Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
    Olen siis aloitteleva motoristi (ajaminen ei kyllä ole uutta) ja olisi piakkoin aika ajaa kortti ja (ensi kesäksi ) ostaa pyörä, joka tulee olemaan ensimmäinen moottoroitu menopelini ikinä. Mitä kaikkea tulee siis muistaa? Olen vähintäänkin sanottuna pihalla vakuutusmaksuista yms.

Kysynkin teiltä kokeneimmilta neuvoa lähes kaikista mahdollisista asioista, joita olisi syytä muistaa ja pitää silmällä.

aiheita lähinnä:
    -viralliset koukerot
    -koska käytettyä olen ostamassa, mitä tulee tarkastaa ettei tule kusetetuksi tai jää jostain oleellisesta paitsi.

Ja tärkeimpänä: täytän 21v ensi kesän lopulla (korjatkaa jos tässä tulee väärää infoa, tällaista olen löytänyt) tuo 25kW rajoitus pyörän tehoissa. Pyöräksi olen ajatellut ~600cc koht tehokasta (esim. suzuki gsx-r 600). Ko. suzuki-pyöräähän saa kuristettuna 25kW, mutta mistäs pieraisee rajotukset käytettyyn ja missä asennuttaa? Ja kun täytän sen 21v, pitääkö ajella inssi uusiksi? Kuristuksethan kait voi nykiä pois kun kortti on A.

Kiitos jo tässä vaiheessa.
    Käytetyn pyörän osto-opas löytyy esim täältä: Bajahill.net

Varmaan näiltä sivuiltakin löytyy vinkkejä kun käyttelet hakutoimintoa.

Jos ajat kortin ennen kuin täytät 21 voit ajaa moottoripyöriä, joiden teho on maksimissaan 25kW ja joiden teho/paino -suhde ei ylitä 0,16 kW/kg. Tämä muuttuu tehoiltaan rajoittamattomaksi automaattisesti kahden vuoden kuluttua. Jos haluat ajaa laillisesti kuristamattomalla ja tehokkaammalla pyörällä heti 21 vuotta täytettyäsi käsittääkseni sinun täytyy ajaa inssi uudelleen.

Tuohon kuristusten tekniikkapuoleen osannee Suzuki-miehet (ja miksei muutkin) asiaan perehtyneet vastailla paremmin. *

Toivottavasti tästä oli apua.
    Easily and elegantly
    You tear my world apart
    Tehoiltaan rajoittamattomia pyöriä voi ajaa heti silloin, kun toinen seuraavista ehdoista täyttyy:

- ikää 21v
    - rajoitettu A-kortti ollut voimassa 2v

Inssiä ei tarvitse suorittaa uudelleen. Jos aiot ulkomaille, tarvitset korttiin merkinnän ns. iso-A:n kohdalle, joka mahdollisesti voi vaatia inssiajon. Suomessa pysytellessä ei tarvi mitään muuta kuin siis toinen (tai molemmat ) ehto on voimassa.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
    Osta kevyt ja pieni pyörä + opettele käyttämään sitä, oikein.

Desmo Jugend
    Lainaa (verner @ Elo. 13 2004,09:15) kirjoitti
    Osta kevyt ja pieni pyörä + opettele käyttämään sitä, oikein.

Samaa mieltä! Eli harjoittele tekniikkaa/tilanteita ensin kunnolla, vaikka oletkin ajellut ennenkin. Ei kannata heti ekaksi hommata liian tehokasta mopoa - ettei karkaa käsistä.

Ja kun olet ostamassa sitä pyörää, tutustu rauhassa useampiin vaihtoehtoihin, mielellään sellaisen kanssa joka tietää mopoista jotain.
    Minä aikoinaan en juurikaan "katsellut rauhassa" vaan kun oli hirvee hinku ajamaan, ostin ekan ulkoisesti tosi siistin pyörän. Kaverinikin sanoi, ettei ehkä kannattaisi ostaa, saattaa tulla ongelmia. Mutta kun oli niiiin ihana ja hiukan hätä pöksyissä, ostin silti. Sen jälkeen viikko ajoa - jätti tielle - muutama viikko remontissa... Jos ei olis ollut kaveri korjaamassa (välillä yötäpäivää), olis tullut järkyttävän iso lasku. Maltti on valttia.
    Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen kun kokkeiloo.
    Liittyi May 2003
    aina iloinen itä-helsinki
    Jaa että ens kesän lopulla saat täystehoisen.

Osta valmiiks kuristettu, kyllä niitäkin on kaupan. Tai osta vasta kun olet 21 ja aja korttikin vasta silloin. Jälkimmäisessä on se hyvä puoli että saa säästettyä rahaa ja ostettua hiukka uudemman tms, ja säästää kaikissa pakollisissa rengas-, vakuutus-, polttoaine-, ym. kuluissa. Harvallahan tietty siihen riittää itsehillintä.

Kevyt ja pieni pyörä, no, itsellä oli 200kg kuivana painava 95-heppainen ekana pyöränä. Ei tuntunut liian isolta eikä liian pieneltäkään, eikä oikeastaan tunnu vieläkään. Tosin itsellä oli 2 vuoden kokemus 34-heppaisesta piikistä, tosin 8 vuoden takaa mutta kuitenkin.

Olin tietty ihan kauhuissani kun kaikki on maalaillut piruja seinille uusiomotoristeista tms ja ettei sitä sitten enää mitään tauon jälkeen osaa, paskan marjat. Eka kertaa kun tauon jälkeen sarviin pääsi niin selkäranka meni mopo-asentoon ja kaikki sujui kuin tanssi, ihan niin kuin ennenkin.

Nykyisin on tosin 0 kappaletta sopivia aloituspyöriä markkinoilla, no ehkä nuo kuussatkut sportit kuristettuna vois olla sitä luokkaa. Eli että runko ja ajo-ominaisuudet olisivat paljon paremmat kuin kone. Esim. joku Er-5, veikkaan että siitäkään padasta ei saa kaikkea irti kun jousitusosat, renkaat, runko ja jarrut on perseestä. Kun sillä kuussatkulla kuristettuna käy koluamassa ratoja niin löytää hyvin pyörän rajat lähinnä siis mutka-ajossa, jarrutuksissa, ym. Sitten kun kurit saa ottaa pois niin osaa kaiken muun hyvin paitsi sen lisääntyneen tehon tuoman uudistuksen. Mutta nyt ei tarvi keskittyä enää muuhun kuin siihen oikean käden ranneliikkeeseen kun kaikki muu on jo tiukasti selkärangassa.

Taas tässä peräänkuulutetaan sitä itsekuria, eli ettei ota niitä kuristuksia veke muutoskatsastuksen jälkeen, vaan ihan rauhassa niillä tehoilla puristaa kaiken irti siitä vehkeestään.

Jos taas aloittaa jollain ruohonleikkurilla, ajaa sillä vuoden ja sitten ostaa esim kuussatkun sportin on hiukka paljon enemmän opeteltavaa kuin pelkkä kaasukahvan kääntö.

Ja onhan ne aika kevyitä ne kuussatkut sportit. Ja pieniä, ainakin uusimmat.

Lyön vaikka vetoa että mainitsemallani konstilla tulet paremmaksi kuskiksi (tai ainakin nopeammin) kuin perinteisellä "ihan paska luumu ekaksi pyöräksi harjoittelua varten ja sitten isompi ja tehokkaampi". Ja koska mopoilu on hengellään leikkimistä, sitä parempi mitä nopeammin on hyvä.

(poistettu tili)
    Kuristukset on joihinkin pyöriin tosi kalliita, kaikkiin ei edes saa. Honda CBF 500:ssa olisi pitänyt vaihtaa kaasari, 1000€. Uuteen 600 Fasuun ei ole uristusta saatavissa, vanhaan kylläkin. Mielestäni se on lopulta hukkaanheitettyä rahaa.
    Me ostettiin mun pojalle Kawa Z750, jossa kuristus maksoi kai 150€. Normaaliajossa pyörä kulkee kuin kuristamatonkin, vain suurimmat kierrokset on estetty. Mikä ei ole paha asia, ainakaan näin faijan näkökulmasta katsottuna.
    jassoo, mulle on informoitu joka paikassa että 20v ikäraja rajattomaan tehoon. + Yksikään poliisi ei ole iästä huomauttanut kun on pysäytetty, ja monta kertaa onkin pysäytetty. Kyllä ne sen iän tarkistaa kortista joten turha sanoa etteivät tajua tai osaa laskea (tai no..). Eivät käräjäoikeudessakaan huomauttanut. joten?, baanalle....
    Lainaa (Abdula Zembalo @ tolla alussa) kirjoitti
    aiheita lähinnä:
    -viralliset koukerot
    -koska käytettyä olen ostamassa,mitä tulee tarkastaa ettei tule kusetetuksi tai jää jostain oleellisesta paitsi.
    Osto-ohjeita, Eli rekisteriotteen ilmoitusosa täytetään ja viet sen katsastusasemalla, ja sun pitää käydä tekemässä vakuutusyhtiössä siihen mopoon vakuutus. Näinhin oli joku aikakin, 10pv tai jotain..
    Tuo kauppakirja/luovutustodistus voi olla ihan järkevä tehdä, vaikka siitä ei ostajalle kauheeta hyötyä ole.
    Ostaessa kannattaa huomioida että liikkeestä saa takuun mopoon ja muutenkin varuste+mopontehorajoitusoperaatiot voi onnistua paremmin/halvemmalla.

Lainaa (kuulapää @ Elo. 13 2004,12:08) kirjoitti
    jassoo, mulle on informoitu joka paikassa että 20v ikäraja rajattomaan tehoon. + Yksikään poliisi ei ole iästä huomauttanut kun on pysäytetty, ja monta kertaa onkin pysäytetty. Kyllä ne sen iän tarkistaa kortista joten turha sanoa etteivät tajua tai osaa laskea (tai no..). Eivät käräjäoikeudessakaan huomauttanut. joten?, baanalle....
    Lue uudestaan ajatuksella tuo juken kirjoitus..

KTM 690SM
    MUTU Tietoa!!!!!

Jos en ole pahasti väärässä, saat ajaa täysitehoitella pyörällä heti, kunhan olet yli 21v. ja käyt autokoulun suoraan sellaista varten, eli ajat myös tuon inssi kokeen täystehoisella.

Edit:

Ei enää MUTU tietoa:

Lähde www.ake.fi

A-LUOKAN AJO-OIKEUTTA KOSKEVAT ERITYISET RAJOITUKSET
    ·18-vuotiaana henkilö voi saada A-luokan ajokortin, joka oikeuttaa moottoripyörän kuljettamiseen, jonka teho on enintään 25 kW eikä moottoripyörän tehon suhde omamassaan ylitä 0.16 kW/kg. A-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä asuinpaikan poliisille.

·Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai

* erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana. *

Miksi olla vaikea, kun vähällä vaivalla voi olla täysin mahdoton?
    Lainaa (Calypso @ Elo. 13 2004,13:00) kirjoitti
    Lue uudestaan ajatuksella tuo juken kirjoitus.
    done. Ekan kerran kun kusiailel pysäytettiin ei tasan ollut 2v A korttia takana.
    Lainaa (kuulapää @ Elo. 13 2004,13:24) kirjoitti
    done. Ekan kerran kun kusiailel pysäytettiin ei tasan ollut 2v A korttia takana.
    Tietääkseni tämä ikäraja/tehoraja-juttu on muuttunut joitakin vuosia sitten, joten asiat saattoivat olla ennen toisin.

Vielä siitä, että jos alle 21-vuotiaana ajaa mp-kortin, tapahtuu ajo alle 25kw:lla pyörällä, josta voi siirtyä ilman mitään toimituksia suoraan suurempiin iän täyttyessä. Mutta jos on jo 21-vuotias ajaessa korttia, on pyöränä oltava vähintään 34kw:n tehoinen.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
    Lainaa (kuulapää @ Elo. 13 2004,13:24) kirjoitti
    No sitten ne ei todellakaan osaa laskea.
    KTM 690SM
    Hanki niin pieni pyörä, että sinä viet pyörää eikä toisinpäin, ajele kuivalla ja sateella, hiekalla ja asvaltilla, hidasajoa ja ilman käsiä, tee väistöharjoituksia, sisäistä vastaohjaus ym. Katso, että saat pyörän nostettua maasta ylös ja käännettyä paikallaan.
    Kun tuo kaikki toimii niin hyvä. Tietysti on muitakin mielipiteitä. Valtaosa tuntuu toitottavan, että älä osta liian pientä ja tehotonta.
    Mä ajoin 20t pikku Viragolla ja nyt 10t 600 Divarilla eikä ole kyllä tylsää ollut vaan päin vastoin. Nyt jos sulaa riittää ja pyörä toimii tulee 40t täyteen ennenkun pyörät ajetaan talveksi olkkariin. Katotaan sitten keväällä millä ajellaan viides kausi.
    Mieti mitä haluat pyörältäsi. Itse pidän konstailemattomasta yksinkertaisesta (jonka pystyy itse korjaamaan) ja kauniista (musta eikun punanen Divari on todella hyvännäkönen) pyörästä jolla kulkee niin kyytiläinen kuin tavaratkin mukavasti.
    Jos taas tähtäät hyväksi rata-ajajaksi mielipiteelläni ei ole paljon tekoa.
  15.  
    osta uusi esim 600 tarvetta ei heti vaihtoon,nykyään niin arpapeliä ostaa hyvä käytetty kun huonoja ei olekkaan
    "oikeassa momentissa"