Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
    Itsellä olen käyttänyt Valvolinen DuraBlendiä tai sitä on lyöty käteen liikkeestä mistä olen käynyt öljyt ja suodattimen hakemassa.

Olen kuitenkin huomannut että konetta kun kiusaa pikkasen enemmän tai muuten jossain kaupunki ajossa kone kuumenee normaalia enemmän niin alkaa kuulumaan tyhjäkäynnillä terävä naputus koneesta, kunnes taas kone on jäähtynyt normi lämpöihin. Nokkaketjun kiristäjän tarkastin ja tuntui ehjältä, joten olen päätynyt tulokseen,että öljystä sen on johduttava.

Eli mitä öljyä käytätte xx:ssä ja onko samanlaista ilmiötä tullut kenelläkään eteen?

Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
    Hmm... mulla on ollu toi Castrolin Suberbike öljyt ja en huomannu mitään erikoista
    XX:stä en tiedä, mutta kannattaa käydä merkkiliikkeessä kysymässä mitä Honda suosittelee. Itselläni on veturi, jossa olen käyttänyt Motulin 15-50w täysyyntettistä, mutta koska öljy rupes maistumaan niin kävin kysäsemässä liikkeessä hondan "orkkis" öljyjä. Selvis, että suositus on 10-30w mineraaliöljy!. Se terävä nakutus voi johtua liian löysistä öljyistä.
    Legalize
    No niin pitihän se arvata. Tämmösiä nää joskus on..
    Normaalioloissa olen käyttänyt:
    Castrol: GPS 10W/40 synteettinen öljy; Ei ongelmia

Ennen Euroopan reissua vaihdoin kovempaan ajoon tarkoitetut
    Castrol: R4 Superbike 10W/50 täyssynteettiset kilpaöljyt; Ei ongelmia

Vaihdan yleensä noin 5000-6000 km välein.
    Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Laitoin tuota Durablendiä (10W40) VFR VTECiin viime syksynä talvisäilytyksen yhteydessä. Seuraavana keväänä kone värisi selvästi normaalia enemmän ja vaihdelaatikko muuttui selvästi aiempaa hankalammaksi. Huomasin tämän jo kevään ensimmäisella ajolla.

Oli päivänselvää, että siinä kunnossa ei Italiaan lähdetä, joten ajattelin kokeilla öljynvaihtoa. Siinä vaiheessa oli Valvolinella ajettu noin 2000 km, eikä homma ollut muuttunut paremmaksi. Tilalle laitettiin Motorexin 15W50, ja oireet päättyivät täsmälleen siihen. Värinät katosivat ja vaihdeaski alkoi pelaamaan. Muita muutoksia ei tehty. Öljyn määrä oli ennen ja jälkeen sama. Öljynsuodatin vaihdettiin täsmälleen samanlaiseen.

Tiedä sitten, miten hyvin tämä pätee myös XX:ään ja toisaalta oliko öljymerkin vaihdolla suurempi tai pienempi vaikutus kuin viskositeetin vaihdolla.

Jos joku haluaa arvailla värinän syytä, niin kertokoon. Oma sivistys ei riitä sitä selittämään. Sellainen ero öljynvaihdoissa oli, että vaihdoin Valvolinet pari viikkoa seisoneeseen kylmään koneeseen (säilytyspaikassa ei voinut käyttää), kun taas Motorexit vaihdettiin oikeaoppisemmin lämpimään koneeseen, jolloin vanhat öljyt tulivat selvästi liukkaammin ulos. Ennen Valvolinea koneessa oli 4000 km ajetut huollon laittamat "yksiasteöljyt", tarkemmin en tiedä. Pitänee joka tapauksessa funtsia säilytykset vastaisuudessa niin, että öljyt otetaan lämpimänä ulos.
    1000
    Castrol: GPS 10W/40 synteettinen
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
    RiNe:

Lainaa kirjoitti
    kannattaa käydä merkkiliikkeessä kysymässä mitä Honda suosittelee
    Jos tuota käyt kysymässä, vastaus on todennäköisesti Hondan omat öljyt jotka itseasiassa ovat erittäin huonoja!

RiNe:

Lainaa kirjoitti
    Selvis, että suositus on 10-30w mineraaliöljy!. Se terävä nakutus voi johtua liian löysistä öljyistä
    Miten synteettinen voi olla löysempi kuin mineraaliöljy? Viskositeetti lukuh kertoo öljyn juoksevuuden joka kummassakin on sama. Tosin vain ensimmäisten satojen kilometrien aikana. Tämän jälkeen mineraaliöljystä alkaa haihtua (itseasiassa on jo haihtunut) pienimmät suuresta joukosta epäsäännöllisen kokoisia öljymolekyylejä. Suuremmat molekyylit hapettuvat ja muuttuvat aikanaan jätteeksi koneeseen. Tämän johdosta öljy on huomattavasti paksumpaa öljynvaihdon aikaan, kuin synteettinen öljy.

Mineraaliöljyn perusaine (maaöljy) sinänsä sisältää lukemattomia epäpuhtauksia joita mikään jalostusmenetelmä ei tule erottelemaan valmiista aineesta. Nämä kaikki tulevat kiertämään käyttäjien koneessa niin kauan kuin niihin uskovia riittää.

Kirjallisuudesta löytyy vaikka kuinka paljon esimerkkejä ja todisteita siitä, että synteettinen öljy on kaikin puolin parempi. Kehotankin kaikkia, jotka pähkäilevät kumpaa öljyä käyttäisivät lukemaan tämänkin artikkelin kokonaan.

Synteettiset öljyt
    - "No! It's not a Harley" -
    Lainaa (Strictly VN 1600 @ Syys. 06 2004,12:57) kirjoitti
    Jos tuota käyt kysymässä, vastaus on todennäköisesti Hondan omat öljyt jotka itseasiassa ovat erittäin huonoja!
    Perusteluja kiitos. Itse olen käyttänyt ko. öljyjä niin Hondassa (VT&CBR) kuin Kawassa (ZR-7S&ZZR1100), eikä ongelmia ole ollut eli vaihteisto/kytkin toimii kuten pitääkin, eikä öljyä ole koneesta kadonnut maailman tuuliin.
    Eli pitäisikö vaihtaa merkkiä
  9.  
    Lainaa (Strictly VN 1600 @ Syys. 06 2004,12:57) kirjoitti
    Kaipaisin myös perusteluja. Minulle kerrottiin että tuo Hondan öljy olisi Castrollin valmistamaa joten ei sen pitäisi käsittääkseni kauhean huonoakaan olla? No itse käytän Castrollin GPS 10W-40 aina kun satun sitä kaverini kautta edullisesti saamaan... *
    Suzuki Hayabusa K9

Se on aina mielessä, ilman sitä ei kai elää vois.
    Kuin tatuointi kielessä, ei edes kulumalla lähde pois.
    -Leevi And The Leavings