Endurokuumeen riivaamana olen päätymässä kahteen katuenska vaihtoehtoon (ainaskin)
Hondan transalppi tai bemarin f650. Kumpaan kallistuisitte? Ruutia ei kauheasti ole käytössä, kyseeseen tulisi 90-luvun alkupuolen vehkeet. Kokemuksia ja huoltohintoja/tarpeita/kestävyyksiä kyselenVai olisiko jokin muu varteenotettava matalahko katupainotteinen vaihtoehto?
I was born with a plastic spoon in my mouth...
ST 1100
No sitten plussia-miinuksia
TA
+ iki peli, kone kestää ja viat tunnetaan
+ kaks pyttynen, ei tärise
+ hyvä ajaa
+ jne.
- tehoton räppäilyyn
- raskas
650GS
+ kestävä kone
+ tehokkaampi
+ kevyempi
- yksi pytty
- BMW lisä
Eli kumpikin on hyviä vaihoehtoja. Itse ottaisin ehkä TA:n (taas) mutta sen jo tunnenkin. GS suurempana voisi olla unelma...
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Avainkysymys lienee "yksin vai kaksin?". Jos suunnitelmissa reissata vähääkään kaksi päällä, on TransAlp vahvoilla. Paperillahan nuo ovat melko tasavahvoja (F650 48hv ja TA600 50hv) , mutta TA:n V2-koneessa on käytännön voimaa enemmän kuljettamaan raskasta kuormaa paikasta toiseen; F-Bemu tarvitsee enemmän kierrättämistä ennen kuin menoa löytyy. TA on mukava kaveri jopa pitemmillä ulkomaanreissuilla.
Toisaalta mitä enemmän suuntautuu pienimmille ajourille, on BMW kevyempänä ja ketterämpänä oiva valinta. Ei mikään "oikea" enduro, mutta kyllä sillä pärjää vallan mukavasti kapeimmillakin sorateillä. Soratielle "perus-F" sopivampi verrattuna katupainotteiseen ST-malliin. Huomaa myös, että Funduro on täysin eri pyörä verrattaessa tähän nykyiseen F650GS-malliin.
Mekaanisesti molemmat ovat erittäin huolettomia pelejä.
Jarkon sivuilta löytyy rautaisannos TA-tietoa ja Funduro-infoa voi lontoonmurteella etsiä vaikkapa Chain Gangin sivuilta.
Edit: Vaihtoehtoja? No TA:n sijaan voisi miettiä Kawan KLE500-mallia ja Bemun kilpailijoina kaikki vastaavat jaappanilaissinglet (Honda Dominator 600, Kawa KLR600/650, Suzuki DR650/800 ja Yamaha XT600 sekä 600- ja 660-kuutioiset XTZ-Ténérét) sekä Aprilian Tuareg- ja Pegaso-mallit.
Vanhemman F650:n kone on ainakin melkein sama kuin Pegasossa. Erona tais olla se, että Bemarissa on neliventtiilikansi, Apilassa 5. Voi olla että muistan väärin. Ei tarvis maksaa BMW-lisää.
Oikein muistat ja itse asiassa Fundurot valmistettiinkin Aprilian tehtailla. Nämä uudet GeeÄssät sitten ovat jälleen "aitoja berliiniläisiä".(Karban @ Syys. 24 2004,08:28) kirjoitti
Ja mikäli oikein muistan niin alunperin bemu teki omia koneitaan noihin, sitten siirtyivät käyttämään rotaxia jota käytetään tänäpäivänäkin.(heikkil @ Syys. 24 2004,09:06) kirjoitti
Isot pojat on puhuneet että tuo bmw rotax on tehokkaampi/kestävämpi kuin aprilia rotax. Tämä johtuen siitä että pegasossa on "vakio" rotax ja bemussa "bemu"rotax. Eli heidän omat suunnittelijansa on iskenyt näppinsä tuohonkin. Näkyy mm juuri tuossa venttiilien määrässä.
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Tuotapa en tiennytkään, jotta Bemu olisi itse tehnyt joskus Funduroon koneita.(Lake @ Syys. 24 2004,11:04) kirjoitti
Se kyllä on totta, että Aprilian Funduro-linjalla oli Bemun omat laaduntarkkailijat ja että Fundurokäyttöön tuota Rotaxin alunperin Pegasossa ollutta konetta viilailtiin juuri kestävyyden kannalta paremmaksi. Tehoa taitaa Pegasossa olla pari hummaa enemmän, kiitos lähinnä tuon viisiventtiilikannen.
No- kävin sitten tänään koeajamassa transalpin, oli -04 mallia ja uuden veroinen. Hallinta ja koko ajamistapahtuma oli jotenkin rauhallisen loogisen kevytEli olen kokolailla myyty. Kantapäät ei yltäneet yhtäaikaa maahan, mutta jalkaterät kummiskin, riittävästi tuntui maakosketusta tulevan. Semmoinen ominaisuus yllätti: alle kolmen tonnin kone tuntui täristävän vedätyksessä. Haittaako se vai antaako täristää? Tämänhetkinen rivinelonen kun ei protestoi kuin voimattomuudella... Vakiopleksillä puuskaisessa tuulessa ajo tuntui aika tuuletukselta, toisaalta onhan sitten ajofiilistä
Senverran *kysäisen tuon koneen väännön lisäksi, että onko joku 92-96 vuosimalli kovasti poikkeava tästä nykyisestä uusimmasta? Näyttäisi pitäneen aika hyvin kuosinsa vuosien mittaan.
Oletteko talvella ajelleen transalpilla?
I was born with a plastic spoon in my mouth...
ST 1100
Ei muuta kuin pienempää pykälää koneeseen. Tyypillisesti juuri 1- ja 2-pyttyisissä tuo pienillä kierroksilla vedätys kun ei välttämättä tee hyvää voimansiirrolle: hakkaava käynti rasittaa varsinkin vaihteiston rattaita ja toisiovetoa. Pidä kierrokset vaikkapa 3.500rpm paremmalla puollella, niin sekä kone että kuski pysyvät tyytyväisinä.(boomerang @ Syys. 25 2004,00:39) kirjoitti
Antaa koneen laulaa! **
![]()
Lähinnä kosmeettisia muutoksia ennen vuotta 2000, jolloin tuli ensimmäinen perusteellinen muodon muutos. Uudistuneen muotoilun lisäksi eteen tuli 2xlevyjarru ja moottori kasvatettiin 650 kuutioiseksi. Taitaa olla käytännössä täysin eri pyörä kuin vanhempi.(boomerang @ Syys. 25 2004,00:39) kirjoitti
Vanhempien eroja:
1991 tuli levyjarru taakse ja 1996 muotoiltiin etukate uusiksi. Muuten malli on pysynyt suunnilleen samana 80 luvun lopulta asti.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Itseasiassa tuplalevyt tuli vuonna 97 samalla kun tuotanto siirrettiin Italiaan.(Transalp @ Syys. 25 2004,10:29) kirjoitti
Vuonna ysi kuus deti kertoo moista:
Changes in the engine tuning are dictated mostly by the new emission and noise standards, new colours, new gear ratios, new whole electronic (TCI) ignition system (new ignition unit, new impulse ignition coils, new ignition advance, etc), extra throttle-position sensor, new front suspension system, new carburators (VDFLA), new air-intake system with new filter and 2 additional small air-filters, new rear wheel tyre (120/90-17), new electronic tachometer, new bike weight (191 Kgr)
ELi jos saisin valita noista vanhemmista niin 96 tai uudempi. Ysikutosessa on se hyvä että tehty japanissa ja siitä uudemmissa tuplalevyt.
Vuoden 2002 TA:han suurin muutos oli se että katteet muuttu ja tuli ajonesto. Konehan on tuota pientä koon kasvatusta käytännössä sama.
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Muistaakseni TM:ssä oli vertailu n. 600 ccm enduroista taannoin (oisko ollut 2000 tai 2001). Siinä oli ainakin Aprilia, BMW funduro, Kawan KLE ja jotain muita. Muistaakseni tuloksissa todettiin Kawan olleen paras maastokäyttöön. Uusi TA sai erittäin hyvät arviot ja siinä todettiin *
erityisesti pyörän olevan täysin erilainen ajaa kuin aiemmat mallit
. *
Hitto kun en muista TM:n numeroa, muistan, että juuri se puuttui meitin firman kirjahyllystä ja kävin kaivamassa sen kirjastosta erikseen. Tätä se on kun on sama päät kesät talvet vuosituhannelta toiselle...... No ainakaan se vertailu ei ollut Vene-lehdessä, eihän...
Joku örkkeli muistaa varmaan paremmin
![]()
Just More
joo TM:ssä tuo oli. Mielestäni kuitenkin tuo ero vanhan ja uuden TA:n välillä ei nyt niin iso ole. Ero kyllä on mutta ei mitään niin merkittävää tai maata mullistavaa. Tiedä sitten oliko odotukset liian kovat.
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Luulenpa, että aina kun uusi malli tuodaan markkinoille on valmistajan puolelta tarvetta muodostaa käsitys siitä merkittävästi parempana kuin vanha malli- sillä saadaan porukka vaihtamaan pyörää.
Tämä viesti välittyy valmistajan toimittaman lehdistömateriaalin mukana helposti helposti sitten myös testeihin ja vertailuihin.
![]()
Just More
Itse ehdin ajaa TA-03 16tkm ja rapiat ennen kuin tulin lainanneeksi sen viimeiselle matkalle. Vakuutus lunasti kohtuullisella hinnalla *mutta uutta tai edes saman vuotista TA:ta en aio hankkia.
Hyvää on V2 ja se, että kohtuullinen ajettava kaksikin päällä matkavarusteissa, kesän pakollinen Norja-reissu. Vaihdoin orginaali tangon Acerbiksen enduro-tankoon ja säästin tämän vuoden kevään pyöränvaihtokuumeen hinnan. Toisaalta ns. touring-pleksi oli ainakin minun mittaiselleni pettymys, humina oikeastaan paheni kypärän kohdalla.
Huonoa tehottomuus, potkua olisi saanut olla hieman enemmän...joskus hain 5vaihteen jälkeen vielä sitä kuudetta olematonta. Vähän iloa ajamiseen tuli, kun vaihdatin ketjupaketin viikkoa ennen lunastuskuntoa -> pari hammasta suurempi takaratas vaikuttaa hyvältä. Kääntöpuolena alkuperäisen ketjun *
-laatu (samanlaisia kokemuksia joillakin cbr600-kuskeillakin kuulemma) ja *
-maahantuojan huolto jne.
Moto-lehtihän koeajoi TA:n 7/04 ja Bike uusimmassa.
Syyskuussa ajoin Kreikassa vuokra v-stromia ja se ehkä harkinnassa tai sitten vähän isompi matkajuhta *![]()
Kaikki mikä ei tapa, niin ainakin vituttaa
Se on sellanen numero kun 7/2001.(More57 @ Syys. 27 2004,14:43) kirjoitti
Tossa tiivistelmä: http://www.tekniikanmaailma.fi/arkis...&p=7&id=604491
Kestotilaaja jos on (esim. minä) niin ton koko vertailun saa pdf-filenä tuolta TM:n nettisivuilta.