Eloisa 200 000 asukkaan yliopistokaupunki Freiburg on mainio tukikohta useammankin päivän Schwarzwald-ekskursiolle. Jos matka alkaa Freiburgin keskustasta, seurataan ensin Donaueshingenin ja Colmarsin tienviittoja. Pian kuvaan astuvat Schauinsland-vuorelle osoittavat kyltit, joita seuraamalla päästään kaupungista ulos. Matkan varrella on Münster-kirkon jälkeen Freiburgin toiseksi suosituin nähtävyys Holbein-Fohlen, vaatimattoman kokoinen hevospatsas, jota ovat mielenosoittajat maalailleet 1960-luvun lopun jälkeen milloin milläkin protestiaan korostavalla värillä. Kesäkuussa 2004 patsas-parka oli sanoisinko sotkuinen väriltään. Tiedä häntä, mikä liike sen tällä kertaa oli värjännyt.
Ennen kuin kaupunki on jäänyt taakse alkavat myös huomautukset siitä, että Schauinslandille vievä tie on suljettu moottoripyöriltä lauantaisin ja sunnuntaisin. Siispä tähän suuntaan kannattaa lähteä matkaan viikolla. Perjantai-iltaisin Schauinsland näyttää täyttyvän alueelle kokoontuvista konepyöristä, olisikohan kyseessä pieni protesti älytöntä kieltoa vastaan?
Günterstalin kaupunginosan jälkeen alkaa nousu 1284 m korkealle Schauinsland-vuorelle. Tie on erinomainen: hyvä pinnoite, hyvä näkyvyys, lukematon määrä tiukkoja ja loivempia mutkia. Väylä suorastaan pakottaa vauhdikkaaseen kurvailuun. Mäellä on motoristien suosima treffipaikka. Näköalatkin Reininlaaksoon ovat varsin mallikkaat.
Eteenpäin. Suunnataan edelleen etelään päin. Lisää kurveja on edessä, jos heti vuoren laen jälkeen kääntyy vasemmalle, Hofsgrundin kautta vievälle mutkatielle ja muutaman kilometrin jälkeen taas oikealle kohti Todtnauta. Todnausta tie nro 317 vie Geschwendin kylään, jossa käännetään nokka vasempaan Bernauhin ja St. Blasieniin vievälle hauskasti kiemuraiselle pikkutielle.
Pienen St. Blasienin kaupunkikuvaa hallitsee kylän kokoon nähden järjettömän massiivinen tuomiokirkon kupoli (Rooman ja Firenzen jälkeen kolmanneksi suurin Euroopassa). Jos katolisen kirkon arkkitehtuuri kiinnostaa, kannattaa pysähtyä ällistelemään, mihin kaikkeen paikallinen kirkko on jonkun selkänahasta raavittuja omaisuuksiaan aikoinaan käyttänyt.
Matka jatkuu. Heti St. Blasienin taajaman jälkeen kurvataan oikealle kohti Albbruckia luikertelevalle Albtal-laakson tielle. Edessä on 25 km täydellistä ajonautintoa, monien mielestä yksi Schwarzwaldin upeimmista pätkistä. Tie seuraa Alb-jokea, kireätä kurvia ja nopeaa mutkaa pukkaa toisensa perään. Tienvarsitaulu reitin alkupäässä kehottaa motoristeja hellittämään kaasukättä, osa käännöksistä onkin varsin tiukkoja ja näkyvyyskin on rajoitettu. Unelmapätkän loppupäässä tie kaartelee mahtavasti rotkon pohjalla. Juuri ennen Albbruckia kallioon puhkaistut viisi ahdasta tunnelia kannattaa ajaa rauhallisesti vastaantulijoiden varalta.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Voitko suositella hyviä majoituspaikkoja Mustanmetsän alueella.![]()
Kaunotar ja Kulkuri
Honda VFR800
Itse olin Freudenstadt:n likellä, Lossburg:ssa. Ihan keskellä Mustia Metsiä, joten voi joka aamu valita eri ilmansuunnan.
Hotelli oli Landhotel Bären. Omistajapariskunta oli kovin innostunut Etelä Afrikasta, joten kaikenlaista kamaa neekerimaanosasta löytyi.
Minä sain puolen kerroksen kokoisen asunnon, josta maksoin 45€ per yö (06/2004), sekä avaimen autotalliin. Pihaterassin nurkalla "normaalit" varusteet (kirkasta vettä visiirin pesuun, sieni pyörän pesuun, jne.) myös ohiajavien käyttöön. Ruoka oli hyvää, ja juomaakin riittävästi.
Isäntä istui pöytään ja kertoi parhaista lähiseudun ajoreiteistä. Omistajat olivat nähneet ylimääräistä vaivaa että pyöräilijöiden tarpeet otetaan huomioon. Alkujaan minun piti olla siellä vain yksi yö, mutta kun palvelivat niin hyvin, olin sitten kaksi (mikä minun matkoillani on pitkä aika).
Paikan osoite on Hapstrasse 4, 72290 Losburg.
Koordinaatit N48 24 41.0 E8 27 12.0 (WGS 84).
Samassa hotellissa ollut saksalainen (Dortmundista) kehui Mustia Metsiä, että "Tämä on toisiksi paras alpit, heti Alppien jälkeen!"
Ja tuolta alueelta löytyy sitten loputon määrä "moottoripyöräystävällisiä" majataloja, joten mitään varauksia ei tarvitse tehdä (jos ei mene keskieuroopan lomakaudella)![]()
Ja täsmennetään viellä hiukan:
Maksoin 42€ per yö (katsoin matkapäiväkirjan lopussa olevasta kuittiluettelosta)
Kiitti vinkeistä. Kiva saada joitain kiinnekohtia reitin varrelle - mulla on sininen vihko joka varmasti on täynnä jo ennen matkan alkua, joka alkaa 14.7. Hanko-Rostock![]()
Kaunotar ja Kulkuri
Honda VFR800
Tässä majoitusvaihtoehtoja lähes joka makuun eteläisen Schwarzwaldin keskeiseltä alueelta eli Todtnaun ympäristöstä:(Bieffe @ Huhti. 22 2005,22:42) kirjoitti
Majoituslinkki
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Schauinsland on ihan parasSehän on myös kilpa-ajoratana satunnaisesti käytössä...
Schwarzwaldissa on satoja kivoja pieniä majataloja, mutta välttäisin turistikeskuksia kuten St. Blasien ja Titisee. Yksi aivan ihana, siis mun mielestäni ylivoimaisesti maailman paras ravintola, jossa myös majoitus on Grafenhausenissa ravintola Tannenmühle. Harva se pyhä pöräytetään sinne herkuttelemaan. Grafenhausenin lähellä on Schwarzwaldin suurin panimo "Rothaus", jossa myös on suosittu ravintola, mutta itse en sitä voi suositella. Jos jo kerran on Tannenmühleä niin lähellä, niin mene sinne.
Ravintola sijaitsee Grafenhausenista vielä eteenpäin joenlaaksotietä pitkin. Vasemmalla puolella on iso huomattava kyltti ja sitten ajat kilometrin metsän sisään. Majatalon pihalla on kaikenkarvaisia eläimiä alkaen tunturipöllöistä sekä isot taimenen tarhauslammet.
Schlüchtin laaksotie kuten samansuuntainen viereinen Steinan laaksotiet ovat muuten molemmat todella hauskoja mutkateitä
muokkaus: tänään oltiin taas Tannenmühlessä, nami nami, ja tuli mieleeni, että ravintolaan tieltä kääntyessä tulee noin 500 metrin päästä gasthaus pikutien vasemmalla puolella. Se ei ole tarkoittamani ravintola Tannenmühle, vaan se tulee vasta noin 300, metriä tästä ensimäisestä. Sen huomaa kyllä suurista taimenen viljelyaltaista ja kaikenkarvaisista eläimistä pihalla. Nyt siellä käppäili pari ponia ja aasi vapaana ja kauriita, kaneja, kilipukkeja jne. löytyi aitauksesta. Tämä taitaa olla heidän internetsivunsa.www.tannenmuehle.de