Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Onko normaalia, että boxeriin tarvii lisätä öljyä n. 1000 km:n välein?
    Uuden karhea (6600 km ajettu) R1200GS on pikkuisen janoinen öljyn suhteen. Olen tarvinnut lisätä 3 kertaa öljyä 4000 km:n ajoaikana. Onko normaalia, vai tiivistyykö paikat myöhemmin?



    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  2. #2
    Kyllä tarvitsee mutta on aika yksilöllistä kuinka paljon. Omaani (R 1100 S) riittää 0,5 litraa öljynvaihtovälillä ja tämäkin kulutus tuli vasta noin 30000 km jälkeen.
    Kaveripiirissä on alkuvaiheen kulutus R 1100 ja 1150 koneissa reippaampaakin mutta sitten vähentynyt tähän 0,5 - 1,5 litraa/vaihtoväli tienoille noin 20000 - 50000 km jälkeen.
    Keinoja on kaikenlaisia, esim. öljyn pinnan korkeuden pitäminen puolessa välissä auttaa jne. Myös öljyn laadulla on varmasti merkitys. Itse olen käytänyt Shellin synteettistä Mp öljyä joka on vähän tyyristä ja turhaakin kuivakytkimen takia muttei ainakaan kuluta paljoa.
    Kumminkin
  3. #3
    No ehkä toi tonnin välein lisääminen on liikaa, mutta mun RT tykkää kyllä ottaa litran ihteensä huoltovälillä.
    Nyt ajettu melkein 32tkm eikä öljyn kulutus ole mielestäni muuttunut mihinkään.
    --
    BMW R1200ST 2006
  4. #4
    Kyllä syöpi. Vanha kasipätkä vei pikkasen. Uudempi R1150R vie selvästi enemmän. Juuri päättyneellä 1500km:n lenkillä abt. mittaikkunallisen (=0,5l).

    Kuten tuossa aiemmin jo tuli mainittua, vaikuttaa kulutukseen

    a) kuinka täytenä pidät = kannattaa pitää mittaikkunan puolivälissä tai alle

    b) miten ajat = kova maantie/moottoriitieajo vie enemmän

    c) millä öljyillä = itse olen huomioinut, jotta jotkin öljyt jostain syystä kestävät (ei aina edes viskositeetista kiinni) koneessa mukamas paremmin

    d) ja onhan noi yksilöitä... Toiset vaan vie enemmän kuin toiset - ei sen pidä antaa hämätä jos kone muuten vörkkii hyvin

    Teoriassa ja ehkä käytännössäkin, sisäänajovaiheessa kone vie hieman enemmän öljyä osien hioutuessa toisiinsa. Haynes'in manuaalista muuten luin, että ainakin jossain vaiheessa on BMW:n suositus ollut ajaa ensimmäiset 10tkm mineraaliöljyillä paremman / varmemman osien toisiinsa hioutumisen varmistamiseksi.

    Ja vielä mielenkiintoinen huomio tuossa uuden R1150R:n käsikirjasta, jotka omat havaintonikin vahvistavat. Kuumassa koneessa öljy on selvästi ylempänä kuin kylmässä. Ero on useita millejä. Eli kannattaa tarkastaa aina joko kylmänä tai kuumana.
    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Kiitokset tiedosta!
    Helpottaa, kun on ominaisuus, eikä vika.
    Mukava värkki muutoin kaiken kaikkiaan.
    Ei voi kun kehua!
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  6. #6
    Tulipa tuosta öljynkulutuksesta lukastua. Mulla oli aiemmin pyöränä kuuspuolikas Guzzi, joka söi jonkin verran öljyä. Kuivakytkimen takia kuten BMWssäkin moottoripyöräöljyjä ei tarvita. Valvolinen autoöljyillä öljynkulutus oli pienintä. Erityisesti Racin Oil 20W-50 ei kuluttanut juurikaan - kyseessä oli mineraalipohjainen öljy. Synteettisenä löytyy 10W-60 Racing oil - vanhaan pyörään en kuitenkaan synteettistä pistänyt.

    Sanoisinpa, että kannattaa kokeilla. Ei kokeilusta ainakaan haittaa ole.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  7. #7
  8. #8
    Lainaa (Hanski R1100RT @ Elo. 13 2004,11:22) kirjoitti
    Tästähän jutusteltiin jo aiemmin:

    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=16794
    Tuon topicin aloittajana johon ylempänä viitataan niin nytten 12tkm jälkeen "viisaampana" voin todeta että minulla ainakin tuo keskituki juttu jeesaa. Nyt ollaan kulutuksessa 1 - 3 dl/tkm eli mielestäni ihan jees. Ajan pitkiä sekalaisia lenkkejä ja usein nopeasti motareita (tietysti naapurin rivinelikko ei vie yhtään mutta sepä ei olekaan puimuri). Pidän öljypinnan keskivaiheilla niin se siinä myös hyvin pysyy. Jos sen ihan ylös täyttää niin kyllä se siitä sitten nopeasti putoaa.

    Toivottavasti helpottaa. Hyviä kilometrejä toivottaen.
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
  9. #9
    Mulla R1100S malli vie noin 0,3l/1000km, mutta on vaihdellut aika paljon, tai oikeastaan ostaessani pyörän 16tkm ajettuna, ensimmäisen tonnin aikana vei noin 0,6l.

    Nuo rakentelijagurut maailmalla tuntuvat painottavan että bmw on tarkka sisäänajoista. Eli tehtaan ohjeiden vastaisesti masiina pitäs sisäänajaa melko raskaalla kaasunkäytöllä ja nimenomaan ensimmäinen tuhat km on tärkeitä. Lisäksi koneessa ei kuulemma saisi käyttää täyssynteettistä moottoriöljyä ennenkuin kone on kunnolla sisäänajettu, eli jossain 5000-30000km jälkeen. Väittäävät että jos kone on oikein sisäänajettu, ei pitäs kuluttaa öljyä juuri ollenkaan (?)(?) Alla linkkejä mistä löytyy asiaa.

    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    http://wijhenke.net/-breakin.htm
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  10. #10
    Mikähän idea tuossa on, että ei pidä mittaikkunassa kuin puolillaan öljyä? Ei kai siellä mitään ylivuotoputkea ole. No jos on kokeilemalla todettu jokin vaikutus, niin kai se sitten jotain vaikuttaa. Cruiseriin en ole joutunut yhtään lisäämään viimeisen öljynvaihdon jälkeen n. 3tkm sitten. Laitoin Bilteman halpaa synteettistä 5W-50. Purkissa luki jotain, että pysyy kuluneissakin rysissä. Ajettu kohta 50tkm. Ei oikeastaan vie juuri muutenkaan. Mitä nyt vähän satunnaisesti pölläyttelee, kun on vain tuo sivujalka.
    Dixi et animam levavi
  11. #11
    Se että öljynkulutus vähenee kun oljynpinta pidetään alempana johtuu siitä että, moottoriöljy mikä "vuotaa" männänrenkaiden ohi palotilaan ja sitäkautta pakoputkesta savuna ulos, on ollut kampikammiossa sumuna ja/tai vaahtona. Kun öljynpinta pidetään alempana, on tuota oljysumua kampikammiossa vähemmän, jolloin luonnollisesti männänrenkaiden ohi menee vähemmän ja öljynkulutus pienenee.

    Tästä samasta asiasta johtuu se että öljynpintaa ei saa pitää liian korkealla. Silloin tuota oljysumua on kampikammiossa niin paljon, että osa öljystä saattaa pikeentyä männänrenkaisiin ja aiheuttaa niiden jumiintumisen, jolloin moottori saattaa ruveta savuttamaan huomattavasti. Öljypinnan laskeminen normaaliin saattaa pikkuhiljaa poistaa savutuksen, mutta voi olla että männänrenkaat elpyvät vasta koneen purkamisen jälkeen.

    Erityisesti voisi kuvitella että tuollainen kaksipyttyinen bokserikone "kärsii" näistä ongelmista, koska koneen kampikammiossa on huomattavia painevaihteluita. Männäthän liikkuvat samaan aikaan ulos ja sisään jolloin kampikammion tilavuus muuttuu huomattavasti. Tämä saattaa ollakin syy siihen miksi tuo R-malli saattaa syödä enemmän öljyä kuin muut V tai rivimoottorit, sen ohella että sylinterit ovat vaakatasossa ja täten saavat "enemmän" voitelua kuin muissa konetyypeissä.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  12. #12
    Tämähän valaisi jo kummasti. Tuntuu ihan järkeenkäyvältä selitykseltä.
    Dixi et animam levavi
  13. #13
    Kertokaa nyt alan miehet mikä on varmin tapa tarkistaa öljyn määrä. Tämän vuotiseen 1200 RT:hen syttyy huom. ! merkki näyttöön ja kertoo öljyn tarkastuksen tarpeesta. Silloinhan usein kone on jo kuuma. Pitääkö nostaa keskijalalle vai laittaa seinää vasten ? Kiitos neuvoista.
  14. #14
    Eikös tuon ohjekirjassa ole kerrottu menetelmää? Tuntuu erikoiselta jos ei...
    <p>2002-2014</p>
  15.  
  16. #15
    Nooh kyllähän se ohjekirja kertoo ja varsin seikkaperäisesti sen tekeekin, mutta kun lukee näitä aikaisempia juttuja kuinka pintaa kannattaa pitää ikkunan puolessa välissä tai kokeilla mitä erilaisimpia öljyjä, joita kirja ei ainakaan suosittele. Notta ajattelin vain kysäistä neuvoja niitä kokemuksen kautta keränneiltä ikäänkuin oman käsityksen varmennukseksi ja lisäksi. Se huutomerkki siellä näytöllä kehoittaa vain tarkistamaan öljyn pinnan joka yleensä siinä vaiheessa on noin silmän puolivälissä. Ohjekirja kehoittaa tarkistamaan silmän tason pitkähkön ajon jälkeen keskijalalla seisten, lisävarusteisiin kuuluva öljyn tarkastustoiminne onkin sitten eri juttu...