Moi !
Kertokaahan kokemuksia/ajatuksia siitä miten Tonninen Fasu pärjää alaväännössä isoihin nakuihin verrattuna.
Monet aina kehuu kuinka esim. Bandit1200,GSX1400,XJR ym. vääntää ihan alhaalta ikäänkuin muita isoja pyöriä paremmin. Onko tosiaan näin???
Nimim. ”Kuivusuo” oli vaihtanu ison Banditin isoon Fasuun ja kehui sitä kovasti(fiksua), mutta sanoi Banditin kuitenkin potkivan paremmin alakierroksilla.
Mielipiteet jakoon!!!![]()
Omaan pyörääni (Kawa ZRX1200R) verrattuna kiloFasu ei alaväännöllään pärjää. Oon myös kokeillu XJR:ää ja GSX:ää ja sama homma on noiden kanssa... Vääntöä riittää! Mutta on myös todettava, että kyllä Fazeristakin vääntöä löytyy! Ja huipputehossa Fasu peittoaa kyllä em. muut nakut. Ja ohan se kevyempi ja sitä kautta myös ketterämpi.
Oon koeajanut kiloFasuakin, mutta petyin kyllä lievästi siihen...Odotukseni pyörästä olivat ehkä hieman liian kovat ja tuohon yksilöön oli vaihdettu Akran kokoputkisto eli Exupin tuoma hyöty ala-ja keskikierroksille oli menetetty... ZRX valintaani oon erittäin tyytyväinen! Luonnetta ja karismaa on! ROCK!!![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Moi !(SenioRR @ Syys. 25 2004,13:16) kirjoitti
Samassa ymmärryksessä minäkin olin ollut.
Mulla on tonninen Fasu ja kaverillani Suzukin *GSX1400. Oltiin tossa kesällä ajelemassa ja tulipa mieleeni kokeilla, että tuupataan kutonen sisään ja *väännetään tupit nurin, kun mittarissa on 80km/h, et kummalla lähtee siitä paremmin. No SUUREKSI yllätykseksi Fasu jätti Suitzan aika reippaasti. Heti alussa Fasu vastas paremmin kaasuun, ja sain selkeen välimatkan. Lopetin, kun mittari näytti n.160-170km/h. No sit kaveri tuli rinnalle ja näytti mulle viittä sormea. ymmärsin hiukan väärin, hän tarkoitti vitosvaihdetta, mutta minä luulin, että hän halusi kokeilla aivan alakierroksia ja niin pudotin vauhdin 50km/h, edelleen kutonen sisässä. Ja taas sama juttu väänsimme tupit kaakkoon ja jälleen todella SUUREKSI yllätykseksi Fasu vastas paremmin kaasuun ja sain pienen välimatkan, jonka jälkeen suitza sai hetken aikaa pidettyä välimatkan vakiona kuitenkaan saavuttamatta minua ja n.80km/h kohdalla suiza rupes jäämään taas reilummin.
Sattuikohan ne vaan olemaan Suitzan vääntökäyrän huonoimmat kohdat??
Kaveri on kaikenlisäksi kevyempi kuin minä.
Molemmat pyörät on vakioita.
Onhan Suitzassa kuitenkin n. 20Nm enemmän *vääntöä et olis luullu et mä otan turpaan ja pahasti varsinkin, kun lähdimme kiihdyttämään nopeuden ollessa vain 50km/h.
Ota huomioon myös pyörien paino ja välitykset.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Muistaakseni FZS nuijii vääntöpuolella käytännössä kaikki muut mainitut mallit. Turha tuijottaa maksimivääntöjä tai muutakaan paperitietoa perstuntumasta puhumattakaan jos se sitten ulosmitataan suurella painolla ja/tai pitkillä välityksillä. Tämähän näkyy parhaiten isoissa kustomeissa (poislukien ainakin Roketti), joissa vääntöä on mutta kulkua sitten taas ei.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Se on tuo EXUP mikä sen tekee... Ilman sitä ei fasu varmaan vastais kaasuun pienillä kiekoilla läheskään näin hyvin. Olen muutaman kilosen testannu ja kyllä tämä oman pyörän alavääntö vaan on tähän mennessä peitonnu kaikki. Joku on verrannu sähkömoottoriin, kaikki vääntä heti käytössä lähes + äänet vakiona myös sähkömoottorin tasolla. *Nyt puhun noin alle 6000rpm. kierroksilla... *
Näkipä ton noista käyristäkin kun penkissä kävin, jo 2500rpm on vääntöä 85nm josta se ilman minkäänlaisia kuoppia nousee tasasesti huippuunsa tuolla 7500rpm.n kohdalla, ollen siellä 111nm.
Kyllähän se dynoporukkakin ihasteli noita käyriä todeten "Vain Yammulla saa tämmösiä piirrettyä"... *Tässä on samalla yksi syy siihen miks en kokoputkea meinaa omaani asentaakkaan...
Toki aina pitää muistaa tässä että mikään ei korvaa kuutioita, eli fasun vertaaminen 1400cc myllyyn alkaa oleen jo liikaa. *
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Fasu ei kyllä väännössä pärjää millekään em. malleista. Vääntö korreloi tehoa huomattavasti selvemmin suoraan iskutilavuuteen.
Sen verran asia kiinnostaa, että piti kaivaa pari lehtijuttua ja mittauksia ko. pyöristä. Suurimmalla vaihteella GSX1400 kiertää satasen vauhdissa 3640 rpm ja Fasu 4100 rpm => Suitsan isoin vaihde on selkeästi pidempi kuin Fasun. Kuivapaino on Suitsassa 228 kg ja Jammussa 208 kg (tehtaan ilmoittamat). Tähän kun vielä huomioidaan ilmanvastuksen vaikutus (satasen vauhdissa jo huomattava) sekä painon vaikutus myös vierintävastukseen, niin voidaan todeta, että Fasun kuuluukin kepittää GSX roll-on kiihtyvyydessä.
Tosin mitäpä väliä tuolla on, sillä ZRX päihittää rullauskiihtyvyydessä selkeästi molemmat.
![]()
![]()
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Jep, niinkai se on että "You can't beat the cubic inches" *Mutta noin niinku kiloseksi, fasu kicks ass... *
Laitetaan nyt taas tämä linkki tänne niin saatte silmäillä että mikä siitä viivalta irtoaakaan ja miten.
Nakut irtoo =)
Huomatkaa myös rullaus kiihtyvyys suurimmalla vaihteella...Missä se ZRX.n rullaus sit kepittää ja ketä?!? Kjeh kjeh...että mää nautin aina kun saa ton linkin räväyttää julki, tosin tuo Honda kyllä riipii tossa keulilla.
Tästä samasta aiheesta ollaan taidettu ennenkin vääntää peistä...Oon nähny lehdissä vertailuja, (Ei. En muista missä lehdessä ja nyt oon duunissa, joten en pysty arkistostani etsimään...) joissa ZRX on "ohituskiihtyvyydessä" suurimmalla vaihteella jättänyt hieman Fasua. Yksilöissä on tietysti eroja. Ihan vaan ohimennen ja off the topic: Punnitsin tänään firmamme trukkivaa´alla ZReXin. Painavampi kuin oletin! Tankki lähes täynnä, työkaluineen ja Kryptonitella 246kg!!!
Ja tämä siis R malli.
edit. Pitäiskö järjestää ihan oikee skaba asian selvittämiseksi?
-Hannibal-
Joo, tietysti yksilöissä on eroja ja testiolosuhteissa jne jne. Peistä tästä on väännetty varmaan monesti ennenkin.Minä oon aina ajatellu että itellä on just se paras pyörä kaikista ja muut ajatelkoon samoin omistaan...
Kunhan on naku.
![]()
![]()
![]()
Miks vertaatte fazuu johki losoon pappa-zreksiin. Ei puhuta huippufazuzta ja zreksist samana päivänä jooko?
Mun Isi hakkaa teijän kaikkien isit!
Aina samaa kädenvääntöö. Uskon et jokaisel on omasta mielestään paras pyörä omiin tarpeisiinsa. Jos ei oo nii sit vaihtamaan. Kannattaa ihmees mennä koeajamaan kyseisii pyörii, nii sit ainaki tietää mistä tykkää.
Ja oma pyörä on tosiaan aina paras pyörä.
p.s.fasu on paras
p.p.s Wekkuli tietää miten fasu lähtee ku oon sen reksin sillä jättäny. (nii että mikä rullauskiihtyvyys)
(älkää ottako nii vakavasti vaan lähtekää *oli se pyörä sit mikä tahansa, pääasia et on kaks rengasta)
Ja toihan suoraan tarkoittaa: "metric bikes sucks"(Yamaha1 @ Syys. 25 2004,15:00) kirjoitti
![]()
Toihan ei ollu 's'-malli vaan täysnaku?(Yamaha1 @ Syys. 25 2004,16:00) kirjoitti
No joo, mittaukset vaihtelee lähteistä riippuen. Lehdistä olen lukenut zrxän kepittävän fasun, mutta kun puhutaan sekunnin murto-osista, niin yksilölliset erot ja virhemarginaalit on jo aika merkittäviä.
Tervetuloa "internettiin" 'Specz'! Ai missämukaootkepittäny? En moista muista! Ja jos ootkin niin se johtuu siitä, että sä oot nuori ja jäntevä ja minä keski-ikäinen möhömaha...
Ja kokeillaanko heti huomenna uudestaan!?
![]()
Eihän nyt kyse ollu parhaasta pyörästä vaan siitä kuinka Fasu pärjää alakierrosväännössä. Sehän se kysymys oli. Kysyttiin tosin mieleipiteitä mutta eihän se ole kai mikään mielipidejuttu vaan puhdasta mitattavissa olevaa faktaa... Ja tietysti kai vakiona painaa mitä painaa ja on välitykset ja tuulen suunta mitä tahansa. Yksinkertaista eikö totta. Kaivetaan vaan esille testejä joissa on molemmat läsnä tai muuten vaan eri testejä, joita vertailemalla asia selviää. 60-140 km/h suurimmalla vaihteella on aika pätevä mittari ja kertoo mikä tilanne on elävässä elämässä.
Vaikkakin Fasu kiertää hieman enemmän kuin joku isompi niin mitä sitten. Pikku-Hondani kiertää vielä enemmän (melkein 7000 rpm 100 km/h) eikä silti pärjää isommilleen.
Pelkkiä moottoreiden ja niiden käyrien vertailu on aika hedelmätöntä hommaa jos tilanne on kuitenkin erilainen käytännössä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
(Specz @ Syys. 25 2004,17:23) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Eipä tuossa kilosessa Fasussa ja ReXissä nyt niin suurta eroa ole etteikö samana päivänä voisi puhua.... Painossa ehkä parikymmentä kiloa Fazerin eduksi...Molemmat pyörät hyviä allround vehkeitä. Performance Bikesin vertailussa (ZRX, XJR, CB1300, GSX) mainitsevat ZRX:n kilpailevan nimenomaan KFasun kanssa ennemmin kuin vertailun muiden prätkien. Olisin vaihtanu ed. pyöräni(ZZR1100) juuri Fasuun, mutta pyörä tuntu jotenkin....hmmm...hontelolta.Vaikka olikin mukava ajaa. Mutta tehoa kaipasin silti lisää alakierroksille. Tosin tuo jo mainitsemani Akra aiheutti tuon puutoksen.
-Hannibal-
Sen verran vielä asiantynkää, että rullauskiihtyvyydellä jos oikeesti on merkitystä, niin asiaan vaikuttaa välitykset todella paljon. zrx kiertää 100km/h vauhdissa suurimmalla vaihteella 3600 rpm. Teoreettinen huippunopeus huippukierroksilla (10500 rpm) on (100/3600) x 10500 = 292 km/h. Tommosiin huippuihin zrx ei tietysti yllä läheskään, joten välityksiä vois lyhentää ankarastikin ilman vaikutusta huippunopeuteen, käytännössä. Välityksiä vois helposti lyhentää 15%, jonka jälkeen vasta suurimman vaihteen välityssuhde olis sama Fasun kanssa...
(Ja miksi se fasu piti tässäkin mainita?)![]()
Biken numerossa 8/02 on vastakkain x11, zrx1200, gsx 1400 ja xjr 1300. Käyrien perusteella tossa Suzukissa on järkyttävän vääntävä kone, 115Nm jo 2500 kier. eli tohon ei varmaan mikään vakiopyörä pysty. Testin mukaankin etupyörää on vaikea pitää maassa. No, loppuarvosteluissa Hondassa paras moottori, Suzuki toisena ja Kawa kolmantena. En tiedä miten sitten FZS olisi testissä menestynyt.
KTM 950 SM
Omat kokemukseni perustuvat ainoastaan ns. perstuntumaan.(Jeehu @ Syys. 25 2004,12:38) kirjoitti
Banditissa on minun mielestäni enemmän ruutia alle 5000rpm/min kuin jammussa. Tämän asian olen huomannut selkeästi kun mamma + perälaukku (täynnä tavaraa) on ollut kyydissä, ja varsinkin ohittaessa. Ohitettaessa fazulla on turvallisinta laittaa pienempää pykälää kun on tiukka paikka. Banditissa on tarpeeksi ruutia pikku kierroksilla. Ja muistaa täytyy, että IsoB:ssä on 5 vaihdetta, fazeriinassa 6 pykälää.
Bandit on hyvä pyörä. Fazu on ehkä mielestäni vaan hieman "kehittyneempi". On muistettava, että Bandit on huomattavasti halvempi pyörä kuin fazer.
Voi jestas... meinasin kirjoittaa jotain mutta taidan jättää tämän taistelun väliin....
EDIT No sen verran kuitenkin että fasu vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä alkaen tilanteessa kuin tilanteessa nikottelematta. Myös koko putkella varustettuna ilman exuppia. Joten silloin alavääntöä on tarpeeksi. Kun haluaa että kulkee kovempaa, siinä on ihan 6 vaihdetta joista voi valita tilanteeseen sopivan...Kuutosellakin lähte tyhjäkäyntikierroksilta valittamatta menemään. Jos haluaa siis ripeyttä voi käyttää oikeaa tilanteeseen paremmin sopivaa vaihdetta. No, sekavia höpisen, mutta kun en vain ymmärrä miksei niitä vaihteita voi käyttää tilanteen mukaan, miksi pitäis pitää sama vaihde koko ajan päällä... Ostakaa pojat skootteri, siinä on oikea vaihde...
- vesku -
"viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
Hifistellään nyt sen verran, että Susna kiertää vakiovälityksillä karvan alle 3000 rpm satasen vauhdissa *(wekkuli @ Syys. 25 2004,15:58) kirjoitti
Kuutosen välitys on siis toodella piiitkä... Vaatii selkeästi pientä välitysten muuttamista - eteisen laatikossa odottaa pienempi eturatas *
Vakiovälityksillä kuutonen silmässä tuosta julmetusta alaväännöstä ei ole toden totta tietoakaan...
Ei enää mopoa allaGsx1400 lähti uuteen kotiin...
Mun Suizassa on satasen vauhdissa n. 3000 kierrosta suurimmalla vaihteella.(wekkuli @ Syys. 25 2004,15:58) kirjoitti
No en ala tietenkään suitsakuskien kanssa asiasta väittelemään, toi oli nimeltä mainitsemattomasta lehdestä luettua ja sen toimesta mitattua. Mittarivirhe täytynee myös ottaa huomioon?(jiitee @ Syys. 25 2004,19:22) kirjoitti
Ja kaikkihan nää on muuten hienoja pyöriä, eihän siitä ole kahta sanaa. Jopa piano.
![]()
![]()
No mitäs mieltä raati on fj 1200 onko siinä vääntöä,nimittäin eikös se ole nimenomaan vääntävän koneen maineessa,omistin sellaisen ennen ja nyt on tuo fasu , kyllä täytyy sanoa että tässä on ruuti kuivaa on siis tosi tykki niinkun paremmin sanos.Turhan päivästä väänkää , nuo 1,4 suzuki , bandit yms kuuluukatekoriaan fj 1200, fasu kilpailee korkeintaan tuo norsu hondan kanssa jolla on ne korvatkin
![]()
"oikeassa momentissa"
samaa viel mut itselläni oli pikkufasun jälkeen harkinnassa jossain vaiheessa jokainen em. pyörä. Iso fasu vei ensisijaisesti ulkonäön ja ajettavuuden/nykyaikaisuuden/rungon takia voiton. Muista kyseisistä pyöristä en aikaisemmin ollut kokeillut muuta kuin xjr 1300:sta. Jälkeenpäin olen kokeillut zr-äksää ja gsx 1400:sta ja mielestäni suurimman vaihteen alavääntö rexis(fzässäs 6 ja rexis 5) ei ollut sen parempi kuin fasussa. Oli kyllä odotukset korkeammat kahdensadan lisäkuution vuoksi, vaikka kawa painaakin enemmän. Eli alaväännöltään f-pala pärjää hyvin reksiin verraten, perstuntumalta tunnustellen. Vaik onki vaan metric.
suitsas vääntöö jo älyttömän paljon alemmilla kierroksilla, korkeilla ei niinkää.
Ja lähdetään porukalla viivalle, mutta vasta ensi keväänä, pyörä nukkuu jo
![]()
Tutkiskelin Motorradin 8/01 -testiä, jota tossa aiemmin muistelin ja oikein muistin alakierroksilla Fasu lähtee rivakammin kuin Bandit tai ZRX ja samoihin kuiin X-11. Kawassa on 3500 rpm kohdalla enemmän voimaa käytössä kuin Jammussa 4000 paikkeilla tämänhän takia isommassa on yleensä pitemmät välitykset kuin pienessä. Kumpikaaan ei ole millään lailla yli tai alivälitetty voimiinsa nähden. Kun pannaan matkustaja kyytiin niin sitten Kawa vie jo voiton. Kyse on kiihdytyksestä 60-100 km/h suurimmalla vaihteella. Suuremmilla nopeuksilla ja kierroksilla Jammu häviää muilta sitten johonkin eli horisonttiin.
Suurimmasta vaihteesta puhuttaessa ei ole merkitystä vaihteiden määrällä vaan ainoastaan välityksistä. Ei kuutonen ole läheskään aina mikään ylivaihde. Oikeastaan näin on aika harvoin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Hee...kunnon väännöt saatu aikaseksi tästäkin.Tietysti, sen arvaa kun pitää "puhumalla" kääntää testituloksia mieleisekseen.
Voihan noilla vaihteilla tietty alkaa jeesusteleen mut niimpä se on fasussakin toi kutonen "liian" pitkä. Välityksiä vois rukata ihan huoletta siis fazerissakin ilman että huiput jne. kärsisi pätkääkään... Ainoo vaan et sitten näitä muita sais katella vieläkin selkeemmin peileistä.
![]()
Se oli joku persvormanse paiks tuolta Enklannista jossa oli noita työntövoimia mitattu, siinä paras mittaustapa. Vastaa perstuntumaa, kuitenkin mittarilla eroteltuna, että voi verrata.
Joskus kokeilin tota Fzs1000:a ja varmaan se vaikutti että siinä oli se Akrapopovitsi, kypärään sisälle kuului popotus, sivusta kuunnellen aika mukava murina... Se oli hintelän tuntuinen väännöltään, mutta saattoi johtua siitä putkesta ja siitä että omassa XJR-pruttanassa on tuo vääntelypuoli aika lailla kohdillaan (ihme kyllä).
Kun se vääntö kumminkin on mulle tärkeä, eikä kierrokset, niin olin tyytyväinen. Saas nähdä, muuttaako Roketti III asiaa, ehkä ei, kun siinä on hiukan turhaa painoa. Saattas olla että MT-01 vois paremminkin, kun on normaalimopon painoinenkin (alle 220kg ei tunnu oikeen mopolta, oisko se sitten rimpula...).
Mutta kyllähän niihin tottuu, kun aikansa ajelee. Mutta vaihteiren selaamiseen ei vanha totu...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
fasuhan ottaa 140+ ykkös vaihteella!!!!!!!![]()
"oikeassa momentissa"
Sorkitaan nyt taas vähän tänne...Jossakin Biken numeron testissä saatiin tällasia roll-on aikoja: 60-100 km/h ZRX 4.3s ja FZS 4.9. 60-140 ZRX 8.9s ja FZS 9.4s. 60-160 ZRX 11.7s ja FZS 11.8s. 0-1000 metriin ZRX 21.8s ja FZS 21.2s. Oisin kyllä aatellu, että ero ois ollu suurempi FZS:n hyväksi, sillä onhan se tosiaan kevyempi ja tehokkaampi... Onkohan ZRX helpompi lähteä nollasta? *
Lehden numeroa en tiedä, mutta oiskohan joku -01 vuotinen?
Tuossa jo em. Bike lehden numerossa 8 vuodelta -02, ohituskiihtyvyyksissä ZRX oli kaikissa kohdissa nopein. X-11 pääsi hyvin lähelle, mutta jäi silti... Muut testin pyörät selvemmin.
Fast Bikes lehden muskelipyörä vertailussa (ZRX, GSX, CB1300, XJR) ZRX oli nopein kaikissa mittauksissa. Ainoastaan yhdessä oli CB1300:sta hitaampi, eli nollasta huippunopeuteen. (Johtuikohan siitä, että ZRX:n huippunopeus oli tuossa testissä n. 10 mph suurempi...) Top gear roll-on 60-120 mph ZRX 18.18s ja toiseksi nopeimmalla Hondalla 23.43s.
Nämä siis löysin alan lehdistä joita mulla on. Harmi kun en enemmän löytänyt ZRX vs. FZS juttuja. Mutta jos löydän niin laitan tänne.
Ei muuta kuin mukavaa sunnuntai päivää kaikille ja *
-Hannibal-
Motorrad 8/01:
ZRX FZS
0-100 3,1 2,9
0-140 5,1 4,6
0-200 11,2 9,7
Suurimmalla vaihteella:
60-100 3,8 3,6
100-140 4,1 3,2