ei leiponu. toi häkkyrä vaatii vaan pientä huolenpitoa että sillä taas ensikaudella pääsee. et pientä tuo on verrattuna siihen mitä tän kuluneen kauden aikana oon tohon joutunu tekeen, kun jäi viime talvena tekemättä.(tommy_84 @ Loka. 26 2006,22:57) kirjoitti
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Mä ostin Yamaha Fuel stabilizer & conditioner merkkistä myrkkyä, jota 3,55dl siinä putelissa. Liikkeen kaveri sanoi sen riittävän kahteen tankilliseen, joka nyt on aika höveli arvio erikokoiset tankit tuntien. No, joka tapauksessa laitoin puoli pulloa tankkiin (joka omassa pyörässä 16,6L).(esc0 @ Loka. 27 2006,03:52) kirjoitti
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Puoli purkkia!!!! n.175 ml(harald73 @ Marras. 09 2006,22:27) kirjoitti
Mulla ainakin on Liqui Moly merkkistä "Bensin-Stabilistor" ainetta ja sitä annostellaan 25 ml 20litraan bensiiniä. Eipä kai sillä nykyajan vehkeillä niin väliä ole, mitä sinne tankkiin laittaa...eihän bensassa enää ole enää edes paljon rikkiä joukossa. Tosin tuntuu että bensa on nykyään huonompaa, kun tuntuu noi kauan seisovat vehkeet ottavan helpommin nokkiinsa.
Mutta toisaalta, ainakin meilläpäin...
"Pienoismallit säilytetään kirjahyllyn päällä"
Ite en tehnyt muuta "huoltoa" kuin pesu,tankkaus ja stabilointiaine tankkiin.
Mikäli suht koht uusi pyörä ei kestä puolen vuoden säilytystä kylmässä tilassa, niin hajotkoon. Mikäli nykyaikaisilla öljyillä ja nykyisillä koneistustarkkuuksilla/materiaaleilla varustettu kone ei kestä säilytystä talven ajan näillä toimilla, ni kyl jotain on pahasti mennyt vikaan suunnittelussa/valmistuksessa.
Joo, paha lähteä sanomaan, kun annostelu purkin kyljessä hoidettiin sujuvasti ameriikan mitoilla, joista ei mitään havaintoa, eikä jaksanut alkaa ottamaan selvää. Ainoa selväkielinen merkintä, pienellä sulkeissa, oli tuo 3,55dl.(Kane @ Marras. 09 2006,23:42) kirjoitti
Toisaalta taas jos Speedmasterin "viimeistä huutoa" tekniikaltaan oleva kaasarimylly tosta kosahtaa, niin sitten kai tein virheostoksen. Aika näyttää eli elämme jännittäviä (talvi)aikoja ;-)
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Oon miettinnyt näin aloittelevana "prätkähiirenä" tätä talvisäilytyshommaa. Yritän automaailman kokemuksella miettiä tuota säilytystä. No, mulla on vanha Opel, jossa monipisteruisku, niin kuin pyörässäkin. Auto on seissyt ulkona 6 vuotta ja aina se lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia, niin kesällä kuin talvellakin. Oli tankissa sitten bensaa kuinka paljon/vähän tahansa. Tankissa olevasta ruosteesta en tiedä. Miten tuo pyörän tekniikka poikkeaa noinkin paljon auton tekniikasta, että sitä pitää säätää noinkin paljon vaikka säilytyspaikka on koko ajan kuiva?
Pyörää säilytän lämpöisessä ja kuivassa tallissa. Miten ihmeessä tuonne pyörän tankkiin voi muodostua mitään, mikä vaikuttaa pyörän kuntoon vaikka tankkissa olisi minimimäärä bensaa?? Lisäksi pyörän tankki on ainakin päältä muovia. Ja jos pyörää pidetään muuten hyvin eli huollot ajallaan, niin jotenkin tuntuu, että ainakin osa noista talvisäilytysohjeista on harrastuksen tuomaa intoa.
En kirjoittanut tätä provo mielessä, vaan siksi, koska asia mietityttää![]()
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
Bajahill’in sivuilla esiintyy kaksi koulukuntaa, eikä kumpikaan väitä, että toinen on väärässä. Ohjeet ja niiden perusteet, on osin vuosikymmeniä vanhat. Ne on siten kulttuuria. Moni ohje ei ole kaikille tarpeen ja osin on unohtunut, miksi. Hyvin moni asia kuitenkin pätee edelleen. Siksi aloittelevan kannattaa perustella itselleen, miksi jokin on turhaa. Aika sitten näyttää, oliko perustelu oikea. Esim. toi muovitankki ei ruostu, ruisku ei tarvitse kaasaria varten tehtäviä kommervenkkejä, jne. Huolettomia kilometrejä talven jälkeenkin!
... jotain piti muistaa
Kävin just käyttämässä oman erkan lämpimäksi ja kas kas,
jäähdytinnestettähän sieltä vesipumpun luota alkoi valumaan,tosin vaan muutama tippa minuutissa.
Just n.400km sitten uusittu vesipumpun tiivisteitä Vantaan Bike Worldissa.(Toivottavasti)
Onko ihan normaalia että parin kuukauden seisotuksen jälkeen tiivisteet kuivuis noin paljon?
FZS 600 -03
ER-5 -02
Niin tosiaan pyörä on lämpimässä tallissa ollu koko ajan.
Sitä on pikkasen herkkänä ekan pyörän kanssa![]()
FZS 600 -03
ER-5 -02
Mulla mopotin sisällä lämpöisessä.. mitään ihmeempää kun uudet öljyt ja tankki täyteen en ole tehnyt.. noin kerta viikossa käytän 10-15min ja pyöräyttelen pyörät eri asentoon. Ihan hyvin se on ainakin tähän asti toiminut... vois olla että pitää jotain lisätä rutiiniin.
Olihan tänään pitkästä aikaa vähän kylmempi päivä, mutta tuliko espooseen jo talvi?(Mutkailija @ Kesä. 25 2007,17:34) kirjoitti
![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Niin no.... no niin(Jerry Cotton @ Kesä. 25 2007,17:43) kirjoitti
männä talvista turisin
Suoraan ajosta talliin, tankki täyteen ja olkoot pyörä tallissa sen aikaa kun itse viettää aikaa Vekaranjärvellä Puolustusvoimien palveluksessa. Ens keväänä sitten kokeillaan lähteekö pyörä tulille.
Jos lähtee, niin sitten saa vietyä ajamalla pyörän huoltoon.
Jos ei lähde ni sitten kuskataan pakettiautolla huoltoon. Kyl ne siel sen viimeistään kuntoon saa.
Tuolla tavalla se talvehti viime talven ja keväällä lähti kuin palmun alta akun vaihdon jälkeen.
tuo talviseisotus on niin lyhyt,...
onkohan täällä muuten mitään seisonta saittia?
siis että kunnittain kellä olis tilaa vielä yhelle pyörälle?
![]()
![]()
![]()
<p>gubbe</p>
Tankki täyteen ja pesu + ketjujen rasvaus.
Säilytys lämpimässä tallissa.
Keväällä valmis baanalle.![]()
AR125 -84 --> CBR600F -05 --> CBR1000rr -04/-05 --> GSX1300R K9 --> DR650RSE -93 --> XJR1300 -03
jep tankki täyteen pesu+vahaus ketjujen rasvaus lämpimään talliin.aina on toiminu![]()
hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
Milläs aineella ja vehkeillä ootte suorittaneet ketjun puhdistamisen?
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Moottoriöljyllä ja hammasharjalla(AnDy @ Syys. 22 2007,22:32) kirjoitti
![]()
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Sähkö- vai manuaaliharja?(jens @ Syys. 22 2007,22:53) kirjoitti
![]()
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Ettei topsy puikkoja muka tarvii sinne ketjujen väliin?![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
ainakin motorexin fuelstabilzeria saa tuikata tankkiin koko tuubin, ei mitään pientä lirausta..
Eri asia sitte sellaiset lisäaineet jotka ovat "puhdistajia".. esim vanhassa Gti kakkiksessa piti välillä avata k-jettronikkia tälläisellä lisäaineella.
Oma talviseisonta käynnistyy tämän päiväisen ajelulenkin jälkeen..
tulossa uusi putkisto, pleksi, tp letkut, pyörän väri vaihtuu jne muuta mukavaa..![]()
http://www.wheelgood.fi TALVISÄILYTYSPAIKKOJA MOOTTORIPYÖRILLE!
Kyllä ne äkkiä kuivahtaa...varsinkin jos siel on pahvitiivisteet...(JJV @ Tammi. 16 2007,21:19) kirjoitti
Omassa vuoti bensaa melko hulvattomasti keväällä kuivasäilytyksen jälkeen, kunnes tunnin parin jälkeen tiivisteet turpos ja piti taas...
Tosta erkast en ole varma...meneeköhän siinäkin kannen läpi sellainen kartiomainen liitin, joka on tiivistetty o-renkaalla...ne renkaat väsyy ja pitää vaihtaa muutaman vuoden välein, pissivät jäähdytysnesteen tulpille muuten ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Hmm, eikös noi "fuel stabilizerit" ole ihan periaatteessa jäätymisenestoainetta tms, jota saa esim. tarjoustalosta kahdella eurolla litran?
Oliko kaasari vai ruisku? Jos kaasarivehe niin luuttavasti neulaventtiilit vuosivat eikä mitkään pahvitiivisteet.(ArcticEli @ Syys. 23 2007,11:56) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Otappa selvää. Jos saat, olet kyky. Harvassa purkissa on sisällön paljastava tuoteseloste.(NgkR @ Syys. 24 2007,20:57) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Tässä ketjussa muutama kyselly että miten nuo bensan stabilointiaineet käy ruiskupeleihin, enkä huomannu että kukaan ois vastannu kysymykseen...
No, miten on? Kannattaako (ja saako) laittaa stabilaattoreita ruiskuvärkkeihin vai ei? Vai onko ne litkut vain ja ainoastaan kaasarikulkineita varten?
Oliko niin että nuo stabilaattorit myöskin suojaa p.a.-järjestelmää hapettumisilta yms.,
eivätkä pelkästään vain auta bensaa säilymään "aromikkaana" talven yli?
Lämpimässä tallissa ajattelin pyörän säilyttää talven yli.
Vastatkaa faktalla, ei mutulla..![]()
Ninja forever, man!
Varokaa vaan... viidessä kuukaudessa vanhat öljyt syö kakkosvaihteen.Vanha Yamaha oli seissyt 10v kylmässä tallissa samat öljyt koneessa, eikä vaihteissa ollut mitään vikaa. Okei, bensat joutu vaihtaa ennenku lähti ajelulle... Min en talven ajaksi tee muuta, kun täytän tankin. Stabilointiaineet tuntuu ainakin turhalta, kun en niitä ole koskaan tarvittu. En pyörään, kotiloon, veneeseen enkä edes ruohonleikkuriin.
Edittiä... nii joo, toki mä akun pois otan.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
nopeesti on 15 vuotta tullut.....oman viestin lainaamisesta 2 vuotta sitten..(japiz @ Loka. 09 2007,16:00) kirjoitti
![]()
Et tu, Brute
- Ducati Multistrada 1200 S Touring - 2012
En hoida, hän osaa pestä ja puunata ite ittensä(kavoni2 @ Loka. 09 2007,18:24) kirjoitti
Eikä muijaa raaskis muutenkaan laittaa talliin puoleks vuotta seisomaan
![]()
Ninja forever, man!
.. siinähän menis oma talviseisonta ihan hukkaan..(juike1 @ Loka. 12 2007,14:39) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring