Vaikka ei vielä ole aika talvisäilytyksen kyselisin vahan ohjeita.esim.Tarvitseeko tankki tyhjätä,mikä on hyvä säilytyslämpö(pannuhuoneessa talvella 30 astetta,entä rengaspaineet,akun tiedän kertokaa lisää![]()
minuakin kiinnostais tietää..
Hieman huono olen neuvomaan, kun itse olen moponi vienyt talvehtimaan mp-liikkeen suojiin. Bajahillin sivuilla on kuiten mainiot ohjeet talvehtimiseen.
Tilan tulisi olla lämmin sateelta ja kaikeenmaailman uhilta (kuten jyrsijöiltä) suojassa oleva tila. Paras paikka olisi kai se oma olohuone. *
Tankki joko tyhjäksi tai sitten piripintaan jäänestoaineen kera niin ei ruostu eikä vesi kondensoidu tankkiin.
Rengas paineita pitäisi laskea ja saada molemman renkaat ilmaan (esim keskituelle). Tai vaihtoehtoisesti puuklapit renkaiden alle.
Jne. Hirmu liutahan tuota muistettavaa/tehtävää tuntuu olevan. *Katso linkki. *
![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Oma R 1100 S ja aikaisemmat kulkupelit ovat saaneet samanlaisen kohtelun eli:
- ensin täyshuolto tai sitten vaan uudet öljyt moottoriin + suodatin
- Kunnon pesu ja vahaus, vahaa voi vedelle joka paikkaan, se suojaa metallit sun muut.
- tippa voiteluöljyä tai nestemäistä vaseliinia lukkoihin
- pikitahrat pois putkista ja lohkosta sopivalla tahnalla jos vaha ei irrota
- akku irti ja nestepinta kuntoon ja viileään paikkaan talvehtimaan. lataan akun 2 x talvella
- Pyörä peitteen alle ja johonkin nurkaaan pois kulkuväyliltä
Täytyy muistaa käydä ainakin 3 x talven aikana katsomassa peitteen alle ettei sille tule ikävä.
Kumminkin
1- tankki täyteen
2- pois tieltä
3- laturi kiinni pyörään(ei koko talveksi seinään)
4- peitto päälle
Mun mopo nukkuu talviunet n. 15-20 asteisessa hallissa. Kun seisonta alkaa, tankkaan tankin täyteen, pesen, vaihdan öljyt ja otan akulta piuhan pois. Thats it.
Kuulosti aika yliampuvalta bajahillin sivulla renkaan käsittely silikonilla. Jos renkaalla ajaa max. 2 kesää, niin ei se kerkeä siinä ajassa haurastua. Noh, jokaisella oma tyylinsä...
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Mulla talvehtii kylmässä peiton alla.
1. Talvehtimisöljyt koneeseen.
2. Tankki täyteen ja suoja aineet sisään.
3. Tulpat veks, hiven öljyä jokaiseen pyttyyn ja pyöritys että öljy leviää. (en tarkota käynnistystä)
4. Tulpat hellästi paikoilleen.
5. Akku talvehtimaan tietsikkahuoneeseen.
6. Pyörä keskiseisontatuelle.
7. Ilmanpaineet alemmas renkaista.
8. Rasvaa vaijerit ym. nivelet...Synteettistä vaseliinia käytän.
9. Käy katteleen kerran kuussa väh. ja pyöräytä maahan koskevaa rengasta hiukan uuteen asentoon.
10. Keväällä akku kiinni ja BRUUM...Kuin palmun alta hiukan aluksi savuttaen.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Joudun jättämään pyöräni ensi talveksi kylmään tilaan. Mitä jäähdytysjärjestelmälle tulee tehdä? Nesteet pois vai? Tuskin se -30 C kestää.
Bajahill ei kertonut asiasta mitään... tai en osanut lukea![]()
Mulle prätkäni myyjä aikoinaan sano kun toi sen tonne mun kylmään halliin et kunhan ei alle -50 C putoo pakkanen niin hyvin kestää jäätymättä. Ja näimpä on ollutkin... Eli aika hyvät nesteet siellä on.(arikorho @ Loka. 06 2004,10:45) kirjoitti
Jos et luota pyörässä oleviin nesteisiin niin vaihda ite uudet ja miksaa pakkaskestävyys kohdilleen. -40C riittää täällä Etelä-Suomessa varmaan ihan hyvin...
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Jos siellä on edes lähelle yhtä paljon nestettä kuin vettä, ei huolta rikkoutumisesta. Nestesekoitus menee vain hyhmäksi ja pitää olla siperia ennen kuin jämähtää niin että jotain hajoaa. Eli min. -30C kesto ja ei huolta. 50% sekoitus on varma, yli 60% ei kannata mennä koskaan (ominaisuudet alkaa heiketä).