Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Kyllä vakuutusyhtiöt nyt tekevät rahaa.

    Motoristien määrä on lisääntynyt vuosi vuodelta ja nyt tapaturmiakin on tullut vähemmän kuin aiemmin.

    Lisäksi vakuutuksia ei enää saa siirrellä, vaan uudet motoristit joutuvat maksamaan kovat alkumaksut !!

    Kukahan tässä nyt vuolee rahaa ja oikein urakalla

    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  2. #2
    sanoppa se, ois kiva kuulla perustelut. eihän vakuutusyhtiöitten ole tarkotus tehdä voittoa.
  3. #3
    Kukas niin sanoo et ei oo tarkostus tehdä voittoa. Sen takiahan ne ovat että maksimoivat hyvinvointia omistajilleen. Liikennevakuutusten ei sen sijaan lain mukaan pitäisi olla rahasampoja yhtiöille.
  4. #4
    Eivät tunnu myöskään pyörien hankintahintojen lasku tai kuristukset vaikuttavan...
    Desmo Jugend
  5. #5
    Vakuutusyhtiö laskee lienee tappiokseen senkin että esim. liikennevakuutuksen bonukseni oli viimevuonna 70% ja nyt 20%. Niin, kolaroinneilla noi bonukset eivät ole viimevuodesta pudonneet vaan ainoastaan näistä uusista EU-direktiiveistä johtuen. Lisäksi viime vuoden vaihteessa automaatti muisti jälleen korottaa liikennevakuutusmaksuja 5%:lla.




    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  6. #6
    Jos tuote käy kaupaksi ei kovin moni hintaa vapaaehtoisesti ala pudottamaan. Tarvitaan kilpailija joka pistää hinnat kuntoon ja vie asiakkaita.

    Hanuristahan tämä on, mutta osa normaalia liiketoimintaa.

    nimim. vakuutusyhtiölläni roikkuu tyhjän panttina omissa nimissäni 70/70% bonareilla AUTOvakuutukset. Samaan aikaan mopon "uusi" liikennevakuutus on 20% bonareilla .
  7. #7
    Vaikka mällit ovat vähentyneet niin vakuutusyhtiöiden korjauslaskut ovat kasvaneet reippaasti. Uutisissa sanottiin taannoin, että nykyään pieni peräänajo kotilolla voi maksaa vakuutusyhtiölle helposti 20000 euroa. Nykyautoissa pelkkä turvatyynyn uudelleenlataus voi maksaa 3000 € per tyyny ja niitähän on nykyautoissa useita, omassanikin on kuusi kappaletta.

    Kuulostaa uskomattomalta, mutta kun kävin kotilon kanssa huollossa ja lueskelin siinä odotellessani huoltohinnastoa niin näyttäisi kyllä pitävän paikkansa.

    Vaikka mopoissa ei ole turvatyynyjä tms. niin kyllähän niidenkin korjaaminen maksaa nykyään aivan järjettömiä summia. Taitaa olla niin, että vakuutusmaksut eivät ole ainakaan laskemaan päin. Valitettavasti.
  8. #8
    Lainaa (Wasserschwein @ Elo. 29 2004,23:16) kirjoitti
    Vaikka mopoissa ei ole turvatyynyjä tms. niin kyllähän niidenkin korjaaminen maksaa nykyään aivan järjettömiä summia. Taitaa olla niin, että vakuutusmaksut eivät ole ainakaan laskemaan päin. Valitettavasti.
    Tjaa, kyllä -04 GSX-R:n katteet on ainakin ihmeellisen "halpoja", koko etukate 250e, sivukate alle 400e jne. Kaverin -91 Cebariin maksoi muovit paljon enemmän.
  9. #9
    Tuntuu, että vakuutusyhtiöillä on sikäli hyvät olot että ei ole sitä kilpailua tarpeeksi, mikä pitäisi hintoja kurissa.

    Korvaukset kyllä ovat suhteettomia, tuoreessa muistissa on viimesyksyinen tapaus, jossa yks porilainen -85 Corollansa kanssa onnistui Prisman parkkiksella takaoikeelta yllättämään. Mitään en voinut tehdä, mutta olinpa silti syyllinen. Ja maksoin 529 euroa. Sillä saa kaks katsastettua -85:sta Corollaa. Mutta bonustappio olis ollut 1580 ekorree...

    Se on kai pakko ryhtyä leikkiin mukaan. Taidankin lähteä Prisman parkkikselle letukan kanssa kyttäämään uhria, pellit vaatis piäntä laittoo...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  10. #10
    Lainaa kirjoitti
    Eivät tunnu myöskään pyörien hankintahintojen lasku tai kuristukset vaikuttavan...
    Moottoripyörien liikennevakuutuksista maksetuista korvauksista about 90 prosenttia muodostuu pyörän kuljettajan ja matkustajan henkilövahingoista... Sattuukohan niitä sitten enemmän suhteessa pyöräkantaan tai onko niiden korvaaminen tullut kalliimmaksi...?
    High Stuck Are Wit To
  11. #11
    Vois äkkiseltään kuvitella, että kun pyörien tehot ja ajo-ominaisuudet paranevat, johtaa se ikävästi siihen että myös nopeudet tuppaavat kasvamaan. Ja koska ihmisen luiden kestävyys ei kehity samaa vauhtia, johtaa se vakavampiin vahinkoihin, ja siis kalliimpiin henkilövahinkoihin.

    Näin siis ilman mitään taulukoita pääteltynä, voipi olla että olen väärässäkin.
    (¨. ) -antakee tietä!
  12. #12
    Kuulemma vakuutusmaksut pysyttelevät korkealla juurikin siksi, että henkilövahinkojen korvaaminen on tullut entistä kalliimmaksi.

    Eli nykyään pyöriä hankkivat paljon keski-ikäiset miehet, jotka ovat hyväpalkkaisessa työssä, eikä heillä välttämättä ole lainkaan ajokokemusta pyörällä tai sitä on vuosien takaa aivan eritehoisista vekottimista.. Kun tällaiselle korkeapalkkaiselle henkilölle sattuu onnettomuus, tulee sairaslomien ja mahdollisten työkyvyttömyksien maksu kalliiksi. Ja lisääntyvänä ryhmänä onnettomuuksissa ovat olleet juuri keski-ikäiset uudelleen moottoripyöräilyä aloittelevat miehet.
    Nuoremmissa ikäluokissa suuret tehot pyörissä, joiden ajo-ominaisuudet ovat niin hyvät, ettei vauhti tunnu miltään ennenkuin sitä on yli 150km/h ja perinteinen näyttämisentarve ovat vaarallinen yhdistelmä, joka aiheuttaa vakavia loukkaantumisia - mitkä käyvät kalliiksi.

    Eli tuskin on odotettavissa vakuutusmaksujen alentumista ihan lähiaikoina...

    Mielestäni nykyinen vakuutusmaksun määräytyminen pelkästään pyörän kuutioiden ja asuinkunnan mukaan ei ole oikeudenmukainen vaan mukaan pitäisi ottaa teho/paino-suhde vakuutusmaksua arvioitaessa. Toisaalta henkilökohtainen vakuutus olisi myös kätevä, silloin voisi vapaasti pitää vaikka kahta pyörää eri tilanteisiin tai ajaa kotilolla kauppareissu ja lähteä illalla pärrällä rentoutumaan. Mutta muuten olen sitä mieltä, että nykyinen vakuutuskäytäntö ei ole paras mahdollinen.
    Joka vanhoja kaivelee - sitä tikulla silmään!
  13. #13
    Lainaa (MotoNeiti @ Elo. 30 2004,12:26) kirjoitti
    ...
    Eli nykyään pyöriä hankkivat paljon keski-ikäiset miehet, jotka ovat hyväpalkkaisessa työssä, eikä heillä välttämättä ole lainkaan ajokokemusta pyörällä tai sitä on vuosien takaa aivan eritehoisista vekottimista.. Kun tällaiselle korkeapalkkaiselle henkilölle sattuu onnettomuus, tulee sairaslomien ja mahdollisten työkyvyttömyksien maksu kalliiksi. Ja lisääntyvänä ryhmänä onnettomuuksissa ovat olleet juuri keski-ikäiset uudelleen moottoripyöräilyä aloittelevat miehet.
    ...
    Toisaalta henkilökohtainen vakuutus olisi myös kätevä, silloin voisi vapaasti pitää vaikka kahta pyörää eri tilanteisiin tai ajaa kotilolla kauppareissu ja lähteä illalla pärrällä rentoutumaan.
    ...
    Eikös täällä ollut taulukko, joka päinvastoin osoitti iän kasvaessa onnettumuusalttiuden vähenevän.

    Tuossa henkilökohtaisessa vakuutuksessa olisi kyllä ideaa. Itsellä on kaksi pyörää, ja harvoinpa sitä tulee molempia yhtäaikaa ajettua, vaikka molemmissa juoksee yhtäaikaa täydet vakuutukset. Kannatetaan! Tosin koko kylän pyörät saattaivat yhtäkkiä olla yhden patun nimissä, jolloin pitäisi olla kaikilla ajokortin omaavilla joku vakuutus nimissään. Eipä taida tässä kateellisten paratiisissa olla mahdollista, että maksettaisiin samaa vakuutusmaksua Ferrarista ja Corollasta, joten ajoneuvokohtainen vakuutus tuskin miksikään muuttuu.
    Dixi et animam levavi
  14. #14
    Vaikka määrällisesti keski-ikäiset ajaisivatkin vähemmän kolareita, niin MotoNeidin pointti voi silti hyvinkin pitää paikkansa. Kun Pekka 48-vee, kuvitteellinen rakennusalan yrityksen toimitusjohtaja ajaa ittensä sänkypotilaaksi, niin perheelle maksetaan korvauksia menetettyjen ansioiden mukaan... jotka ovat vähän eri luokkaa kuin Matti 22-veen, kuvitteellinen tilastotieteen ikiopiskelija, kohdalla.

    Jos heitetään vaikka että tulot ovat kolme kertaa suuremmat, niin tilastollisesti nuoret saa ajaa suhteessa kaksi kertaa enemmän kolareita ja silti olla halvempia vakuutusyhtiöille.

    Riippunee tosin kaiketi jonninverran siitä mitä vakuutusehdoissa lukee...
    (¨. ) -antakee tietä!
  15. #15
    Lainaa (dubious @ Elo. 30 2004,13:19) kirjoitti
    Jos heitetään vaikka että tulot ovat kolme kertaa suuremmat, niin tilastollisesti nuoret saa ajaa suhteessa kaksi kertaa enemmän kolareita ja silti olla halvempia vakuutusyhtiöille.
    Onnettomuusriski seitsenkertainen nuorilla
  16. #16
    Lainaa (mcmies @ Elo. 30 2004,11:42) kirjoitti
    Moottoripyörien liikennevakuutuksista maksetuista korvauksista about 90 prosenttia muodostuu pyörän kuljettajan ja matkustajan henkilövahingoista... Sattuukohan niitä sitten enemmän suhteessa pyöräkantaan tai onko niiden korvaaminen tullut kalliimmaksi...?
    Hinta on noussut viime vuosina reippaasti. Se on tämä hallintoporras mikä siinä maksaa. Nykyään kun julkisessa terveydenhuollossa on vähintään kaksi general manageria yhtä sairaanhoitajaa kohden niin maksaahan se.
  17. #17
    Kilpailu pitäisi vapauttaa ja päästää ulkomaalaiset yhtiöt
    tässäkin asiassa Suomen reheville markkinoille.

    Kyllä muuten tuli markkinoille eloa !!!

    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  18. #18
    Huom! Nuori kun vammautuu pysyvästi, tulee pidempi korvausaika. Vanhalle kun käy käpä, niin kohtahan jo kuoloo poes muutonkin.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  19. #19
    Ehdotus moderaattoreille!!

    Nämäkin keskustelut toistuvat tavan takaa. Aihe on kuitenkin erittäin hyvä ja monella on idearikkaita näkökulmia, joten esitän, että vakuutusjutuille tehdään oma foorumi, jonne koottaisiin edelliset keskustelut ja ennen kaikkea ne loistavat osiot, joissa ihmiset kertoilevat omien vakuutustensa hinnat –mukaan lukien ajankohdan ja pyörän tyypin, tapahtumat eri yhtiöiden kanssa todellisissa onnettomuustapauksissa, suhtautumisen rataharjoitteluun kaskon puitteissa, jne.

    Erityisesti liikennevakuutus, joka on lakisääteinen, on kiinnostava tutkimusalue. Tämä lähinnä sen kannalta, ettei kilpailua sektorilla ”riittävästi” esiinny. Totta kai myös kokonaisvakuutuspeli on pääasiallisen mielenkiinnon kohde, mutta siihen jokainen voi jo vaikuttaa. Tuskin kuitenkaan riittävissä määrin(?)

    Maksutaulustot SMOTO aikoinaan kokosi (se oli se ajankohta), mutta kaikki asiallinen tietous, joka tulee todellisilta motoristeilta, on arvokasta, kun pyritään luomaan vasta-argumentteja vakuutusyhtiöiden tiedotusylivallalle (huomioikaa niiden resusrssit!). Olemme suhteellisesti kovin marginaalinen ryhmä, joten kaikki materiaali, mikä saadaan koottua, on arvokasta. Ilman faktoja olemme ”munattomia”!
    ... jotain piti muistaa
  20. #20
    Lainaa (fjr cowboy @ Elo. 30 2004,18:19) kirjoitti
    Kilpailu pitäisi vapauttaa ja päästää ulkomaalaiset yhtiöt
    tässäkin asiassa Suomen reheville markkinoille.

    Kyllä muuten tuli markkinoille eloa !!!

    Muistaakseni joku aika takaperin oli uutisissa juttua että EU olis hyväksyny Suomen kohdalla poikkeuksen (olikohan se nyt EU:n perustuslaissa vai missä) että suomalaiset vakutusyhtiöt saavat edelleen pitää monopoliasemansa
    Voi tosin olla että muistan väärin.
    Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
  21. #21
    Itte kyselin samaa vakuutusyhtiön tädiltä keväällä. Täti vastas kirkkain silmin et harrastuksista on helppo ottaa, ihmiset maksaa Ja tottahan se puhui, moniko täälläkin jättäs mopon keväällä talliin vaikka maksut nousis muutamalla sadalla eurolla.
  22. #22
    Iseäni ihmetyttää myöskin näiden vakuutusyhtiöiden hinnoittelu.

    Vapaassa kilpailussa on aina joku hintahäirikkö.

    Ei vaakutus sektorilla.

    Miksihän

    Taitavat poijaat sopia ns. rajat , saunaillassa ja niistä ei livetä!

    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  23. #23
    Vakuutusyhtiöiden on hyvä ottaa karmeat hinnat vakuutuksista, kun me maksetaan.

    Suomalainen on nöyrä.

    Säästäisihin sitä jos jättäis kaskon pois, mut sit olis varmasti heti seuraavana aamuna pyörä nutullaan.

    Eli maksan myös ensi kesänä.

    Rata-ajoon toi yhtiöiden suhtautuminen on kyl käsittämätön. Halpoja ne rata lipat on jos vertaa mitä maksaa maantiellä auton alle jääminen.
  24.  
  25. #24
    Ongelma on, että vakuutusyhtiöt laskevat omien, salaisten kirjanpitojensa mukaan mp-vakuutusten tulot ja kulut. Motoristit eivät pääse niitä tutkimaan. Ts. perusteet eivät ole läpinäkyviä. Tässä vakuutusyhtiöt vetoavat siihen, etteivät ne voi kilpailusalaisuuden takia näyttä tulo/kulu-perusteitaan kilpailijoille.

    Vaikka vakuutusyhtiöstä osa on ylikansallisia, ne eivät tuo poikkeavaa vakuutustarjontaansa tähän markkinaan (vaikka teho/kuutio-peruste tai henkilökohtainen/pyöräkohtainen vakuutus).

    Vakuutusyhtiöt ovat ammattilobbaajia ja ehdotonta tiedotusylivaltaa käyttäviä vaikuttajia. Osoittamalla vääryyksiä ja asettamalla asia-argumenteilla nykymeno perusteitaan kyseenalaiseksi voimme ehkä vaikuttaa. Olkaa aktiivisia.
    On huomionarvoista, että täälläkin esitetään ”uutisina” vakuutusyhtiöiden ”tiedotteita”. Niiden perusteita ei päästä tutkimaan. Autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe…



    ... jotain piti muistaa