Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Eilen meinasi loppua tänä kesänä alkanut moottoripyöräharrastukseni tienpientareelle. * Ajelin Tikkakoskelta kohti Jyväskylää nelostietä pitkin jossa on 100km/h rajoitus. Erään riseteysalueen kohdalla oli 80 ja hidastin vauhdin 80:een. Kun rajoitus taas nousi 100:een aloitin kiihdytyksen * , kun aivan yhtäkkiä aivan vierestäni siis minun (ajoin noin kaistan keskellä) ja keskiviivan välistä ajoi moottoripyöräpoliisi aivan valtavalla vauhdilla. Säikähdin niin kovaa että meinasin menettää pyöräni hallinan. * Onneksin olin niin paskan jäykkänä etten kerennyt tekemään mitään ja pyörä korjasi itse aloittamani huojunnan. *

    Se mitä ihmettelen oli miksei moottoripyörä poliisi ajanut vastaantulevien kaistan kautta vaikka vastaantulevaa liikennettä ei ollut.

    Toinen ongelma jonka olen huomannut aikaisemminkin on Hälytysajoneuvojen vaikea havaittavuus, kun ne tulevat takaapäin pelkät vilkut päällä. Miksi ne eivät käytä sireeniä, kun sellainen on jokaiseen hälytysajoneuvoon kerran kiinnitetty. Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia, että huomaat ajoneuvon vasta kun se on rinnalla tai jo ohi. Kotilolla liikkuessa minulle ei ole niin koskaan käynyt. Ja miten saisi hälytysajoneuvojen kuljettajille sanan että jos näkevät edessään motoristin käyttäisivät niitä sireenejä. Minä ainakin väistän ihan mielelläni, vaikea vaan väistää jos ei tiedä toisen olemassaolosta.

    Moottoripyöräpoliisin tapauksessa tuskin olisi sireenistä ollut apua koska ääni olisi varmaan tullut minuutin myöhässä *
    Semper omnia haerent!
  2. #2
    Luulisi että mp-poliisi osaisi käyttää sireeniä, jolla olisi varoittanut sua??
    Suzuki GSR600
  3. #3
    Jos tilanne on päällä, ja MP-poliisilla kova kiire ja vauhti, ei siinä kerkiä sireenejä varmaan kytkemään. Toki hälytysajossakaan ei tietenkään saisi toisten turvallisuutta vaarantaa, kuten nyt ilmeisesti kävi.
    Ja voishan sen sireenin kyllä pitää päällä koko ajan...
    Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
  4. #4
    Maantienopeuksissa sireenin kuuluvuusmatka on todella lyhyt ja jos mp-poliisilla olisi ollut sirra päällä niin tjarvilla olisi tullut herkästi housupyykkiä. Ja toisinpäin... hälytysajoneuvon kuljettaja ei voi paljoakaan laskea sirran varaan ja sen kuuluvuuteen.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  5. #5
    Niin no, poliisilla on tapana käyttää ainoastaan hälytysvaloja jos tehtävän luonne sitä edellyttää (esim uhkaava tilanne jossa hälytyslaitteiden ääni saattaisi vaikuttaa epäsuosiollisella tavalla tilanteen lopputulokseen). Toki jokainen poliisi-, kuin myös palo- ja pelastusviranomainen, joka hälytysajoneuvoa kuljettaa, tietää että pelkkien hälytysvalojen käyttö ei ole laissa ja asetuksissa tarkoitettua hälytysajoa vaan sekä hälytysvalot että hälytysääni on oltava kytkettynä. Hiljaisena aikana, kuten yöllä, on mahdollista käyttää pelkkiä hälytysvaloja mutta tällöinkin saavuttaessa valo-ohjattuun risteykseen jonka opastin näyttää kulkusuuntaan punaista valoa, on hälytysääni kytkettävä päälle...

    Nämä hälytysajossa olevan ajoneuvon esteettömän kulun takaaminen on kanssa kaksipiippuinen juttu. Esim hälytysajossa saa sivuuttaa kulkusuuntaan punaista valoa näyttävän valo-opasteen noudattaen erityistä varovaisuutta. Laissa sanotaan myös että vihreää valoa näyttävän valo-opasteen saa sivuuttaa vasta sitten kun on varmistunut että risteys on vapaa muulta liikenteeltä eikä risteykseen ole enää tulossa muuta liikennettä. Kinkkisiä juttuja...

    Mitä taas tulee hälytysäänen kuuluvuuteen, laki määrää sekä ylä- ja aladesibelirajan näille laitteille. Mutta siitäkin huolimatta jos ajat esim a#tolla ja radio on suht normaalilla voimakkuudella, et varmasti kuule hälytysääntä ennenkuin ko ajoneuvo on alle 5 metrin päässä takapuskurista...
    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
  6. #6
    Kaz:n avatar
    Liittyi May 2003
    Melkein Savon sytämmessä
    Lainaa (tjarvi @ Elo. 13 2004,18:53) kirjoitti
    Se mitä ihmettelen oli miksei moottoripyörä poliisi ajanut vastaantulevien kaistan kautta vaikka vastaantulevaa liikennettä ei ollut.
    Ja tuohan ei voi olla muutakuin typeryyttä
  7. #7
    No moottoripyöräpoliisi toimi niinkuin toimi ja r1150r on oikeassa siinä, että kyseisessä tapauksessa ei varmasti olisi sireeni auttanut.

    Tämä olikin vain tapaus, joka sai minut aiheesta enemmän kirjoittamaan sillä nämä muut hälytysajoneuvot ovat ne jotka minua enemmän mietityttävät. Kyseessä kun on ollut useasti juuri kaupunkinopeudet 60km/h tai alle. Uskoisin vakaasti, että noissa nopeuksissa sireeni helpottaisi takaa lähestyvän hälytysajoneuvon havaittavuutta ja tällätavalla vaikuttaisi suoraan liikenneturvallisuuteen positiivisella tavalla.

    Kiitokset MadMax:lle kattavasta vastauksesta. Selvästikkin asia on hieman monitahoisempi kuin mitä se äkkiseltään tuntuu.
    Semper omnia haerent!
  8. #8
    Ko tapauksessa sireeni tuskin olisi auttanut.
    Jos moottoripyöräpoliisi olisi pitänyt sirra päällä, niin sirran ääni olisi kuulunut vasta siinä vaiheessa kun ohittaa. Oma moottoripyörä pitää kuitenkin meteliä, kypärä vaimentaa meteliä, ja sitten otetaan vielä tuulen suhinaa mukaan. Tietysti on suotavaa, että valojen kanssa käytetään myös ääntä, mutta kuten MadMax kertoi, niin joskus kyseessä voi olla semmoinen tilanne kyseessä, että optimaalisen lopputuloksen saavuttaminen edellyttää nimenomaan se, että ei välttämättä käytä sirraa, ja joskus ei edes vilkkuja, mutta silloin liikutaan jo todella heikoilla jäillä.

    Ja varsinkin kaupungissa on todella kettumaista ajaa sirraa, ääni ei kuulu kulman taakse, ja auto todellakin haittaa hälytysajoneuvon havaitsemista. Nykyautot ovat hyvin äänieristettyjä, ja poppi soi. Takalasi on matala, ja korkeusnäkyvyys taaksepäin on todella huono. Päivänvalossa et huomaa vilkkuja, etkä kuule sirraa.
    Tässä tapauksessa on vähän vaikeeta sanoa miksi kyseinen mp-poliisi näin teki. Syitä voi olla monia, esim sirran ääni häiritsi radioliikennettä, ei ollut kiireestä vielä ehtinyt laittaa päälle jne jne... Syitä voi olla yhtä monia kuin kysymyksiäkin.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  9. #9
    Joup, ja näkyvyyteen vielä sen verran ett ainakin joissakin Pirkanmaan alueen sairasautoissa on erikseen kytkettävissä lisäkaukovalot vilkkumaan hälytysvalojen kanssa kuten Jenkkilän poliisiautoissa usein näkee olevan. Virallisesti tämä kytkentä on laiton eli ei ole hyväksytty hälytysajossa käytettäväksi ja tietysti pimeään aikaan niitä ei pidä käyttää mutta esim aurinkoisena päivänä takaa lähestyvän hälytysajoneuvon havaitsee juuri noiden vilkkuvien kaukovalojen ansiosta jo huomattavasti aiemmin kuin pelkkien sinisten kaasupurkausvalojen avulla. Kun näiden vilkkuvien kaukovalojen valokeila osuu liikennemerkkien ja -opastimien heijastinpintaan, pitäisi jokaisen tielläliikkujan ymmärtää siinä vaiheessa vilkuileen peileihin ja katsella ympärilleen mitä on tapahtumassa. Ihme vain ettei moista ole laillistettu ja otettu yleisemminkin käyttöön...
    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
  10. #10
    Vastaavia tilanteita sattui tänä kesänä pari itsellenikin.
    Pahin tämä.
    Vastaantulevan jonon takaa lähti ambulanssi kaistalleni heittämällä.Jouduin väistämään tosi nopeasti, melkein pientareelle.
    Kysyin jälkikäteen oman talon palokunnan jäseneltä, että miks sirra ei ollut päällä, vaikka vilkut oli (olisin huomannut ehkä vähän aiemmin) ja kaveri sanoi, että se ei ole silloin hälyytysajo.
    Ja nyt kysymys; jos se ei ole hälyytysajo, niin silloin ei ole erivapauksia?
    Eli tulis ajella kuin muutkin?
    Tuollainen kuorma-auton takaa heittäminen vastaantulijan kaistalle, kun on vastaantulevaa liikennettä olis silloin rankaistava teko (tai mikä piru se sitten onkin) Tosin se ei paljon olis minua lohduttanut.
    Muutaman kerran sitten muutenkin tuo pelkkä vilkkujen käyttö on yllättänyt, tosin ei niin pahasti.
    Olisin kuitenkin sitä mieltä, et se sirra olis hyvä, jos on kerran kiire....
    Meinasin tästä kirjoittaa aiemminkin, mutta jätin kuitenkin.
    Hyvä et porukka pohtii näitä ja viesti kulkee ehkä eteenpäinkin.Sillä mielelläni annan etusijan hälyytysajoneuvolle.Haluasin vain havaita sen aiemmin...
  11. #11
    Lainaa (Kawasaki ZL @ Elo. 14 2004,12:09) kirjoitti
    Ja nyt kysymys; jos se ei ole hälyytysajo, niin silloin ei ole erivapauksia?
    Eli tulis ajella kuin muutkin?
    Niih, asiahan on niin ett kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin, pelkkien hälytysvalojen käyttö ei täytä hälytysajolle vaadittuja ehtoja vaan myös hälytysääni tulee olla kytkettynä. Itseänikin aina välillä ihmetyttää moinen "kikkailu" ilman sireeniä...

    Ainakin itselleni korostettiin jo urani alussa ett vaikka hälytysajossa saa tarvittaessa ylittää tiekohtaisia nopeusrajoituksia ja ajaa punaisia päin, se ei saa olla itsetarkoitus vaan on kuitenkin tärkeämpää päästä kohteeseen 30 sekuntia myöhemin kuin ettei pääse lainkaan kohteeseen. Toisin sanoen, pelkkä hälytysajoneuvon poikkeavat ajolinjat ja korkea nopeus ei yksin aiheuta onnettomuusriskin kasvamista vaan osatekijänä on myös muiden tielläliikkujien arvaamaton käytös havaittuaan hälytysajoneuvon...

    Tällä en tahdo sysätä vastuuta muihin tienkäyttäjiin vaikkakin varsin usein olen huomannut että edelläajavan auton kuljettajan havaitessa esim ambulanssin hälytysajossa, ensimäinen reaktio on jarrun painaminen. Tämän jälkeen alkaa kuskin pää pyöriä paniikinomaisesti, etsien suuntaa, mihin voisi väistyä. Ja arvata vain saattaa, mihin auto väistyy. Ruuhka-aikana Tampereellakin pitkistä autojonoissa osa väistyy vasemalle, osa oikealle, osa ei edes huomaa väistyä jne...

    Malttiahan tarvitaan kun peileissä alkaa sinivalot välkkymään. Tasaisen ajonopeuden säilyttäminen on suotavaa kunnes pääsee turvallisesti, vaarantamatta itseään tai muita, siirtymään sivuun. Suuntavilkun päälle laittaminen oikealle kertoo hälytysajoneuvon kuljettajalle että tämä on huomattu vaikka ajonopeus pysyisikin samana ja vasta sitten mahdollisuuksien mukaan annetaan tälle tilaa kunhan se on turvallista...

    Mitenkähän jaksan aina kiinnostua aiheesta...
    * Yamaha Tenere 700 -22
    * KTM 200 EXC -10
    * KTM 250 EXC-F -10
    * KTM 300 EXC Six Days -11
    * Husqvarna TE 450 -10
    * Yamaha YZ 250 -00
    * Suzuki Bandit 1200 GSF -04
    * Honda Transalp 600 -96
  12. #12
    Hälytysajosta kiinnostuneille. Tämmönen löyty poliisin sivuiltaOhjeita / Määräyksiä

    Ja sielt sit hälytysajo-ohje
  13. #13
    Itse laitan taajamissa autolla liikkuessani sivuikkunan raolleen. Se auttaa kyllä kuulemaan sirran äänen paljon aiemmin.
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  14.  
  15. #14
    Asiasta kukkaruukkuun:
    Paikoin olen nähnyt vastaantulevien autoilijoiden pistävän hätävilkut päälle, kun ovat nähneet, että takaani tulee hälytysajossa oleva ajoneuvo.

    Mielestäni toimiva tapa, kun itse ei ääntä kuule, eikä niihin peileihinkään tule katsottua kuin joka sekunti. Hätävilkkujen näkeminen siis pistää pään pyörimään ja lamppuato tulee havaittua.