Aina kun kaksi tai useampi bemaristi kohtaa, ennemmin tai myöhemmin puhe kääntyy PK-seudun bemarin jälleenmyyntiin/huoltoon.
Ja aina sama juttu, tyytymättömyys on huomiota herättävä.
Pyörät vaihdetaan Oulua-Rovaniemeä myöden, kun täällä ei oteta vaihtopyörää, ei edes bemaria ja jos otetaan hyvitys on aivan toisissa atmosfääreissä oikean kaupankäynnin tasosta.
Eilen viimeksi mutterilla meitä oli 4 bemaristia joista kaikki oli hankkineet pyörän muualta ja huollot on teetätetty tai teetätetään muualla, vaikka täälläkin on *paikallinen huoltoliike.
Jokainenhan saa tehdä omalla tavallaan bisnestä, siihen en puutu, mutta palvelua tarvittaisiin myös me, jotka emme täytä ko. liikkeen statusvaatimuksia ja ilmeisesti meitä on paljon, kun niin paljon asiasta puhutaan.
Ja jo palvelukehityksen kannalta olisi tervehdyttävää olla useampi vaihtoehto, varmasti jopa merkin statuksen kannalta.
Olen vakuuttunut että myös bemaristien joukossa on joku Saksankielen taitaja, joka osaisi Sakemannien omalla kielellä tuoda julki heille Suomen markkina-alueen potentiaalisemman jälleenmynntialueen ongelmat.
(Ja jos ei saksankielellä, niin enklannilla sitten.)
Kerätään nimiä alle ja lähestytään suoraan pääkallopaikkaa.
Jospa siellä jonkun Günhterin päässä lamppu syttyisi *ja alkaisi asiaa tutkia.
Minnuu vaan niin *kun just tämä juttu on päin
tässä muuten iloa tuottavassa harrastuksessa kun sen yllä on tuommoinen musta pilvi. (olipas runollista)
Mut tarttukaa joku saksankieliseen kynään, kun minun taitoni ovat peräisin 60 -luvulta enkä muista kuin dürfen, können, mögen müssen usw.
Pullakahvit tarjoan mutterilla! *
kirutusvireitä piti korata
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Kannattaisko aloittaa (tai edes yrittää) Lohkon Karista, joka lienee tuolla BMW-Suomessa mopopuolen vastaava. Kerran kaverin kanssa jutelleena - vaikutti tolkun mieheltä. Olisipahan sitten liitettäväksi mahdolliseen Saksan marinaan se, että paikallisen maahantuojan kanssakin asiasta jo on puhuttu. ??
Toisaalta kuten sanottua omat kokemukseni liikeestä, johon tässä varmaan viitataan, ovat positiivisia niin kauan kun puhutaan huollosta ja avusta ongelmatilanteissa. Kaupanteosta en sano mitään....
<p>2002-2014</p>
Ymmärrän Seppo@R850R tyytyväisyyden ko liikkeen toimintaan, sillä uskoakseni huollat aika pitkälle itse pyörääsi, mutta osien hintoja olet sinäkin arvostellut.
No anyway, itsellä on S:ssä 20tkm huolto edessä, ja samoin ns. vuosihuolto. Soitin ensin Tampereelle ja hinnaksi ilmoitettiin 450-500 Eur. Soitto Turkuun, ja hinnaksi tuli rapiat vaille 300Eur. Mielenkiintoista, vai mitä. No pitäähän sitä tukea paikallistakin, ja soitto Trippiin. Hinta 637 Eur (452+185)!!!!!
Ei s**tana ollut vaikea arvata mihin varasin huollon. Tuommoista rahastusta ei muutenkaan kalliin harrastuksemme tueksi kannata ylläpitää, ja kun aikaisempia käyntejä Trippissä muistelee, palvelu on ollut ylimielistä ja
Ei ehkä ole järkevää mainita näin julkisesti hintoja, mutta nämä asiat ovat mielestäni semmoisia, että ei kannata vaietakaan. Itse liityn mielelläni boikotoimaan Trippiä, jos palvelua saisimme paremmaksi PK seudulla.
Jos BMW Finland haluaisi kehittää potentiaalisesti suurimman MP alueen palvelua, niin ehdottaisin heille, että ottaisivat vaikka MP myynnin ja huollon autokauppojensa piiriin.
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
WAU. Onpas suolaisia hintoja - selittää miksi minäkin (vastoin vuosikautisia periaatteitani) aloin taas liata näppejäni tuon omani kanssa, vaikka uuden ostin juuri moista välttääkseni.
Oikeastihan noiden huolto on suhteellisen simppeliä verrattuna moneen, moneen muuhun nykypyörään - ja silti tuollaiset hinnat! Tosin hinnoissahan on mukana järjettömän kalliit merkkiöljyt, tulpat, filtterit etc. Ainakin osalle noista löytyy ihan hyviä ja halvempia vastineita.
Muistaakseni pelkästään siitä tietokoneeseen kytkennästä velkovat 40 - 60€. Tulee siinä häkkyrä kohtuullisen nopeasti kuoletettua...
<p>2002-2014</p>
Juu halvemmaksihan nuo tulisi, jos itse tekisi. Ainoat huoltotoimenpiteet joita ko. huollon osalta en itse hallitse on venojen säädöt, ja kytkin/jarrunesteiden vaihdot. Eihän nekään välttämättä olisi vaikea opiskella, vaan laiskuus enemmänkin ja paskinta on, ettei ole tallia. Taivasalla kivituhkapihalla ei vaan ole mukava kyykkiä.
Tuon tietsikkahäkkyrän (olikos se nyt Motronic) lukemisenhan kuulemma voisi itsekin suorittaa kytkemällä vaikka läppärin tai vastaavaan siihen satulan alla olevaan mokkulaan, vaan en ole löytänyt softaa/liitintä näihin toimituksiin. Olisikohan jollakin tietoa näistä?
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Itse asiassa tuon Motronic'in vikakoodien lukuun ei tarvii edes tietsikkaa. http://www.ibmwr.org/ :sta löytyy ohjeet yksinkertaisen LED-viritelmän tekoon ja sen kytkemiseen. Vaatii hieman puuhaamista ja asennetta, mutta maksaa ehkä vaivan...
Oikeasti nuo Motronic'in tyyliset "yhden asian" kompuutterit on aika pösilöitä, eikä niiden toiminta ole mitään avaruusfysiikkaa.
Toisaalta. Jos tuon haluaa viedä merkkiliikkeeseen, jotta lukevat tuon koneella, niin se maksaa pirun paljon vähemmän kuin 300 - 500€ täydestä huollosta.
<p>2002-2014</p>
Onko siinä Motronic'ssa mitään mitä tarvitsisi lukea, jos mopo tuntuu pelittävän? Omat tiedot ovat ajalta, kun kärkiviilat vielä kuuluivat työkalupakkiin. Tuo 637€ tuntuu kyllä raivostuttavalta lypsämiseltä. Katselin tuossa cruiserin manuaalista R1100S/ R850/1200 C /R1150GS huolto-ohjelmaa 20tkm välein:
- vikakoodien luku MoDiTeC'stä (tarviiko tätä yleensä?)
- vaihteistoöljyjen vaihto (helppo hoitaa itsekin)
- peräöljyt 40tkm/2 v välein (helppo hoitaa itsekin)
- bensansuodin 40tkm tai 20tkm, jos on paskaa bensaa (tankin irroitus ja purku - ehkä tästäkin selviää, jos on manuaali)
- akun litkujen tarkistus (helppoa samalla kun tankki on pois)
- ilmansuodatin (kannattaa vaihtaa samalla, kun tankki on pois, tai laittaa jonkun K&N tms.)
- laturin remmi 60tkm (helppo juttu)
- jarrut/nesteet tarkastetaan (näkee silmästä onko tarpeeksi)
/lisätään/korjataan joka huollossa + jarrunesteet vaihdetaan vuosihuollossa
- katsotaan, ettei jarrunesteet vuoda/korjataan viat (eiköhän sen itsekin olisi huomannut)
- kytkinnesteiden tarkistus/lisäys joka huollossa (näkee silmästä)
- kytkinnesteiden vaihto 40tkm / 2 v välein (en ole vielä vaihtanut, mutta jostain reiästä varmaan tulee nesteet pihalle, kun ruuvia avaa. Ruuvi auki, kahva pohjaan, ruuvi kiinni, kahva ylös jne... pumpataan linjan läpi kunnes nesteet kirkkaat - manuaalista varmaan löytyy. Eiköhän tuohonkin myös jokin apuventtiilihärdelli löydy)
- takapyörän laakereiden tarkastus pyörää kääntelemällä (kaippa tästäkin itse selviää)
- swingin arm'n (mikä se termi on suomex? perän vipuvarsi?) laakereiden tarkastus/säätö; manuaalista pitäisi löytyä apuja)
- sivujalan saranan öljyäminen (tän mäkin osaan *)
- jalan kytkimen toiminnan tarkastus (varmaan kaasu pohjassa *kanttailua sivujalka sojottaen - jos onnistuu, niin jalan kytkimessä on vikaa)
- tulppien vaihto (tää on paha)
- venttiilien säätö (10tkm välein - ainakin bokserissa helppo)
- kaasuvaijerin jumitusten ym. tarkastaminen (aika aasi täytyy olla, jos ei huomaa, että jumkittaako se kaasu niiden 10tkm huoltojen väleissä)
- renkaat/ paineiden tarkastus (ihan turha, kyllä näitä pitäisi itsekin osata katsoa muutenkin kuin huolloissa 10tkm välein)
- valot ja merkkilaitteet (ihan turha, kyllä viat huomaa itsekin)
- viisarit ja merkkivalot (eiköhän nämäkin huomaa itsekin)
- kytkimen ja vaihteiden toimivuus (ykköselläkö sitä on ajeltu 10tkm?)
- jarrujen ja ohjauksen tarkastus (haloo?)
- instrumenttien tarkastus (pitääkö tuosta maksaa?)
- testiajo (vittuakos mun pyörää kulutatte?)
Eli kyllä täytyy sanoa, että mistähän siinäkin maksaa 637€. Meinaavatko sen 40€ öljynsuodattimen avaimenkin veloittaa jokaiselta asiakkaalta.![]()
Jos ne jotain tekee ihmettely lisäksi, niin niistä veloitetaan takuulla vielä erikseen - esim. jos jarruissa jotain vaihdetaan. Ja luulenpa, että siellä ei kukaan niitä seisontatukien niveliä rasvaile ym.
Mielestäni tuossa huolto-ohjelmassa vastentahtoisin ja aikaavievin juttu on tuo tankin irroitus. En tiedä mikä pyörä sinulla on toma, mutta jos noita katteita ym. joutuu purkamaan, niin tuleehan siitä vähän lisähommaa.
En tiedä Mototripin hinnasta mitä se sisältää, mutta aika yksinkertaisia juttuja nuo huolto-ohjelman mukaiset hommat ovat. Eihän sitä ole pakko odottaa 20tkm:n väliä huolloissa, vaan voihan nuo tehdä itsekin talvella, kun mopo seisoo, jos sellainen mahdollisuus on. Sitten voikin ajella taas huolettomasti koko kesän. Tosin tuo huoltokirja on joillekin niin tärkeä, että siitä voi hyvillä mielin sen mopon hinnan maksaa vaikka toiseen kertaan. Kai siihen takuutkin vaikuttaa jotenkin. Täytyy myöntää, että kyllä itsekin alkaa sen verran laiska olemaan, varsinkin kun ei itse ole ennen tätä kesää kohta pariinkymmeneen vuoteen koskenutkaan mihinkään kaksipyöräiseen, että mielellään antaisi muiden tehdä kaiken, mutta en kyllä tuollaiseen kusetukseen suostu. Ennemmin vaihtuu pyörämerkki, vaikka bemarista eniten jostain kumman syystä pidänkin. Ja saattaapa se vaihtuakin pelkästään sen takia, että tuommoinen puliveivaaja dominoi koko merkkiä.
Bike World:ssä kyselin erästä osaa ja sanoivat ehkä vielä löytyvän jostain kasasta, koska viime talvena olivat vielä tehneet jotain huoltoja. Ei löytynyt, mutta kertoivat mitä se olisi maksanut. Pidin sitäkin hintaa älyttömänä. Mototripin hinta osalle oli lopulta vielä kolmanneksen siitäkin kalliimpi, mitä paria kuukautta aikaisemmin olisi saanut BW:stä. Kyseltyäni BW:llä kertoivat, että BMW-edustus loppui siihen, kun vaativat, että pitää olla pelkästään BMW yksin ja ainoastaan edustettuna. Tuntuu typerältä. Mitä haittaa siitä olisi, jos jokaisen Hondakauppiaan tiloissa nököttäisi myös bemarit *tyrkyllä/myytävänä/edustettuina? *
En olisi uskonut kypsyväni johonkin **tun mopoliikkeeseen, mutta jos joku kehittää jotain kapinaa, niin olen mukana. *
Ja mitä hemmettiä minä vielä käkin tähän aikaan hereillä. Lonkerotkin on loppu.
Hyvää huomenta vaan - täytyy mennä nukkumaan...
Hei toihan rimmaa. *![]()
Dixi et animam levavi
Tasan samaa mieltä!
Listasta unohtui ruiskujen synkka, mutta sekin on oikeasti helppo tehdä. Muutamalla kympillä saa hyvän toimivan mittarin. Jotkut noita jopa itse väsäilevät.
MUTTAMUTTA: Suurin osa noista huollon tehtävistä on aivan normaaleja tarkastuksia / rasvauksia.
<p>2002-2014</p>
Onpas tutunoloista tekstiä. Sitä pk-seudun suurinta ja kauneinta BMW-liikettä on käsitelty ennenkin... Viime laman aikaanhan se liike ilmaantui ja jos vaikka seuraava veis mennessään.
Noihin huoltojuttuihin vois lisätä jotta kun pa-suodattimen vaihtaa eka kerran, se kannattaa mielestäni siirtää jonnekin tankin ulkopuolelle niin seuraava kerta on sitte helpompi. Omassani on oikean imutorven alla ja kaverin 1200 RS:ään istu nätisti satulan alle.
MoDiTecistä sen verran, että kun käytin pyörääni 10 tkm -huollossa Kuvalla elokuussa 2001 niin MDT näytti, jotta kaikki on kunnossa mutta pyörä ei vaan käynnistynyt. Siinä meni lapsenusko tuon laitteen viisauteen. Vika tais olla löysä vasemman pytyn tulpanhattu sen kun käytti irti ja laittoi paikalleen niin taas toimi ja on toiminut miltei kolme vuotta.
Huolloista ja hinnoittelusta sen verran, jotta vaikka nuo työt ei niitä vaativimpia olekaan niin tottakai työmiehen pitää palkkansa saada. Niin se pitääkin olla. Se, että joku rokottaa jotakin ehkä ylimääräistä on ihailtavaa taitoa, jolla saa tyhjän muutettua rahaksi. Sen kun osaisi. Mutta asiakas on kuitenkin kuningas ja viime kädessä päättää mihin virmaan rahansa kantaa.
Se pk-seudun suurin ja kaunein liike tekee mielestäni hallaa esimerkiksi uskomukselle BMW:n hyvälle jälleemyyntiarvolle, koska antaa toiminnallaan ymmärtää ihan jotakin muuta. Alakanttiin vedetyt hyvitykset vanhasta ei tosin näy enää välttämättä sitten kun pyörä on liikkeessä käytettynä myytävänä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Tässä on pakko tunnustaa tyhmyyteni. Miten tuo ruiskujen synkka tarkistetaan ja mikä siinä on idea? Siis mitä synkataan? Pystyykö niitä suuttimien ruikkimaa määrää jotenkin säätämään, vai liittyykö ajoitukseen?(Seppo@R850R @ Heinä. 24 2004,12:01) kirjoitti
Tuli vaan mieleen, kun ainut asia oikeastaan mikä omassa mopossa tälä hetkellä ärsyttää on tasakaasulla nytkyttely. Ajattelinkin hommata Techlusion (miten se nyt kirjoitettiin) boksin tuon ruiskuhärdellin rinnalle, kun sitä tuolla chromeheads.org -foorumissa kehuttiin auttavan tuohonkin. Saisikohan sen jotenkin halvalla Mototripin kautta? *
Haa-etsin linkkiä ja siellä puhutaan:
Synchronizing throttle bodies
Tätäkönä tarkoitat. Minulla kieltämättä isommilla kierroksilla kone tärisee ja pärisee. Ei hajuakaan miten paljon on normaalia, mutta pitäisiköhän sitä jotenkin tutkia. Argh - taas yksi huoli lisää. Minä kun jo luulin, että sen kuuluukin täristää.
Nyt parin lonkeron (apua olen juoppo) jälkeen alkaa taas silmät harittaa, mutta tuosta äsköisestä oli linkki tänne:
Saksankielinen ohje
Minä kun en tuota saksaa hallitse, niin osaisiko joku kertoa mitä tuossa tapahtuu. Kuvitus on hyvä, ja ehkä siitäkin pällistelemällä idea aukeaisi, mutta jos joku vähän kääntäisi. Tuon letkuhärdellin avulla tuo säätö onnistuisi, jos tietäisi tarkemmin mitä pitää tehdä. Letku ei varmaan montaa euroa maksa. *
Äkkiä käännöstä peliin, niin saadaan koneet säätöihin.
Dixi et animam levavi
Tuon synkkaamisen ideahan on vaan siinä, että tasapainotetaan mekaanisesti toisistaan erillään olevat ruiskurungot siten, että ilmaläpät aukeavat samassa tahdissa ja tyhjäkäyntipiirinkin läpi kulkee sama määrä ilmaa.
Tärinä isoilla kierroksilla on ominaisuus. Ruiskusynkka kun vaikuttaa kaikkein eniten juuri alakierroksilla - siellä missä kaasuläppien aukeama on pieni. Kun aukeama on pieni, tuntuu ero aukeamassa tärinänä eri puolen kanistereiden saadessa epätasaisesti kakkua. Kun nupit ovat "kaakossa", ei tuolla synkalla oikeastaan enää ole merkitystä; sinne menee kaikki, mitä ruiskut pystyvät tunkemaan. Eniten artikkeleita tuohon synkkaan liittyen löydät taas tuolta aiemmin mainitsemastani BMW-pyhätöstä.
http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/index.shtml
Tämä linkki on hyvä paikka aloittaa. Tuota samaa tarinaa eri paketissa löytyy tietty lukemattomilta siteilta. Ainoa sudenkuoppa tuossa synkassa on mielestäni se, että pitää tietää/muistaa, että kun kaasu on pois päältä, pitää läppien olla aina kiinni/lepoasennossa.
Tuon omassakin pyörässäsi esiintyvä tasakaasulla nytkyttely (surging) liittyy hyvin vanhvasti tähän ruiskusynkkaan (unohtamatta venttiilien säätöä, tulppia ja tuota seoksen laihuutta).
<p>2002-2014</p>
Huonosti on järjestetty BMW-pyörien huolto Suomessa ja varaosat ovat sikakalliita.Lohdutukseksi vitsi Näkemiin vaan, muru/Auf Wiedersehn Pet- sarjasta: Miksi rastat ajavat BMW:llä? Koska he luulevat sen tarkoittavan Bob Marley and the Wailers.
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Parempi puolisko puhuu ja kirjoittaa saksaa erittäin hyvin, on asunut siellä useita vuosia. Jos oikein nätisti kysyy niin apua saattaa löytyä.
Laittakaa vaikka yv:tä jos on jotain käännettävää niin voin kysellä että miten olisi.
Kiitos vaan ja pidetään mielessä. Kyllähän noista linkeistä joo tuo idea selvisi ja tuossa saksankielisessä oli kuvatkin cruiseriin. Täytyypä joskus säädellä.
Onko joku ostanut jostain tuohon sopivaa mittaria edullisesti, vai pitäisikö alkaa noita letkuja viritellä?
Mikähän idea siinä polttoainesuodattimen laittamisessa tankin sisälle oikein on. Katselin tuossa räjäytyskuvaa ja sen bensapunpun imupuolella on joku pussi. Lienee kanssa jokin suodatin. Onkohan se niin karkea verkko, ettei helposti tukkeudu, joten ei sen takia tarvitsisi tankkia aukoa. Täytyy talvella pistää se suodatin ulkopuolelle.
Dixi et animam levavi
kuulostaa merkeleelliseltä mutta kaikesta huolimatta innostakaa: kawaltd