Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
    Eli löysin kyllä topicit ketjujen voitelusta, mutta, kun siellä on itse asiaa niin vähän ja puhe kääntyy aina kinaamiseksi, miten usein ja onko se vaha parempaa jne....

Olisinkin nyt kysynyt seuraavaa:

Uuden mopottimeni ohjekirjassa sanotaan, että sen
    O-rengasketjua tulee rasvata 500-1000 km välein 80W-90 vaiheistoöljyllä, pesu suoritetaan parafiinilla tai vaihteistoöljyllä. No näin aion myös tehdä, mutta...

Vaihteistoöljyjä on aikalailla erilaisia, esim.:
    Mobil Mobilube GX 80W-90
    Mobil Mobilube HD 80W-90
    Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 täyssynteettinen

MITÄ noista voi laittaa, itse ostin tota "keeäksää", mutta en ole vielä voidellut sillä. Eli mitä öljyä konkreettisesti käytätte HONDAN O-rengasketjun voiteluun (merkki ja tyyppi).

Tähän topikkiin ei tartte tulla vittuilemaan vahojen paremmuudesta, X-rengasketjuista tai mistään muustakaan, mitä ei tässä ole kysytty.
    Etenen rauhallisesti. Se on varmin tapa päästä perille.
    Honda CBF 600S -04
    Ei ole ketjuja, mutta tuo GX on API GL-4 -luokituksen mukainen ja nuo muut GL-5. Mitä isompi tuo luku on, sitä suurempi paineenkesto tuolla öljyllä on - näin ainakin olen käsittänyt. Eli luulisi tuon GL-5:n olevan parempaa, mutta jossain GL-5 -esitteessä luki jotain, että suuren lisäaineistuksen johdosta ei suositella vaihteistoihin, joissa on suosituksena API GL-4 -luokka. Mitähän haittaa niistä lisäaineista voisi olla? Tuskin tuossa ketjussa öljyn niinkään painetta tarvitsee kestää, koska siihen ketjun tappiin ei sitä montaa litraa mahdu. Jos ohjeessa ei sen kummemmin selitellä, niin anna mennä vaan.
    Dixi et animam levavi
    Halvinta.

Ketjurullathan ovat sisäisesti voidellut (o- ja x-renkaat estävät paitsi p*skan sisäänmenon, myös sisälläolevan voitelurasvan poistulon), joten ketjurasvan ainoa tehtävä on estää ketjuratasyhdistelmän käyminen kuivana keskenään. Tuossa käytössä on aikalailla yhdentekevää, mikä luokitus löytyy purkin kyljestä. Vaihteistoöljyä suositaan moottoriöljyyn verrattuna siksi, että se on jäykempää pysyen paremmin ja pitempään ketjussa kiinni.

Tärkeämpää kuin öljyluokitus onkin, että pidät ketjut riittävässä rasvassa jatkuvasti; kuivana käyvät ketjut & rattaat ovat paha paikka o-renkaille, jolloin rullien öljyt saattavat karata paikoiltaan ja silloin ketjut ovat entiset.
    GL-5 -luokan öljyä sinne ketjuihin. GL-4:n öljyillä kun on taipumusta "kuivua siirapiksi". Tuo em. ongelma tulee eteen (lähinnä) talviseisonnan aikana.
    GL- luokitus kertoo lisäaineistuksen määrän (tosin mitä aineita käytetään, sitä en tiedä). GL-5 esim. sopii raskaaseen kalustoon missä käytetään hypoidipyörästöä.

Viskositeetista sen verran, että vaihteistoöljyn viskositeetti 80W-90 on itseasiassa verrattavissa monoviskositeettisiin 10W ja 20W moottoriöljyihin. Eli käytännössä pystyy niitäkin käyttään mikäli paksuutta vertaa. Kuitenkin, ketjun ikä on pisin kunhan se pidetään puhtaana!
    - "No! It's not a Harley" -
    Tästä ketjujen voitelemisesta on käyty iäisyyskeskustelua eri mp-foorumeilla vuosien ajan. Voisi jopa todeta, että niin monta mielipidettä kuin on motoristiakin. Seuraavassa omani.

Ajan nyt busalla, jonka ketjuilla on ajettu 36 tkm. Ketjut ja rattaat ovat alkuperäiset ja hyvässä kunnossa. Itse olen ajanut pyörällä viimeiset 21 tkm. Voiteluoljynä olen käyttänyt Louisin halpaketjuoöjyjä, bilteman kettinkiöljyä, moottorisahan ketjuoöljyä (ei bio) ja viimeksi nyt Wurthin synteettistä vaseliinia (juoksevaa spray-pullossa). Mitään dramaattista eroa en ole huomannut öljyjen välillä. Toiset vain katoaa ketjuista nopeammin ja joutuu useammin lisäämään.

Toisaalta esim. moottorisahan ketjuoöjy on lähes ilmaista, mutta piti todella ketjut puhtaina. Ajelin sillä tänä kesänä n. 8tkm. Vaihoin sitten kokeeksi tuohon Wurthiin, joka sekin näkyy toimivan hyvin. Enkä ihmettele, kun lukee tekstin purkin kyljestä. Vahaa sisältävistä öljyistä en tykkää, koska ne suorastaa imevat roskia puoleensa.
  7.  
    Lainaa (Falconer @ Syys. 21 2004,08:52) kirjoitti
    Toisaalta esim. moottorisahan ketjuoöjy on lähes ilmaista, mutta piti todella ketjut puhtaina. Ajelin sillä tänä kesänä n. 8tkm.
    Nyt bioöljyä kaikki käyttämään, niin maailma pelastuu.
    Dixi et animam levavi