Bajahillista:(tyler @ Elo. 24 2004,08:36) kirjoitti
Käytettyyn öljyyn on moottorin käymisen aikana aina liuennut rikkiä. Kondensoitunit vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa joten seisova ja vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin useinmiten vaihtaa sekä ennen seisotusta että sen jälkeen. Voit tehdä öljyjen vaihdon ennen varastointia, mutta älä aja uudella öljyllä enempää kuin 100km
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Siksi että käytetyt öljyt keräävät itseensä kaikenlaista epäpuhtautta ja happamoituvat -> voi syövyttää alumiinia ja tiivisteitä. Erittäin monesta lähteestä saatua tietoa. Ja jos tuo (mitätön) öljyn "väljähtyminen" epäilyttää, laittaa sitten mieluummin halpaa öljyä talveksi ja vaihtaa keväällä kunnon öljyt koneeseen.(tyler @ Elo. 24 2004,08:36) kirjoitti
Edit: Jassu olikin jo vastannutsorry, tämä ei ollut besserwisser-yritelmä
Katos vaan. Täytyykin muuttaa omia tapoja, ja läträtä halpisöljyllä syksyllä(Jassu @ Elo. 24 2004,09:02) kirjoitti
![]()
Mikä sitten on ns. halpaöljy? Kattelin noita castrolin öljyjä eikä ne nyt niin pahan hintasia ole... No onhan se 20-30e säästöä, mutta ehkä laittaisin talveksi kuitenkin muuta kun piiltemaöljyä, vaikkkin pyörä seisoo lämpimässä...
Halpisöljyä on mm. Delvac jota saa ison tonkan parilla kympillä.(CBF600S @ Elo. 25 2004,08:11) kirjoitti
Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen syksyllä niin pitääkö suodatinkin vaihtaa keväällä, siis jos vaihtaa myös keväällä öljyt?
Täällä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa tuon tankintyhjennyksen osalta. Toisten mielestä tankki pitäisi jättää täyteen, sekaan lurauttaa lisäainetta ja käyttää konetta niin että lisäaine pääsee jokapaikkaan. Toiset taas sanoo että tankki ja pytyt tyhjiksi ja kaikkiin luraus öljyä...
Kumpikohan näistä vaihtoehdoista olisi parempi jos pyörä seisoo lämpimässä tallissa, eikä ole altis lämpötilan vaihteluille? Laiskana miehenä kannattaisin tuota lisäaine vaihtoehtoa, niin ei tarttisi katteita alkaa purkamaan
Kannatan täyttä tankkia + lisäainetta.(CBF600S @ Elo. 25 2004,08:27) kirjoitti
Itse olen juuri täyttänyt tankin täyteen ja lisännyt joukkoon Masinolia. Keväällä tietysti voi olla hyvä vaihtaa bensat tankkiin, niin voi säästyä käyntihäiriöiltä(tosin itse en ole huomannut)
mopo talviteloille parin viikon sisällä...Akku irti ja latautumaan, ja keväällä sit toinen latinki jos tarpeen! mut sitten, kaikki mikä irti lähtee, kans otetaan irti. koneesta kannet auki ja nettiilien kunnon tarkistus, nostajien tarkistus, kaasarin preppaus, ja täys kuluvien osien tarkistus...sähköt uusiks (turha sähkö pois) laturin kunnon tarkistus, startin tarkistus, laatikon tarkistus, välyksien tarkistus, välityksien päivitys (lisää kiihtyyttä)
sit osien haaliminen/rakentaminen, helvetillinen näprääminen, hulluks tekevä pohjatyö ja viimesenä ja eniten haastavana, maalaus! kokoominen tapahtuu joskus huhtikuussa, kun viikko tai kaks ajokautta menny - helvetillisellä kiireellä jotta varmasti jotai unohtuu!mutta sitten kun se toimii, ja kulkee niin se on tehdystä työstä se suurin palkinto!
saa nähä mitä tuleman pitää, mutta hauskaa se on!![]()
notta näin meillä!![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
(Ace @ Elo. 22 2004,09:05) kirjoitti
Vähän tohon tyyliin minäkin. Mulla ei vaan ole mitään mielenkiintoa ruveta hifistelemään lisäaineiden tahi öljynvaihtojen kanssa.
Pari talvea mopo oli ns. autokatoksessa suoraan ajon jäljiltä sinne työnnettynä. Hyvin lähti liikenteeseen keväällä.
Enkä muuten suojannut osia millään rasvoilla. Kuinkas huonot maali/kromi pinnat noissa "itä"pyörissä oikein on jos ne pilalle menee ihan iteksiin talven aikana?
No, jokainen tyylillään.![]()
Onneks on noilla mopoilla sen verran ikää ettei tarvitse huolissaan olla vaikka joku listan kohdista jäisi tekemättäkin. Ajokauden jälkeen lämpöiseen talliin, pesu, uudet öljyt ja suodatin, akun kengät irti. Vanhemmissa vehkeissä olen käyttänyt ajokaudellakin halpis mineraaliöljyjä, tunsivatkohan edes -70 ja -80 luvuilla kytkimen lisäaineita? Välillä käy käyttämässä pyörän lämpöiseksi, musiikkia korville ja saa nauttia myös moottoripyörän tuoksusta pakokaasun merkissä.
Ja sitten kun nopeimmat jo ajelevat ja aurinko lämmittää niin ruetaan säätämään venttiilejä.
Kylmäsäilytys onkin sitten vähän toinen juttu, ehkä kannattaa kysellä lämmintä paikkaa jostakin tai hankkia kimpassa joku tila?
Ja mopoahan voi aina säilyttää keittiössä tai olohuoneessa etenkin jos asuu muualla kuin kerrostalossa. Eikös mp ole sisustusesineenä komeampi kuin joku aaltomaljakko![]()
Kuulostaa älyttömältä tuhlaukselta tommonen, että vaihtaa öljyt ja mahdollisesti suodattimen sekä syksyllä että keväällä.
Mää aattelin syksyllä vaihtaa öljyt , juuri ennnen seisontaa. Mut en saakeli ala keväällä ajamattomia öljyä pois laskeenvaan aion niillä ajaa keväällä ihan normaalisti jollei kukaan pysty järkevästi selittään miksei näin kannattaisi tehdä
![]()
Siis onko tuo "bensan sekaan talveksi laitettava ihmeaine" suomeksi sanottuna Masinolia?
Jaahas...löysin tuollaista "ihmeainetta". Polaris (myös litkun valmistaja) moottorikelkkoihin ilmeisesti tarkoitettu. Kaikki samassa fuel stabilator+kosteudenpoistin+suuttimien putsaaja. Hinta oli jotain 5 euroa purkki, riittää 50 litraan bensiiniä, joten kyseessä on monivuotinen sijoitus!
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Eikai joku hullu vaihda suodatintakin vaan seisonnan ajaksi?!?(vahvajussi @ Elo. 30 2004,09:41) kirjoitti
Joo, ja seisontaöljyt laitoin minäki viime talveksi ja niillä pöräytin keväällä liikenteeseen... Samat temput teen tänäkin syksynä...Tiedä tosin jaksaako niitä suojaöljyjä lurautella pyttyihin enää ku viimeski rystyset verillä ja hermot riekaleina niitten tulppien kans.
Kuin palmun alta se tyttö lähtee joka tapauksessa maalis/huhtikuussa.
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ihme vääntöö keskellä kesää..Kun lumet tulloo maahan vois alkaa pikkuhiljaa vähentelee ajamista mut eipä taida kawa saaha mitään erikoista kohtelua muutakuin kovaa käyttöä, sitä varten ne o tehty
Öljyt vaihtaa jos jaksaa, kuitenkin tulee varmaan viikottain ajeltua jos vain omassa kylmässä tallissa/lämpimässä olkkarissa seisoskelee![]()
Ei ole, vaan juuri tätä tarkoitusta varten myytävä pirun kallis erikoisaine.(Patteri @ Elo. 30 2004,09:53) kirjoitti
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Pirun kallis??? Teboililla 2,50e 0.2l purnukassa...Sisältää 60-100% isopropanolia.(DoubleTwin @ Elo. 30 2004,10:55) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ok, eli huoltikselta voi käydä ostamassa - hjuva tietää...(Yamaha1 @ Elo. 30 2004,11:03) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Netistä etsiessä säilytysohjeita lähes jokaisessa kehotetaan vaihtamaan öljyt ennen seisontaa. Mutta esim. Haynesin huoltokirjan lisäosassa ei säilytyksen yhteydessä puhuta tästä mitään. En epäile etteikö VANHOISSA öljyissä olisi jo paljon epäpuhtauksia, mutta itse en vaihda pari tuhatta ajettuja ennen talvea. Lisäksi kun kuitenkin käynnistän ja käytän koneen kuumaksi pari kertaa talvessa, ei sinne vettäkään paljoa ehdi tiivistyä. Mistähän tuota rikkiä sinne ilmestyy, ei pitäisi bensasta tulla kun ainakin Neste mainostaa rikitöntä? Ei siitä öljyjen vaihtelusta tietenkään haittaa ole, kysymys vain mikä on hätävarjelun liioittelua? *(Jassu @ Elo. 24 2004,09:02) kirjoitti
Vanhoista bensoista on sen verran kokemusta, että noin vuoden vanhoilla bensoilla on ollut jo ongelmia palaa. Puolisen vuotta seisoneilla bensoilla on aina käynnistynyt iloisesti ilman mitään fuel stabilizer-lisäaineita. Tietenkin Masinolit on hyvä laittaa tankkiin veden kondensoitumisen takia.
Kawan käyttöohjekirjassa neuvotaan tyhjentämään tankki, ja öljyämään se sisältä moottoriöljyllä. Itse ajattelin noin jopa tehdä, koska säilytys tapahtuu tämän hintaisella moottoripyörällä omassa parkkihallissa, jossa lämpötilat vaihtelee. Jos oikein hifistelee, niin vois viedä tankin lämpimään kellariin.
Rengaspaineita kehoitetaan tiputtamaan 20%, ja renkaat pitäisi saada irti maasta -ohjekirjan mukaan.
Tuo keväällä uudelleen öljyjen vaihto tuntuu eettisesti ihan turhalta tuhlaukselta. Ei kai se nyt itsestään miksikään muutamassa kuukaudessa muutu. Ei muuta kuin samoilla öljyillä keväällä muutama tuhat kilometriä ennen vaihtoa ja maailma pelastuu.![]()
Dixi et animam levavi
Näin mutu pohjalta tuntuisi siltä, että tuolla keväällä tapahtuvalla ajamattoman öljyn vaihdolla pyritään saamaan talven aikana mahdollisesti öljyn sekaan (=öljyn alle) kondensoitunut vesi pois öljytilasta. Eli jos säilytät mopoasi lämpötilanvaihteluille alttiina tuntuisi tuo operaatio järkevämmältä, kuin jos mopo seisoo koko talven tasaisen lämpimässä tilassa, jolloin vettä ei kondensoidu öljytilaan.
Kuten jo totesin tuo oli vain mutua, joten jos jollain on parempaa tietoa korjatkoon ihmeessä.
Näin mutupohjalta jatkettuna mieleen tulee vähän helpompikin tapa saada se mahdollinen kondensiovesi pois sieltä jonka näkee muuten hyvin esim öljyikkunan huurtumisena. Eli käytetään mopo kunnolla lämpimäksi niin se kosteus tulee huohottimen kautta pois. Sitähän varten se on joka vehkeessä*kirjoitti
![]()
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
Aika järkeenkäypää mutua muuten... Lienee turha panikoida liiallisuuksiin noitten öljyjen kans. PISTE!(maantiesika @ Syys. 02 2004,12:20) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Eroaako ruiskupyörän talvikuntoon laitto mitenkään kaasarivehkeeseen??![]()
Muutama kysymys tuli mieleen:
Mikä on öljyn pyttyihin työntämisen perustelu, kun pyörä seisoo suht lämpimässä talven yli? Voisi kuvitella, että tulppien irroittamisesta (kierteet, hiekka) tulee enemmän riskiä kuin mitä öljyn läträämisestä tulee hyötyä. Kotoa löytyy paljon kaikenlaista teräksistä kamaa, jotka ovat säilyneet kymmeniä vuosia ruostumatta ilman mitään öljyjä.
Kuoleentuuko ympärivuotisessa käytössä olevien pyörien jouset jotenkin, vaikka niistä ei vähennettäisi jännitystä talven ajaksi? Eikö jouset kuoleennu kesällä?
Onko 20 litran bensalastin säilyttäminen sisätiloissa talven yli tarpeellista? Mun pyörä (ruiskukone) ei ainakaan ole moista kaivannut, pari litraa on riittänyt huoltoasemalle ajamiseen. Käynnistysongelmia ei ole ollut. Pyörä on seissyt lämpimässä. Tänä syksynä ajattelin laittaa stabilointiaineet viimeiseen tankilliseen, jonka ajan jälleen suht loppuun ennen seisotusta. Eipä ainakaan kuoleennu jouset kun on 20 kg vähemmän kuormaa.
Miksi rengaspaineiden kanssa pitäisi ruveta säätämään, ne tuntuvat säätyvän alaspäin ihan itsekseen. Eikö riitä, että keväällä säätää ylöspäin?
Onko jäähdytysnesteen vuosittaiselle vaihtamiselle olemassa jokin perustelu, jos säilytys tapahtuu edes suht lämpimässä?
Lähinnä kiinnostaa siis tietää, mitä jää jäljelle, kun ympäriinsä liikkuvista "tiedoista" vähennetään urbaanit legendat ja joskus 60-luvulla paikkansa pitäneet jutut esim. öljyn ja bensan säilymisestä. Eri talvisäilytysohjeissa pistää silmään se yhteinen tekijä, että ei ole kerrottu, minkälaisissa säilytysolosuhteissa ja minkälaiselle kalustolle kukin toimenpide on tarpeellinen.
1000
Oma mopo "aitassa" talvisäilytyksessä. Öljysin pytyt ruikkaamalla CRC:tä tulpanreijistä, kätevää jos on pullossa nokkapilli tallessa. Sit tietty muutama sekuntti ilman tulppia pyöritystä...
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Hieman itseäni toistaen, sen verran olen tankkiin bensaa jättänyt kun on jäänyt. Keväällä toisin olen suoraan ajanut asemalle hakemaan "tuoretta" sekaan.(tyler @ Elo. 25 2004,08:46) kirjoitti
Tänä talvena tosin ajattelin jos tekisin hieman enemmän, vaihtaisi nesteet jne ja kävisi paikat muutenkin läpi, onhan tuo minulla jo 30tkm parissa kesässä mittariin ottanut pelkällä bensalla ja valohoidolla (no on sentään renkaat, tulpat ja öljyjä vaihdeltu.)
![]()
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Tässä nyt siis tarkempaa tietoa *
Automotive Works Inkoo tarjoaa yhteityössäORG. kanssa talvisäilytystilaa lämpimässä ja kuivassa hallissa. Halli sijaitsee Länsiväylän varrella Inkoossa, puoli tuntia Espoosta tai Lohjalta. Taqlvisäilytys sisältää syys- ja keväthuollon.
Syyshuoltoon kuuluu:
Kaasuttimien sekä tankin tyhjennys
Sylinterien sekä kaasuttimien suojaus kosteutta vastaan
Kirjallisen kuntoraportin
Akun irrotuksen ja täytön
Moottoriöljyn sekä suodattimen vaihdon
Keväthuoltoon kuuluu:
Sytytystulppien vaihto
Bensansuodattimen vaihto
Ilmansuodattimen vaihto
Ketjujen säätö, puhdistus sekä rasvaus
Peräöljyjen vaihto
Akun lataus ja kiinnitys
Rengaspaineiden tarkistus
Kaikkien nivelien rasvaus
Kytkimen ja jarrujen ilmaus
Valojen tarkistus
Tankkaus
Pesun ja vahauksen
Talvisäilytyksen hinat on 270e joka siis sisältää yllämainittujen toimenpiteiden työosuuden. Yhden huollon hinnalla siis myös talvisäilytys!!!
Vuokraamme harrastelijoille myös tilaa...hinat riippuu läänin koosta...
Syys terveisin
jaa`a.... ei se muuta vaadi ku kunnon pesun, mahd. tankki täytee ainetta pressu päälle ja kevään odotteluun!
Mutua saat vastaukseksi seuraavaan malliin jos kelpaa *
Totta vaan tuolla vehkeiden öljyämisellä pyritään torjumaan mahdollisia korroosiovaurioita joita kosteuden tiivistyminen tuo mukanaan. Hiuksia voi halkoa esim sylinterin seinämissä ja muissa liikkuvissa osissa olevan öljykalvon heikkenemisellä ja siten hetkellisellä voitelun puutteella seuraavassa käynnistyksessä MUTTA se on vain se yksi kerta ja pyörää käynnistellään muutenkin tehot irti kylmästä koneesta sen siihen lahoamatta. Tuntuu vaan nuo vehkeet rapistuvan ensin ihan muualta kuin konepuolelta nimim. 17v rassin omistaja.kirjoitti
Säilytä siis pyöräsi kuivassa ja ilmastoidussa tallissa eikä kosteus pääse pyttyyn. Vielä parempi jos saat pyöriteltyä moottoria kuukauden parin välein kunnolla lämpimäksi niin pääsee voiteluainekalvot uusiutumaan luonnostaan.
Kaikki jouset kuoleentuu ja käytössä kaikkein eniten vaan kuka haluaa että jousi kuoleentuu myös talvisäilytyksen aikana? Nostamalla tassut ylös keskituelle tms ja löysäämällä esijännitykset (pieni harmi) voit saada jopa osan kesällä menetetyistä paunoista takaisin. Ellei ole keskijalkaa nosta lankun päälle pohjasta tai hilaa köysillä kattoon rungosta. Kukin tyylillään vaan ratavehkeet pois lukien ei suurempaa merkitystä. Jousi se vaan kestää mu entäpä ne iskarit...kirjoitti
Tankki kannattaa täyttää piripintaan tai sitten tyhjentää ja öljytä. Jälleen ennemminkin ruosteeneston kuin minkään muun vuoksi (korkkiin, tiivisteisiin ja paljaisiin nielunosiin myös) Ruiskuvehkeisiin voi laittaa stabilointiainetta, mutta kaasutinvehkeet voi käyttää kuivaksi (hana kiinni) niin ei jämähdä bensat kammion pohjalle häiritsemään kevään käynnistyksiä.kirjoitti
Riittää. Renkaalla ajetaan keskimäärin se kymppitonni tai pari kesää joten se siinä ajassa ehdi muuttua tasan miksikään. Saattaapa säästää itseltään myös källit jos sattuu kaiken muun tohinan keskellä keväällä unohtamaan ne rengaspaineet ennen liikkeellelähtöä.kirjoitti
Toimiva jäähdytysjärjestelmä perustuu suljettuun kiertoon eli systeemi on korkkiin asti täynnä tislattua akkuvettä ja glygolia 1:1 suhteessa (ei siis ilmaa eikä muita epäpuhtauksia). Jos sydeemiin ei koskaan työnnetä muuta tavaraa kuin edellä mainittua ja järjestelmässä ei vuotoja on ylimääräinen läträäminen hifistin hommaa muuten kuin huoltokirjassa määriteltyjen vaihtovälien puitteissa. Pakkaskestokin on –40 ja risat eli se miksikään mene.kirjoitti
Ja eikun
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi