Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Mun hyvä kaverini asuu USA:ssa. Jos hän lähettää minulle vaikkapa joululahjan, josta löytyy täysputkisto , niin mitä minä joudun maksamaan? Rapsahtaako tulli? Kaverilleni lankeaa luonnollisesti ainakin postituskulut, mutta kenties muutakin? Tietääkö joku jonkin osoitteen mistä selviää?
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

H-D Road King Custom 2004
    Kyllä siitä joutuu maksamaan tullia 6% ja alvia 22%. Jos sieltä tulee joku tyyppi tännepäin, on ehkä mahdollista laittaa se piipusto matkalaukkuun mukaan, jolloin ei välttämättä jää kiinni tullissa ja tuote tulee suomeen ihan noin vaan. Tiedä sitten miten moralitonta moinen on
    Ihan on tuurissaan. Ainakin tanne Belgiaan tulevien verottomien lahjojen maksimiarvo on n.40€. Tottahan arvoksi voi paalle laittaa melkein mita vaan, mutta arvohan on sitten myos vakuutusarvo.

Itse viime talvena ostatin auton pienoismallin (1:6, eli iso) kaverilla jenkeissa, hinta 40$, euroopassa sama 299€ ja ylospain, lahetin kaverille rahat ja kaveri auton tanne, ei iskenyt tulli.

Taalla ainakin muutenkin on ihan tuuripelia etta iskeeko tulli vai ei, pienet paketit menee helpommin lapi, yleensa n. joka 5. kerta joutuu maksamaan verot. Ehka kuitenkin kannattaa laskea etta ne joutuu maksamaan, ja jos ei sit joudukkaan, olla iloinen

Suomen systeemista varmaan tulli osaa neuvoa enemman.
    Tullit ja verot maksetaan ns. CIF arvosta, eli rahdit lisätään kauppalaskun loppusummaan.
    Käväsin tuossa just tullin sivuilla ja melkeen hihkasin riemusta kun siellä luki, jotta "lahjatavaroista ei kanneta tullia eikä alvia...". Noo, kun luin etiä päin selvisi, että tässä on 45€ raja. Eli alle sen ei kanneta maksuja....

Kyseinen putkisto, jota halajan, maksaa suomalaisen edustajan kautta tilattuna 940€ ja (jos laskin oikein) kun itse tilaan niin tulleineen ja veroineen hintaa putkistolle(hinta jenkeissä 800$) tulis n.840€+postikulut+rahti+vaiva+riski,että systeemi onkin vääränlainen....eipä se taida kannattaa lätäkön tuolta puolen tilata! Ees kaverin kautta kierrättämällä...
    -Hannibal-

Kannattanee selvittaa mika on vero- ja tullikohtelu 'kaytetyille' osille, siis uusi osa pois tehtaan paketista ja kaverisi sitten pakkaa sen uusiks johonkin muuhun pakettiin...
    Lainaa (pete @ Elo. 20 2004,15:16) kirjoitti
    Kannattanee selvittaa mika on vero- ja tullikohtelu 'kaytetyille' osille, siis uusi osa pois tehtaan paketista ja kaverisi sitten pakkaa sen uusiks johonkin muuhun pakettiin...
    Oon alkanut myös tuota "käytettynä" tuontia miettimään...Onko joku mahdollisesti tilannut EU:n ulkopuolelta käytettyä tavaraa? Pistin tulliin kyselyn moisesta ja vastauksena tuli että tullin (ja alv:n) määrä luonnollisesti määräytyy maksukuitissa olevan hinnan ja rahdin ja alvin mukaan. Mutta minkälainen kuitti tullille kelpaa?? Siihen en saanut vastausta... Tuskinpa se kelpaa jos kaverini over there pakkaa esim. putkiston uudelleen ja kirjottaa tussilla paketin päälle hinnaksi jonkun älyttömän pienen summan... Jos mä oikeesti tilaisin käytettynä myytävää tavaraa jenkkilästä niin tuskinpa mä saisin mitään kauheen virallista kuittia ostoksesta.

Sain tullin vastauksen mukana linkin johonkin sivustolle jossa oli helvetisti eri tavaroita ja raaka-aineita ja jolla ois pitäny pystyä jonkun TARIC-koodin avulla laskemaan tullin määrän... Vitut se kylläkään toiminu...Tai sit en osannu käyttää.
    -Hannibal-

Kuitiksi kelpaa mikä tahansa kuitti jossa on ilmoitettu verot yms. Mutta kun kuitin teet/teette, niin ei kannata tehdä sitä kuitenkaan suomalaiselle kuittipohjalle

Itse aikoinaan tilasin jenkeistä tutkanpaljastimen ja tulliinhan se jäi. Kyselivät hintaa ja sanoin että en tiedä kun se tuli lahjana. No ei kun kotiin kyselemään sitä kuittia, niin tyyppi pykäsi sen ja laittoi sähköpostilla tulemaan Hinnaksi 9.99$ ja muut tarvittavat verot +yms (Eli meikäläiseen tapaan alv) Tuohon hintaan ne sitten lisäsivät postit ja laskivat verot/tullit. Jäi alle 50mk joten sitä ei tarvinnut maksaa.

Näin vuonna 98 tai 99, nykyisestä en tiedä mutta varmaan aika samankaltainen tapahtuma.

Jouduin muuten allekirjoittamaan paperin jossa vakuutin etten käytä laitetta suomen lakien vastaisesti
    Bussi kuski
    Ei kai kukaan voi sille mitään, jos kaveri myy putkiston kympillä? Lahjan antaja kai on ainoa, jolta asiaa voi kysellä, ja jos hän sanoo myyneensä tuohon hintaan (ja tekee vaikka kuitinkin siitä), mitä rutisemista siinä on? Laittaahan jotkut firmatkin hyvän hyvyyttään pikkusummia paketin arvoksi ja läpi menee. Eli tekisin kuten tuossa on neuvottu, kaupan paketista pois ja itse pakaten niin milläs todistat että on just kaupasta kalliilla ostettu.
  10.  
    Näin on nyt talven aikana tarkotus tehä. Eli tilaan putkiston jenkkivirmasta, annan kaverini osotteen, hän pakkaa sen uudelleen ja lähettää käytettynä mulle... Jos tuota vähän kierommin aattelee, niin eihän siinä oo periaatteessa mitään laitontakaan. Ostan kaverilleni lahjaks putkiston ja hän antaa sen lahjaks mulle...
    -Hannibal-