Havaitsin tossa ajellessa hetken kädet irti tangosta (hanskoja viritellessä parempaan asentoon) noin kuuden kympin vauhdissa, että uuden karheen bläkkärin tanko tuntui ravistavan jonniin verran. Ravistus loppuu heti kun pistää sormenkin kiinni stongaan. Normaaliajossa ei tule minkäänlaista havaintoa pienestäkään ravistuksesta (siis kädet/ käsi tangossa -mikä tietty onkin lähtökohta pyöräilylle)
Pakkohan sitä sitten oli testailla isommallakin vauhdilla ja kun on noin sata vauhtia, niin tanko on vakaa kuin mikä.
Onko muilla vastaavaa havaintoa? Lieneekö kyseessä etunakin tasapainotusjuttu vai kenties esim jousitukseen liittyvä ominaisuus. Pyörä on näet n 7 tkm ajettu eikä ole kokenut mitään kummallista mikä voisi tämän selittää.
Speed is LIFE!!!!
Eiköhän tuossa ole kyseessä jo vähän kulahtanut etunen. Ainakin omassa XX:ssä tuo orkkis BT57 on kulunut vähän epätasaisesti ja aiheuttaa juuri tuollaista.
Se on ihan normaalia, kun rengas ns. kuluu aalloille alkaa tanko foplata ilman käsiä, kun etukumi alkaa olla aivan loppu, ilmiö vain korostuu, voi heittää pahimmassa tapauksessa kyljelleen jos et saa räpylöitä äkkiä tangolle takas, joka rengas merkillä olen huomannut saman jutskan.
bird
Tänks. Voi hyvinkin olla että johtuu tosta - enpä mene sitten huoltoon nolaamaan itseäni. Edellisellä pyörällä en vaan moista huomannu, vaikka nakilla oli päästelty bauttiarallaa 15tkm. Dunlopit oli sillonkin alla.
Speed is LIFE!!!!
Lähes puolet pienemmässä eli kuussatasessa CBR:ssä sama efekti joka häipyy n. 90 km/h jälkeen, vaikkakin uusi rengas. Koeajetussa XX:ssä (jossa suht uusi etugummi) myös pieni vipatus 60-90 km/h nopeuksilla. Kuten aikaisemmassa topicissa totesin, lieneekö jo jonkunlainen CBR:n "ominaisuus".
Jep, minulla vispaaminen alkoi kun laitettiin uusi gummi eteen. Vanha ei vispannut, kumma juttu.
Kaikki etupään mahdolliset laakerit tsekattu ja renkaan tasapainoitus.
Tästä aiheesta löytyy aikas paljon jutustelua ja moni on sitä mieltä että ohjauslaakerin kiristys auttaa. Se auttoi minullakin jonkun verran, muttei vienyt vispausta kokonaan pois.
Taitaa olla Cebarien ominaisuus.
Tulipa vielä mieleeni että kun kerran ajoin 60km/h eikä vipotus ollut vielä alkanut, päätin kurkata ajaessa etupään yli josko näkyis renkaassa ajaessa jonkinlaista epätasaisuutta jossain kohdassa. Eikun jalkatapeille seisomaan ja kurkkaamaan. Siinä samassa kun nojasin stongaan niin että koko painoni oli etupään päällä, alkoi aivan hillitön vispaus. Eli jotain tekemistä näköjään silläkin että kuinka paljon on painoa eturenkaan päällä, koska minullakin 2 päällä vispaus on jonkun verran "kevyempää"
Honda CBR1100XX
Onko kokemuksia sellaisesta renkaasta että vispaaminen on loppunut? Siis mikä on paras gummi tuplaäksään?![]()
bon voyage...
Paha mennä sanomaan mika kumi on paras, mutta michelinin pilot road kumilla tuota tärinää ei ole ainakaan vielä esiintynyt. Renkaalla on nyt ajettu reilu 16tkm ja kulutuspinta alkaa olla lopussa. Edeltävä rengas ravisti "tankoa", mutta en muista mikä rengas se oli muistaakseni sekin oli joku michelin.
Moi,
Mulla uusi etunen teki saman kuin CebariTonnilla eli vispaaminen alkoi heti. Nyt kun olen sillä ajellut about 7000km, niin ravistaa niin pirusti, että menee tällä viikolla vaihtoon. Ja on muuten kulunut aalloille. Rengas on muistaakseni Metzeler MZ1. Entinen etunen ei ravistanut yhtään vaikka oli lähes sileä. Mutta sen merkkiä en muista. Seuraavaksi menee alle Pirellin Diablo.
Moto-10:ssä Tampereella neuvovat vaihtamaan eturenkaaksi yhden nopeusluokan alemman gummin ja kuulemma ongelma loppuu!?!? Soita ja kysy!
Solid as Rock
at least...
Hard as Stone
Meillä 600F CBR:ssä alkoi ravistaa heti kun vaihdettiin keväällä uudet renkaat, Bridgestonet. Edellisissä renkaissa (Metzeler) ei ravistanut yhtään. Huollossa tutkittiin kanssa kaikki laakerit ja tasapainotukset mut vikaa ei löytynyt. Sanoivat että on joskus tietyn renkaan ominaisuus. Ei ravista muuten, mutta kun molemmat kädet päästää irti, niin heti alkaa kaupunkinopauksissa. Maantienopeuksissa ongelma häipyy. Taitaa olla myös CBR:n ominaisuus.
Vispaus kylläkin väheni (yli puolet), kun alle asennettiin Metzelerin ME Z4:t. Lupasivat vielä vaihtaa etuvanteen ja ohjauslaakerin, jos vaikka lähtis se puoletkin poies :
Eli häiritsevää tuo vispaus ei ole, mutta myyjän mukaan ei pitäis heilua tuonkaan vertaa....
Mulla etusena orginaali, xx:llä ajettu nyt 10900. Ei oo ravistanu uutena, eikä nytkään.
nimim. kaupungissa, liittymien lopussa jne. melkein aina kädet irti tangosta... eli testattu nopeuksilla ~20 - 150 km/h![]()
ex: XX -04, R1 -05, 1000RR -06
Mulla on 2002 sport CBR:ssä pirellin diablot enkä ole mitään ylimääräisiä vispauksia tahi tärinöitä kyllä huomannut.![]()
Älä itke ruma lapsi. Ota rusina. Huomenna mennään naamarikauppaan.
BMW K1300S Black Edition -14
BMW K1200S -06 ex
Honda Blackbird -03 ex (Varastettu)
Kawasaki ZX-6R -05 ex
Honda CBR 600F Sport -03 ex
Eikös se vähän niin ole, että kevyempi rengas alkaa ravistamaan helpommin!
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Loppu vispaaminen -kele.
Alko suoraan sanoen v-tuttaan kun 100 000 mummon pyörä vispaa kuin loppuunajettu lada. Vaihdatin alle Z4:t eteen ja taakse ja voila! Pyörä menee kuin Pendolino, eikä jälkeäkään vispaamisesta riippumatta siitä montako raajaa tangossa on kiinni. Takagummi oli kyllä melko sliksi, mutta etugumista meni kyllä monta kilsaa hukkaan, mut ei kertakaikkiaan viittinny ajella tolla.
Suosittelen siis Z4:ää, ainakin näin alkuun..katotaan 5 tkm jälkeen. Dunlopit on näet vispannu todnäk heti alusta alkaen. Outoa, että Honda lyö ensiasennukseen tollasia.
Speed is LIFE!!!!
Mulla oli jokin Metzeler myös ja foplas heti kun kädet irtos tangosta. Nyt Michelinin pilot road, 2000km ajettu, ei merkkiäkään foplauksesta, ja muutenkin tuntuu asialliselta.![]()
Meikän XX.n etusena BT-56 voblas kanssa melko mehevästi 70km/h:n vauhdissa, jos erehty irrottaa kädet tangoilta. No, muuten edullinen rengas kun pitää kohtuullisesti ja ei ollut loppu vielä 21tkm jälkeenkään. Laitatin monien suosituksesta eteen nyt Pirellin Diablon, ja on kyllä edukseen kuin eri planeetalta Bridgeen verrattuna. Eikä voblaa missään nopeudessa. Nähtäväksi jää kuinka kestää.(Taavi @ Elo. 23 2004,21:06) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Meikäläisellä -98 Blackbirdissä eessä Bridgestone Battlax. En nyt tähän hätään muista tarkempaa tyyppiä, mutta täristää aikalailla vaikka pitää tumput tangossa kiinni. En o viä tutkinu oisko siä etupäässä jotain muutakin vikaa, mutta noi Briggestonet ei hirveesti ole saanu täällä kehuja.
up the irons!
Rengas ei taida olla kunnolla vanteella. Rengas pois, uudet rasvat ja huolella paikalleen. Renkaissa voi myös olla epätasapainoa uutena valun jäljiltä ja silloin rengas menee takuuseen.(CebariTonni @ Elo. 23 2004,08:00) kirjoitti
Vähiten heittoa on uusissa 0-asteisissa kumeissa kuten Pirelli Diablo, Metzeler RoadTec Z-6, Michelin Pilot Power, Continental Road attack ym. Näissä on ollut todella vähän kyseisiä murheita käyttäjien kommenteista päätellen.
Uusi Bridgestonen BT014 pitäisi kuulua samaan ryhmään.
Diablo-käyttäjät ottavat tilalle uutta Diabloa ja Z6:n käyttäjät uusia Z6:sia. Se kertoo paljon.
t. Shoppilaiset
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Kun XX:n ohjaus kommenttien perusteella näyttää niin kovasti ravistavan, on kaksi vaihtoehtoa. Kyseessä on joko Hondan suunnitteluvirhe tai sitten XX-kuskien lempiharrastus on yrittää löytää pyörästään jotain vikaa, josta voi sitten nillittää tällä foorumilla. Jos ohjaus tuntuu ravistavan, siihen löytyy ratkaisu; Bladen hankkiminen.Siinä ei ravista ohjaus eikä ole muitakaan vikoja, paitsi takuuna kuntoon hoidettava 2004-mallin muovisen tankinsuojuksen pinnan hankautuminen, mutta se ei estä millään tavalla pyörän käyttöä (tänään tuli ajettua 210 km ja eilen 225 km lenkki)
Terv. Ravistamattomalla kikottimella ajava
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Mulla on tupla X;ssä Metzlerin mez 4 eikä ole ollut mitään havaintoa voblaamisesta missään nopeuksissa.
Rengas rupee olemaan jo "mallia suomen latu suosittelee" talven aikana vaihdetaan uusi Metzlerin gummi
Kuulemma Metzlerin rengas on sen verran raskas että se toimii hyvin kun takalaukku on paikallaan
Muut renkaat ovat ilmeisesti huomattavasti keveämpiä.
Driving Saab turbo may cause serious addiction!
bläkkäri 04 orggis kummeilla ajettuna 8500km eikä kyl voblaa missään nopeuksissa olenkaan....onkohan tää ny viallinen vehje?
jonkun merkin omistajathan vois pitää tuota jo ominaisuutena...![]()
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
meikäläisen xx ei voblaa... mattamusta 04![]()
![]()
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Se voi olla niin, että birdi on niin hyvä pyörä, että vähän pitää etsiä, että jotain sanomista löytää. Sitäpaitsi eikös tämä ole foorumi, jossa käyttäjät vaihtaa keskenään kokemuksia ja mielestäni tämä on juuri sitä.(Bomber @ Syys. 04 2004,23:16) kirjoitti
Yksi asia mitä en käsitä on se, että tuputetaan ja kehutaan omaa pyörää muille välttämättä. Meitä kun on moneen junaan ja silti asemat on pullollaan porukkaa.. blade on hyvä pyörä, jos tykkää. Itse olen ainakin birdiin 100% tyytyväinen, huonosta ensirengas valinnasta huolimatta, enkä todellakaan edes harkitse/harkinnut bladea.
Tulipahan taas provosoiduttua, mutta ei voi olla sanomatta..
Speed is LIFE!!!!
Kokemusteni perusteella XX-kuskit ovat valitettavasti hieman tosikon sorttisia.En missään nimessä halua, että he vaihtavat Bladeen, sillä haluan ajaa prätkällä, jota ei tule joka ajolenkillä vastaan; eikä ole tullutkaan tähän astisen 11.500 km:n aikana. XX:iä näkee sen sijaan joka päivä kuten Volvoja. Laitoin piruuttani viestin ohjauksen ravistuksesta kun minua huvittaa turhanpäiväinen nillitys ongelmista, joita ei todellisuudessa ole olemassa.(-timpe- @ Syys. 17 2004,18:32) kirjoitti
Muista, että kaikki eivät kirjoittele tällekään foorumille hampaat irvessä. Bladea voi minun puolestani aivan vapaasti arvostella kunhan on esittää argumentteja väitteiden tueksi. Minä en ole vielä löytänyt siitä varsinaisia vikoja (tankinsuojusasiakin on hoidossa); se on siis aivan v*tun hyvä prätkä meikäläisen ajoon.
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Kyllä se ongelma on olemassa jos et ole vielä sitä sattunut kommenteista ymmärtämään (vinkki: kommentissa lukee että XX woblaa!) . Mulla oli BT alla ja ei hyvä, me4 alle eikä jälkeäkään woblaamisesta vaikka etusella jo 17tkm takana ja melko sileä. Jostain syystä tuntuu tuo BT olevan hyvinkin epäsopiva XX:n eturenkaaksi. Ja tuosta että XX-kuskit ovat jne. : aika mielenkiintoista, että lintuset ja tosikot toisensa löytävät niin usein.(Bomber @ Syys. 17 2004,22:16) kirjoitti
Do you have premonitions of déjà vu?
Me4 toimii mulla moitteettomasti, ei varmaankaan kuiteskaan radalle kovempaan menoon.(Atte @ Elo. 23 2004,08:24) kirjoitti
Do you have premonitions of déjà vu?
BT:t alla eikä ole muita tärinöitä tuntunut kuin silloin tällöin tiestömme loistavasta kunnosta johtuneita *Tosin kun saan vielä vähän kumia kulumaan niin renkaiden merkki tulee vaihtumaan kun tyytyväinen en noihin ole mutta se on sitten jo ihan toinen tarina.
"Toiset uskoo ihmeisiin, toiset vahvaan valuuttaan. Minua ei puhuttele kumpikaan..."