Ajelin tänään Kawan tankin melkolailla tyhjiin (no itseasiassa varatankilla tuli ajettua noin 3-4km kaupungissa), jonka jälkeen pysähdyin tankille. Tankkauksen jälkeen meno jatkui noin 300m, jonka jälkeen alkoi saman tyylinen booaus kuin bensan loppuessakin. Bensahana oli auki, joten tankilta suodattimelle löpöä ainakin meni. Pyörä ei ottanut enää kierroksia yli 4000 ja ajaminen ei onnistunut (sammui, perkle). Yrityksistä huolimatta käynti ei parantunut, vain tyhjäkäynti onnistui kunnolla.
Pienen työntörupeaman jälkeen olinkin jo parkkipaikalla tutkimassa vikaa. Tarkistin bensansuodattimen - puhdas. Tarkistin bensapumpun - siellä oli kenties vähän vetistä bensaa (ei varmuutta johtuen iltahämärästä). Putsasin kuitenkin siis suodattimen ja pumpun. Operaatio ei kuitenkaan auttanut, samanlainen röpötys jatkui. Tyhjäkäynnillä pyörä sen sijaan pyörii normaalisti.
Kysymykseni siis kuuluu : missä vika? Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen bensapumpun vika (pitänee tutkia huomenna tarkemmin). Tulisiko bensasuodattimen olla täynnä bensaa koneen käydessä? Nyt läpikuultavassa suodattimessa (poikittaisasennettu) näkyy olevan bensaa vain puolillaan.
Auttakee, vielä on ajokautta jäljellä!![]()
Itse veikkaisin, että sait vedensekaista bensaa huoltoasemalta. Kokeile laskea kaasarit tyhjiksi ja vaihtaa bensat tankkiin.
Voipi vielä olla kaasareiden purku edessä, mutta sehän on pieni vaina ja antaa ainakin hyvän tekosyyn hakea asennusmäyris lähimarketista![]()
Se on selvähenkinen, joka sanoo seitsemän kertaa sianlihaa ja lämmintä leipää.
Muistitko tankata bensaaen tiedä millainen hanatsydeemi zetorissa on, mutta mieleen tulis että tankin pohjalta jotakin lähteny liikkeelle. Itsellä vanhemmasta kawasta meni välillä ilmeisesti hana tukkoon sen verta että bensanloppumis efektit tuli ilmoille. Syynä oli varatankkiasenossa ei ollut tankissa oleva sihti paikollaan ja paskat liikkeelle..
KTM 690SM
Mulla oli joskus VFR:ssä samankaltainen vika. Tankkauksen jälkeen(tosin pientä nykimistä esiinty jo ennenkin tankkausta, mutta luulin bensan vähyydestä johtuvaksi) koneen käynti huononi ja huononi, kunnes ei käynyt kuin tyhjäkäyntiä ja heti kun yritti liikkeelle niin sammui. Pyörä peräkärryyn ja korjaamolle. Epäilivät sytkäboksin hajonneen, mutta ennättivät tsekata pyörän vasta seuraavana päivänä.
Seuraava päivä tuli ja pyörä toimi normaalista heidän mielestään! Eli vika oli mystisesti kadonnut yön aikana.... Hain Hondan kotio, mut kotiin ajaessani tuli sitten kokeiltua kunnon kiihdytystä ja pyörä kelas kierroksia noin 6000 saakka ja alko sit helvetisti pätkimään. Kotiin päästyäni tyhjensin tankin, kaasarit ja kävin läpi kaikki moottorin sähköpuolen liittimet! Koeajolle ja kas: vika oli tyystin kadonnut. En tänä päivänäkään tiedä missä tuo vika loppujen lopuks oli, mutta se ei enää uusiutunut sinä aikana, kun pyörä mulla oli.
No jaa...ei se ehkä aivan samanlainen vika ollut kuin gurdin Kawassa, mutta ehkä nuo mun tutkimat paikat vois käydä läpi, josko avittais...
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kiitos vastauksista...
Joo, pitänee lähteä selvittelemään tuota vikaa viikonlopun aikana. Bensaa kyllä näkyy menevän melko hyvin ainakin suodattimelle asti (puolessa välissä letkua tankin ja bensapumpun välillä). Epäilen vieläkin vahvasti tuota bensapumpun vajaatoimintaa, tosin vesibensaakaan ei voi sulkea kokonaan pois laskuista.
Noh eiköhän viikonlopun ja tankin+kaasareiden+bensapumpun puhdistuksen jälkeen olla jo viisaampia asian suhteen.
Tosin jos jollakin on täysin "autuaaksi tekevä" vastaus ongelmaan niin vielä ollaan kuulolla![]()
Tankin pohjalle on kertynyt epämääräistä möhnää, joka nyt sitten on päätynyt kaasareihin, kun ajoit tankin noinkin tyhjäksi. Laske ensin kaasarit pariin-kolmeen kertaan tyhjäksi ja koita vaikka imusarjaan ruiskutettavaa puhdistusainetta ja tankkiin laitettavaa myös-saattavat toimia ja säästyt isolta urakalta. Niin, ja tenua tankkiin.
No niin, no
Hähähää! Tulipahan kuitenkin tyrkättyä jäänestoa tankkiin kokeeksi. Reilu mopon ravistelu ja eikun käyntiin....no eihän se tietenkään heti mitään auttanu, käytin kuitenkin tyhjäkäynnillä lämpimäksi. Parin tunnin tauon jälkeen kierroksia sai jo (lämpimällä koneella) noin 7000 asti, vielä kuitenkin röpötti. Taas pari tuntia taukoa ja uusi yritys...nytpä jo ottikin kierroksia, tosin vielä vähän röpöttäen. Tästä rohkaistuneen kamat niskaan ja varovasti baanalle...lopulta röpörys loppui ja kierrosherkkyys palasi. Nyt kone toimii normaalisti.
Eli vesi vanhin voitehista iski jälleen. Nyt pitää vaan ajella tankkia vähän vajaammaksi ja huomenissa sitten tankin tyhjennykseen ja kaasarit puhtaaksi.
ja ajokausi jatkuu jälleen...
Hienoa! Itse olisin avannut uimurikammiot ja putsannut suuttimet, mutta onneksi pääsit vähemmällä!
Nythän ne kelit on vasta alkaneet!![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Jeps,(KMSwallower @ Syys. 17 2004,22:14) kirjoitti
Onneksi ei tarvinnut rassata yhtään enempää kotitalon parkkipaikalla. Tuon 22 litraa sisältävän tankin issekseen iltahämärissä irroittaminen letkuja ja johtoja repimättä oli jo riittävän haastavaa. Mukava että saapi pyörän ajamalla kunnon varikolle katon alle suojaan![]()