SMOTO Tiedote
Korkein hallinto-oikeus (KHO) pyysi vuoden 2002 loppupuolella yhteisöjen tuomioistuimelta päätöstä muuttoautojen kohtelusta. Oikeustaistelussa on kyse siitä, voiko Suomi asettaa rajoja muuttajan omaan käyttöön hankittujen ajoneuvojen arvolle tai lukumäärälle. Samassa rytinässä kyseenalaistetaan myös kohtuuton kolmen vuoden karenssisääntö.
Tapauksen suullinen käsittely oli yhteisöjen tuomioistuimessa tammikuun puolivälissä. Yhteisöjen tuomioistuin antoi päätöksensä (asia C-365/02 Lindfors) heinäkuun puolivälissä. Tuomioistuin kääntyi päätöksessänsä julkisasiamiehen kannalle eli tuomion mukaan henkilökohtaisen omaisuuden maahantuonnissa direktiiviä (83/183/ETY) on tulkittava niin, että se ei ole esteenä sellaisen autoveron kaltaisen veron kantamiselle, joka on suoritettava yhdestä jäsenvaltiosta toiseen jäsenvaltioon muuttotavarana tuotavista moottoriajoneuvoista. Autoveroa ei tuomion mukaan ole pidettävä maahantuontiin liittyvänä verona, sillä verotettavana tapahtumana on ajoneuvon käyttäminen Suomessa.
Asiassa tuli siis takkiin ja jos KHO ottaa asiassa saman kannan muuttajat voivat jatkossakin tuoda verohelpotuksin vain yhden ajoneuvon. Päätös antaisi nykyiselle autoverolaille pienen hengähdystauon vaikka myös päättäjille pitäisi jo vähitellen olla päivänselvää, että korkean erillisveron politiikka on tiensä päässä. Tällä tulkinnalla jonka mukaan autovero kohdistuukin käyttöön (kuten polttoainevero, tiemaksut) eikä kulutukseen (hankinnan yhteydessä, hankintahinnan osana) saattaa olla muitakin seuraamuksia joita ei tällä hetkellä vielä nähdä. Ainakin tilanne jossa ajoneuvo hankitaan mutta sitä ei käytetä asettaa mielenkiintoisen oikeudellisen haasteen.
Moottoripyörien kohdalla Suomen muuttoautoveropolitiikka toimii erityisen epäoikeudenmukaisesti, koska monet harrastajat
saattavat omistaa useamman moottoripyörän ja perheessä saattaa olla pyörä jopa kaikilla perheenjäsenillä. Myös tulkinta karenssiajan kulumisesta ei ota suomen lyhyttä ajokautta huomioon lainkaan vaan verottaja olettaa moottoripyörällä ajettavan myös talvella. Vaikka tämä päätös näyttää selkävoitolta, ei matsi ole suikaan päättynyt, haastaja on nyt paikattavana kehän nurkassa ja seuraava erä kohta alkamassa.
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."