Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
    Tässä uudella pärrällä toista tuhatta pörränneenä olen onnesta soikeana, mutta tuossa vetoalueella tulee jokin ihme tärinä. Luulin ensin, että rekaat täristävät, kun nopeus jotain 125km/h kutosella. Sitten huomasin, että tärisee samalla alueella joka vaihteella. Eihän se mikään maailmanlopun vispilä ole, mutta onko normaalia? Voiko asialle tehdä mitään? Kannattaako tuon takia yöuniaan menettää? Jos on normaalia, niin sitten ase ei haittaa.

Pitäähän se pärrän vähän täristä, mutta tuo on joku kumma resonanssialue. Ajettu noin 8000km.
    Dixi et animam levavi
    Eikös tuo 4krpm ole rivinelkulle hyvin tyypillinen tärinäalue. Kaikki omat muinaiset "rivarit" tärisivät tuolla alueella. Vanha R850 oli myös mestaritärisijä juuri tuossa 4500rpm:n kohdilla.
    <p>2002-2014</p>
    No hyvä jos on tyypillistä. Hetken jo mietin, että astuuko tuossa kuvaan joku turbolutkutin, jonka palautusjousen vitkutin on väärin asetettu.

Kannattaako tuota mitenkään aristella, vai antaako palaa vaan?
    Dixi et animam levavi
    Joku tuommoisen ison "K":n omistaja varmaan voisi tuohon ottaa kantaa? Menee meikäläiseltä vain mutuksi ja arvailuksi...
    <p>2002-2014</p>
    Toi tärinän muutos on ihan kuin ajaisi uudelta sileältä asfaltilta vanhalle rosoiselle asfaltille. Täytyy tulla koneesta, koska joka vaihteella sama ilmiö samalla alueella.

Muuten on hyvä peli - mitä nyt nuo muovit natisee pikkukierroksilla.
    Dixi et animam levavi
    Vanhemmissa K-nelikoissa eli K 1100 LT ja 100 LT ja vastaavat -mallit tärisivät noin 3500 rpm kohdalla ja se vastasi noin 90 km/h -mittarinopeutta. R 1150 R tärisee 4000 rpm alkaen jonkin matkaa. Siihen tottuu aina hetkessä.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Enpä ole omassani moisia värinöitä huomannut, tai sitten en vaan osaa kiinnittää niihin huomiota.. Mutta tunnustellaanpa tärinöitä ja palataan astialle lähitulevaisuudessa.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Eilen yritin tarkkailla mahdollisia tärinöitä mutta en niitä kyllä huomannut. Ei mun pyörästä löydy sellaista nopeus-. tai kierroslukualuetta, jolloin tärinät olis jollain lailla huomattavampia.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Yksilöitähän nuo kuitenkin aina ovat.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (J@ck @ Elo. 20 2004,09:43) kirjoitti
    Eilen yritin tarkkailla mahdollisia tärinöitä mutta en niitä kyllä huomannut. Ei mun pyörästä löydy sellaista nopeus-. tai kierroslukualuetta, jolloin tärinät olis jollain lailla huomattavampia. *
    Eikö tosiaan tunnu mitään, kun nostaa kierroksia pikkuhiljaa 4000 ylöspäin jossain 4200rpm kohdilla? Olen jo tottunut tuohon, eikä sieltä mitään epäterveitä ääniä kuulu, mutta täytyypä kysellä 10tkm huollossa, kun se aika koittaa (kaippa se nyt täytyy käydä leimauttamassa).

Lainaa (Ctrl+Alt+Del @ Elo. 20 2004,10:58 ) kirjoitti
    Haa - meinasin jo sanoa, että sitä on lainailtu muiden avatareja, mutta sitä onkin vaihdettu taiteilijanimeä. Tapahtuuko tuo ylläpidon toimesta, kun en löytänyt joskus mitään nappulaa?
    Dixi et animam levavi
    Tervehdys

KRS:n moottori on lähes sähkömoottorimainen -ääniä myöten. Mitä nyt tyhjäkäynnilla hieman rohisee . Mutta on siinäkin pienoinen tärinä havaittu ja ilmenee juuri tuossa 4-5trpm välimaastossa. Itse huomaan sen esim. motarilla (140km/h) peilien pienoisena sumenemisena. Se on kyllä aika pientä verrattuna muihin pyöriin ja ei häiritse saatiikka puuduta käsiä mitenkään, ainakaan minulla, mutta juuri noilla kierroksilla se esiintyy ja kaikki KRS kuskit sen tietää, on siitä sen verran maailman foorumeissa keskusteltu. Eli täydellisen silkinpehmeä ei ole KRS:kään . Kun kone käy erittäin tasaisesti, niin pienetkin tärinät huomaa. Ethän purista kahvoja viimeisillä voimillasi?

Jos se oikeasti tärisee ja on häiritsevää, niin synkronointi ja esim. pakosarjan pulttien kiristely on korjannut tilanteen normaaliksi. Mainitse huollossa, niin varmasti ylimääräiset tärinät häviävät.

KRS-01,>40tkm. Hieno pyörä, vaikka painoa toivoisinkin olevan vähemmän
    Lainaa (EMK @ Elo. 20 2004,11:47) kirjoitti
    Lainaa (J@ck @ Elo. 20 2004,09:43) kirjoitti
    Eilen yritin tarkkailla mahdollisia tärinöitä mutta en niitä kyllä huomannut. Ei mun pyörästä löydy sellaista nopeus-. tai kierroslukualuetta, jolloin tärinät olis jollain lailla huomattavampia. *
    Eikö tosiaan tunnu mitään, kun nostaa kierroksia pikkuhiljaa 4000 ylöspäin jossain 4200rpm kohdilla? Olen jo tottunut tuohon, eikä sieltä mitään epäterveitä ääniä kuulu, mutta täytyypä kysellä 10tkm huollossa, kun se aika koittaa (kaippa se nyt täytyy käydä leimauttamassa).

Lainaa (Ctrl @ Alt+Del+Elo. 20 2004,10:58 ) kirjoitti
    Haa - meinasin jo sanoa, että sitä on lainailtu muiden avatareja, mutta sitä onkin vaihdettu taiteilijanimeä. Tapahtuuko tuo ylläpidon toimesta, kun en löytänyt joskus mitään nappulaa?
    Joo. Kävi tuo vanha NICci Wanhaksi, kun tuli upgradettua R850R isommaksi veljekseen. Eli nyt mennä kolistellaan R1150R:llä. On muuten pyörissä eroa * Vaihto tapahtuu lähettämällä viestiä moderaattoreille (Puuhis)...

<p>2002-2014</p>
    Lainaa (Motoristi @ Elo. 20 2004,12:41) kirjoitti
    KRS:n moottori on lähes sähkömoottorimainen -ääniä myöten. Mitä nyt tyhjäkäynnilla hieman rohisee . Mutta on siinäkin pienoinen tärinä havaittu ja ilmenee juuri tuossa 4-5trpm välimaastossa. Itse huomaan sen esim. motarilla (140km/h) peilien pienoisena sumenemisena.
    Chipillä, Remuksen putkella, KN-suodattimella ja lisäreiällä imuputkessa äänet on aika kaukana sähkömoottorin hyrinästä * (ei kuitenkaan häiritsevän voimakkaat)

Mulla taas peilit sumenee vain tyhjäkäynnillä mutta ne onkin Wunderlichin tarvike-sellaiset. Alkuperäisissä ei moista havainnut..

Hitto, täytyy vielä koittaa etsiä tuota tärinäaluetta. Sitä kyllä nimenomaan haeskelin eilen motarilla 120-140 nopeuksissa ja mainituilla kierrosalueilla mutta en millään löytänyt...

Kädet saa tosiaan puuduksiin puristamalla liikaa kahvoja, kyllä kahvat sen verran värisee. Huomaan myös syyllistyväni joskus liialliseen puristeluun mutta näin käy vain paksuja hanskoja käyttäessäni.

Vielä eilen, siis 23.8. haeskelin tuota tärinäaluetta mutta ei noilla mainituilla kierroksilla mitään sen kummempaa tärinää esiinny kuin muillakaan kierroksilla.

Route 66 - 2006.
    Kun oikein hakemalla hain, niin löytyi hiukan voimakkaammat värinät heti 4400'n yläpuolelta mun 2001 mallisesta KRS'stä. Varsinaisista vibroista ei kylläkään voi puhua vaan ainoastaan kehräyksestä erottuvasta pikkumurinasta. Yksilöllistä siis tuntuu olevan.
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

Hmm.. eiköhän toi ole ominaisuus kyseiselle moottorille niinkuin ojaan päin veto voimakkaassa kiihdytyksessä. Bemppu voi olla ihan kiva kapistus, mutta niin kauan kun siinä on noi boks poks koneet niin en ole kauheen kiinnostunut kyseisistä laitteista. Muutenhan Bemppu on ihan kohtuu jees, ainakin jotkut mallit.
    Nopeus on valttia!

+200 MPH CLUB FINLAND

Kawasaki Ninja H2

* * * * * * * *
    Lainaa kirjoitti
    Bemppu voi olla ihan kiva kapistus, mutta niin kauan kun siinä on noi boks poks koneet niin en ole kauheen kiinnostunut kyseisistä laitteista.
    Mitä mahdat tarkoittaa tuolla Boks-poksillasi ?
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

Josko tuo kuvittelee, notta K-sarjaisessa on Bokseri? Tuohan onkin ainoa, joka siitä puuttuu, jotta se olisi hyvä pyörä!
    <p>2002-2014</p>
    Itse ajelin vielä viime kesänä K100 RS:llä, ja siinä myös esiinty lievää resonanssia noin 4600 rpm alueella. Ei se mitään ihmeellistä ole, on myös muut bemukuskit sanoneet samaa. Se on vaan pidettävä kierrokset ylempänä. Nyt on alla VFR ja käynti on tasaista...
    Mainittakoon, että K12RS ei tärise kuten vanha K100 (tai K1100). Tärinän suhteen vanha K75 olikin K100:ta parempi. Mitä tulee VFR:n tärinöihin, niin K12RS on vielä tärinättömämpi . VFR on kyllä yksi onnistuneimmista malleista tällä planeetalla , mutta oi miksi oi miksi traditionaalinen ikuisuuteen kestävä ratassysteemi vaihdettiin ketjuun? Siitä tuli samanlainen toyota kuin kaikki muutkin.
    Oma K100RS:ni tärrrrryyyttää menemään koko kierrosalueen.
    Tärrryytyspiikki on ehkä noin 3500 kierroksen korvilla.
    Pyörähän on vm-84, ja kahdeksanventtiilinen. Kokeilemani 16-venttiiliset käyvät huomattavasti tasaisemmin, samoin kuin tämä K1200RS, joka tuntui todella silkkiseltä.
    Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
    BMW R45 -79
    Yamaha rd 250 lc -81
    No nyt oli kymppitonnin huolto. Tuli ihan Turuussa asti käytyä, kun ei ihan periaatteesta viittinyt tuohon Espooseen maksaa 330€ öljynvaihdosta ja pyörän kiertämisestä. Löytyi sitä vikaakin, nimittäin rekisterikilven valo ei palanut. Eipä tuota ole itse huomannut, joten kaippa ne huolto-ohjelman mukaan ovat kaikki syynänneet. Lampun runko piti vaihtaa, kun lampun kosketin oli murtunut jostain syystä. Lamppuineen sama homma TR-pyörässä 215,50€. Säästyihän tuossa yli kolmannes.

No pikkuhuoltohan tuo oli, ja olikohan se nyt tuon vaivan arvoista käydä Turussa asti, mutta en viitsi periaatteesta kannattaa paikallisia verenimijöitä. Homma meni hienosti. Aamulla 08 mopo sisään ja klo 11 pääsin jo kotimatkalle.

No itse tärinään. Se loppui???
    Tai oikeastaan aikaisemmin resonanssi oli mittarin mukaan aika tarkalleen 4300rpm. Huollon jälkeen siinä ei ollut enää mitään. Sen sijaan 4700rpm kohdalla on nyt paljon pienempi resonassi, mikä ei juurikaan onneksi enää tunnu, eikä haittaa. Tulee mittarin mukaan kutosella >140km/h, kun aikaisemmin tuli jotain 130km/h, mikä oli ikävästi moottoritiellä aina kiusana.

Kuitissa lukee moottoriöljy Valvoline Turbo V 10W40. Ilmeisesti on jotenkin liukkaampaa kuin entinen mikäliekamasutra, kun siirtyi tuo resonanssi ylemmäs ja vaimeni. Ihmeellistä!
    Dixi et animam levavi
    Oon ajellu K1200RS:llä vm -99 muutaman kymppitonnin ja en kyllä löydä tärinää, sitä sellasta häiritsevää. Ainahan noita resonointeja löytyy joka pyörästä. Ja onhan ne vielä yksilöitäkin.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
    Bokserilla kun välillä köröttelin, niin eihän nuo RS:n värinät enää tunnu miltään. Eipä kai niiden nyt ihan elottomia tarvitse olla.

Mutta kummasti häipyi huollossa, vaikka ei koneelle muuta tehty kuin öljyt ja suodattimet vaihdettiin. Sanoin kaverille, että juuri 4300 rpm se kone tärisee ja kysyin, että onko normaalia. Kaveri heitti huollon jälkeen koelenkin ja sanoi, että kyllä tämä on ihan kunnossa, eikä hän mitään tärinöitä löytänyt. Ajattelin, että tuo pitää minua ihan idioottina, mutta eipä tärissyt enää, kun lähdin huollosta. Eiköhän tuo ole vaan ajoa vailla.
    Dixi et animam levavi
    Mulla R1100S malli tärisee jonkinverran "muistaakseni" noin 3500rpm kohdalla. Käytin vehkeen 20tkm huollossa ja huollon jälkeen tärinä oli vähentynyt huomattavasti. Luulen että asiaan vaikutti läppärunkojen synkronointi. Samalla koneeseen tuli selvästi "vääntöä" enemmän tyhjäkäynnille. Ennen se tuppasi mäkilähdössä sammumaan ellei antanut kierroksia, nyt lähtee siististi.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
    Synkataankohan nuo automaattisesti, kun ei tullut tuota kysyttyä. Ei ainakaan huolto-ohjelmassa ole mitään mainintaa.
    Dixi et animam levavi
  26.  
    Ei varmaan K-malleja synkata. Noissahan on tuo syöttö-"tukki" yhtä puuta. Muistan joskus aikanani kysyneeni K75:n ruiskusynkan tarvetta merkkiliikkeestä ja siellä ilmoittivat suoraan, ettei kuulu mihinkään säännölliseen huolto-ohjelmaan. Uskoisin, että koskee edelleen K-malleja.

Bokserin ruiskurungot kun ovat mekaanisesti erillään, ovat myös herkempiä menettämään synkan. Vaijerit ja vaijerinkuorien venyminen/kuluminen viimeistään aikaansaa synkan säädön tarpeen. Mutta synkkausta ei tarvitse pelätä. Se on hyvän mittarin hankkineelle äärimmäisen yksinkertainen toimenpide.
    <p>2002-2014</p>