Näin syksyn saapuessa on tullut mieleeni nämä
ajovalo asiat ! Eli kuinka voisi tehostaa oman pyöräni
ajovaloja ? Olen nähnyt, että joissakin vanhoissa(ST 1100)
pannareissa palaa molemmat lamput lähivaloilla....mutta
miten se oikein tehdään ? *Onks kellään tietoa?
Varmista ennen toimenpiteisiin ryhtymistä että molempien pitkien umpiossa on merkintä HCR ennen kuin kytket siihen lyhyen palamaan. Muuten voi valokeila olla sellainen ettei siitä mitään hyötyä ole, sen sijaan vastaantulijoille ikävää. Ja tietysti se, että polttimo on esin H4, jossa on kaksi lankaa, toinen lyhyille ja toinen pitkille. Yksilankaisten Hseiskojen kanssa puuhaan ryhtyminen on turhaa, koska asia ratkeaa laittamalla pitkät päälle...![]()
- vesku -
"viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
...kiitoksia vinkistä, kyllä näyttää löytyvän h-4 poltimot
molemmista lampuista. HCR merkintää ei kylläkään näköjään
löydy kuin toisesta umpiosta ( eli siitä jossa on sekä lyhyt että
pitkä valo). Oletko siis sitä mieltä, että lähivalon "tuplaus" pilaa
ns.valokuvion tiehen+vielä häikäisee?
Pannari pitkä/kaukovalo on mielestäni oikein hyvä, mutta lähivalo voisi olla parempikin.....
Setä Sininen muistaa sinua lapulla, jos umpiossa ei ole HCR ja palaa sekä lähi- että kaukovaloilla, forget it![]()
Pöh. Mitä enemmän valoa, sitä enemmän. Valot palamaan vaan. Jos tuntuu, että kovasti häikäisee vastaantulijoita, niin sitten suuntaa vähän alemmas. Eikä sekään välttämättä ole tarpeellista, ei ainakaan ollut edellisessä pyörässäni, johon tein saman tempun. Eikä niitä kukaan niin tarkasti tarkastele, jos ajelee vähänkään ihmisiksi.
Eivät ole setäsiniset puhuneet mitään, vaikka tuplavaloilla ajellaan. Itse hoitelin homman rosvoliittimellä (releasennusta suositellaan) eikä ainakaan vielä mitään ongelmia ole esiintynyt. Tuplavaloista voipi (tämä on mutua) olla sellainen hyöty, että autoilijat hoksaavat paremmin.
Mistäs moottoripyörän huomaa jos ei valoista.Eli valot loistamaan vaan.Jos virkavalta puuttuu niin kyllä on turhaa nipottamista.
**1100XX**
Epäonnistumisen vaara on suurin kun osaamaton neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Edelleenkin toistan, HCR (yhdistelmä) umpio on ainoa, josta saa tulla sekä lähi- että kaukovaloa. HC tai HR on vain joko lähi- tai kaukovaloille.
Setä Sinisellä on aiheesta myös hintalappu: 100 €
Kukin miettiköön jälleen itse, ottaako riskin sakosta...up to you...
Jos tarkoituksena on "näkyä liikenteessä", kytkekää vaikka vilkut ja jarruvalotkin palamaan koko ajan, näkyvyys paraneemutta setä sininen tuskin tykkää siitäkään
Hoidin asian näin: http://koti.mbnet.fi/rmh/mopo/valojohot/
ei oo pannari mutta 2xtuikku honda kumminki.
Meinasin ensin sytyttää sen toisen lampun, mutta hylkäsin ajatuksen. Mutta jos jostain löytyy siihen oikea (HCR+HCR) lasi tai umpio niin asia otetaan uudelleen harkintaan.
edit: Pitkät on kyllä kirkkaat mutta puolikkaassa olisi vielä toivomisen varaa.
Cebarissa kans molemmissa H4 polttimot mutta lampun lasi erilainen siltä puolelta jossa on vain pitkä kytkettynä.
Ja jotkut pykäläthän sanovat että moottoripyörän lyhkästen ajovalojen kahdentaminen on kielletty ellei sitä ole tyyppihyväksytty kahdella valolla. Niinku taitaa olla autoissakin tuo kahdentaminen kielletty.
Honda CBR1100XX
aikonani onnellisena ST1100 omistajan tuplasin pyöräni valot. Valoreleet vaan sinne ja akulta vähän virtaa niin kyllä maailma kirkastui. Luullakseni Pani on suunniteltu kaksisilmäiseksi mutta kotimaamme virkamiehet eivät silloin moisia suvainneet. Nythän se on luvallista eikä ne poliiseja tuntuneet kiinnostavan.
BMW R 1200 GSA
Honda GL 1000 Caferacer
EX
BMW R1200RT
Yamaha GTS
Rocket lll
Honda VFR1200
Honda GL1800
Honda ST1000 Pan European
Honda Transalp
Honda CB750
Honda GL1000
Yamaha V-max
Suzuki GT125
Nopeita Tunturi SuperSportteja 70-luvulla