Niin mikäs on törkeän liikenteenvaarantamisen raja, siis ylinopeudesta puhuttaessa? itselläni meni tuossa kortti aika ilosesti ja nyt vähän jänskättää että meneekö törkeäksi, entäs miten rangasitus, eikö törkeästä tule aina ehdollista?
Olis kiva saada esimerkkejä että paljon on ajettu että tuli törkeä liikenteen vaarantaminen, itselläni oli 157km/h 80 rajotuksella, 3km matkalla, on vissiin siinä rajoilla? ja voiko oikeudessa mitenkään itse vaikuttaa jottei tulis kuitenkaan mitään ehdollista, sakoille ihan sama, kun ei vaan tulis ehdollista...
Tuli sitten ihan vähän ylitettyä tuota rajoitusta.
Törkeän raja on jossakin 50km/h ylityksen paikkeilla. Kyllähän tuon on polliisi sulle antamaansa lappuun ruksittanut. Elikkä todennäköisesti törkeä, kortti pois 2kk ja sakkoa riittävästi.
Oikeudessahan tuo päätetään, kannattaa hieman "potkia" vauhtia prosessiin soittelemalla poliisille ja syyttäjälle.
Eipä kai ehdollista anna, jollei keula ollut pystyssä.
Kaverilla oli 96, 40 alueella. -> Törkeä, ei ehdollista.
Vinkkinä osta siksi ajaksi mopo. Jos et ole liian tuoretta vuosikertaa, niin sillä saa ajaa.
Kysy poliisilta tuosta tarkemmin.
Mopo tykkää kun sillä ajetaan.
VTR SP-1
77 ylitystä, kuulostaa pahalta.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Tutkitaanko sitä "törkeänä liikenteenvaarantamisena" vai "törkeänä liikenneturvallisuudenvaarantamisena"?
Veikkaisin tuota ensimmäistä jos kerta poliisit pystyy osoittamaan että ajoit 3km:n matkalla tuommosta ylinopeutta. Mutta toisaalta oliko tuo pelkkä huippu vai ajelitko tasasta 150-160km/h:n matkavauhtia? *
En jaksa uskoa että saisit ehdollista. *
Ite ajoin aikoinaan 161/80 risteysalueella autolla automaattitolppaan, tutkittiin törkeänä liikenneturvallisuudenvaarantamisena. Alussa peloittelivat että tulee ehdollista, yms. muuta mukavaa. Paskat. *Kortti hyllyllä oikeudenkäsittelyyn saakka. Tosin kesti reilu kolme kuukautta ennen kun pääsin.
e: Mulla ei auttanut toi soittelu, tms. Ainakin kerran viikkoon soitin ja yritin saada käsittelyä aiemmin. Oli kyllä mukava syyttäjä (nainen) ei vaatinu enää ajokieltoa/kovin isoa rangaistusta oikeudessa. Suht' pienillä sakoilla selvisin ja sain kortin takas.
Joops tässä lapussa näköjään lukeeki, eli Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ja eipä tässä pelkkää törkeää liikenteen vaarantamista edes ole.(hans_81 @ Elo. 25 2004,22:02) kirjoitti
Nopeudet on keskituntinopeuksia, ja näin kirjotti:
163/100 Matkaa 4843m
156,3/80 Matkaa 3284m
160/100 Tutkalla
Vittu jos tulee jotain vitun ehdollista, kivalta näyttää papereissa...
edit:"hänet on tuomittava törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Eli ei ainakaan suoraa oo ehdollista törkeästä, niin ku luulin...
Ei kauheesti heru myötätuntoa. Oma vikasi.
Mitä jos olisi ollut lapsi-liikennemerkki ja sama rajoitus ja keskellä kirkasta arkipäivää ja samat nopeudet- ja rajoitukset
Säännöt on kaikille samat.
Myönnän itsekin syyllistyneeni ylinopeuksiin, mutta en tuossa mittaluokassa. Mun customissa on niin avara ajoasento, että 120k/h tekee jo epämukavan olon. 160km/ tekee jo pahan olon.
Noita nopeuksia korkeintaan satunnaisesti ohitustilanteessa satasen alueella turvallisella alueella.
En ole kuitenkaan mikään pyhimys ja huonona päivänä voi käydä huonosti em. esim. kaltaisesti
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Ihmettelen vaan kun eivät aiemmin pysäyttäneet vaan antoivat sun jatkaa tuota "törkeää liikenteen vaarantamista" peräti 8km matkan!(ttv @ Elo. 25 2004,22:31) kirjoitti
Taisivat poliisit nauttia itsekin pienestä luukuttelusta ihan huvin vuoksi!
Ei heillä sentään kuitenkaan pillit ja vilkut päällä olleet sua seuratessa?!
Nojoo, rapatessa roiskuu jälleen...![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Sympatiat ovat puolellasi
Kenelleppä kyykyn omistajalle noin ei olisi koskaan voinut käydä? Huomattavasti suurempiakin lukuja tulee helposti.
Jos kerran motarilla ajoit niin moralisteille![]()
" I like my sugar with coffee and cream"
Niin... Muistelen jostain lukeneeni että rikoksen tekijä on poliisin pysäytettävä hetimiten havaittuaan rikoksen. Jos se nyt noin on kun muistelen niin kannattaisi sitten varmaan "pyytää" rangaistusta siitä ensimmäisestä mittauksesta, mikäli se vain sattuu olemaan se alin nopeuden ylitys. Kai se tuo tutkan tulos tuntuis näin maalaisjärjellä olevan se ensimmäinen mittaustulos? Sittenhän ylinopeutta ei olisi kuin 60km/h(Holtsu @ Elo. 25 2004,23:27) kirjoitti
Tai mitä nyt sitten ovatkaan mitanneet alun alkaen, sinut havaittuaan...
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Mitä välii sillä on jos tulee ehdollista vai pysyykö se merkintä rekisterissä loppuelämän? Sit onki jo eri asia... Mä oon aikoinaan saanu kans ehdollista, tosin eri asiasta, enkä ole sitä sen kummemmin miettinyt, paitsi nyt olis kiva tietää.
Oikeudessa olen senverran ollut, ettei siellä kannata alkaa selittelemään mitään, vaan vastailla lyhyesti kyllä tai ei tai sitten kiistää kaikki.
Don´t tread on me!
eli kovempaaki oltas menty jos ois ollu mukavat sporttipyörän katteet suojaamassa? *(Jutajammu @ Elo. 25 2004,23:01) kirjoitti
edit: niijoo, huonompi homma... sellane vauhti on turvallinen et havaitsee vielä kaiken mitä pitää: pikkulapset ja poliisit, ja ehtii reagoida tilanteen edellyttämällä tavalla.
Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:(sami71 @ Elo. 26 2004,00:10) kirjoitti
- ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
- ehdollisen vankeusrangaistuksen ohella sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
- jne.
5 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot henkilön
- ehdollisesta vankeudesta, ehdollisen vankeuden ohella tuomitusta sakosta (oheissakko), yhdyskuntapalvelusta tai valvonnasta, nuorisorangaistuksesta ja sen sijasta tuomitusta sakosta
Jos henkilö siis syyllistyy uusiin rikoksiin ennenkuin aiempi rikosrekisterimerkintä on poistunut, kaikki hänestä rekisteröidyt tiedot säilyvät, kunnes ankarimmankin tuomion (päätöskohtainen) poistoaika on kulunut umpeen.
Ja tarkemmin kertoo Oikeusrekisterikeskus .
I am free of all prejudices. I hate everyone equally.
Mulla oli 155 @ 100 (moottoritie) ja poliisi syytti törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Oikeudessä määrättiin ajokieltoo 30.9 saakka (3kk yhteensä) ja 40 päiväsakkoo.
Kannattaa soitella syyttäjänvirastoon ja kauniisti pyytää heitä käsittelemään asia kiireisenä. Näin pääset pikaisemmin oikeuteen eteen esittämään nöyrää ja katuvaa.
Pain is just weakness leaving the body
Tätä on tullut iteki monesti mietittyä. Eikö siinä ole selkeä ristiriita, että syytetään törkestä liikenteen vaarantamisesta ja samaa tilannetta on seurattu jo pidemmän aikaa? Eikö poliisi tässä jollakin tavalla syyllisty virheeseen kun ei heti pyri keskeyttämään ko. liikenteen vaarantamisen? Tätä samaahan on tapahtunut näissä keulittelutilaisuusratsioissa, on puskassa kyttäilty pidemmän aikaa, merkattu kaikki keulijat ja vasta sitten kun potti on tarpeeksi iso, keskeytetään törkeä liikenteen vaarantaminen. Oha se /C:stä, tähän pitäisi puuttua tai sitten muuttaa nimike törkeä liikenteen vaarantaminen vaikka Törkeäksi sakotusmahdollisuuden tarjoamiseksi.(Holtsu @ Elo. 25 2004,23:27) kirjoitti
Mutta itse tapauksesta. Harmi että kortti menee, mutta näinhän se on, rangaistukset on kärsittävä jos kiinni jää. Ylinopeus on yleensä tietoinen riski.
Ja mikä ihme siinä on, että se lapsi-taajamakortti pitää pelata joka kerta, kun tulee puhetta keulimisesta/ylinopeudesta/kiihdyttelystä? Menee ihan IltaSanomaLehti-kamaksi...Tähänkään tapaukseen se ei käsittääkseni liittynyt sitten mitenkään. Ei kukaan järkevä ihminen kaahaa tietoisesti lastentarhojen edestä. Voihan sitä aina jossitella, että "Mitä jos olisi ollut puskallinen mummoja marjassa ja olisivatkin huomanneet tien toisella puolella paremman marjarysän ja hypänneet kaikki tielle yhtäaikaa samalla kun banaanirekka tulee toista kaistaa vastaan?"
Ei passaa itse alkaa paheksumaan, kun tulee itsekin joskus vähän kahvaa ylimääräistä käännettyä. Tosin liikennettä en myönnä kertaakaan oikeasti vaarantaneeni, paikat ja tilanteet on aina huomioitu.
edit: poistettu hassut lisukkeet, jotka ei sitten näkyneetkään
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Mulla oli lauantaina 111@60, liikenteen vaarantaminen ja kortti 2 viikkoa pois.
Eikös se ole 50km/h ylitys ni sit menee törkeeksi, tilanne kohtanen kait... Mulla oli viime syksynä 52.n ylitys ja sakoilla + 1kk.n ajokiellolla selvisin.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
[QUOTE= (Ulpe @ Elo. 26 2004,10:39)]AsiaaHoltsu,Elo. 25 2004,23:27 kirjoitti
Tuntuu muuten jengi saavan aikalailla eriarvoisia tuomioita rikoksistaan.
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
[QUOTE= (Miqa @ Elo. 26 2004,11:06)]Asiaan vaikuttaa entiset töpeksinnät nääs...(Ulpe @ Elo. 26 2004,10:39) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Paitsi et tais olla kuitenkin moottoriliikennetie?(mekanik @ Elo. 26 2004,06:30) kirjoitti
(cooz @ Elo. 26 2004,11:47) kirjoitti
![]()
I am free of all prejudices. I hate everyone equally.
No tuskin motarilla kun oli 80-rajoitus välillä. Mutta ei hän tuo taajamassakaan ollut eikä risteyksen kohdalle laitettu 200m 80-alue. Kuten on todettu, tietoinen riski ja hinta sen mukaan. Lainatun kaltaisia kommentteja kirjoittavat narahtavat itsekin taas joskus, seuraukset opettaa tai sitten ei. Turvallista matkaa!(Zanti @ Elo. 25 2004,23:39) kirjoitti
![]()
Mä ihmettelen ettei edes tullut mieleen hidastaa yhtään "enempää" vaikka rajoitus putosi välillä 80km/h, joku syy tuohon kasikymppiin kuiteskin oli, tietämättä yhtään missä rikos tapahtui...(Holtsu @ Elo. 25 2004,23:27) kirjoitti
Oli rangaistus mikä tahansa, olet sen ansainnut![]()
Tietoinen riski joten ei auta kuin kärvistellä. Ajan itsekin sillointällöin kovempaa, paikka ja aika on tietysti hyvä katsoa. Joskus napsahtaa tiketti, joskus ei. Keväällä ajoin 130km/h 80:n alueella kyttäautoa vastaan ja eivätpä nuo viitsineet edes mulkaista. Oli ilta ja hiljainen liikenne, mikä vaikuttanee. Pari viikkoa sitten 119km/h @ 80 ja tulos oli 20p.s. X 6€=120€. Ja kyllä ne jaksaa kytätä pitkän matkaa, itse ohitin pakun ja miliisit liimautui heti kantaan. Mentiin sitten siinä monta kilometriä peräkkäin kuin köyhän talon porsaat ja viimein ne vilkautti valoja mondeon maskissa. Onneksi satuin ajamaan ohituksen jälkeen 80-90km/h. Ja onneksi oli verotustiedot ajalta jolloin olin opiskelija. Ja onneksi ei sattunut sinitakeille paha päivä.
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Eikös J-kylään menevä tie oo jonkinmoinen motari? Kaks kaistaa siinä menee molempiin suuntiin, jotenka mun kirjassa se on moottoritie(cooz @ Elo. 26 2004,11:47) kirjoitti
![]()
itekkin vetäisin tasasesti 120alueella ~200km/h ja vastaan ajoivat poliisi auto ja rätkä. rätkä poliisi vähän mulkaisi mut eipä ole mitään kuulunut. Oli toosi pitkä suora eikä liikennettä nimeksikään. saa saarnata..
No voikaitsitä olla motarillaki 80-rajoitus? Ainaki Oulussa on semmoset vaihtuvat liikennemerkit, että "ruuhka-aikana" vaihtuu 80-lätkät muutaman kilsan matkalle (kaupungin kohdalla).(HarriS @ Elo. 26 2004,12:23) kirjoitti
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Niin tuo 80 rajotus oli kai väliaikainen, eli tie oli vasta päällystetty, ja siinä on normaalisti 100 rajotus koko matkalla, tie jolla ajoin oli siis tosi hyvässä kunnosssa, ja liikennettä oli vähän, keli oli erinomainen, ja mitään risteyksiä ei paikalla ollut. Ei tulis mieleenkään ajaa jossain koulun edessä yms vastaavia nopeuksia, tai muutenkaan jos liikennettä on paljon, kyseisellä tiellä olis kyykkypyörällä voinut ajaa paljon lujempaa eikä suurempia riskitekiöitä olisi ollu, jos ei hirveä satu eteen...(Köpi @ Elo. 26 2004,12:31) kirjoitti
Ja syy miksi poliisi oli ainakin 10km perässä, on että hän tilasi moottoripyöräpoliisin pysäyttään, jotta mahdollinen pakomatka jäisi lyhyeen, kuulema yleinen käytöntö... Itse poliisi oli todella asiallinen eikä pahemmin alkanut saarnaan, ja selitti mielellään muiden toilailuja tälle kesälle kun asiasta kyselin, 270 oli huiput mitä olivat ottaneet kiinni tälle kesää, ja pari pakoon yritystäkin oli kyseinen poliisi pyörällä ottanut kiinni. Tiesi mm. ruotsalaisten harrastuksista ajaa poliiseja pakoon, ja sanoi että Ghost Rider on varsin huvittava veikko, toki mainitsi että täysin aivotonta hommaa kun riskeeraa myös muut autoilijat jos ajaa 200km lujempaa ku muu liikenne, niin kuulema aika syvälle porautuu pyöräkin autoon, nuissa vaihdeissa...
Ja poliisi vielä neuvoi että kannattaa pyytää korttia takaisin käsittelyn ajaksi ettei tule kohtuuttomia aikoja kortitta, voi kuulema mennä vaikka vuosi jos oikeen on ruuhkaa...
ps. oli rangaistus mikä tahansa niin ansainnuthan sen olen, mutta mielestäni rikos ei ollut niin paha että siitä ehdollista tarvisi antaa, kuitenki kaiken maailman raiskaritkin pääsee jopa sakoilla, niin on se väärin jos pienestä hurjastelusta saa ehdollista, kun omasta mielestani en vaarantanut muuta kun ehkä oman tarvallisuuteni...
Juu kyllä Jyväskylään menee monestakin suunnasta moottoritie *(mekanik @ Elo. 26 2004,12:54) kirjoitti
Helsingistä sinnepäin lähtee 2, Hämeenlinnan- ja Lahdentie *
![]()
Jos kaks kaistaa suuntaan on moottoritie niin kehällä kun on välillä kolme kaistaa suuntaan niin se on varmaan kiitotie jossa pätee ilmailusäännöt, eli 0,2 promillea ja 8 tuntia ennen lähtöä ei saa nauttia alkoholia..nopeus rajoituksia ei taida olla? *(korjatkaa lennonjohtajat) Eli poijaat ja tytöt ripeitä nousukiitoja. *
*
![]()
Palkka juoksee....minä en
Mun on pakko kysyä, miten sä ehdit tossa vauhdissa huomata että se vastaantuleva prätkäkyy mulkaisi?(kuulapää @ Elo. 26 2004,13:04) kirjoitti
![]()
No hullut pääkaupunkilaiset saattaisivat kehää jopa luullakin kiitoradaksi!(jappe74 @ Elo. 26 2004,13:50) kirjoitti
![]()
![]()