Olen tästä paljon lukenut, sinänsä siis ei uusi aihe. Ei fleimausta, kiitos *
Mutta: onko kukaan saanut kuulla selkeää lausetta, jolla edes jotenkin järkeenkäyvästi perustellaan, miksi ei haluta huoltaa/korjata saksapyörää? Samaa rautaahan ne on. Eli jos menee liikkeeseen, jossa myydään ja huolletaan samaa merkkiä ja sanoo, "Haluaisin tuon vuotavan bensahanan tilalle uuden, milloin onnistuu, maksan käteisellä." Tuleeko helposti kysymys pyörän alkuperästä vai meneekö edes tämäntasoinen homma tavallisesti kuten pitää? (Mulla ei vielä ole omia kokemuksia kuin renkaanvaihdatuksesta, joka toimi hyvin, muut olen tehnyt itse.)
Vai koskeeko tämä trendi vain kilometrihuoltoja?
Juuri käytin pyörääni kilometrihuollossa tässä pääkaupunkiseudulla ja kysyin tätä asiaa. Tiedän kavereita, joilla on suomalaisen liikkeen Saksasta tuoma uusi pyörä ja siksi mielenkiinnosta kyselin. Vastaus oli, että ei mitään väliä, onko pyörä virallisen maahantuojan kautta Suomeen tuotu vai ei. Huollot pelaa normaalisti joka tapauksessa.
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Täällä Kotkan seudulla kuulee jos minkälaisia perusteluja miksi ei tuonti pyörät oo tervetulleita huoltoon. "Niissä voi olla kaikkia yllätyksiä jne"...Heh, eipä se ole muutaku liikkeiden kusisukkaisuutta koko homma... Pelkäävät tuontia niin hemmetikseen, tuskimpa vaan mitään järkisyitä syrjinnälle löytyy. *
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Omaa leipäähän se huoltoliike siinä leikkaa jos ovelta maksukykyisen asiakkaan käännyttää - oli se huollon kohde sitten miten tahansa maahantuotu. Tässäkin kohtaa kun asiakas äänestää hyvin helposti jaloillaan ja sivumennyt leipä on sitten kilpailijan säkissä![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Voihan niissä 'suomalaisissa' olla yllätyksiä.(Yamaha1 @ Elo. 20 2004,12:09) kirjoitti
Nimimerkillä: Vein 24 000 km:n huoltoon 26.5.2004. Ens viikoksi(alk. 23.8.2004) vähän lupailivat, että sen sais pois....
Näitähän korjaamot korjaa eli niistä saa töitä ja töistä saa liksaa. Pyöräkannasta melko iso osa on ohi virallisten tuotua kalustoa, joten kyllä tuontipyöriin on aika hyvin jo totuttu molemmin puolin tiskiä...(Yamaha1 @ Elo. 20 2004,12:09) kirjoitti
Kitka miehen tiellä pitää!
Ei suostuttu merkkihuollossa monoiskarinpään vaihtoon, kun kuulivat että tuontipyörä. Ei edes neuvoja annettu.
Tuli mieleen, et onkohan merkkiliikkeiden työntekijöitä kielletty tuontipyörien roplaus tai edes tekninen tiedonanto?!? Kun keskustelun sävy muuttui "tutkitaanpas asiaa" pohjalta "joo, ei me mitään tiedetä" tyyliseksi, heti kun pyörän alkuperä tuli puheeksi.
Tänne vaan huoltoliikkeiden nimiä missä kieltäydytään "tuontipyörien" huollosta. Suomessa ei ole pappatunan jälkeen moottoripyöriä tehty, kaikki ne on tänne tuotu![]()
KTM
Mä taas kuulin perusteluntynkääkin tolle...(Yamaha1 @ Elo. 20 2004,12:09) kirjoitti
Vastaus minkä kuulin oli: "Tervetuloa syykuussa, sitten on
aikaa keskittyä muihinkin pyöriin kuin itsekauppaamiin".
On kuulemma viikossa vaan seitsemän päivää.
Reality will kill your dreams...
With only one exception...
-1000RR-
---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
Järjetöntähän tuo on, jos Saksasta tuotuja hylkivät, saman hinnan se huolto maksaa, kuin suomipyörällekin.
Mutta toisaalta, mikä pakko se on sanoa, et on tuontipyörä....?
Niin no...pakkohan sitä ei ole sanoa että se on saksapyörä, toisaaltaa sitten ymmärrän myös kauppiaan kannan että jos kertakaikkiaan ei pysty ottamaan lisää kun on pyöriä jotka ovat kauppiaalta ostettuja huollossa niin ei lisää oteta...toki suoranainen syrjintä ei ole myöskään kovin esimerkillistä toimintaa..
Crossipyörästä sen verran että pyysin öljynvaihto aikaa ja sain sen samalle päivälle kun soitin...joten palvelu minulle on tähän asti ollu kyllä parasta mahdollista.![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Tuontipyörämme huolto on järjestynyt pääkaupunkiseudulla aina kun on ollut tarvetta. Duunin naapurissa on pyörien myynti ja huolto, siellä kerran on kiukuteltu väärän merkkisestä pyörästä. Hoisivat kuitenkin. Mikäli keskustelun mukaisia ""-firmoja on, laittakaa ne yleiseen tietoisuuteen.
Muista, että olet ainutlaatuinen.
Aivan kuten me kaikki muutkin.
Näistä vastauksista tuntuu, ettei tosiaan järkeenkäyvää syytä ole esitetty. "Niissä voi olla yllätyksiä" pitäis olla vaan hyvä, sehän nostaa korjauksen hintaa! Tai tietysti vie enemmän aikaa kuin oli suunniteltu, kaipa se on se pointti. Mutta kuten joku tuossa sanoi, yllätyksiä on varmasti ostopaikasta riippumatta eli ei käy järkeen tämäkään.
Heikoilla ollaan joka tapauksessa jos vielä pyörän alkuperä vaikuttaa remonttiajan saantiin, huoltofirmoilla on kädet täynnä työtä ja ei paina mitään sanoa "Ok, menen kilpailijalle kun ei raha kelpaa" millä muissa yhteyksissä saa ainakin hauskan ilmeen kuuntelijalle.
Onneksi on helppohoitoinen peli alla, poistunpa opiskelemaan Clymeriä lisää![]()
Tuohon vois jo sanoa, ett "jos ei raha kelpaa sulle, niin muille kyllä kelpaa" *toihan on ihan törkeetä syrjimistä! *(asakki @ Elo. 21 2004,17:44) kirjoitti
Eiks tosta vois jo ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen? Jos liikkeellä on asiat niin hyvin, ett voi asiakkaansa valita, niin mitä palvelua tuo on?
![]()
"Älkää huoliko siskot, ne on munat jotka vanhenee, eivät kanat"
Mitä syrjimistä siinä on että huoltaa ensiksi omat kauppaamansa pyörät, ja sen jälkeen muualta ostetut.
Itse kutsuisin tuota asiakaspalveluksi..
Totta kai noi hommat pitää priorisoida tollatavalla. Näin ainakin itse mietin. Itse ostin oman pyöräni ee-speediltä, ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, hekin huoltavat vain itse myymiään fillareita. Ja tämä on oikeasti toiminut niin ettei ole edes käynyt mielessä viedä pyörää muualle. Huollon saa tilattua nopeasti, ei tartte kuunnelle lässytystä että "meillä on 3 viikon jono" jne. Hommat hoidetaan heti jos vain millään se 24 tuntia vuorokaudessa riittää. Pari kertaa käynyt huollattamassa omaa pyörää siellä, kummatkin kerrat ovat lipsuneet silleen että olen kerennyt vasta "oikean työajan" ulkopuolella paikalle, omistaja itse tehnyt huollot, ja joustanut aikatauluissa lipsuvan asiakkaan takia...
Kuitenkin liikkeet elävät noilla pyöräkaupoilla. Huoltohommilla tulee toki toimeen, mutta kuitenkin pääasialtainen ansantakeino on myydä fillareita. Eli se että firmat pitävät huolta "omistaan", on oikein.
Kukin tekee tietenki valinnan, että hakeeko kiulunsa saksasta ja sitten imettelee ettei liikkeillä ole aikaa niitä laittaa, vai sopiiko jo nämäkin hommat silloin kun sen pyörän hankkii.
Mitä ihme tekemistä kuluttaasiamiehellä siinä olisi jos liike kertooo että viikossa on vain seitsemän päivää, ettei vain yksinkertaisesti ehdi..
Noin se asia kuuluukin hoitaa mielestäni, täytyyhän sitä jotakin syitä olla ostaa tämä suomipyörä.(Johu @ Elo. 27 2004,12:44) kirjoitti
Tosin KAveri jolla on italiasta tuotu kikotin sai huoltoajan kivuttomasti bikeworldistä ja homma hoitui ihan siinä missä muutkin pyörät. *
Joten pisteitä sinnekkin päin
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
En ole kyllä törmännyt tommoiseen syrjintään. Ei ole edes kysytty pyörän alkuperämaata ja en näe mitään järkevää syytä että miksi pitäiskään.Ja mistä pirusta se huoltoliike loppujen lopuksi sen sais tietääkään, ellei nyt rekkariotetta ala tutkimaan.
Honda CBR 600F 1996
Kun uskaltaisivat oikeilla syillä perustella ni ihan OK. Vaikkapa sillä että just huoltavat myymänsä pyörät ensin jne jne. Kun joka ikinen kikotin on kuitenkin tuonti vehe ni ihan hemmetin naurettavaa vedota kaiken maailman salamyhkäisiin "yllätyksiin" jne. Ikäänkuin se japsi vehe tuotuna Saksaan olisi jo alkujaan huonompi kuin sama toosa tuotuna Suomeen. Munaa myyjille vois perätä siis... *
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mikkelissä eivät ainakaan pelkää Saksasta tuotuja, 9R:n huollot on tehty kuten pitääkin.
Huoltomatkaa kun oli Jyväskylään Kuvalle 330 km suuntaansa niin pitkämatkalaisena sain jonkinlaisen etuoikeuden valita huoltoajan ja paikalliset sai odottaa. En tiedä kärsikö tuosta sitten joku mutta voip olla.
Liikkeellähän on oikeastaan moraalinen velvollisuus hoitaa omat myymänsä ensin ja muut sitten jos aikaa riittää. Tätähän asiakaskin saa vaatia eli täyttä palvelua.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Sulla onkin bemari! *(r1150r @ Tammi. 24 2005,09:43) kirjoitti
![]()
ne tuntuu olevan aika monen liikkeen lempilapsia...
kovasti kummastuttaa, kun monet liikkeet manaavat vuodesta toiseen pitkiä jonoja, joskus tuntuu että sen takia suorastaan kieltäydytään ottamasta asiakkaita lisää. liika asiakasmäärä nyt on mun mielestä niin positiivinen ongelma, että rahanahneena paskiaisena paiskisin ylitöinä remontteja niinä parina sesonkikuukautena... ei kai sillä alalla nyt työvoimapula voi olla?
ja saksanpyöristä: jos niitä ei voi huoltoon ottaa, koska ne on pommeja, niin juuri siksihän niitä kannattaisi asiakkaiksi sitten ottaakin!
edit: kämmäsin lainauksessa...
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Ehkäpä liikkeiden on parempi vähän sorsia muualta ostettuja jotta saisivat myymilleen huoltoaikoja.. joku Bw kuitenkin myy ainakin 500-1000pyörää vuodessa ja jos jokaista käytetään vaikka 2krt huollossa ja ajokautta ois se 100päivää niin 20pyörää päivälle huollettavaksi on jo aika paljon.. vaikka ois 4-5 orjaa.. ei noi niin nopeita hommia aina ole. Lisäksi kolarikorjaukset ja uusien pyörien kasaukset päälle.
Onhan jonoja myöskin noihin liikkeisiin jotka vaan huoltavat pyöriä.. yksinkertaisesti pyöriä on liikaa tai huoltopaikkoja liian vähän vaikkapa pk-seudulla, jostainhan se on karsittava ja helpoimmin sen voi tehdä saksantuonneille![]()
Johtuisikohan tuo Bemarin "suosiminen" ehkä huoltohinnoista?(Jerry Cotton @ Tammi. 24 2005,13:05) kirjoitti
Eipä ne vaan kuvalla osanneet kertoa mitään Bmw K1200S:n huoltohinnoista, kun kävin pyörän tilaamassa.
Saapa nähdä ensi kesänä, mitä maksaa ensihuolto...
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"