Taitaa olla mahdoton toive että 2-ja 4-pyöräiset vois jonain päivänä ajella sovussa keskenään ilman aggressioita.
Eilen vanhalla 3-tiellä ajelin 80 km/h alueella kympin verran yli ja huomasin peileistä että motoristi tulee helevetin lujaa takaa. Ohitti mut kurvissa (keltainen sulkuviiva) ja seuraavan kotilon risteysalueella (kuski teki hätäväistön oikealle).
Voin kuvitella kuinka kotilokuskilla keitti, se nimittäin pui nyrkkiä väistönsä jälkeen ja varmaan kirosi motoristin alimpaan helvettiin. Mulle tuli lähinnä paha mieli koko tilanteesta motoristien puolesta. *Taas meni maine.
Jepet olisivat kohdalle osuessaan saaneet kohtalaisen sakkolistan alkaen ylinopeudesta ja tieliikenteen vaarantamisesta...
O tempora o mores (oi aikoja oi tapoja)!
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
tuossa olis kyl saanut olla polliisisetä kytiksessä... vaikka motoristi olenki niin silti tuolta olis voinu tiliä keventää. Menee taas pitkään ennenkuin yhden mulkvistin temput saadaan korjattua.![]()
![]()
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Öö.. mikä maine..?(Kikka6 @ Elo. 19 2004,08:19) kirjoitti
"Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
Kylläpä osa moottoripyöräilijöistä on herkkää maineensa suhteen. Vaikka Audeilta meni Huopalahdentiellä maine joksikin aikaa, tuskin muut autoilijat repi ihokkaitaan.
Eihän motoristit mikään yhtenäinen joukko ole, minä en ainakaan samaistu suurimpaa osaan. Eikä mua ahdista toisen ajoylli, ellei ne tule mun kylkeen. Miksiköhän mä näen vaan useimmiten ihan asiallisia motoristeja? Joskus joku keulii, mutta se mun verenpainetta nosta lainkaan.
M
Mä kuulin sellasen jutun, että joku MIES oli hakannut vaimonsa.. Nyt meni meiltä miehiltä maine.. PRKL saunan taakse sellaset!
Muuten, miks autoilija tekee hätäväistön oikeelle jos joku ohittaa? Eiköhän se ohittaja kato mistä menee, tuskin se ylikään olis menny.. Ei tietysti ole hyvä juttu ajella miten sattuu, mutta tuskin tässä nyt mitään niin hirveen vakavaa on tehty..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
mutta tuskin tässä nyt mitään niin hirveen vakavaa on tehty..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Vitunmoinen ylinopeus, ohitus sulkuviivalla ja ohitus risteysalueella.
Kertoo ainakin mulle, että asialla on alottelijatunari tai idiootti. Se taas voi olla jo vakavaa.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Puolesta tai vastaan, näinhän se menee..(Tylyttäjä @ Elo. 19 2004,09:16) kirjoitti
Hätäväistö = seuraus pelästymisestä koska motoristi yllätti kotilokuskin, juu sii?!? (Joojoo, se ei seurannut peilejä.)
Utopiaa on kai se että jokainen noudattaisi liikennesääntöjä; urpoja löytyy aina - oli sitten kottero tai mopo alla. Ajellaan kuin Euroopan omistajat muista piittaamatta. Joskus olis asennekasvatus paikallaan.... prkl. *![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Pitää varmaan ihan pikkasen kommenteerata.
Tässä tullaan taas tähän vanhaan dilemmaan:
Toiset haluavat välttämättä leikkiä olevansa kuolemattomia ja päästä otsikoihin.Tätä varmaan joku tarkoitti sillä "maineen menolla".
Tilanne on vastaava fillaristien kanssa.
Ostetaan helevetin kallis maasto/kaupunki/monitoimifillari ja päästellään kypärä silmillä ihan vimmatun lujaa pitkin ja poijin säikyttelemässä viattomia sivullisia.Ja ollaan niin tuikean kuolematonta,notta!Ei edes rekkaa tarvitse väistää,eteen vaan!skriiiiiiiiiik ja mäts.Märkä läikkähän siitä jää...
Mutta kun vastaavassa tilanteessa tulee pikkupikku uutisenpoikanen jonnekin lehden kulmaan,motoristi pääsee hyvässä lykyssä etusivulle.
Vaikka ei olisi motoristiparka syyllinenkään,niin aina näkyy jäävän tietynlaista tietoa "vahingossa" kertomatta.
Esimerkkinä:
Auto tulee kolmion takaa eteen ja lehti antaa ymmärtää: "motoristi loukkaantui ajettuaan kolarin auton kanssa" tms.Ja kas,autopa onkin tullut eteen sen kolmion takaa ja sepä jääkin kertomatta!!Tai on jossain sivulauseessa tuhottoman epäselvästi.
Että semmosta tänään.
jawanainen: ränttätänttää sen olla pitää!!! Mummoillekin!
VOL 1 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * VOL2
Kuu Kotarista kesään, * * * * * * * * * Kuu piikkisestä kesään,
puoli kuuta customista, * * * * * * * * puoli kuuta vaunupyörästä.
sivuvaunullisesta vähäsen. * * * * * *Kyykkypyörästä vähäsen,
Museopyöristä ei päivääkään! * * * *faitterista ei päivääkään!
MoTukka *-olkapäänä motoristilta motoristille. www.smoto.fi
No, vaikka tää: (copypastena)(Zia @ Elo. 19 2004,08:45) kirjoitti
Viime vuoden kokonaismyynti ylittyi kesäkuussa
Atte Palomäki Kauppalehti 07.07.2004
Ennätysvilkas kysyntä on yllättänyt moottoripyöräkauppiaat. Suosituimmista uutuusmalleista on lomakauden kynnyksellä ollut ajoittain jopa pulaa. Vuosi sitten ala kasvoi veroalen vauhdittamana peräti 26 prosenttia. Nyt nuo myyntimäärät ylittyivät jo ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Kesäkuun loppuun mennessä rekisterikilvet ehdittiin kiinnittää yhteensä 6 287 uuteen moottoripyörään.
Luvut kertovat paljon kokonaismyynnistä, sillä moottoripyöräkauppa on erittäin vahvasti sesonkiluonteista. Perinteisesti lähes kolme neljäsosaa vuosimyynnistä syntyy huhti-kesäkuussa. Kaupanteko lähestulkoon hyytyy juhannuksesta, ja toisella vuosipuoliskolla keskitytään jo pohjustamaan seuraavaa kautta.
Suomen teillä ajetaan varsin japanilaisvetoisesti. Neljä suosituinta merkkiä, Honda, Yamaha, Suzuki ja Kawasaki, ottavat lähes 70 prosenttia markkinoista. Valtamerkkien keskinäinen järjestys on pysynyt ennallaan, mutta niiden takana amerikkalainen Harley-Davidson on nostanut osuuttaan ja kivunnut viidenneksi.
Varsinkin H-D:n myyntiä on pönkittänyt vuoden 2003 keväällä tehty verolinjaus, joka pudotti isojen ja kalliiden pyörien listahintoja jopa tuhansilla euroilla. Enimmillään hintalappuja korjattiin 25 prosenttia alaspäin. Vaikka päätös on ohjannut kysyntää kohti suuria kuutiotilavuuksia ja erikoisvarustelua, alle 900-kuutioiset peruspyörät käyvät helpoimmin kaupaksi.
- Aikaisemmin suosittujen custom-pyörien ohi ovat nousseet kahdenistuttavat matkapyörät, katupyörät ja urheilulliset mallit, kertoo Yamaha-maahantuoja Konekeskon myyntipäällikkö Juha Harju.
Veroale tuntuu myös markkinoiden rakenteissa. Aikaisemmin motoristit toivat paljon käytettyjä pyöriä suoraan ulkomailta, nyt rinnakkaistuonnin suosio on selvästi laimentunut. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana tuotuja käytettyjä pyöriä rekisteröitiin 3 927 kappaletta, yli 16 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-kesäkuussa.
Harju arvelee, että harrastuksena moottoripyöräily innostaa kaikkia ikäluokkia. Hän kuitenkin myöntää, että ostajien keski-ikä on nousussa.
- Aikuiset miehet ja naiset, jotka ovat ajaneet moottoripyörää 1970-luvulla, ovat keksineet lajin nyt uudelleen. Samalla moottoripyöräilystä on tullut suuren yleisön silmissä hyväksytympi ja suositumpi laji, kauppias pohtii
Moottoripyöräilyn tulevaa suosiota ennakoi se, että myös mopot tekevät hyvin kauppansa. Alle 50-kuutioisia menopelejä rekisteröitiin tammi-kesäkuussa peräti 60 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, yhteensä 12 955 kappaletta.
Moposukupolvi saa varttua kuitenkin tovin ennen pääsyä moottoripyöräkauppaan. Harju myöntää, että alalla varaudutaankin jo myyntipiikin tasaantumiseen.
- Kun vajaan parin vuoden aikana on myyty yli 13 000 pyörää, niin eiköhän se katto alla kohta tulla vastaan ihan väestöpohjaakin ajatellen.
-Artsi-
100 m/s Club Member
(Zia @ Elo. 19 2004,08:45) kirjoitti
Neg. maine meni.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Törkee oli motoristi juu. Kikka6:sen jutusta ei käynyt ilmi ylittikö ohittava motoristi keltaisen sulkuviivan. Käsittääkseni ei ole laitonta ohittaa sulkuviiva alueella, jos vaan pysyy omalla kaistallaan... Tietysti tulee noudattaa tällöinkin nopeusrajoituksia. Ohituskieltomerkki taitaa sitten ollakin aika yksselitteinen: Eli ohitus kielletty ja piste.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kotilokuskit panikoi muutenki ihan kamalasti jos esim. lähtee ohi ja 1km.n päässä tulee joku vastaan samaan aikaan. Valot vilkkuu ja varmaan puidaan jo nyrkkiäkin... Sit sekunnin päästä huomataanki et pahus, sehän kerkes ohi ja reilusti...Toista se on äitin WW pololla lähteä ohitteleen... Niin, se on vaan niin suhteellista tämä homma.
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Minkä vuoksi kotilokuski teki hätäväistön kun kuvauksen mukaan ajoi sääntöjen mukaisesti? Jos itse olisin ollut kotilolla liikkeellä vastaavassa tilanteessa, kotilolleni olisi törmäyksessä tullut hieman peltivaurioita (paino 1,7 tonnia), mutta ao. prätkäkuskista olisi tullut tapauksesta riippuen joko valkoinen tai musta enkeli.(Kikka6 @ Elo. 19 2004,08:19) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Liikenne olisi helvetin paljon joustavampaa ja turvallisempaa, jos itse kukin hieman tinkisi silloin tällöin oikeuksistaan ja antaisi tilaa esim. kaistanvaihtajalle. Onneksi tuo kotilokuski hätäännyksissään käänsi oikeaan suuntaan ja pysyi itse tiellä. Paha mieli, mutta kumpikin pysyi ehjänä.(Bomber @ Elo. 19 2004,22:12) kirjoitti
Noita kusipäitä maailmanomistajia näkyy liikenteessä harva se päivä niin, että keskisormi alkaa jo puutua, mutta yritetään kuitenkin pitää nekin hengissä - jos ei muuten niin jäljelle jäävien sukulaisten/surijoiden vuoksi.
Ja jos tuo kundi ei ota opikseen, se todennäköisesti keulii jonain päivänä vauhdilla johonkin pöpelikköön ja lehdet saavat taas aihetta kirjoittaa yhdestä kuolleesta motoristista. Mutta eipähän vaaranna muita.
Miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä ...
Tää nyt ei mitenkään asiaan liity, mutta kerronpa kuitenkin:(Zia @ Elo. 19 2004,08:45) kirjoitti
Taloyhtiössä on muutama mukava mummo jotka istuu aina talon päädyssä penkeillä turisemassa ja samalla vahtimassa ettei kukaan kajoa niihin pyöriin joita siihen viereen on aina pysäköity. Nämä menee luokituksessa sinne hilta-osastolle eli ovat ihan täysijärkisiä, pirteitä ja pääasiassa varsin iloisia, ja aina niiden kanssa tulee muutama sana vaihdettua peitettä kasaan taitellessa ja moottoria lämmitellessä.
Nämä mummelit toimii pelottavan hyvin julkisuuskuvamittareina, tuntuvat lukevan suunnilleen kaikki mahdolliset lehdet mitä käsiinsä voi saada eikä muutkaan uutiset jää seuraamatta. Tyypillisesti jos jossain on vähän kirjoiteltu keulimisesta, niin nämä näkyy suoraan jutuissa ja tyylilaji on "pidetään sitten se etupyörä maassa!", tosin ei paasaavasti vaan sellaista leppoisaa.
Sen jälkeen kun Jyväskylän suurajojen jälkeen joku poliisi kehui iltalehdessä miten nätisti moottoripyöräilijät oli ajelleet niin nämä mummelit jaksoi olla toista viikkoa ihan otettuja siitä miten hienosti homma on hallussa, ja näitä positiivisia vaiheita on ollut muutamaan muuhunkin otteeseen. Hauskoja näistä tekee lähinnä se, että näinä kertoina kiinnostusta riittää myös meidän ongelmille Lylyn kilpiprojekteista vaijerikaiteisiin.
Oikeasti olen ollut nykyisessä kämpässäni aivan ällikällä lyöty siitä miten positiivisesti nuo suhtautuvat moottoripyöräilyyn.
Ei mulla muuta, mutta kyllä meillä on vielä jotain (positiivista) mainettakin... koitetaan pitää huolta siitä että sitä on jatkossakin.![]()
Eli maine meni, mutta kunnia kasvaa.... Ja kunnia on se että mopo kuskit ajaa AINA ylinopeutta... Ainakin kotilokuskien mielestä. Ja sama mielipide on ns. suurella yleisöllä. Valitettavasti! Ja ko. tapaukset pitää siitä helvetin hyvin huolta....(Zia @ Elo. 19 2004,08:45) kirjoitti
-Heikki-
FXDB -07
Nooh, se on mennyt jo niiiin monesti tänä kesänä...(Kikka6 @ Elo. 19 2004,08:19) kirjoitti
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Et kai tarkoita matkaa Veteliin keskiviikkona(jennifER @ Elo. 22 2004,20:59) kirjoitti
![]()
Auts, seki vielä... *(JP_445 @ Elo. 22 2004,21:11) kirjoitti
![]()
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw