Jep elikkä tossa tallissa kun nyt tollanenkin putputin on ja tänään latailin siitä akun ja samalla mittailin lataus jännitettä niin ei mittarin mukaan ollut kuin noin 13 v. Eikös tuo ole hiukan turhan vähäsen 12 voltin järjestelmään?
Eikö pitäisi latausjännitteen olla lähempänä 14v vai olenko aivan väärässä.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Tarkoitatko akkulaturin latausjännitettä vai koneen omaa laturia koneen ollessa käynnissä?
Pyörän oman laturin lataessa, latausjännite pitäisi olla n. 14.2 luokkaa...
- "No! It's not a Harley" -
Joo, eipä riitäne. olen katsellut joskus auton jännitettä, muistaakseni jossain 15..16 tienoilla. Yllätävän korkealla huomioiden polttimoiden ym. mitoituksen ...
Eli tuota pyörän omaa lataus jännitettä tarkoitin. Oliskos teillä hyviä ideoita missä vika voisi olla? Minustakin jännitteen pitäis olla 14 voltiin paremmalla puolella että kunnolla lataa.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Kannattanee mitata lataako tuo ensinkään eli onko mittarin lukema vaikkei kone pyöri. Akku kykenee joskus näyttämään kovin terhakkaalta. Autoissa olen joskus joutunut vaihtamaan jännitte säätimen. Vaihtovirtalatureissa en ole törmännyt kuin loppuun menneisiin hiiliin.
Akku näytti virrat ja valot päällä mittarin mukaan 12.01 volttia(kone seis) ja tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla noin 13v. Eli taitaa olla hiilten vaihto edessä. Luulisin että jos jännitteen tasaaja hajoaa niin se työntää silloin akulle liikaa jännitettä.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Mulla oli kesällä samoja ongelmia. Hiilien vaihto ei tässä tapauksessa auta kun viragon laturissa ei ole hiiliä.
Eli teeppä näin.
Pyörä käyntiin; 5000 kierrosta. pitäs 14-15 volttii löytyy akulta.Seuraavaksi pyörä käynnissä, noin 5000 kierrosta. Laturilta tulevat valkoiset johot irti.
Johdot mitataan ristii. Jokaisesta johdosta pitäs tulla 50-100 volttia. Jos ei tule niin laturin käämit sököt, jos virrat tulee niin tasasuuntaaja sökö.
Omasta moposta oli kolmesta käämistä kaksi pimeänä, latas melko
heikosti.
Oireet viittaavat vahvasti jännitteensäätäjään. Latausjännite voi alkaa myös hiipumaan säätimen hajottua ylilatauksen sijaan. Näin oli ainakin omassa mopossa. Jännitettä tuli KAIKKI VALOT päällä 13.2V / 4000r/min, kun ohjearvo on luokkaa 14.2-14.7V. Ehjällä säätimellä latausjännite nousi riittäväksi jo tyhjäkäyntikierroksilla. Latausjännitteen mataluus aiheutti akun tyhjenemisen normaali seka-ajossa parissa päivässä. Eli älä nyt ens'hätään sitä laturia vaihda.(JoBa @ Syys. 02 2004,23:46) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyypä ottaa mittari kouraan ja lähteä mittailemaan.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.