Millainen pyörä? onko erityisiä tyyppivikoja?
minkähänlainen ero uudempaan zx7 malliin?
kehuja ja haukkuja kaivataan.
Mulla oli joskus -98 mallinen Zephyr. Pyörähän on todella kaunis! Varsinkin pinnavanteilla varustetut! Tekniikka on melko täsmälleen samaa kuin on ZX-7:ssa, koneen tehoa myöten. Pyörä oli aavistuksen kankea käsitellä, mutta kyllä sillä mutkapätkälläkin varsin hyvin toimeen tuli. Jarrut tosin katosivat kiivaassa mutkatie ajossa....Tehokkaat jarrut silti "normaalissa" ajossa. Omassa yksilössäni ei 25000 km:n matkalla ollut minkäänlaisia ongelmia ja Norjan reissulla pyörä osoitti myös oivalliset matkapyörä ominaisuutensa. Miinusta ehkä kovanpuoleisesta kulutuksesta(tiuhat välitykset?). Suorituskykyäkin pyörästä löytyy, eli kiihtyvyyttä ja 215 sain kelattua mittariin... MUN mielestäni erittäin hyvä vaihtoehto esim. customille! Uskallan väittää, että Zephyrin ajettavuus on aivan toista luokkaa kuin isommilla (ja kalliimmilla) vastaavan ikäisillä customeilla...
Ja kuten jo sanoin, pyörästä löytyy näyttävyyttä...Hyvin ovat Kawan inssit onnistuneet yhdistämään klassikko Z1:n ulkonäön ja uudemman tekniikan!
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Pilkun viilausta, mutta tarkoititte varmaan ZR-7:aa?
KTM 690SM
Mitä nöyrin anteeksi pyyntöni...*
Siis ZETÄR-seittämän! Hohhoijaa.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
mulla on zephyr 1100 ollut tämän kesää alla ja ihastus on ollut suuri...
Parasta pyörässä on sen kone, joka pohjautuu GPz 1100 koneeseen. Se on todella hyvän näköinen ja kauniisti esillä, kuten tällaisessa 80-luvun retrofillarissa kuuluukin. Sen ominaisuudet ovat minulle olleet ihan riittävät.
Vääntöä pakkauksesta löytyy mukavasti ja tehoa minun käyttööni huvinkin riittävästi. Näillä eväillä pyörälle luvataan huippuja 225km/h ja 0-100km/h 3,8s. Vääntö tuntuu käytännön suorituskykynä, Etelä-Suomen mutkateilä voipi laittaa pykälän viisi sisään ja antaa laulaa... meno ei kyllä lopu kesken, eikä pienempään tarvitse vaihtaa - ellei sitten halua todella poistaa pölyä kantapäistä!
Tässä isommassa yksilössä on astetta zepher 750 räväkämmät etujarrut - ja niissä ei kyllä tehojen kipsaamista ole havaittavissa. Jarruja kuvaisin sanalla sopivat.
Takapään 'alusta' on hyvin sopiva - säädöt löytyy sekä palautukseen että jäykkyyteen. Tuntuisi että näillä ajellaan vaikka kaksi isompaa henkilöä matkaa. Etupäässä ei säätöjä ikäväkyllä ole, ja hiukan löysältä se tuntuu (tänä talvena jäykistetään jollain keinolla).
Ajoasento on sopivan rento ja pienellä pleksillä varustettuna reiluja moottoritienopeuksia voi pitää vaivatta yllä. Tosin rankasti Suomessa laittomuuksien puolelle mentäessä tuuli riepottelee, joten Saksan baanoja en kyllä tuhansia kilometrejä tällä pelillä lähtisi ajelemaan (en tosin lähtisi millään, johan sen kertoo se että ajelen tämmöisellä pyörällä)
Hiukan on myös negatiivisia puolia tuon etupään lisälsi. Vaihteisto on hiukan epätarkka - aikalaisiin verrattessa - ja vaatii määrätietoista otetta (kait myös pikkuveljessäkin, kun taitaa olla kutakuinkin sama loota - vai onko?). Polttoaineen kulutus on runsasta, mutta ei kyllä aivan älytöntä.
Jos pikkuveli on yhtään samaa maata - uskon kyllä olevan... Suosittelen kyllä, mutta varauksetta suosittelen tätä isompaa - niitä kun on saatavilla jopa ihan Suomessakin, saatika sitten uittaen!
Zephyrin vaihteistosta:
mulla kans takelteli vaihteet '91 ZR750:ssa ja se korjaantui kun vaihdoin sopivamman öljyn. Harmi, etten muista enää mikä se oli
Ostin pelin käytettynä 35tkm mittarissa ja ajoin n. 20tkm ilman isompia huolia.
KTM950SE
Täytyypä haastatella kokeneempaa mekaanikkoa. Ehkä sieltä löytyy apu.
Tosin tuo vaihteisto oli ainoa haukunnan kohde v. 92 Cycle World arikkelissa - eli on kait enemmän vika kuin ominaisuus.
Muuten tuona vuonna ko. jenkkilehti rankkasi tämän Zephyr 1100 kymmenen parhaan pyörän joukkoon!![]()