m matkalla alkaa oleen aika paljon jo ihan oikeeta puuta, josta valtio saa rahaa jos myy omiaan. Ja jos ostaa yksityisten ja sitten myy, tai myllyää paperia paperitehtaassa joissa on omistajana, niin ei jää paljon tappiolle. Vesakon pito matalana joka kolmas vuosi maksaa, mutta vähemmän kuin hirviaitojen korjaus ja kolarikorvausten maksu.(GriZzLy @ Marras. 10 2004,15:55) kirjoitti
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010