Ja takaisin asialinjalle;
- pesin ja vahasin pyörän (+ pesin ketjut Motul:in chain cleaner:illa, joka toimii käsittämättömän hyvin)
- akkuun ctek:in piuhat kiinni ja (ylläpito)lataukseen
- tankkiin loput tuosta Yamahan fuel stabilaattorista (joka siis mainitaan tuolla aiemmin) ja tankki täyteen.
- lämpimään talliin seisomaan kevättä odottamaan.
Eiköhän pyörällä pitäisi keväällä liikkeelle päästä? *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
(Villevalle @ Loka. 09 2007,19:36) kirjoitti
![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
ite vein kawasakin talvi säilöön...kylläkin purin kaikki katteet ja renkaat irti ja kumit uusiks..myös levyt/palat ja rattaat/ketjut uusiks...sit öjyt viel...talven aikana maalia pintaan niin a´vot...kyl on kesänä sit kiva
![]()
2022- Honda CBR900RR 1997
2013-> kawasaki Z1000 -03 "appelsiini" VARASTETTU JA LUNASTETTU 2014
2006-2008 Kawasaki zzr600 -91
"don´t ride faster than your guardian angel can fly"
(Villevalle @ Loka. 09 2007,19:36) kirjoitti
![]()
![]()
Varhaisdementiaa!
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Tuolla tavalla kerrankin joku on samaa mieltä kanssasi urgissa.(Hapa @ Loka. 16 2007,00:50) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Mites tuon talvisäilytyksen kanssa....teettekö jonku sortin "sopimuksen" tms...vai siis vaan käytännössä ajatte tuntemattoman jampan luo ja sovitte säilytyksestä ja "keväällä tavataan" ?
Lienenkö hiukan vainoharhainen mutta eipä tuota itse ainakaan ole kuin puhelinnumero kaverille jota en ennestään tunne...tosin reilulta vaikutti. Ei kai kellään nyt ole intressejä ryhtyä pyöriä pöllimään, olihan tuolla pari muutakin pyörää jo "unilla"....
Pese puunaa,rasvaa,löysytä esijännitykset,vaihda öljyt/suodin,lataa akku,jos mahdollista käytä pyörää muutemakerta talven aikana.Uutta bensaa lisää tankkiin talvella,näillä metodeilla olen itse hoitanut pyöriäni aina.En tiedä onko se paras tapa,mutta koskaan ei ole ollut keväällä ongelmia.Eikun Paksi poskeen ja Baanalle käväällä.![]()
Kawoja vuodesta 1984
Kawa Z1 900 Vm-73
Kawa ZX 10RR Vm-18
Tuli aiheelliseksi tilata Haynesin kirja hankkimaani vanhaa lullaa varten, ja siellä on kyllä aika kattavat ja järkeenkäyvät step-by-step ohjeet pyörän pitkäaikaissäilytystä varten. Eikä tarvitse ihmetellä, sillä kummalisuudet yleensä selitetään, että miksi näin kannattaa tehdä.
20 vuotta on yks äijä pitäny pyöräänsä kylmässä tallissa ilman mitään sen suurempia huoltotoimenpiteitä eikä mikskään oo menny. pyörä edelleenki niinku uus.
Nyt tuli vasta tuo Ctek 800 xs ostettua, ja tyrkkäsinkin sen jo kiinni moposta irti olevaan akkuun. (Motonetistä hintaan 39,00 €)
Onko kellään tietoa tuon virran kulutuksesta, kun sitä pidetään kuukausia ylläpitolatauksessa? Maximi latausvirraksi ilmoitetaan 0,8 A. Tuleeko tuo ymmärtää siten että sen sähköverkosta ottama teho on 0,8 A*230 V=184 w, vai kenties 0,8 A*12 V=9,6 w?
Ja onko vielä niin, että tuo maksimi latausvirta on käytössä vain kun akku on tyhjä, ja ylläpitolatauksen tehon tarve on jotain aivan muuta?
Virrankulutusmittarillahan tuo selviäisi, mutta kun en sellasta käsiini ole saanut..
FZ6-S vm. 2005 -> BMW K 1600 GT vm. 2017
Jos pyörä seisoo vuodesta esim huhtikuusta marraskuuhun omilla pyörillä sun pihalla, niin kuulostaa aika erikoiselta, että se välinen aika joulukuu-maaliskuu kannattais seisottaa tuella ettei renkaat "mene soikeiksi"kaikkee sitä on kuullut mut...onko tästä jotain tutkimusta tai jotain....tietty jos kilsoja tulee niin vähän et samoilla renkailla ajellaan vaikka 10 vuotta niin sitten...
Honda tai Yamaha, so not kunhan cebarilla ajaa
Pointti tässä on se, että huhtikuusta marraskuuhun pyörä ei seiso renkaiden SAMOILLA kohdilla koko aikaa niinkuin joulu-maaliskuussa. Mulla ei ole tukia, mutta siirtelen aina joskus pyöriä hiukan, varmuuden vuoksi.(sumppu @ Helmi. 05 2008,09:44) kirjoitti
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
en tiiä mihin noitten ohjeiden kans oikein joutuu.
tähän asti oon aina pistäny pyörän talliin syksyllä näihin aikoihin, ja keväällä sitten ottanu ajoon enkä mitään huolto-ohjelmia oo tehny. ketjut oon putsannu / rasvannu ja pyörän pessy kokonaisuudessaan. mitään sen erikoisempia öljynvaihtoja en oo tehny jos esim. syksyllä on 4000km ajetut öljyt koneessa. ajanu keväällä sen muutaman tonnin ja sitte vaihtanu.
eikä ikinä oo vehkeet menny mikskään. hyvin on pelannu aina vuodesta toiseen.
yks kaiffari hommas nykyisen pyöränsä vuonna 1989, pyörän ollessa 8 vuotta vanha. joka talvi se on ollut KYLMÄSSÄ säilytystilassa. kyseinen pyörä on edelleen täysin uutta vastaavassa kunnossa, museorekisterissä. ei ole siis entisöity.
en tiiä mikä on paras vaihtoehto mutta mulla on bensaa tankissa niin paljon kuin sattuu olemaan, ei lisä-aineita yms. turhaa braissailua(CBF600S @ Elo. 25 2004,08:27) kirjoitti
. pyörä talliin ja keväällä lähtee kun palmun alta.
Tarkoittaa tuota jälkimmäistä. Jos sulla on esimerkiksi 14Ah akku, niin sen tyhjästä täyteen lataaminen tuolla veisi:(Prefect @ Tammi. 25 2008,17:59) kirjoitti
14Ah/0,8A=17,5h
Ei nyt ehkä noin suoraviivaisesti mene käytännössä.
Olikohan se täällä juttua, että ihan tyhjä akku ei välttämättä ala latautua älylaturilla, kun ei tajua, että siellä on akku perässä. Alkuun joku oli laittanut tavallisella muuntajamallilla virtaa, että sai akkuun vähän eloa ja alkoi ottaa latausta älylaturillakin. Tiedä sitten, kun ei ole akut ikinä päässeet ihan tyhjäksi.
Dixi et animam levavi
Käytiin just kaiffarin kaa laittaan mopot talvisäilöön. Akku irti, stabilaattoria tankkiin yms perussettiä.
Juu, ja sattuihan siinä samalla sit sellanen hubaisa tapahtuma.
Oltiin just saatu käytettyy mopot lämpimäksi ja vieläpä ihan tyhjä käynnillä. Kesti varmaan muutaman minuutin.
No siinä sitten tuli joku ilmeisesti ei-niin-moottoripyöräilystä-pitävä vanhempi rouvashenkilö torumaan mopojen tyhjäkäynnistä kuuluvaa "mahtavaa melua". Hän kertoi että tämä "mahtava melu" oli kuulunut kerrostalon toiselle puolelle ja että siellä neljäkerroksisen talon toisella puolella haisi myös moottoripyöristä tuleva "kauhea" pakokaasun katku. *
Eihän siinä mitään, mutta tämän tallipaikan toisella puolella menee ihan normaalisti liikennöity katu. Ja tuskin se pakokaasun katkukaan ihan minuuteissa sinne toiselle puolelle kerkeää. Pitkä kerrostalo kun sattui olemaan kyseessä. Tai tosin voihan se olla, että meidän mopojen pakokaasu on jotenkin erityisiin paikkoihin hakeutuvaa.
No kaiffari otti vähän lämpöö ja siinä sitten kysymään tältä rouvashenkilöltä kohteliaasti, että miten te sitten talvella teette? Työnnättekö te autotkin talliin - ettei kuulu ääniä tai tule pakokaasun katkua? Siinä vaiheessa meikäläinen oli tukehtua tupakkaani (sanotaan että tupakka tappaa). Olipa naurussa pitelemistä kun rouvashenkilö siinä haavi auki tuijottaa kaiffaria ja ihmettelee tämän kysymisiä.
No joka tapauksessa mopot on nyt talviteloilla ja vahaamista vaille ensi kautta.
Mustanaamion suojeluksessa !!!
Z1000 -07 Metallic Diablo Black
Joo ja ei. Kato manuskasta se latauslogiikka.(Prefect @ Tammi. 25 2008,18:59) kirjoitti
http://www.ctek.com/Manuals/new_XS800_FI.pdf
Kun akun lataus on 100%, lataus loppuu, ja kun varaus laskee 95%iin niin akkua ladataan esim 0,3A:lla, sehän riippuu täysin akusta että kuinka paljon se ottaa virtaa vastaan silloin kun se on melkein täysi, kunnes se taas on 100% varautunut ja lataus katkeaa, 0,3A*14,4V=4,32W.
Eli virrankulutus ylläpitolatauksessa on maksimissaankin vain joitain watteja per päivä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No jos ihan ultimate säästöpäälinjalle lähtee niin miksei laittaisi talveksi halpaöljyt ilman suodatinta ja uudet öljyt ja suodattimen sitte keväällä. Ei vaan käytä konetta varastoöljyillä. Jotku pyörät kylläki taitas tarvita jonku tulpan suodattimen paikalle.
990 SM -08
Ei välttämättä ole ainakaan vanhempaan laitteeseen fiksua vaihtaa öljysorttia joka vaihdossa.(NinjaSamu @ Maalis. 17 2009,17:18) kirjoitti
<table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">
Hei vaan kaikille.
Toivottavasti, joku viitsii vastata, kun hassuja kyselen
Voisiko joku selittää tarkemmin??
Jousista kannattaa myös löysätä mahdolliset ylimääräiset säädöt / esijännitykset. ????
Ja myös tämä jäi vähän epäselväksi??
- Nestesyyläreihin uudet puhtaat pakkasnesteet
??
jos ei saa talveks kumpaakin päätä ylös.
Kumpi ois tärkeempi nostaa, keula tai perä??
[/QUOTE]
Talvisäilytystä.
http://p1.bikepics.com/pics/2009/10/...817493-800.jpg
http://p1.bikepics.com/pics/2009/10/...817495-800.jpg
Elikkä kaikki uusiksi maalia myöten.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Mitäs muuten ollaan mieltä sopivasta säilöntälämpötilasta kun puhutaan "lämpimistä" talleista?
Olennaista on kai tasainen lämpötila ja kuivuus.
Ei varmaan ole mitään hyötyä pitää ainakaan yli 10 astetta lämpöä..?
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Tuntuu, että jokaisella on oma mielipide näiden talvisäilytysasioiden suhteen
Itse ajattelin vaihtaa öljyt + suodattimen sekä pistää tankin täyteen bensaa ja sinne sekaan vielä "stabilaattoria". Keväällä ajan kyllä näillä öljyillä sitten seuraavaan vaihtoväliin.
R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
Oikeaoppinen talvisäilytys JoensuussaKuva otettu tammikuussa.
Triumph Daytona 600 -04
Vitsit täältähän tuli paljon infoa. Miula tosin on vähän semmonen juttu että ajattelin ajaa pyörän kylmäsäilöön, jossa ei kävis ennen kevättä ja nuo ennen sitä (ja sen jälkeen) tehtävät toimenpiteet pitäis tehä ulkona.
Yks vaihtoehto on ajaa pyörä sukulaisen talliin, ja jos talven aikana haluu käydä jotai tekemässä ni välimatkaa on ihan pirusti.
Tuli mieleee tuosta öljynvaihdosta, että kun porukka puhui että tekee sen syksyllä tai keväällä tai molempina, entäs jos öljyi ei vaihda, tyhjentää vaa?
En oo pahemmin moottoripyöriä rukkaillu, ni mitenkäs tuommoset kaasarien yms. tyhjennykset käytännössä toteutetaan? Kromi yms. pinnat voisin kyllä käsitelläki. Täytyy jossain vaiheessa kirjottaa itselleen oikein monipuolinen ja kattava muistiinpano tästä talviseisottamisesta.
Born to be wild
Itelläni kanssa vanhempi pyörä ja nyt kyl heräs kiinnostus että mitä se kaiffari on tehnyt ennen säilömistä ja sen jälkeen ja kenties sen aikanakin?(japi80 @ Loka. 07 2008,19:30) kirjoitti
Born to be wild
Minä ratkaisin talvisäilytys hommelit vaihtamalla pyörää.Eli 600 hornetti vaihtuu isoon bandittiin.vanha mopo liikkeeseen ja uusi keväällä kilpiin ja baanalle![]()
<p>suzuki bandit 1250 sa</p>
Ehdottomasti paras ja kätevin ratkaisu.(Jättinyrkki @ Loka. 04 2010,19:46) kirjoitti
Mä hommasin talliin kirkasvalo lampun. Annan sillä mopolle valohoitoo päivittäin, niin se ei tajuu et on talvi eikä sitt tarvii suorittaa mitään erityisiä talvihuoltoja/kikkoja *![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"