Kysyisin kokeneemmilta kyykkykuskeilta: Olen joskus nähnyt jossain prätkävideoissa ja rata-ajovideoissa että suuremmissa vauhdeissa prätkä alkaa vispaamaan hirveästi (ohjaustanko puolelta toiselle) ja ajaja kaatuu. Mistä tämä johtuu ja miten sitä voi välttää. Jos tällaista tapahtuu niin miten saa tilanteen hallintaan? Olen vaan nähnyt kun huipputason ratakuskille käy niin miksei myös muille. On vaan aika pahan näköistä![]()
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Tuolla on aiheesta tietoa.
LINKKI VANHEMPAAN KESKUSTELUUN
©
Kyse lienee woblaamisesta (=tuo vispaus), joka ääritapauksessa kasvaa tank slapperiin saakka (=tanko stopparista toiseen ja siten stongan päät paukkaa mahd. tankkiin lommon) => melko varma kyntäminen tiedossaYmmärtääkseni ainoa keino pysäyttää woblaus on vauhdin pudotus
Woblaus ilmenee helpommin pyörissä joissa ohjauskulma on melko jyrkkä eli etuputket pystymmässä. Käytännössä siis ratakyykyissä. Woblausta voi estää mm. ohjausiskarilla
Omastakin fillaristani löysin tuollaisen erityisen herkän woblauksen alkamiseen soveltuvan kohdan - moottorijarrutus suurimmalla vaihteella yli 80km/h ja kädet irti stongastaEi kestä kauaa kun stonga rupeaa vispaamaan ja liike kasvaa aika nopeasti => stongasta kiinni ja liike rauhoittuu välittömästi. Jaa että kuis tuo löyty? Laskettelin kerran pitkää suoraa punaisiin valoihin moottorijarrutuksella ja pitkän matkan jälkeen piti hieman oikoa selkää => ote irti stongasta ja selkä eteenpäin kaarelle käsillä selästä painaen. No nyt kun tuon tietää, ei tule toiste enää vahingossa tehtyä
Sinänsä kumma kun tuon tekee alle 80km/h niin ilmiötä ei esiinny lainkaan, mutta yli 80km/h aika herkästi
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Luin tuon aikaisemman keskustelun. Kuinka yleistä tää voblaus on? On vissin ainakin syytä ajella molemmat kädet sarvissa? Ei siis yhdellä kädellä niinkuin on muotia tai ilman käsiä. Onko muita vinkkejä ton ilmiön välttämiseksi? Saako noita ohjausiskareita kaikkiin pyöriin ja mitä maksaa?
And the Road Warrior?
Aalloille kulunut eturengas ja/tai löysällä oleva ohjauslaakeri ovat ehkä yleisimpiä syitä woblaukseen, tosin harvemmin se tuosta tankslapperiksi ehkä äityyy. Pyörässä on vakava vika jos ei voi yhdellä kädellä ajaa. Kunnossa olevalla pyörällä voi vetää ilman käsiä vaik kuinka ja paljon..
Tollasen tankslapperin tietysti saattaa saada aikaa vetämällä kovasta vauhdista keulan ilmaan, ja vaikka pysäyttämällä eturenkaan. Sitten kun keula tulee alas voipi olla pyörässä pitelemistä..
KTM 690SM
Pientä voplausta voi saada aikaseksi myös kun ajaa mutkaan jossa aaltomaisia kuoppia...mopo tuntuu riippumatolta hetken aikaa... Taisi johtua siitä, että etupää ei ehtinyt helevatanmoisen kuopan tullen oikoa itteään, ja sitten kun siitä selkis niin oli jo toinen amelo, ikävä kyllä metsän varjostamassa mutkassa. No, hampaat pysy sentään suuss...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Viime kesänä huomasin, että mulla tuo alkaa myös noin mutta vain jos on takaboxi paikallaan.(HiTec @ Elo. 09 2004,17:18) kirjoitti
Kuinka huolestunut mun pitäisi siis voblauksesta olla. ZXR750L omistuksessa 2 päivää ja aivan noviisi![]()
?
And the Road Warrior?
Riippuu ajotyylistä. Itellä ensimmäistä kesää CBR900, vieläpä varhaista mallia, joka legendaarisen herkkä kyseiselle ilmiölle. Nyt ajettu reilu 9 tkm enkä tankslapperiin ole joutunut tutustumaan, tosin olen ajellut varmasti suhteelisen rauhallisesti(Ron Jeremy @ Elo. 09 2004,20:09) kirjoitti
. Lievää epävakautta esiintyi kovemmissa nopeuksissa ikivanhoilla BT-50 kumeilla, jota uusien Diablojen alle laitto vakavoitti huomattavasti. Olen kyllä miettinyt ohjausiskarin hankintaa, varsinkin kun radalle olisi tarkoitus joskus päästä ajamaan.
Laittaisin renkaiden piikkiin ison osan woblauksista.
Kun etunen kuluu aalloille/laikuille tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan sopiva resonanssi joka saa woblauksen aikaan.
Edelliset 17´ BT020 -kumit kului laikuille ja woblaus alkoi n. 60km/h nopeudessa ja uudestaan 130-140km/h nopeuksissa.
Ei huvittanut ajaa lujaa...
Tukeva ote ja kropan käyttö vaimentimena auttoi samoin kuin pysyttely tuon nopeusalueen ulkopuolella esti ilmiön esiintymisen lähes kokonaan. Lopullisen ratkaisun toi renkaanvaihto, -siihen loppui vipotus.
VI TRIMMAR INTE
ZXR on sen mallin traktori, että ihan ekana se ei ole woblaamassa. Mulla on joskus ilmennyt pientä täristelyä, kun etupyörä on noussut ihan snadisti ilmaan ja tullut vaihdetta vaihtaessa alas kun mopo on hieman kallellaan. Mutta se on todellakin ollut kaksi pientä väpätystä ja se siitä. Eli ei suurta pelkoa sanoisin.
1835
etuvanteen sivuttaisheitto aiheuttaa moottorijarrutuksessa vispaamista. Ehkä myös väljäksi kuluneet etuputkien holkit (siis pieni välys etuputkissa, tunnistettavissa kun koittaa välystä samaan tapaan kuin ohjauslaakerin välystä kokeillaan).(Calypso @ Elo. 09 2004,18:02) kirjoitti
KTM
Mulla ei etupää voplaa yhtään, no yhdesti oon saanu ohjelmaa kun mutkassa oli iso kuoppa ja kova kiihdytys päällä, kerran pari meni tanko laidasta laitaan ja matka jatku.
Takapään kanssa mulla on ongelmia: Alkaa pomppimaan niin perkeleesti, tai rengas tuntuu kestävän tiessä mutta pyörä on kun kenguru. *Tuntuu että olisi takana liian löysällä vaimennus, mutta sitten taas kuopissa ei jousta juuri lainkaan. *
![]()
Mulla on joku ohjausiskari (merkkiä en tiiä kun ei lukenu mitään sillä puolen mikä siitä näkyy), se on aina ollu ihan helvetin kireellä, ite en sitä ole säädelly. Omasta mielestä sillä on hyvä ajaa (ainakin kovaa, kävelyvauhdissa vähän hankala), helppo ajaa ilman käsiä jos on tervetta, yms.. Vaikka mutkasta ulos tullessa keula nousee niin en oo huomannu mitään erikoista kun se tulee takas alas.
Kävin ajamassa kymppiärrällä missä ei ollu iskaria ja olipa heti alkuun mukavat ohjelmat... Säikäytti kunnolla autosta ohittaessa keula keveni ja rengas ei tullu ihan samalle linjalle alas. *
Kyllä tuo mun nykynen menis ilman ohjausiskaria, mutta kymppiärrään sen heti laittaisin. Niin kunhan olis edes se pyörä ensin... *![]()
Tyhjänäkin tuolla linnunpöntöllä on kyllä aikamoinen vaikutus pyörään, niin en yhtään ihmettele jos myös woblaukseenkin. Pitääpä joku kerta kokeilla onnistuisko ilman pönttöäkin(Gamma @ Elo. 09 2004,19:42) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ite oon törmänny kyseiseen ilmiöön yleensä kuluneen eturenkaan takia. Vaihdatin joku aika sitten vanhan loppuunajetun BT020:n, jonka kanssa tuota ilmiötä tosin ei ilmennyt kuin satunnaisesti. Mutta uusi BT020 parin viikon käytön jälkeen aloitti jatkuvan hillittömän elämän 60-90 välillä ja vieläpä silleen että kädet väsyivät tästä vispaamisesta ihan tykkänään. Ajaminen ei ollut enää sellaista rentoa menoa vaan piti todellakin painaa kropalla ohjaustankoon painoa. Ohjausakselin laakerin kiristys auttoi melkoisesti sillä nyt tuota vispaamista ei enää esiinny kuin himpun alle ja päälle 70kmh. Täytyy kokeilla seuraavaks jotain muuta rengasta jossa on erilainen kuvio, josko vaikka auttais.
Honda CBR1100XX
Juttelin erään ammattihuoltajan kanssa. Väitti ongelman poistuvan kun lisää eturenkaaseen painetta. Lisäsin 3:een asti. Kujeensa näyttää nyt tulevana viikonloppuna. Ainakin täristää varmasti.
Mulla etupään läpsytys alkoi kun aloin ajamaan (pitkää matkaa) sivu- ja takalaukkujen kanssa. Kun ajan ilman laukkuja, läpsytystä ei esiinny tai niin harvoin että ei tule mieleen. Ajan ison osan pitempää matkaa laukkujen kanssa. Kun sitten mammeli istahtaa tarakalle, läpsytystä ei juurikaan ole vaikka laukut - vähintäin se taka/keski - on siellä. Ilman laukkuja ajan vain yksin.
Tiedä häntä missä vitsi.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Eripainoisiksi pakatut sivulaukut voivat ainakin Givin ohjekirjan mukaan johtaa woblaukseen.
Kahta en vaihda - ja ne molemmat on jalkojeni välissä.
Ei tuo korkeampi rengaspaine auttanut yhtään. Yksin laukkujen kanssa läpsyttää ainakin kuten ennen. Ilman laukkuja yksin ei taida juuri läpsytellä. Sivulaukut pyrin pakkaamaan yhtä painaviksi.(FJ20 @ Elo. 12 2004,16:58) kirjoitti
Olishan se kiva tietää mistä se. Ohjauslaakeri ei ole löysä. Osasyy taitaa olla eturenkaassa.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Kwaakun sain woblaamaan ensimmäistä kertaa kunnolla pari viikkoa sitten Motoparkissa pääsuoralle kiihdytettäessä. Mutkasta kiihdytettäessä keula keveni hieman ja tanko hakkasi muutaman kerran laidasta laitaan +150km/h vauhdissa renkaan ulvahdusten saattelemana. Säikäytti muuten aikalailla. Pyörässä ei ollut ohjausiskaria. Lievemmät sheikkaukset sai aikaan ylämäessä ennen lähtösuoran shikaania. Missään muualla en ole onnistunut saamaan pyörää vispaamaan samalla tavalla. Sikäli ihmetyttää että ns. matkapyörät alkavat woblaamaan 70 km/h vauhdissa..?
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Jep, juuri samat oireet on minullakin. Eturenkaassa 0,5 milliä päälle sallitun urasyvyyden. Ei taida olla merkistä kiinni, mutta BT020 on minullakin.(c13 @ Elo. 09 2004,21:20) kirjoitti
Nyt odottaa eteisessä uudi satsi kumeja. Pitäisköhän vaihtaa ennen syyssateita... vai oisko kuivuutta? Eiväthän sateet voi näin kauaa jatkua!
![]()
- "VFR kehrää ja paukkuu" -