...kun ne ovat väärässä paikassa oikeaan aikaan, ne ovat kyttäämässä ajonopeuksia pusikossa.
Tämän päivän aamulehden etusivun uutinen on, että poliisi saa käyttöönsä niin paljon uusia valvontakameroita, että ylinopeuksia pystytään valvomaan ihan missä tieosuuksilla vaan, ja sakko voidaan lähettää suoraan rekisterikilven perusteella.
Minä sanon, että perseestä tällainen.
Jos halutaan ihmisten toimia valvoa, niin olisi se nyt sentään ihmisarvolle vähän sopivampaa, että siellä olisi ihminen valvomassa.
Ollaan menossa kohti sitä, että tietokoneet vahtivat ihmisiä.
Minun mielestäni tässä on se paha asia, että "lieventäviä asianhaaroja" ei enää tunneta. Rankaiseminen muuttuu digitaaliseksi, eli joko et syyllisty rikokseen tai sitten syyllistyt, ja rikos on aina sama.
Kohta saa kaiholla muistella niitä aikoja, kun tyhjällä tiellä ylinopeudesta sai vain suullisen huomautuksen poliisilta.
Voiko tällaista systeemiä vastaan jotenkin kapinoida?
Voisin sanoa, että minun päiväni meni ainakin peruuttamattomasti pilalle levittämällä Aamulehden keittiön pöydälle, ja mistähän se johtuu, että näin käy nykyään aika usein. *
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Jep, ahdistaahan tuo. Toisaalta niitä kuuluisia "voimavaroja" riittää sitten muualle, kun ei tarvitse poliisinkaan seisoskella teiden varsilla.![]()
Onkohan myös kameravalvonnassa käytössä se 10% marginaali vai rapsahtaako sakko pienemmästäkin ylinopeudesta?
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Maikkarin sivujen mukaan:
---klips---
Ensi vuoden tavoitteena on, että valvottuja tieosuuksia olisi 800 kilometrin verran. Viime vuonna valvottuja tiekilometrejä oli 400.
---klaps---
Onhan tossa se hyvä puoli ettei tule korotettuja sakkoja pään aukomisesta poliisille ...
Homma kaikenlisäksi sotii vielä ainakin minun periaatettani vastaan, että en haluaisi tulla kuvatuksi, ellei minulta kysytä siihen lupaa.
Nykyään vaan ei oikein voi kotoa paljon lähteä, ettei jossakin joutuisi johonkin kameran kuvaan.
Meinaan vaan tuolla kaupungilla kun on noita valvontakameroita (muita kun liikenteen) ihan joka paikassa.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Seuraava askel on luonnollisesti, että moottoripyöriin vaaditaan kilpi myös eteen. Eikös sitä ole jo ehdotettukin?(Stobias @ Heinä. 24 2004,16:07) kirjoitti
Pitikin lisätä siqnatureen yksi lause lisää, kun nyt olen taas tällä tuulella.
Pessimismi on Suomessa aina tervettä ajattelua. *
Lisätään nyt sitten kun vauhtiin päästiin, niin VTT:llä on kuulemma kehitetty laite, jolla pystytään mittaamaan päästöjä liikkuvasta ajoneuvosta... Siinä voi äkkiä tulla kutsu katsastuskonttorille...
Eikös Englannissa nuo kamerat kuvaa nimenomaan takaa? Niin, että moponkin rekkari näkyy? Ei kai edestä kuvaamiseen nykyään ole muuta syytä, kuin se, että sakotukseen ei sovelleta vielä "haltijavastuuta"?
...kun ne ovat väärässä paikassa oikeaan aikaan, ne ovat kyttäämässä ajonopeuksia pusikossa.
Tämän päivän aamulehden etusivun uutinen on, että poliisi saa käyttöönsä niin paljon uusia valvontakameroita, että ylinopeuksia pystytään valvomaan ihan missä tieosuuksilla vaan, ja sakko voidaan lähettää suoraan rekisterikilven perusteella.
no ei wissiin riitä pelkkä rek no pitää kyllä pystyä tunnistamaan kuskikin
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Niinhän se vielä, mutta tossa artikkelissa mielestäni sanottiin, että säännöksiä muutetaan siten, että pelkkä rekkarinumero riittää.(samu69 @ Heinä. 24 2004,16:53) kirjoitti
En tosin voi olla ihan varma, kun päässä sumeni vitutuksesta niin tehokkaasti, että osa tekstistä jäi varmaan sisäistämättä.![]()
Toihan on pelkästään hyvä asia. Jää lapsenlapsenlapsillekin ilmaa hengitettäväksi.((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,16:14) kirjoitti
Jos suosikkipätkälleni kameratolppa ilmestyy, niin se ei kauan ehjänä pysy.![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Jep, helpompi varmaan huijata digitaalirobottikameraa kuin poliisi-setää.(KJH @ Heinä. 24 2004,16:52) kirjoitti
Katotaan mitä mieltä sitten oot asiasta, kun käyt viidettä kertaa saman vuoden aikana konttorilla...(Watson @ Heinä. 24 2004,17:11) kirjoitti
![]()
Ympäristöasioista voi varmaan olla montaa mieltä, mutta totta on, että meidänkin jälkeen tällä pallolla on elämää. Jossain muodossa ainakin. Aika itsekästä olisi olla huomioimatta sitä. Mikä erivapaus pitäisi motoristeilla olla piittaamatta ympäristöstä ?((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,17:24) kirjoitti
Mulle varmaan riittäisi se 1. kerta konttorilla ei tarvis viittä kertaa käydä saman asian vuoksi![]()
Minua ei kiinnosta niin kauan, kun jumbojetit saavat kulkea ja saastuttaa, ja samaten teollisuus. Moottoripyörät ovat kärpäsen paska siinä meressä. MUTTA, eipäs käännetä keskustelua tähän. Tehdään siitä sitten erillinen threadi, jos tästä aiheesta pitää riidellä.(Watson @ Heinä. 24 2004,17:36) kirjoitti
EDIT: teki mieli sanoa jotakin, mutta katsoin viisaammaksi olla vaan hiljaa.
Oikea asenne((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,18:36) kirjoitti
![]()
Jaksoit kuitenkin jostain kiinnostua ... kameroista mitä ei vielä ole.
Mielestäni kameroita on jo nytkin liikaa *(Watson @ Heinä. 24 2004,19:21) kirjoitti
Ja minun asenteeni ei kuulu sinulle hevonvittua.
Ole onnellinen että mahdollinen (ei välttämättä todennäköinen) saastuttaminen on tällä hetkellä toistaiseksi ainoa yhteiskunnallinen ongelma, mihin minä saatan syyllistyä.
Kyllä niitä yhteiskunnallisia ongelmia alkaa löytyä siinä vaiheessa kun liekanuoraa riittävästi kiristetään.
Kuuluu niin kauan kun itket netissä ... ja monetko sakot olet saanut kameroiden takia prätkällä ? Vai kulkeeko se edes niin kovaa, että sakot sais ?((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,19:23) kirjoitti
Miksi editoit ja lisäilet kaikkiin viesteihin ?((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,19:23) kirjoitti
Itse tässä itket, minä täällä hykertelen.(Watson @ Heinä. 24 2004,19:27) kirjoitti
Itse olen viimeksi saanut sakot noin kymmenen vuotta sitten Valkeakoskella ja auton ratissa. 60km/h 50 alueella.
Täysin turha sakko, ja johtui joko siitä, että missasin jonkun liikennemerkin.
Se etten ole sen jälkeen saanut sakkoja kertonee lähinnä siitä, että jos joskus ylitän rajoituksia, teen sen silloin kun en vaaranna ketään muuta.
Eihän poliisien kannata tyhjiä teitä kytätä.
Minua ei vituta rajoitukset, vaan se että ihmisiin ei luoteta edes sen vertaa, että annettaisiin jotakin pientä mahdollisuutta päättää jostakin asiasta itse.
Miksi en lisäilisi ja miksi en editoisi? Kirjoituksen hiominen jälkikäteen parantaa kirjoitusta.(Watson @ Heinä. 24 2004,19:29) kirjoitti
Tietysti etukäteen hiominen olisi fiksua, mutta olen impulsiivinen henkilö, ja minulle ei sovi sellainen toimintatapa.
Joopa joo. Lue uudestaan mitä kirjoitit ja koita olla editoimatta((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,19:31) kirjoitti
liikaa ... menee idea koko "keskustelulta".
Siis pitäisi saada itse päättää nopeusrajoituksista ... hyvä idea sinulta. Kannatan ja varmaan kaikki muutkin kannattaa.
Hyvähän se on jälkikäteen editoita oma kirjoitus toisen vastauksen mukaan. Vedä kätees <= editoin tuon pois kun olet vastannut jotain sopivaa((Neste)Hukka @ Heinä. 24 2004,19:32) kirjoitti
![]()
Jos on tyhjä tie eikä vaaranna ketään muuta, niin minun mielestäni silloin voisi ihan vapaasti ajaa tilannenopeutta, mikä ei ole todellakaan sama mitä paikallinen nopeusrajoitus.(Watson @ Heinä. 24 2004,19:38) kirjoitti
Tällaiseen joustavuuteen ei varmaan ikinä päästä.
Se tilannenopeus ei sitten myöskään ole sama mikä on pyörän huippunopeus.
Minä olen turvallisuusasioista kirjoitellut täällä aika paljon, niin että sopii lukea. En ole mikään reikäpää.
Ei tarvii editoida. Käteenvetäminen on ihan kiva harrastus, kunhan et kerro mun muijalle *(Watson @ Heinä. 24 2004,19:40) kirjoitti
Mikähän se sopiva on mitä minulta odotat? Jotakin joka vastaa omaa mielipidettäsi?
Juu, yksi populistinen pyrkyri on moista mennyt ehdottamaan, (kun hänet on joskus mopottimella vauhdikkaasti ohitettu ja hän itse on saanut sakot peltipoliislita) ja tunnetusti nopeusfundamentalistinen poliisimies on sitä tukenut, ja asiaa ajetaan eteenpäin.kirjoitti
Kyllähän kaikenlaisia esityksiä tehtaillaan eduskunnassa monta monituista vuodessa, mutta vain pieni osa päätyy säännöiksi ja laeiksi asti.
Tuossa etukilpiasiassa vaan se ikävä puoli, että se sopii mainiosti suomalaiseen kateuteen ja tasapäistämiseen taipuvaiseen mielenlaatuun, ja siksi se saattaa hyvinkin mennä vielä läpi.
Perusteluinahan on ollut se, että autoilijat ovat eriarvoisessa asemassa mp-kuskeihin verrattuna. Kumma vaan että kukaan ei ole hoksannut, että niitä kameroita on (vielä toistaiseksi) vähemmän kuin mopoja, joten voisi olla helpompi ja halvempi vaikka kääntää niitä peltikyttiä 180 astetta, kuten se jossain muualla tehdään.
...Tai hetkonen, miksei sitten voitaisi poistaa etukilvet myös autoista? Ei ois enää volvokuskitkaan eriarvoisia...
![]()
Arvatkaa vaan kuka maksaa uudet kilvet pyöriin, ja minkälainen pysäytys-sakotusrumba tuleekaan sitten niistä mahdollisista tarrakilvistä, kun ne on jotenkin yritetty erimallisiin keulamaskeihin asentaa, ja entäs sitten kun kilpi joskus joudutaan vaihtamaan...
Sitten seuraava askel onkin se että kaikkiin uusiin pyöriin tulee pakolliseksi varusteeksi ns. chippi eli mikrosiru, jolla isoveli voi määrittää mopon paikan, nopeuden ja liikesuunnan missä vaan.
Toki sillä voi olla hyötynsä mahdollisen varkauden sattuessa, mutta kovin suurta käytännön hyötyä sillä ei pyörän omistajalle ole, kuten ei muistakaan häläreistä nykyään, kun/jos mopot katoavat pikavauhtia rajan taa. Tai kun pyörä kaadetaan ja rikotaan.
Noh noh...kirjoitti
Kaikesta trendikkäästä viherpiiperryksestä huolimatta kannattaa pitää pieni lähdekritiikki mielessä ja muistaa, että Esim. Suur-Lontoossa on n. 5 miljoonaa autoa, siis enemmän kuin koko Suomessa, noin 50x50 km suuruisella alueella. Sen kyllä nokkakin sanoo ainakin muutamina tuulettomina päivinä Lontoon keskustassa. Siksi yhtä tiukat päästönormit ja sanktiot sekä ruuhkaisissa miljoonakaupungeissa ja harvaan asutussa skutsi-suomessa ei tunnu oikein reilulta.
Saasteettomuus ja varsinkin kierrätys on sinänsä hyvä asia, mutta nykyisiä (puna)viherhenkisiä tiedotteita mm. telkkarista seuratessa huomaa monesti joko tahallista tai tahatonta itsekritiikin ja isompien kokonaisuuksien hahmottamisen puutetta, sekä tavanomaista johdattelevaa politikointia, asioiden yksinkertaistamista jne..
Itse asiassa moottoripyörällä ajaminen on ekoteko, koska se saastuttaa vähemmän kuin auto, eihän niillä edes ajeta talvisin, ja keskimääräinen moottorikoko on pienempi.
...mutta tosiaan, tämä lienee ihan oman threadinsa aihe, eli se päästöpolitiikasta.
Edit: krijoitusvihre poistettu ja ihan piruuttaan editointimerkintä hommattu
On se ihmeellistä tämä motoristien yhteishenki. Ei tarvinnut kun vähän aikaa puhua paskaa, niin saavutettiin yhteisymmärrys(Watson @ Heinä. 24 2004,19:58) kirjoitti
![]()