Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    SMOTO Tiedote 26.07.2004

    TUPLA-ALVITUS ONKIN TOTTA!

    SMOTO:n korviin on kantautunut tieto jonka mukaan alle 6kk ikäisistä ja alle 6000km ajetuista käytettynä maahantuoduista moottoripyöristä, joista kuitenkin on jo uutena maksettu alv toiseen EU-maahan, on nyt tullin toimesta peritty arvonlisäverot. Toisin sanoen ajoneuvosta on maksettu arvonlisävero kahteen kertaan eli ajoneuvo on niin sanotusti tupla-alvitettu.

    Näitä tapauksia on tiedossa muutamia. Osalle verotuspäätös on tullut jälkikäteen verotuksen korjauksena siitäkin huolimatta, että alun perin tullissa alv on jätetty perimättä nimenomaan sillä perusteella, että kyseinen vero on jo maksettu toiseen jäsenvaltioon. Moinen tuplaverottaminen tuntuu arkijärjen vastaiselta, joten SMOTOn veroryhmä otti sekä arvonlisäverolain että arvonlisädirektiivin suurennuslasin alle. Tarkastelu osoitti sen, että tulli toimii näiden alle 6kk ikäisten ja alle 6000km ajettujen kohdalla juuri asetusten ja pykälien mukaan eli arvonlisävero pitääkin maksaa sinne, missä ajoneuvo otetaan käyttöön.

    Jos kyseessä on uusi ajoneuvo, myyjänä on yleensä liike, jonka pitäisi voida myydä ko. ajoneuvo arvonlisäverovapaasti edellyttäen, että myyjälle esitetään selvitys ajoneuvon viennistä ulkomaille. Tupla-alvin ongelma liittyykin nimenomaan uudenkarheiden ja käytettyjen ajoneuvojen kauppaan, näistä kun on arvonlisävero jo maksettu, eikä myyjä ole luovutuksesta enää arvonlisäverovelvollinen. EY-normien mukaan lopputuotteen alv maksetaan kuitenkin vain kerran. Oikea perintäosoite myyntimaahan maksetun alv:n takaisinperinnälle onkin sen maan verottaja, mihin arvonlisävero tällaisessa tapauksessa on alunperin maksettu. Käytäntö muodostaa selvän vapaankaupan esteen, koska ALV:n palautuksen hakeminen toisen jäsen valtion verottajalta on operaatio jota ei voida kohtuudella vaatia tavalliselta kuluttajalta.

    SMOTO:n neuvo : älä osta käytettyä mutta alle 6kk ikäistä ja alle 6000km ajettua ajoneuvoa ulkomailta. Yhteisön vapaankaupan alueen sisällä tällaisten ei-uusien-mutta-arvonlisädirektiivin-mukaan-kuitenkin-uusien ajoneuvojen verottamisessa on arvonlisäveroansa. Jos tähän ansaan menee niin sen korjaamisessa voi palaa sekä aikaa että tupakkia. Ohjeena toisesta EU-maasta moottoripyörää hankkivalle voidaankin tähän asti kertyneen tiedon valossa sanoa, että hanki joko aivan uusi ja alviton peli, tai sitten käytetty joka on varmasti yli 6kk ikäinen sekä yli 6000km ajettu moottoripyörä.
    "Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
  2. #2
    Kerrankin syy rullata matkamittariin LISÄÄ kilsoja, ennen maahantuontia
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  3. #3
    Lainaa (JP-800 @ Heinä. 28 2004,18:26) kirjoitti
    Ohjeena toisesta EU-maasta moottoripyörää hankkivalle voidaankin tähän asti kertyneen tiedon valossa sanoa, että hanki joko aivan uusi ja alviton peli, tai sitten käytetty joka on varmasti yli 6kk ikäinen sekä yli 6000km ajettu moottoripyörä.
    Ja kannattaa tarkistaa, että se on myös ollut rekisterissä yli kuusi kuukautta ensirekisteröinnistä. Itselle tuli verot ihan uuden mukaan, koska oli poistettu rekisteristä reilun viiden kuukauden käytön jälkeen ja seisonut sen jälkeen useita kuukausia liikkeessä. *
    Ei tosin tullut mitään tupla-Alveja ja muutenkin ei olisi tullut hirveätä eroa, mutta kai siinä muutama satku meni oppirahoja.
    Dixi et animam levavi
  4. #4
    Lainaa (EMK @ Elo. 20 2004,06:56) kirjoitti
    Lainaa (JP-800 @ Heinä. 28 2004,18:26) kirjoitti
    Ohjeena toisesta EU-maasta moottoripyörää hankkivalle voidaankin tähän asti kertyneen tiedon valossa sanoa, että hanki joko aivan uusi ja alviton peli, tai sitten käytetty joka on varmasti yli 6kk ikäinen sekä yli 6000km ajettu moottoripyörä.
    Ja kannattaa tarkistaa, että se on myös ollut rekisterissä yli kuusi kuukautta ensirekisteröinnistä. Itselle tuli verot ihan uuden mukaan, koska oli poistettu rekisteristä reilun viiden kuukauden käytön jälkeen ja seisonut sen jälkeen useita kuukausia liikkeessä. *
    Ei tosin tullut mitään tupla-Alveja ja muutenkin ei olisi tullut hirveätä eroa, mutta kai siinä muutama satku meni oppirahoja.
    Ostitko pyörän siis alv- vapaasti.

    Niin pitäisi menetellä jos peli on alle 6kk tai alle 6000 km ajettu.

    Tällaisen osatajlla on myös oikeus hakea ostomaahan maksettu alv takaisin.

    Hanski
    SMOTO
    - ride free -
    Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but the wrod as a wlohe.
  5. #5
    Tuolta "Mitä maksoi" kopsattu:
    "Pyörä: BMW K1200RS
    Ensimm. käyttöönottopvä: 5.6.2003
    Mittarilukema: n. 6700km
    Autoveropäätöksen pvm: 11.8.2004
    Autoveron määrä: 5302,60
    Muuta: Maanantaina tullattu, tiistaina näytetty tullissa, keskiviikkona päätös, torstaina kilvissä. Ei ehtinyt tarrat haalistua. Katsottiin uudeksi, koska Günther himoköyrijä oli ottanut pois rekisteristä 7.11.03. Oli käytetty reilu viisi kuukautta. Seisonut sitten liikkeessä 8kk, mutta vieläkin "uusi"."

    Ei mennyt mitään ylimääräistä Alvia enää (onneksi). Autoveropäätöksessä Tullausarvo=21732€ (mikä on sama kuin uudella ihan iskemättömällä pyörällä, Tulllin uusien pyörien hinnat), ruksi kohdassa "Ajoneuvo on uusi", Autovero on tuosta 20%=4346,40 ja sen Alv=956,20. Yhteensä=5302,60.

    Olihan tuo reilusti yli vuoden vanha, mutta jäi tuo rekisteristäpoistokiemurakotkotus huomaamatta. Eli tullin tulkinta on jos esim. 2000 ensirekisteröidyllä mopolla on ajettu 100.000km viidessä kuukaudessa ja se on otettu pois rekisteristä tuon viiden kuukauden jälkeen, niin nyt tuotuna siitä menee uuden mukaan vero (ilman Alvia). Ei mene oikein minun oikeustajuun. *

    Asiaa paremmin tutkailtuani huomasin, että niinhän tullin sivuilla selvästi sanotaan. Käytetyn ajoneuvon tuonti suomeen lukee, että "Autoverolain mukaan ajoneuvoa pidetään käytettynä, jos sitä on pidetty liikenteessä ja se on ollut rekisterissä kauemmin kuin kuusi kuukautta. Tämä säännös on voimassa 31.12.2004 asti. Vuoden 2005 alusta myös alle kuusi kuukautta käytössä ollut ajoneuvo voidaan verottaa käytettynä".

    Eli ehdin pudota tähän ansaan. * Mitäs tästä voisi valittaa. Pelisäännöt on selvät, mutta ne on *.

    Lisäys: Siis Saksassa ostin liikkeestä ja verollisena.



    Dixi et animam levavi
  6. #6
    Ihan kiintoisaa. Sekä autoverotuksessa että arvonlisäverotuksessa tuon 6 kk/6000 km säännön tarkoituksena on estää veron välttäminen siten, että tuomalla maahan ao. rajojen alla oleva ajoneuvo (käytännössä siis lähellä uutta) saavutettaisiin veroetua.

    Autoverotuksessa etu tulisi pienemmän verotusarvon myötä (5999 km ajettu ja 5 kk 29 päivää vanhan ajoneuvon verotusarvo eli käypä arvo on pienempi kuin uuden -> verokin on pienempi).

    Arvonlisäverotuksessa kyse on eri valtioiden eri tasoisesta verokannasta. Esim. Saksassa alv on 16 prosenttia. Ilman tuota 6 kk/6000 km sääntöä ihan vähän käytetyt ajoneuvot kannattaisi hakea Saksasta, sillä niistä ei tarvitsisi maksaa Suomen 22 prosentin alvia. Ja tästähän ei tykkäisi sen paremmin verottaja kuin suomalainen maahantuojakaan.

    Lainaus arvonlisäverolain 26 d §:stä:

    Lainaa kirjoitti
    Kuljetusväline on uusi, jos

    1) moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja muu kuljetusväline enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön; tai

    2) moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6 000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia
    Lainaus autoverolain voimaanpanosäännöksestä:

    Lainaa kirjoitti
    Tämän lain 10 §:n estämättä ennen 1 päivää tammikuuta 2005 verotettavasta ajoneuvosta, jota on käytetty liikenteessä tai joka on ollut rekisterissä enintään kuusi kuukautta, kannetaan veroa kuten vastaavasta uudesta ajoneuvosta.
    Tässä EMK:n tapauksessahan autoverolain säännös täyttyy, koska Bemaria ei ollut käytetty liikenteessä kuutta kuukautta. Sen sijaan arvonlisäverolain säännös ei täyty, sillä pyörä myytiin yli 6 kk sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön.

    Tupla-alvitusta ei siis pitäisi olla odotettavissa. Tästäkin huolimatta, en vielä lähtisi juhlimaan, sillä tullissa on aikaisemminkin ryhdytty miettimään tupla-alvitusta vasta kuukausia autoverotuksen toimittamisen jälkeen, ja tullivirkailijan mielikuvitus siitä, miten moninaisin perustein yksittäistä kansalaista voidaan verottaa, tuntuu olevan rajaton.

    Edit: Piti vielä lisäämäni, että autoverotuksen osalta EY-tuomioistuin totesi siinä kuuluisassa Siilinin asiassa, että alle 6 kk vanha ja alle 6000 km ajettu ajoneuvo ei ole uusi, eikä sitä saa verottaa kuin uutta. Eduskunnassa tätä määräystä ei haluttu noudattaa juuri tuosta mainitsemastani veron välttämiseen liittyvästä syystä. Mutta mitenkä mahtaisi tuomioistuin siihen suhtautua? Jonkun pitäisi kokeilla...



    High Stuck Are Wit To
  7. #7
    Lainaa (mcmies @ Elo. 20 2004,13:21) kirjoitti
    Edit: Piti vielä lisäämäni, että autoverotuksen osalta EY-tuomioistuin totesi siinä kuuluisassa Siilinin asiassa, että alle 6 kk vanha ja alle 6000 km ajettu ajoneuvo ei ole uusi, eikä sitä saa verottaa kuin uutta. Eduskunnassa tätä määräystä ei haluttu noudattaa juuri tuosta mainitsemastani veron välttämiseen liittyvästä syystä. Mutta mitenkä mahtaisi tuomioistuin siihen suhtautua? Jonkun pitäisi kokeilla...
    Olisiko tuo päätös luettavissa jossain? Täällä samasta jo narisinkin.Ja täällä myös.

    Kyllä minun mielestä pitäisi ostosummasta jotain viitettä ottaa, koska ei sitä Saksassakaan uuden hinnalla tullut ostettua. Vähän ihmetyttää myös liikkeiden katteiden mukaan arvottu verotus. Minulla ainakin on semmoinen kutina, että nämä BMW:t olisivat vähän ylihintaisia Suomessa näiden yksinoikeusmyyntihärdellin vuoksi.

    No sainpahan semmoisen mopon kuin halusin, eikä tuo verokaan nyt niin älyttömästi nypi, mutta tuo systeemi on kyllä ihan p*ska.
    Dixi et animam levavi
  8. #8
    No se päätös löytyy esimerkiksi täältä.

    Sieltä vain oikeuskäytäntöön ja hakusanaksi Siilin.

    Mitä tulee tuohon hinnoitteluun Suomessa ja Saksassa, niin pikainen laskutoimitus paljasti K1200RS:n verottoman hinnan olevan Suomessa about 14400 euroa ja Saksassa 12800 euroa. Niin että kyllä sinä maksoit veroa suomalaisen maahantuojan katteesta. Tosin niin maksavat nekin, jotka pyörän Suomesta ostavat.
    High Stuck Are Wit To
  9. #9
    Tänks! Tämä nyt vähän sivuaa tuota alkuperäistä topiccia tupla-alveista, mutta tuolta saksittua:

    "Autoverolle on ominaista eri kaupan vaiheiden (portaiden) huomioon ottaminen. Jäsenvaltiossa jo rekisteröidyn käytetyn ajoneuvon autovero lasketaan virallisen maahantuojan maksaman ajoneuvon ostohinnan perusteella eli ottamatta huomioon virallisen maahantuojan ja mahdollisten tukku- ja vähittäismyyjien myyntikatetta. Yksityishenkilöiden maahan tuomista käytetyistä ajoneuvoista maksettavaksi tuleva autovero puolestaan lasketaan sen ostohinnan pohjalta, jonka kuluttaja maksaisi vastaavasta uudesta ajoneuvosta ja joka on yleensä korkeampi kuin virallisen maahantuojan maksama hinta."

    Mistäs saisi tietää, mitä maahantuoja on maksanut autoveroa samanlaisesta pyörästä? Maahantuojakin maksaa ostohinnan mukaan verot, joten maksoinko enemmän?

    "Autojen arvon alenemisen osalta yhteisöjen tuomioistuin toteaa, että Suomen verojärjestelmässä ei oteta huomioon käytetyn ajoneuvon arvon todellista alenemista, koska arvon aleneminen ei todellisuudessa ole lineaarista etenkään ensimmäisinä vuosina, jolloin se on huomattavasti voimakkaampaa kuin myöhemmin. Tällainen verojärjestelmä on ristiriidassa perustamissopimuksen kanssa."

    Tämän pyörän arvo oli alentunut Saksalaisista ohjehinnoista n.23%. Varmaan sielläkin vähän alennusta saa uutta ostaessaan, mutta jotain 20% luokkaa tuon täytyisi olla. Samaa pitäisi soveltaa myös Suomen päässä autoveroa laskettaessa. Tuota peräänkuulutinkin jo tuolla aikaisemmissa topiceissa.

    Lisäys: Siis tässä se itse Siilin päätös.



    Dixi et animam levavi
  10. #10
    Voimassa olevan autoverolain mukaan uusien pyörien verotusarvo on yleinen vähittäismyyntiarvo = käypä arvo = merkkimaahantuojan ilmoittama ovh - tavanomaiset alennukset. Veroprosentti on isoille pyörille 20. Tämä koskee myös virallista maahantuojaa.

    Tästä seuraa, että verotusarvo ja veroprosentti ovat nyt samat kaikille. Virallinen maahantuoja maksaa sentilleen yhtä paljon veroa uudesta pyörästä kuin "harmaatuojakin". Uusien moottoripyörien verotusarvot ovat julkisia, niitä voi tarkastella mm. tullin saitilta.

    Aikaisemmin asia ei ollut näin, vaan vero laskettiin ns. hankinta-arvosta. Hankinta-arvo puolestaan oli tyypillisesti erisuuruinen riippuen siitä, oliko tuojana merkkimaahantuoja vai joku muu. Tämän EY-tuomioistuin kielsi.

    Veroprosentin osalta tuosta Bemarin tuonnista tuskin kannattaa valittaa. Sen sijaan verotusarvon osalta kannattaisi, koska pyörän käypä arvo Suomessa ei todellakaan ole sama kuin uuden pyörän. Noin lakiteknisesti valituksessa pitäisi vedota juuri tuohon Siilin-tapaukseen ja siihen, että Suomi ei ole täyttänyt EU-jäsenvelvoitteitaan jättämällä noudattamatta sitä, mitä EY-tuomioistuin tuossa ratkaisussa nimenomaan lausui alle 6 kk/6000 km vekottimien verotuksesta.

    Saksan hinnoilla ei tässä ole juuri merkitystä, jos samanlaiselle pyörälle löytyy markkinahinta Suomesta. Siis about 7000 km ajetulle vm. 2003 Bemarille. Lain mukaan verotusarvo on nimenomaan yleinen vähittäismyyntiarvo (käypä arvo) Suomessa.

    Tuossa kun havaittiin, että ao. Bemarin veroton hinta uutena on halvempi Saksassa, ja toisaalta veron määrä on sama riippumatta siitä, ostaako uuden pyöränsä Saksasta vai Suomesta, niin periaatteessahan se kannattaisi ostaa Saksasta. Voisi olla ihan hyvä argumentti suomalaisessa Bemarikaupassa, kun olisi valmiina saksalainen hinta lisättynä veroilla.
    High Stuck Are Wit To
  11. #11
    Mitä jos ostan 2002 pyörän jolla ajettu <6000km?
    Miten tässä tapauksessa menetellään? onko pyörä uusi?
  12.  
  13. #12
    Arvonlisäverotuksessa on.

    Autoverotuksessa vuoden 2005 alusta ei oo.

    High Stuck Are Wit To