Osoitteesta www.finfonic.fi löytyy yksilölliset korvan mukaan valettavat kuulosuojaimet, joihin voidaan liittää kuulokkeet. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisitä värkeistä? Kuinka hyvin eristävät ajomelua, mikä on kuulokkeiden kuuluvuus ja äänenlaatu. Onko helppo laittaa korviin, pysyvätkö paikallaan, kun kypärän laittaa päähän? Hintaluokka lienee hiukan alle 200 euro?! Please, tell me!![]()
Solid as Rock
at least...
Hard as Stone
Itselläni on vastaavat toisen merkkiset. Vartavasten mp käyttöön tarkoitettu malli. Toimii mainiosti. Kaikki kuuluu; vain vaimeampana (paitsi oma ääni). Vaimentaa juuri sopivan paljon ja tasaisesti kaikilla taajuuksilla. Voi vastata jopa kännykkään tulpat paikoillaan. Voi pitää korvissa vaikka koko päivän. Ei tunnu kypärän sisällä. Parhaat kokemani.
Voin suositella.
![]()
Niin siis minkä merkkiset. Miten on muuten tuo hinta politiikka toisen merkkisille?kirjoitti
Elacin.(A.C.E. @ Heinä. 22 2004,00:12) kirjoitti
Hinta n. 150. (tarkista)
www.ml-suojainpalvelut.fi
![]()
Kaksi kesää olen ajanut FIN FONICIN tulppia käyttäen.
Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen niihin!!!!
Sopivat korvaan niin hyvin ettei niitä juurikaan huomaa.
Eivät paina, eivätkä ota kypärään kiinni.
Vielä kun mallia korvasta otettaessa mainitset käyttötarkoituksen niin tekevät ns, matalan mallin!!
Tulpat siellä tehdään käsityönä, juuri tilaajan "mitoilla"...
Melun vaimennus taso on juuri oikea, en enää osaa ajaa ilman..
Tulpan laitto on erittäin helppoa kun sen oppii.
Tulppa on silikonia ja vaimenuksen voi valita itse aina 25db saakka..
Menee kehumiseksi, vaan kyllä aina hyvää voi kehua, suosittelen hankkimaan ja ajamisesta tulee nautinto entisestään!!!
Käykääpäs katsomassa..
www.finfonic.fi![]()
Kyllä tämä todellakin on parasta mitä housut jalassa voi tehda!
Honda vfr vtec
Kuulonhuoltoliitto tekee myös valettavia tulppia.Niissä ei ole vaimenninelementtiä mutta hinta on 40e. Kunhan saan omat teetettyä,niin kerron toimiiko vai ei.
Minulla löytyy kaapista korviin valetut kuulonhuoltoliiton (helsinki) tekemät suojaimet. Ne on mielestäni ihan yhtä hyvät mopokäyttöön kuin kalliimmat ja hifimmät kaimat. Nämä on paljon halvemmat kuin ns. hifitulpat. Nämä on minulla kuitenkin jääneet pois käytöstä, kun ovat kovasti turhat.
Sitten kaapista löytyy parit elac "hifi" korvatulpat, jotka on kanssa valettu korvaan sopiviksi (ER15 ja biopact), näitä käytän veneellä, baarissa, rakennuksella ym. leikeissä joissa on ääntä, mutta silti pitää kuulla hyvin puhetta, musaa tms.
Moottoripyörällä ja muissa leikeissä, joissa käytetään kokokypärää, niin klassiset keltaiset/oranssit vaahtomuovi EARit on parhaat. Ne istuu korvassa varmasti, ei tipu, eristää äänet hyvin jne. EARit pitää vaan osata laittaa korvaan oikein, että ne toimii. Kypärän kanssa käytän lähes poikkeuksetta keltaisia eareja, vaikka muita suojaimiakin olisi kaapissa tarjolla.
http://www.kuulonhuoltoliitto.fi/
http://www.ml-suojainpalvelut.fi/
PS Lukiko joku jo rivien välistä, etten osannu käyttää konserteissa/diskoissa/pyörällä korvaplugeja tarpeeksi ajoissa...
hinnat sucks ... tohon hintaan ne varmaan irrottaa jo korvatkin ....![]()
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Noita minäkin käytän. Kerran oli kaksiväriset kelta-punaiset suojaimet. Kun ne nyppäsi korvasta noihin keltaisiin tottuneella tavalla, niin tuli semmoinen moksahdus, ettei vähän aikaa korvat soi ja sattui niin pirusti. Ei päästäneet ilmaa korvakäytävään ja alipaine teki gutaa.(mopopo @ Syys. 03 2004,09:58) kirjoitti
Dixi et animam levavi
EARit on myös minun korvissa ajaessa. Muuten ne on hyvät (ja halvat), mutta jos pitää usempia kertoja päivässä niitä laittaa ja ottaa pois, niin tuntuu jonkun verran ärsyttävän korvakäytävää. Sen vuoksi pitäis varmaan kokeilla näitä valettuja malleja, kun jos oikein oon ymmärtänyt, niin niissä on sileä pinta. Kai ne on pestäviä?
Kuulonhuoltoliiton suojaimiin kannattaa pyytää lakkaus, niin sitten niissä on pestävä kiiltävä pinta.
Noissa kaikissa kalliimmissa malleissa on kait lakka tms. pinnoite, että ne voi pestä.
Oletkos muuten kokeillut oransseja kartion muotoisia EARin plugeja, ne ärsyttää korvakäytävää vähemmin kuin keltaset. Oransseissa kartion muotiosissa vaahtomuoviplugeissa on sellanen sileä pinta.
--> Mopopo
Juu, täytyiskin kokeilla niitä sileäpintaisia EAReja. Niiden kanssa täytyy kai vähän varoa tuota EMK:n mainitsemaa ominaisuutta, kun ne voi asettua sitten todella tiiviisti ja pois ottaessa alipaine heilauttaa tärykalvoa.
Ne semmoset muotoillut oranssit kun ottaa ja leikkaa siitä ulospäin jäävästä päästä n. 30% lyhyemmäks niin toimii tosi hyvin ja kypäräpuhelin kuuluu paremmin kun ilman tulppia.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Onko noilla kuulonhuoltoliiton 40 euron tulpilla joku nimikin?(matkamotoristi @ Syys. 02 2004,20:23) kirjoitti
Solid as Rock
at least...
Hard as Stone
Kyselin hintoja ja FinFonicksin "perusmalli" (-15db)olisi 190e ja siihen lisää stereokuulokeet hinta n.300e
ML-suojainpalveluissa "perusmalli" Unicom (-27db) 180e ja stereot päälle tarjous 280e
Joo-o kylläpä silikooni maksaa. ML.n kaveri sanoi että bassotoisto jäisi aika ohueksi kuulokkeen koon takia. Onko tästä kellään kokemuksia? Häipyykö ajaessa matalat kokonaan mikä taas pitäisi kompénsoida voluumilla ?
Aikaisemmassa treadissa korvanappien hinnat olivat tasolla 40-50e (Koss Plug ja Sonyn vastaavat)
Saakohan näille järkyttäville hinnoille sitten tarpeeksi katetta jos em. napitkin hoitavat hommansa ihan kunnialla?
Entäpä kompromissi? Muotovaletut tulpat 180e ja niihin Koss the Plugi vermeet, hinta noin 220e ja toimii ?? Saako Kossit yleensä näihin kiinni, ongelmina liian "pitkä" matka silikoonin sisällä ja jäisikö kuulokkeen nuppi liian pitkälle kypärää ajatellen ?
Just "nyt" ei bikeä...
No niin. Nyt on ensikilometrit takana Kuulonhuoltoliiton tulpilla. Ero on MYKISTÄVÄ tavallisiin tulppiin. Ensin tuntui että BoxeriPaukutin on vaihtunut K-sarjaan ja sitten puuttui kaikki kohinat ym. myös visiiri auki ajaessa. Jaa.. tulppien nimi,oliskohan Korvatulpat? Asiasta voi kysellä: Tarja Haapsaari 09-58031 ma-ke.
Yhtynet varmaankin meihin, jotka ihmettelevät täällä käynnissä olevaa hössötystä 300 euron teknotulppien perään..? Kovetettiinko sun tulpat kypärä päässä?(matkamotoristi @ Syys. 06 2004,21:29) kirjoitti
1000
Itse olen käyttänyt jonkin aikaa Etymotic:in ER6 "hifi-tulppia" Ne ovat erittäin laadukkaat härvelit ja musiikin toisto on korkealuokkaisten stereokulokkeiden tasoa. Lisäksi ne ovat kooltaan todella pienet eivätkä varmasti hankaa tiukemmankaan kypärän sisällä. Niitä voi tietysti myös käyttää muuallakin kuin mopolla ajettaessa.
Jos huonoja puolia pitää etsiä niin se on hinta, sekä bassojen vaatimaton kuuluvuus ilman kunnon lisävahvistinta (jos käyttää esim. jotain kannettavaa mp3 soitinta musiikin kuunteluun). *
Ja niille teknisiin vempaimiin epäluuloisesti suhtautuville voisi sanoa, että laatu maksaa aina ja esim. ER6 kohdalla saa samassa paketissa sekä huippuluokan kuulokkeet että korvatulpat. Ja jos on aiemmin pitänyt korvissaan kuulon suojaimina ainoastaan jotain vanutuppoja niin yllätys voi olla melkoinen kun kerran kokeilee laadukkaita korvatulppia. Sen jälkeen niiden hinta ei ehkä tunnukaan enää niin korkealta.
edit: linkki
http://www.etymotic.com/ephp/er6.asp
Jyrki
Kiinnostus heräs. Parin viikon päästä hakemaan ko tulpat. Kyllästynyt ear- oranssi malliin. Toimiihan ne ihan ok, mutta ovat työläät käyttää.(stoneman @ Syys. 03 2004,14:51) kirjoitti
Onko noi Kuulonhuoltoliiton tulpat mikälaiset käyttää verrattuna ear mallisiin?
Tapeilta paitsi kaffe paussit.
Joo,tulpat valettiin kypärä päässä,vaikka se ei enää ole tarpeen. Alkuvaiheessa oli jotain sovitusonkelmia.Käytössä ovat hieman vaikeammat asettaa korvaan kuin tavalliset,mutta harjoittelua niin sujuu.
Mahtaakohan noista "kunnon" tulpista olla enää hyötyä, kun minulle kävi vähän hassusti ja koko harrastuksen jatko on vaakalaudalla...
Eli hommasin ensimmäisen oman pyörän keväällä ja kun olin kaverin kanssa parin tunnin lenkillä heinäkuussa, niin seuraavana aamuna molemmat korvani soivat todella ärsyttävästi. Ajettiin normaaleilla nopeuksilla (80-120), eikä missään vaiheessa tuntunut korvissa pahalta.
Pelästyin perkeleesti ja menin lääkäriin kun soiminen oli jatkunut viikon, lekuri teki kuulotutkimuksen ja kuulo oli edelleen hyvä, vaikka korvat hieman soivatkin... Kysyin vielä että uskallanko vielä ajaa pyörällä, jos pidän aina tulppia päässä ja vastaus oli, että voin huoletta ajaa tulpilla!?
No viime viikolla olin taas kolmen tunnin lenkillä maanteillä normaaleilla nopeuksilla tulpat tietenkin korvissa ja seuraavana aamuna huomasin että oikea korva soi kahta pahemmin ja siitä alkoi suunnaton ketutus ja pohtiminen, että olisi pitänyt uskoa ekasta kerrasta... Ja että mikä päässäni on vikana, kun voi ottaa noin pahasti, vaikka on tulpat korvissa, eikä ole tuntunut missään kun ajoäänet ovat vaimeat tulpilla???
Nyt korva on soinut viikon verran ja huomenna taas lääkäriin, täytyy sanoa että pelottaa aivan **tusti, että päässä soi loppuelämän. Joten luonnollisesti tämän harrastuksen jatko mietityttää, jos korvat voi aina alkaa soida pahemmin ja tuota riskiä en voi enää ottaa... En vaikka korvissa olisi mitkä suojat, täytyy vaan toivoa että korvistani löytyy "oikea" vika, johon löytyy hoito / lääke.
Eli mahdollisesti torilla on myytävänä hyvinkin pian -04 mallinen 600 gixer 3000km ajettuna Akralla, Shoein X-Spirit, Rukan goret, Oxtarin gore saappaat ja kaksi paria Ixs:n hanskoja *![]()
No voi pärkkele! Onpa kinkkinen tilanne sulla, toivotaan että taustalta paljastuu flunssa yms helppo selitys.
Yhtenä vaihtoehtona on siirtyä matka-pyörään tai enskaan jossa on kottikärryn kokoinen visiiri edessä. Ei tule mitään virtauksia silmille.
Itse olen jättänyt ear yms tulpat kokonaan pois koska ne aiheuttavat sellaista matalataajuista jyminää ja jytkettä korviini. Korvissa on pitkän matkan jälkeen pillannut paljon vähemmän kun kuuntelee niitä suhinoita ilman mitään yrityksiä. Nyt on tietenkin ollut selvityksen alla nuo muotoonvaletut pötkyt josko niistä saisi helpotuksen ääneen ja kaupanpäälle vielä musaakin.![]()
Just "nyt" ei bikeä...
Enpä ole tuota finfonicin "hintaa" katunut minuuttiakaan!!!
Olen alkanut käyttää tulppia töissä, baarissa ja monessa muussa meluisassa paikassa. korvan mukaan valettuna istuvuus on aivan eriluokaa kuin eareitten, ne kun painaa leukaluutkin pois paikoiltaan!!!!! Paikoilleen laittaminen ei vie kuin pari sekunttia.
Ehkä se on niin ettei hyvää ja halpaa olekkaan???
Kyllä tämä todellakin on parasta mitä housut jalassa voi tehda!
Honda vfr vtec
Toi Jusan mainitsema juttu voisi ehkä selittyä joko väärässä paikassa olevalla vaikkupalalla tai korvatulppien aiheuttamalla mekaanisella ärsytyksellä (tai näiden yhteisvaikutuksesta). Onko soimista tullut joka ajokerralla? Kuinka monella? Sellaisestakin on omaa kokemusta, että kun lepo on jäänyt pitkään vähille, niin pää rupeaa soimaan niin että on vaikea nukkua. Tällaisessa tilanteessa ei ajamisen tapainen aivojumppa paljoa auta. Kyseessä oli migreenin tapainen häiriö näköhäiriöineen, joka ainakin mulla meni ohi kun rupesi nukkumaan yöt.
Testaa kuitenkin myös sellaisia tulppia, jotka eivät mene kovin syvälle korvakäytävään. Tuon vaikkuskenaarion olisi pitänyt korjaantua jo ekalla lääkärireissulla. Jos korvien soiminen aiheutuisi nimenomaan ajomelusta, pitäisi samanlaisia oireita tulla myös muissa vastaavan meluisissa tilanteissa.
Kerro miten tilanne edistyy.
1000
Olisko jollain tai löytyiskö jostain kuvia noista finfonicin ja/tai kuulonhuoltoliiton yksilöllisistä tulpista? Kiinnostaisi kyllä, mutta ainakin näin aluksi kiinnostaisi tuo 40e versio (2x40=80 vs. 2x200=400, eli 320e eroa)... Ilmeisesti noi halvemmatkin ovat ihan eri maata kuin tavalliset earit ja lakattuna myös pestävät...
Niin siis finfonicin tulppien kanssa voi ihan keskustellakkin? puhe tulee hyvin läpi jne jne? Mites on noiden toisten laita? Ja maksaako kuulonhuoltoliiton tulppiin lakka lisää vai kuuluuko samaan 40e hintaan?
Kuulonhuoltoliiton tulppien parihinta lakattuna on korkeintaan tuo sun mainitsema hinta (vuosi sitten oli 30 e). Tulpan mallin voit itse valita esim. pituuden ja muodon suhteen.
Tuosta vaimennuksesta kirjoitinkin aiemmin. Jos tulpat kovetetaan kypärä päässä, on hyvinkin mahdollista, että ilman kypärää ääntä fuskaa sopivasti sisään, mutta kypärä päässä kuuluu hyvin huonosti. Tämä on todennäköisesti hyvin yksilöllistä sen mukaan minkälainen korvan muoto on.
1000
Tällä viikolla tutkitaan meikäläisen korvia tarkemmin, kerron sitten tilanteesta lisää...(Hannula @ Syys. 13 2004,10:05) kirjoitti
Vaikkua ei korvista löydy ja näyttävät lekurin mukaan ok:ilta, mutta tuo mainitsemasi mekaaninen rasitus voisi ainakin tällä jälkimmäisellä kerralla tulla kyseeseen, sillä ekan "soimiskerran" jälkeen olen aina pitänyt tulppia ja melkoisen syvällä varmuuden vuoksi.
Ja missään muussa tilanteessa eivät korvani ala soimaan, eli kartingkisat, yökerhot ym... Ja tuo soiminen tosiaan haittaa nukkumistakin, tai nukahtamista :-(
Jos yhtään lohduttaa niin ihminen on sopeutuva. Pian tuohon tottuu. Emäntä vaan välillä valittaa että mulla pitää aina olla TV tms. päällä, sekun peittää ton tinnituksen.(Jusa.L @ Syys. 13 2004,12:45) kirjoitti
Nimim: hurja rokki nuoruus takana...
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Nyt ottaa pattiin oikein urakalla, sillä eivät löytäneet lääkärit mitään järkevää syytä korvien soimiselle ja suosittelivat jättämään moottoripyöräilyn...
No se kyllä taitaa olla oman terveyden kannalta järkevin vaihtoehto, jos kerran korvat alkavat soida tulpatkin päässä. Sillä vaikka hommaisinkin esim kuulonhuoltoliitosta kunnon tulpat, niin todennäköisesti en uskaltaisi siltikään ajaa, kun koko ajan pelkäisi että koska ne taas alkavat soida entistä pahemmin...
Itse muistan vieläkin tuon päivän kun korvani alkoivat soida eli 6.5.2002. Lähdin ajamaan sadekelissä töistä kotiin päin ja laitoin korvaani usemman kerran käytetyt EAR:it. Pyöräni oli vielä silloin harvaiskuinen suoraputkinen custom, jonka äänet olivat enemmän kuin miehekkäät. Tunsin korvissani ajamaan lähtiessäni voimakasta kipua, johon en sillä hetkellä sen enempää kiinnittänyt huomiota. Illalla teknaria sängyssä lukiessani aloin ihmettelemään, että mikä täällä vinkuu? Ei helvetti, se tulee vasemmasta korvastani. Siitä sitten lääkäriin ja lääkäri sanoi että pian se ohi menee! Helpotus oli suuri!(Jusa.L @ Syys. 13 2004,19:28) kirjoitti
Odotin viikon, kaksi, kolme, tinnitus jatkui ja pian alkoi myös oikea korvani soida - hurraaa, stereot. Ahdistus kasvoi megalomaanisiin mittoihin! Mitäs jos mun korvani soivat loppuiän - ei saatana!!!!!!!
Enemmän tai vähemmän epämääräiset lääkäritutkimukset jatkuivat. Kuulossani oli ollut tietyillä taajuuksilla alenema jo junnuvuosista lähtien - se oli ollut jo aikaisemminkin tiedossa. Mitään faktista selvyyttä ei asiaan ole saatu tähän päivään mennessä. Olen käynyt pari "vertaisryhmää", jossa tinnitus-kollegat ovat jakaneet omia kertomuksiaan. Näistä ei ole ollut juuri muuta apua, kuin tieto, että tinnitus on yksi nopeimmin lisääntyvistä "kansantaudeista" ympäri maailman. Johtunee melusaasteen voimakkaasta kasvusta. Nuorimmat tuntemani tinnitus-potilaat ovat 8-vuotiaita!!!! Selitä asia nyt sitten 8-vuotiaalle!!!!!!
Itse pääsin *hyvinkin nopeasti (about puoli vuotta) tinnituksen aiheuttamasta ahdistuksesta eroon pyrkimällä tietoisesti unohtomaan koko asian. Nyt olen kuullut että samanlaisella menetelmällä on mm. Englannissa savutettu todella hyviä tuloksia ja ko. "mentaali-kuntoutus" on tulossa Suomeenkin.
Nukahtamisvaikeudet olivat SE suurin onglema alkuvaiheessa. Ei muuta kun yöpöytä aivan sängyn laitaan kiinni ja kolme eri-äänistä herätyskelloa 35 cm:n päähän korvasta tikittämään. Onpa muutakin kuunneltavaa kuin tuo tinnitus. Kaikki taustaääni mikä peittää tinnituksen välttää/vähentää tinnituksen kuuntelemista. Jopa aikaisemmin niin ikävä vaimon kuorsaus on nykyisin herkkua korville!
Toiset kuuntelevat korvalappustereoilla kanavien välistä suhinaa, jotkut ylenaikaista (eli tosi nukuttavaa), jotkut meren tai viidakon ääniä. Valmiita CD:itä löytyy roppakaupalla. Pienellä kokeilulla ja harjoittelulla jokainen löytää itselleen sen sopivimman keinon tinnituksen peittämiseen.
Itselläni tuli heti aluksi vastaava ajatus mieleen kuin Jusalla, että ei olisi ikinä kannattanut aloittaa moottoripyöräilyä ja uskallanko enää jatkaa harrastusta. Keskusteltuani asiasta lääkäreiden kanssa oli yleinen mielipide, että voi jatkaa normaalia elämää, kunhan vain huolehtii normaalista kuulonsuojauksesta. Tänäkin kesänä takana 10 tkm ja SS1000 (rautaperse). Toki ero aikaisempaa on, että olen käynyt läpi kaikki mahdolliset korvatulpat mitä Suomesta ja vähän kaumpaa löytyy ja etsinyt niistä sopivimmat itselle. Ja ne ovat *EAR:in Soft Yellow Neon Blast tulpat, joiden ääneneristävyys on 36 dB.
Itse olen päätynyt myös siihen tulokseen, että minulla tinnitus ei yksin johdu mopoilusta, (jos ollenkaan) vaan opiskeluvuosien kesätyöpaikalla (4 kesää paperitehtaassa) sekä noin 30 rock-konserttilla AC DC:stä Motorheadin kautta Iron Maideniin, on ollut oma vaikutuksensa tinnitukseen. Ja arvatkaapa käytettiinkö noissa konserteissa 80-luvulla korvatulppia - ei todellakaan!!!!!!
Ja nyt te kaikki, jotka olette jaksaneet lukea juttuani tähän asti ja teillä ei vielä korvat soi ja ette vielä käytä korvatulppia niin alkakaa jo huomenna käyttää - 15 *vuoden moottoripyöräilyn jälkeen te saatte 30%:n todennäköisyydellä pysyvän kuulovaurion, mihin hyvin oleellisesti liittyy tinnitus.
Tinnitus voi olla (varsinki alussa) vittumoinen vaiva, mutta kaikkeen tottuu ja itse asiassa tällä hetkellä koko asia ei minua häritse/vaivaa. Ja tietääkseni lähes kaikki ko. vaivasta kärsivät oppivat sen kanssa elämään! Ja meitä on paljon!
Kaikilla meillä on lisäksi taakkamme; minulle tuli tinnitus, kaverini sairastui syöpään (onneksi näyttää selviävän siitä), kolmas halvaantuu loppuiäksi syyttään jne...Asiat tulee suhteuttaa oikeaan mittakaavaan.
Allekirjoittaneeseen voi ottaa tinnituksen tiimoilta yhteyttä esim. sähköpostitse. En ole asiassa mikään expertti, mutta hyvin henkilökohtainen suhde ko. "sairauteen" löytyy, samoin kuin yhteen elämäni suurimmista intohimoista...moottoripyöräilyyn.
Jaksamisia!
Solid as Rock
at least...
Hard as Stone