Hankin juuri ensimmäisen katteella varustetun moottoripyöräni (puolikatettu matkapyörä). Aikaisemmilla pyörilläni ajamieni kymmenien tuhansien kilometrien aikana en ollut mitään katteita tai pleksejä kaivannut, mutta aika paljon katetun version valintaan vaikuttivat erilaiset lehtikirjoitukset yms, joissa nakupyörien matka-ajo ja moottoritie -ominaisuuksia moititaan. Valitsin pyörän, jonka katetta oli koeajoissa kehuttu "hyvin suojaava kate", hyvä tuulisuoja", "kate ohjaa virtaukset tehokkaasti kuskin yli ja ohi" jne.
Nyt sitten ihmettelen uusia matka-ajo-ominaisuuksia:
- rajusti lisääntynyt kypärämelu (aikaisemmin vain ihmettelin puheita korvatulppien käytöstä, mutta nyt on pakko käyttää)
- ajoasu lepattaa, ennen en moista ollut huomannut
- kate ohjaa hyönteiset suoraan visiiriin
- sadepisaroita tulee visiiriin, mutta ilmavirta ei vien niitä pois yhtä hyvin kun nakupyörällä ajaessa
- kyytiläisen kommentti "hirveä ravistus, pää meinaa irrota moottoritiellä" (100 km/h)
- kypärän ilmanvaihto ei taida enää toimia niin kuin se on suunniteltu
- ainoa toistaiseksi havaitsemani myönteinen seikka on se, että moottoritienopeudessa ei niska väsy ihan niin helposti
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Jos nyt en kumminkaan rupea heti uutta pyörää pois vaihtamaan, niin mitä kannattaisi kokeilla:
- pienempi pleksi
- suurempi pleksi
- spoileripleksi
- pleksi pois kokonaan
- ....
Kosto-kustomi itellä eli naku.
Kypärämelu johtuu siitä että pyörän keulasta-mittaristosta ym. tulevat pyörteet, jotka ennen osuivat rintaan on katteen avulla nostettu suoraan kypärään.
Tämän ilmiön huomasin itsekin viime kesänä lapin reissulla. Mennessä ajoin ilman tuulisuojaa ja perille päästyäni oli niska sen verran kipeä että väsäsin siellä mökillä pleksinpalasesta tuulisuojan paluumatkaa varten. Niska ei kipeytynyt mutta melu nousi kummasti juuri em. pyörteilystä johtuen.
Nyt kun kerran asiasta kirjoitellaan niin onkos nakupyöräilijöillä (tai muilla) antaa suosituksia siitä jotta mikähän olisi hyväksi koettu tuulisuoja? Siis hiljainen ja tehokas. Onko niitä?? Itse olen -lähinnä olkonäöllisistä syistä- aatellut hommata Givi A770N:n tai V-Maxiin tarkoitetun Givi A123:n.
Aikanaan VT-Hondassa oli mulla sellainen näyteikkuna pleksinä, joka toimi myös purjeena jne. Ei ollut millään lailla hyvä eli ravisteli ja ohjasi ilmavirran päinZR-7S:ssä (varttikatteinen lienee?) toimi orkkispleksi oikein mainiosti. ZZR-1100:een ostin jonkun PowerBronzen tuotteen (Air-Flow tms) toimi alkuperäistä huomattavasti paremmin.
Seepeeärrään olen Herra -V-:n ystävällisellä avustuksella hankkimassa MRA:n tuotetta, koska alkuperäinen ei ainakaan meikäläistä auta, ellen röhnötä tankin päällä. Mikäli muistan ja olen hengissä, voin siitä kokemuksia tähän jatkoksi kirjoitella (jos jota/kuta kiinnostaa)![]()
Mikä pyörä on kyseessä?
Yleensä melu aiheutuu siitä, että pleksi ei ole sopiva kuskin pituuteen. Eli pleksin ja katteiden aiheuttaman ilmavirran tulee mennä joko kokonaan yli kuskin (saavutetaan esim. spoilerpleksillä) tai sitten kokonaan kypärään (matalampi pleksi). Jos osuu puolittain (orkkispleksi), niin melu on takuuvarmaa.
Itse en vaihtaisi kokokatettua pyörääni nakuun enää mistään hinnasta. Molempia on kokeiltu. Varttikatteisen voisin ehkä vielä ottaa, siinä olisi huoltohommat vähän helpommat
.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Jokaisella on omansa, mä taasen tykkään nakusta, koska siinä tuntee sen mitä moottoripyöräily on parhaiten. Katteet tuntuu jotenkin ahdistavilta... Sen lisäks että ne on rumiakin.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tuttu juttu. Homolipasta voi rälläkällä vetää siivun pois ja katella mitä tapahtuu. Jos ei tapahdu niin vedä lisää.
Noi aerodynamiikkajutskat on senverta vaikeita että viisaammatkin tarttee savusoihdun ja tuulitunnelin!
Mutta jos wiima tulee tarpeeksi alas, ei melu paljoa lisäänny verrattuna nakuun.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Kate tms. tuulisuoja aiheuttaa aina pyörteitä taakseen. Riippuu sitten kuskin pituudesta, suojan korkeudesta ja kulmasta jne. minne pyörteet osuvat. Itse vaihdoin FJ:ni spoileripleksin, koska alkuperainen ohjasi tuulen suoraan rintaan. Ajomelu nousi, kaksi päällä pää on kuin väkkärä jne. En kuitenkaan vaihda takaisin, ajo keveni sen verran, eivätkä ko. jutut tulleet yllätyksenä. Aloittelin aikoinaan nakukalulla, enkä enää sellaiseen ryhdy, kun on heikot kädet ... makuasia.
No niin, no
Tuttu juttu. Homolipasta voi rälläkällä vetää siivun pois ja katella mitä tapahtuu. Jos ei tapahdu niin vedä lisää.
Noi aerodynamiikkajutskat on senverta vaikeita että viisaammatkin tarttee savusoihdun ja tuulitunnelin!
Mutta jos wiima tulee tarpeeksi alas, ei melu paljoa lisäänny verrattuna nakuun..
Itse kävin eilen koeajamassa Trumpan isomman Daytonan ja olin varma että sellaisen haluan ensi kevääksi.
Mutta EI!
Ei siinä ollut ollenkaan samaa fiilistä! Ja sen lisäksi pienemmissä (80-120) nopeuksissa tuntui olevan enemmän haittaa niistä katteista kuin hyötyä. Isommassa vauhdissa asia oli eri mutta kuinka usein sitä tulee jatkuvasti kaahattua isoa lujaa? Tapauskohtaista.
Ei minua ainakaan sateet, lumi ja muutkaan hyrskyttimet ole haitanneet tähänmennessä. Ainakin toistaiseksi pysyn nakussa.
Nyt kokeilemaan Speed Tripleä kun vain saisi jostain alleen.![]()
--- Triumph Speed Four ---
Itellä on R1:ssä nokupleksi paikalla ja toimii hyvin. Ostin myös spoileripleksin pidempiä reissuja varten. Kerran oon ajanu spoileri paikalla mut ohjas hirveen imuvirran kypärän alle ja meteli puolet kovempi kuin nokupleksillä. Ajoasentoa vaihtamalla sai kyllä em. asiat korjattua mutta asento oli sentistä kiinni että toimi. Kaupanpäälliseksi asento oli niin hankala että siinä jakso matkaa taittaa maks pari kilometriä. Suositukset nokupleksille..![]()
"Ja meidän pojalle ei sitten mopoa osteta!"
-Äitee ensitreffeillä isäukolle vuonna 1973
mikä ihme on nokupleksi? nokusevaa tuntu nii ouvolta.
sitä pleksin korkeutta voi kokeilla eri nopuksilla nousemalla eri korkeuksille ja etäisyyksille pleksin taakse, laittamalla kämmen pleksiksi jne. sitten löytyy omalle selänpituudelle suht sopiva. etolan pleksi on edullinen, itse tein ja säästin. lisäksi aerodynamiikka on hiottu kohdalleen omassa tuuliviiritunnelissa. hehiö.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Elä jankuta......(JIMJAK @ Elo. 11 2004,09:51) kirjoitti
![]()
Aloitin 6 vuotta sitten ajelemisen vanhalla Honda CB750K -pyörällä, jossa oli se iso Windjammerin täyskate: suojasi tosi hyvin enkä pitänyt kypärämelua minkäänlaisena ongelmana. Nahkapuvulla ja ohuilla kesähanskoilla pystyi ajamaan lähes aina eikä tullut helposti vilu. Sitten hankin nykyisen Sevenfiftyn, täysiverisen nakupyörän. Normaali koleahko, tuulinen alkukesä täällä Lounais-Suomessa ja ajaminen oli aika tuskaa; yli 80 km/h nopeudessa tuntui pää lähtevän hartioilta, ohjaustangosta piti suorastaan puristaa ja jopa nivustaipeissa lihakset kipeytyi tuulen paineesta. Ehkä se on sitten sitä todellista moottoripyöräilyn tunnetta, mutta meikäläistä se ei puhutellut... *
Nykyisin käytän Giwin pleksiä, sellaista keskikokoista. Olen kokeillut kahta eri varttikatetta, kumpikin 80-luvulta. Kummassakin on ollut hankaluutena säädettävyys tai pikemminkin sen puuttuminen. Ja tietenkin se ulkonäkö... *.
Myös kädet ovat jatkuvasti kylmässä viimassa ja korvatulppia käytän aina.
Pleksissä on ongelmana myös säätö; kaksin ajaessa pitäisi kulmaa muuttaa, muuten pää keikkuu holtittomasti. Kai sitä joskus tulee hankittua jo tehtaalla tehty katettu pyörä, nakupyörää en enää hanki ( tai ehkä kuitenkin GSX1400:n *)
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Sitä olen ihmetellyt kuinka nakypyörät ovat niin hirveän suosittuja nykyään? Tykkääkö jengi kikkailla (keulia tms) niin paljon että jos heittää lipat niin ei maksa katteet niin paljon. Ja sit kun porukalla on vielä niitä hirveitä nakutykkejä. Luulisi että kädet venyy kun vanhalla pioneerilla sellaisella kovaa ajettaessa, no ei nyt meidän rajoituksissa. Mielestäni katettu on paljon nätimpi kuin joku alien maskinen jne. On muuten varmaakin elämys tällä Ruattin GhostRiderilla ajaa sitä 499 heppasta nakua. Oliko nyt huiput 439km/h. Mites pysyy selässä.
![]()
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Varmaan nakupyöriä suositaan myös siksi, että niillä pääsee fiilikseen lähes laillisilla nopeuksilla.
On meinaan ikävä, jos täyskatteellisella pyörällä ajat vahingossa rekan ohituksen aikana tutkaan 200 km/h..
Nakupyörällä kun ei kukaan aja vahingossa yli 150 km/h, ja liikuntaakin saa samaan hintaan![]()
kyllä tosi on että nakupyörällä pääsee mahtavaan ajo fiiliksee jota katetulla pyörällä ei pääse kokemaan.Olen omistanut noita molempia pyörä tyyppejä ja täytyy sanoa että ei se täyskatettukaan täysin ongelmaton ole pitäis olla jotain windjammer tyylistä katetta ennenkuin suojais kunnolla ,sellainenkin on ollut , siinä taas tulee turhan lämmin ajellessa lämpimillä keleillä ja tuulilasi aina paskainen itikoista ,myös melu on katetuissa yllättävän kova verrattuna naku pyöriin.Nyt kun on tuo 1000 fasu olen ollut tyytyväinen meno välistä kuin unessa tosin tuuli riepottaa kyllä joskus päätä,mutta nopeus pysyy kyllä paremmin laillisilla alueilla
"oikeassa momentissa"
Nakut nyt on vaan enemmän moottoripyörän näköisiä. Tietenkin makuasia, mutta on niissä ihan eri fiilis kuin katetuissa. Eikä ajoasentokaan varmasti ole pienin syy hankkia nakupyörä. Että tällästä tänään pyörii mielessä. Onko tämä muuten naku vai custom. Mielestäni kyllä puhdas naku.
[img]D:/downloads/HD/img_Sport_XL1200R_r_e_C05.jpg[/img]
Itse hankin tälle kesälle Yamaha 1100 Drag Starin ja ajelin *jonkin aikaa ilman pleksiä. Yli 120 vauhdit tuntui jo "mukavasti" käsissä ja rinnassa. Hyvällä kelillä tosin ei paljon haittaa! Ostin sitten Givin pleksin jota Givin luettelo suositteli ko. mopoon. Onpa ajettu joitain satoja kilometrejä viritellen sitä asentoa missä suoja olisi hyvä ja melu pieni. EI LÖYDY sellaista missä yli 110 mittarinopeudella ei meteli alkaisi nousta. *
Jos asentoa nostaa pystymmäksi on rekan vastaantullessa parasta pitää sarvista kiinni! Olenkohan väärässä että pleksin koon suurentaminen lisää ongelmia ilmanpyörteiden kanssa? Käytän tulppia pidemmällä matkalla (Wurthin tulpat parhaat!) Shoei J-Gear kypärässä tai sitten laitan umpikypärän Shoei Raid+tulpat, joka pienentää metelin melko alas *
. Oli tuo pleksi muuten eilen mukava kun oli vain 10 astetta lämmintä!
>>>>>>>>>>>>>>
Elä jankuta......
>>>>>>>>>>>>>>>
Tulikin sellainen Dejavu' -fiilis.
Itselläni on fazer 600 johon hankin jammun oman korkeamman
plexin, se nosti ilma virtaa noin 10 cm. ja meteli oli sen mukainen elikkäs ajelen taas matalamalla, jolla ilma tulee mulle
noin kaulaan, eli kypärä jää vapaaseen ilmavirtaukseen.
Tosin silloin moottoritie nopeuksissa sen huomaa että venyttää käsiä.
Aikaisemmin ajelin Viragolla ilman plexejä, enkä sitä siihen kaivannu, suurempi haitta oli mielestäni rivakasti pidempää matkaa ajaessa että ajoviima pyrki vetää jalkoja irti pyörän kyljestä.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
CBR:ssä nyt MRA:n race-pleksi ja ero on huomattava eli parempaan suuntaan mentiin.![]()