Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Tämäkin tapahtuma piti sitten sattua omalle kohdalle. Eli paikallisen marketin pihalla oli joku mulkvist tyrkännyt moponi nurin ja vasten vieressä ollutta autoa.

    Mopossa peilien varret vääntyneet, pleksisissä kämmenen kokoiset skraadit ja poskiraudassa nirhamia. Autossa kämmenen kokoinen lommo lokkarissa. Odottelin siinä, että autoilija tuli paikalle ja vaihdettiin yhteystiedot ja sovittiin, että tehdään vahinkoilmoitukset maanantaina.

    Vastavaa mopon kaatamista on varmaan sattunut useammallekin orgilaiselle. Mites vakuutusyhtiöt on suhtautuneet?? Onko bonukset laskeneet?

    Mullahan mopon vauriot on suht vähäiset, niin kaskon puuttuminen ei harmita (21-vuotta vanhaan mopoon ei juuri kannata kaskoa hommata, kun se ei ole mikään entisöity helmi). Mutta auton lommo korvataan ilmeisesti mun liikennevakuutuksesta ja jos sen bonukset laskee, niin vituttaahan se rauhallisempaakin miestä, varsinkin kun itse ei ole syyllinen.

    Vakuutusyhtiönä mulla on Fennia ja sieltä kysyn asiaa luonnollisesti maanantaina, mutta olisi hyvä tietää ennakkoon miten muilla on käynyt.
    ArtoM
    Honda VF 750 S -83
    Honda Pan European ST1100 -90
  2. #2
    Kakka juttu kun ei ole kaskoa Voi meinaan käydä niinkin ettet saa latin latia mistään ja sen kolhiutuneen auton kulut otetaan sun liikennevakuutuksesta => liikennevakuutuksesi bonarit laskee Tilanne korjautuu mikäli tuo mopoasi tönäissyt auto saadaan kiinni ja molempien kustannukset edelleenrullattua hänen liikennevakuutukseensa, mutta todennäköisyys lienee aika pieni Itse meinaan kerran paukkasin tuohon ansaan oman kaskoni kanssa. Kolaroijaa ei tänäkään päivänä ole saatu kiinni ja kaskon bonarinikin ovat jo palautuneet vuosia sitten, mutta se silti.

    Vinkki: Jos mopossa on kasko & häly ja siitä ei löydy selviä toisen ajoneuvon jälkiä (maalia tms.) niin laita se ilkivaltavakuutukseen Tuolloin ei pala bonarit ja aika monilla vak.yhtiöillä häläri poistaa ilkivaltatapauksen omavastuunkin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  3. #3
    Lainaa (HiTec @ Elo. 21 2004,10:46) kirjoitti
    Kakka juttu kun ei ole kaskoa Voi meinaan käydä niinkin ettet saa latin latia mistään ja sen kolhiutuneen auton kulut otetaan sun liikennevakuutuksesta => liikennevakuutuksesi bonarit laskee Tilanne korjautuu mikäli tuo mopoasi tönäissyt auto saadaan kiinni ja molempien kustannukset edelleenrullattua hänen liikennevakuutukseensa, mutta todennäköisyys lienee aika pieni Itse meinaan kerran paukkasin tuohon ansaan oman kaskoni kanssa. Kolaroijaa ei tänäkään päivänä ole saatu kiinni ja kaskon bonarinikin ovat jo palautuneet vuosia sitten, mutta se silti.

    Vinkki: Jos mopossa on kasko & häly ja siitä ei löydy selviä toisen ajoneuvon jälkiä (maalia tms.) niin laita se ilkivaltavakuutukseen Tuolloin ei pala bonarit ja aika monilla vak.yhtiöillä häläri poistaa ilkivaltatapauksen omavastuunkin
    Niin mä kans vähä arvelin, että oman kukkaron päälle se käy, kun ei luonto antanut periksi vaan lähteä paikalta, vaikka ei vikaa itessä ollutkaan.

    Omaan autoon on tehty vuoden sisään 3 melkoista klommoa, eikä kertaakaan mitään lappua tai vastaavaa...tietää sen vitutuksen määrän, kun toinen on raukkamaisesti karannut paikalta, vaikka varmaan on huomannut, että kopsahti, on ne klommot sen verta isoja.
    ArtoM
    Honda VF 750 S -83
    Honda Pan European ST1100 -90
  4. #4
    Lainaa (ArtoM @ Elo. 21 2004,12:27) kirjoitti
    vaikka varmaan on huomannut, että kopsahti, on ne klommot sen verta isoja.
    Näin se oli mullakin. Camry -88 kuskin puoleinen takaovi ajettu niin reippaasti sisään että sisäpuolenkin pahvi jo pullisteli => ei varmasti ole jäänyt huomaamatta Mutta tiedänpähän noiden oppirahojeni jälkeen kuinka toimin seuraavalla kerralla vak.yhtiön kanssa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    Mahtaisko olla tuohon asiaan se ilkivaltavakuutus sopivaa. Mulla on ainaki se sitä varten että jos noin käy. Se ei ainakaa oo kovin kallis vakuutus vanhaankaan pyörään. Ei tosin oo tietoa että korvaako se mitään tuosa asiasa.
  6. #6
    Vakuutusyhtiöt tuntien veikkaan, ettei ilkivaltavakuutus tuota korvaa. Väittävät, että on pyörä kaatunut itsestään.
    Kannattaa silti kokeilla.
  7. #7
    Minunkin pyöräni on tyrkätty kumoon marketin parkkipaikalla. Ducato-kuski oli kylmästi peruuttanut pyörän kumoon. Kaikeksi onneksi, oli kyseinen kuski todella reilu jätkä ja tuli minua marketista etsimään.
    Kuin ihmeestä, pyörään ei tullut naarmuakaan. Kypärä tosin, joka oli ollut kypärälukossa, meni aivan kakaksi. Onneksi tuli pakukuski tässäkin asiassa vastaan ja antoi pomonsa numeron koska auto oli työajossa. (?) Varsin helpottavan puhelinsoiton jälkeen sain firmalta rahat uuteen kypärään ilman mitään vastaväitteitä.

    Hienoa että tällaisiakin ihmisiä vielä löytyy.
    Jos olisi pakukuski lähtenyt pakoon, olisi monta sataa euroa palanut turhaan. Vielä pahempi olisi tietysti ollut jos pyöräänkin olisi jotain tullut.
  8. #8
    Lainaa (speedmaster @ Elo. 21 2004,18:28) kirjoitti
    Väittävät, että on pyörä kaatunut itsestään.
    Riippuu tietty kummalle kyljelle mennään. Meinaan harvemmin pyörä "itsestään" kaatuu sivujalan vastakkaiselle kyljelle
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #9
    Jos mopossa on auton jättämät jäljet, eli kaadettu toisella ajoneuvolla -> maksetaan kaataneen auton liikennevakuutuksesta. Jos autoa ei saada kiinni niin menee oman kaskon törmäysvakuutuksesta (omavastuu + bonarit) tai pussista.

    Jos mopossa ei ole törmäysjälkiä toisesta ajoneuvosta -> voidaan todeta että on kaadettu "käsivoimin", eli silloin menee oman kaskon ilkivaltavakuutuksesta. Omavastuu pitää maksaa mutta ei menetä bonareita.

    Tässä tapauksessa jos mopossa ei ole kaskoa eikä kaadon aiheuttanutta autoa ole saatu kiinni, niin mopon vauriot menee joka tapauksessa omasta pussista. Kinkkisempää on kolmannen osapuolen vauriot, en ala veikkailemaan kun ei ole omakohtaista kokemusta..
    "Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
  10. #10
    Ja tuotahan ei tavallinen tallaaja voi käsittää mitä eroa on kaataako joku moposi (tahallaan) autolla vai käsin. Paskana se kuitenkin on => korjaamisesta laskua jonkun maksettavaksi. Miksi ihmeessä sitä omaa kaskoa pitää käyttää ikäänkuin "maksupuskurina" tuossa välissä Jos vakuutuspetos olisi mielessä, niin tönimällähän sen itse kaataisin kuitenkin => ei edes tuota perustetta moiseen käytäntöön

    Huomattavasti reilummalta kuulostaisi että vak.yhtiö itse rullaisi tuon maksun edelleen jos kolhijan saa kiinni ja se oikeasti vahingon kärsinyt, tilanteeseen täysin syytön osapuoli saa moponsa korjaututetuksi korkeintaan omavastuun maksamalla
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  11. #11
    Lainaa (Zia @ Elo. 23 2004,09:04) kirjoitti
    Jos mopossa on auton jättämät jäljet, eli kaadettu toisella ajoneuvolla -> maksetaan kaataneen auton liikennevakuutuksesta. Jos autoa ei saada kiinni niin menee oman kaskon törmäysvakuutuksesta (omavastuu + bonarit) tai pussista.

    Jos mopossa ei ole törmäysjälkiä toisesta ajoneuvosta -> voidaan todeta että on kaadettu "käsivoimin", eli silloin menee oman kaskon ilkivaltavakuutuksesta. Omavastuu pitää maksaa mutta ei menetä bonareita.

    Tässä tapauksessa jos mopossa ei ole kaskoa eikä kaadon aiheuttanutta autoa ole saatu kiinni, niin mopon vauriot menee joka tapauksessa omasta pussista. Kinkkisempää on kolmannen osapuolen vauriot, en ala veikkailemaan kun ei ole omakohtaista kokemusta..
    Juuri noin tuli vastaukset Fenniastakin ja lisäksi tieto, että kolmannen osapuolen vahingot maksetaan mun liikennevakuutuksesta, kun jäin paikalle vastuuntuntoisena kansalaisena kilistelemään ...

    Nyt miettivät Fenniassa voiko noin vanhaan mopoon antaa ns. osakaskoa, jossa olis toi ilkivaltavakuutus.

    Toivottovasti myöntävät ja takautuvasti
    ArtoM
    Honda VF 750 S -83
    Honda Pan European ST1100 -90
  12. #12
    Lainaa (ArtoM @ Elo. 23 2004,15:41) kirjoitti
    Lainaa (Zia @ Elo. 23 2004,09:04) kirjoitti
    Jos mopossa on auton jättämät jäljet, eli kaadettu toisella ajoneuvolla -> maksetaan kaataneen auton liikennevakuutuksesta. Jos autoa ei saada kiinni niin menee oman kaskon törmäysvakuutuksesta (omavastuu + bonarit) tai pussista.

    Jos mopossa ei ole törmäysjälkiä toisesta ajoneuvosta -> voidaan todeta että on kaadettu "käsivoimin", eli silloin menee oman kaskon ilkivaltavakuutuksesta. Omavastuu pitää maksaa mutta ei menetä bonareita.

    Tässä tapauksessa jos mopossa ei ole kaskoa eikä kaadon aiheuttanutta autoa ole saatu kiinni, niin mopon vauriot menee joka tapauksessa omasta pussista. Kinkkisempää on kolmannen osapuolen vauriot, en ala veikkailemaan kun ei ole omakohtaista kokemusta..
    Juuri noin tuli vastaukset Fenniastakin ja lisäksi tieto, että kolmannen osapuolen vahingot maksetaan mun liikennevakuutuksesta, kun jäin paikalle vastuuntuntoisena kansalaisena kilistelemään ...

    Nyt miettivät Fenniassa voiko noin vanhaan mopoon antaa ns. osakaskoa, jossa olis toi ilkivaltavakuutus.

    Toivottovasti myöntävät ja takautuvasti *
    Ja homma etenee, sekä mutkistuu...Kävin tänään tekemässä vahinkoilmoituksen ja pian tuli vakuutusyhtiöstä perään soitto: Tätä ei voidakaan korvata teidän liikennevakuutuksestanne, koska tuottamus puuttuu, virallinen päätös tulee perästä...

    Auton omistaja oli mykkänä ihastuksesta kun ilmoitin asian hänelle ja soittelee kuulemma johonkin.

    Tuon saamani ennakkotiedon taustalla oli fakta, että mopo oli kaatunut oikealle kyljelle, jonne se ei ilman ulkoista apua kaadu ollessaan sivujalalla. Tämä poissulkee minun huolimattomuuteni ja sitä kautta myös tuottamuksen.

    Saas nähdä muuttuuko vak.yhtiön kanta vielä "hovissa", mutta tällä hetkellä näyttäis siltä ettei bonarit olekaan menossa
    ArtoM
    Honda VF 750 S -83
    Honda Pan European ST1100 -90
  13. #13
    Lainaa (HiTec @ Elo. 23 2004,15:02) kirjoitti
    Ja tuotahan ei tavallinen tallaaja voi käsittää mitä eroa on kaataako joku moposi (tahallaan) autolla vai käsin. Paskana se kuitenkin on => korjaamisesta laskua jonkun maksettavaksi. Miksi ihmeessä sitä omaa kaskoa pitää käyttää ikäänkuin "maksupuskurina" tuossa välissä
    Tätä joskus vakuutusyhtiöstä ihmettelin ja sain seuraavan selityksen...

    Liikennevakuutuslaissa määrätään, että mikäli vahingon aiheuttaa ajoneuvo, se korvataan kys. ajoneuvon liikennevakuutuksesta. Jos "syyllistä" ei saada kiinni, vahinko lankeaa sinun maksettavaksesi. Kun ajoneuvolla tehty vahinko ei ole ilkivaltaa, sitä ei korvata ilkivaltakaskosta, vaan ainoastaan täyskaskon törmäys/vaunuvahinko/tms. -vakuutus auttaa.

    Uhrille ikävämpi juttu, koska bonarit menee ja omavastuu usein korkeampi... Vakuutusyhtiölle halvempaa, toki * Pykäliin vetoavat (ja tuo kerrotaan vakuutusehdoissa), mutta eihän se silti oikeustajuun istu, että jos joku "vahingossa" rikkoo ja pakenee paikalta, joudut maksamaan suuremman laskun... *
    Excellence is the result of caring more than others think is wise,
    risking more than others think is safe,
    dreaming more than others think is practical and
    expecting more than others think is possible.
  14.  
  15. #14
    UPS! Rupeaa homma näyttämään pikkuhiljaa sellaselta että kun sulla ei ole kaskoa ja tekijäkin on tuntematon ajoneuvo, vetäytyy vak.yhtiö kokonaan vastuusta ja kieltäytyy korvaamasta latiakaan - kummallekaan Tuohan tietäisi sinun ja 3. osapuolen välille jos/kun hän rupeaa omia kulujaan sinulta henk.koht. karhuamaan Ihan toi kyllä on jos noin menee, mutta Eipä kai tässä voi kuin ja toivoa parasta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08