Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Nojoo,
    Tuli käytyä varttimailiakin kokeiltua pari kertaa ja kiva kilkatus tuli sivuääneksi koneeseen. Ei tuo ääni mikään paha rähinä vielä ole, mutta mietityttää. Venat säätelin aika ylärajoille, kun nuo pakovenat oli erään asiantuntijan toimesta säädetty aika alarajoille.) Kumpi parempi?? Parissa pakovenassa oli välystä aika kivasti... Parin imuvenan osalta säätövarat oli aika finito. Kone käy ja kukkuu entiseen malliin. Käynnistyy hyvin ja kulkee kuten ennenkin. Ainoa häiritsevä ääni tuo ylenpalttinen kilkatus. Nokkaketju ja kiristäjä tuskin vielä lienee lopuillaan. Painiskeleeko joku toinen kohtalokumppani P.K. -seudulla (tai missä tahansa periferiassa ) saman ongelman kanssa? Olisi mukavaa saada mopo kuntoon vielä loman aikana. Radallekin pitäisi päästä...

Miun GPZ600R:ni alko pitää vähän enempi ääntä venoistaan, kun säädin välyksiä silleen "tarpeeksi"...jos taas toi tuli ajossa, olisi venojen välykset menneet pienempään suuntaan, ja silloin ei ääntä kuulu. Paitsi sitten, kun lakkaa kaikki kuulumasta, eli vena on männän kanssa matsatessaan tipahtanut(mäntä on isompi, ja isommat voittaa.)

Vähän häiritsevä oli ääni koneistossa pienemmillä kierroksilla, ennenkuin laserin murina sen hukutti, mutta kone tuntui niin paljon paremmalta säädön jälkeen, että siihen tottui mielellään. Paitti että hankkiuduin vanhuksesta hetikohta eroon, venojen painuminen kanteen kun ei ole hassunhauskaa, oikeastaan. Ainakaan omalle kohdalle.
    "On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
    Itse säädin GPX500 ekalla kerralla ylärajaan eikä ääni muuttunut omasta mielestä mihinkään. Nyt 6000 km jälkeenpäin en säätäny yhtää kun eivät olleet paljoa muuttuneet. Eivät lähelläkään alarajaa.
    Tosin kilkatus on ilmaantunut mutta se johtuneet nokkaketjusta. Vaikka tämäkään ei ole kirjanmukaan vielä finito. Kai. Mittasin. Tai ainakin yritin.

Se siitä, minulla ei siis ainakaan ole venat uponnut minnekään.
    KTM 690SM
    Ettei vain johtuisi kytkimestä, kysäsinki sitä eräältä hepulta joka näytti tietävän noista aika pal, niin sanoi, että kytkimessä jotkin härdellit aiheuttaa ne kilinät.

Mullakin tulee pieni kilinä ja johtuu tuosta kytkimestä kun vanhuuttaan jotkut hommelit siellä kuluu. Eipä taida olla kuitenkaan mitään vakavaa.

Tosin sellanen venttiili "naputus" mulla ilmenee MIEDOSTI kylmänä ja katoaa kun kone lämpiää.

Mua ei kyllä haittaa paskaakaan nuo äänet, tosin noi mun äänet on sen verran miedot, niin enpä ole niin pal kiinnittänyt huomiota.

DUCATI is just the Italian word for Harley.
    Lainaa (kwak750 @ Kesä. 29 2004,21:35) kirjoitti
    Ettei vain johtuisi kytkimestä, kysäsinki sitä eräältä hepulta joka näytti tietävän noista aika pal, niin sanoi, että kytkimessä jotkin härdellit aiheuttaa ne kilinät.

Mullakin tulee pieni kilinä ja johtuu tuosta kytkimestä kun vanhuuttaan jotkut hommelit siellä kuluu. Eipä taida olla kuitenkaan mitään vakavaa.

Tosin sellanen venttiili "naputus" mulla ilmenee MIEDOSTI kylmänä ja katoaa kun kone lämpiää.
    Puhut muuten asiaa.
    Varttimaililla Kawa keuli siihen malliin (takarenkaan huolellisen lämmityksen *jälkeen kiihdytettäessä) että saattoi kytkinlevyihinkin jotakin vauriota tulla. Asiaa lienee tutkittava. Kannen puolikin täytyy tarkastella. Todennnäköisesti mitään hälyttävää ei löydy. Tutkittava on... Voi mahoton... *Pääasia että ajokausi jatkuu kaikista mahdollisista vastoinkäymisistä huolimatta.

VM-89 mallisessa ZXR:ssä on kytkimessä esiintynyt niinsanottuja "Kolmen niitin vikoja".
    Eli kytkinkellossa on kolme niittiä jotka löystyy ajan mittaan, voi kuulemma kerran kerran niitata uudelleen, mut sen jälkeen sit on hommattava uus kytkinkello.

Jos kilinä tästä johtuu pitäisi sen poistua tai ainakin hijentyä, kun kytkin on vedettynä sisään, vai oliko se päinvastoin, no kuitenki niin sitä voi vähä testailla.
    Don´t tread on me!
    Moi. Mulla on ollut GPX 750 R vm. 1987 uudesta lähtien ja sen verran on kokemusta, että imuventtiilit nousee kanteen , jollet käytä jotain lisäainetta bensan joukossa. Toi kilkatus johtuu todennäköisesti siitä, että nokkaketjun kiristäjästä on säätövara loppu (tyyppivika) ja siksi ketju pitää ääntä.
    Itse korjasin ongelman teettämällä kiristimen päähän 5mm
    pitemmän palan kuin alkuperäinen.

t:TG

8.  
    Mun vuoden -91 gpz 500s kilkattelee ainoastaan kylminä sadepäivinä, jolloin lämpöjä ei saa välttämättä pidemmänkään ajon aikana nousemaan. Puolestaan suhteellisen lämpiminä poutapäivinä kilkatusta ei ehdi esiintyä ollenkaan.

Niin, ja käynnistettäessä venat/nokkaketju ei pidä mitään ääntä! Kilkattelu ilmenee vasta hetken ajon jälkeen.

Vissiin pitäs uus nokkaketjun kiristin hommata...?