Mikähän mahtaisi auttaa, kun intikan vilkku alkaa toimimaan vasta parin sekunnin odottelun jälkeen, mikä on sangen ärsyttävä ominaisuus varsinkin keskusta-ajelussa. Taidampa vaihtaa kaistaa - laitan vilkun päälle - odotan - risteys meni jo - käännympä sitten seuraavasta risteyksestä...
Kaksinapainen rele siellä killuu, ja olen myös kokeillut toista relettä, joten jos sattui että siinä toisessakin oli sama vika, niin sitten se voi olla siitä releestä kiinni.
Sähköihin en itse ole vilkkujen osalta koskenut, mutta mistäs sitä tietää etteikö joku muu olisi.
Älkääkä vain sanoko että tuo on ominaisuus, saati että asialle ei voi tehdä mitään. Nimittäin seuraavan rakennuskauden aikana tuo vika korjataan vaikka pyörään ei jäisi ainuttakaan alkuperäistä johtoa jäljelle
No tuskin jää muutenkaan alkuperäisi johtoja kovin montaa kun on tarkoitus tehdä melko perusteellinen purku-kasaus operaatio joka atapauksessa.
Mutta perimmäisenä ajatuksena tässä oli tuo vilkuttelun viiveen korjaaminen, miksi niin on ja miten siitä pääsee eroon?
VSX-R750
Tuskin on apua näistä neuvoista, mutta kuitenkin.
-Hommaa yleismittari
-Piirrä paperille millainen on johdotus/eli jonkinnäköinen kytkentäkaavio
-Aloittele sitten mittaamaan järjestelmällisesti jännitteitä
-tarkista maadoitus
-tarkista liitokset (eritoten hapettumat)
-sulake voi olla viallinen??? ei silti palanut
-ilmaantuuko vika myös pyörän ollessa paikalla
-vaikuttaako tärina/kuumuus
No siinä oli vianhakua maalaisjärjellä, toivottavasti on apua![]()
Linja-auton kuljettaja
Kiitokset tarkistuslistasta(MInk @ Heinä. 15 2004,22:58) kirjoitti
Juu yleismittari on, sähköt ovat läpikäyty pari talvea sitten, tosin tämä vika/ominaisuus on ollut jo viisi vuotta...
Kaikki liitokset ovat siis yhtä toimivia tai toimivampia kuin ennen läpikäyntiä, jossa uusittiin kaikki hapettuneet liitokset ja johdot sekä uusittiin liuta kytkimiä. Millään näistä asioista ei ole ollut sitten niin minkäänlaista vaikutusta vilkun toimintaan, joten huonojen liitosten mahdoillisuus vian aiheuttajaksi on melko pieni. Voihan siellä jossain toki lymyillä jokin johdonpätkä mitä ei tullut silloin aikanaan tarkistettua
Ja vika on ja pysyy satoi tai paistoi, oli pyörä vinossa tai suorassa, paikallaan tai täydessä vauhdissa. No itseasiassa kun mennään kovilla kierroksilla niin latausjännite nousee sen verran että vilkut toimivat hiukan normaalia nopeammin, myös aloittavat sen vilkuttamisen nopeammin, mutta myöhässä silti. Tämähän on käsittääkseni aivan normaali ilmiö, jännitteen nousu nopeuttaa releen bimetallin lämpenemistä. Josta tulikin mieleen että voisi käydä mittaamassa tuon latausjännitteen... (vaikka se nyt tuohon vian korjaantumiseen liitykään)
VSX-R750
Irroita etu- tai taka-polttimo => vilkkuu vain yhdellä polttimolla => vilkuntanopeus pitäisi nousta, mutta vaikuttiko myös ekaan vilkautukseen?Mikäli nopeutti myös ekaa niin eikun pienempitehoista polttimoa vilkkuihin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Intikan omistaja jo 3. vuotta (750 & 1400) enkä koskaan ole kiinnittänyt huomiota vastaavaan "ongelmaan". Meikäläisen vilkku pärähtää päälle kyllä jotakuinkin samantien. Menee sulla kai sähköjen tutkimiseksi...
Eipä vaikuttanut, muuten kuin suhteellisesti. Ensin on tauko, sitten kiivasta vilkuttelua(HiTec @ Heinä. 18 2004,20:44) kirjoitti
![]()
VSX-R750
Tuosta päätellen kyseessä on perinteinen, bi-metalinen vilkkurele. Eli nyt ainakin yksi osio on selvä(triheadwolf @ Heinä. 19 2004,09:35) kirjoitti
Tuo perinteikäs vilkkurele kyllä yleensä mennä naksuttaa ilman minkäänlaista "starttiviivettä" => vahva epäilys että pyörässä on jotain muutakin vilkkupiirissä kiinni kuin vilkkurele, katkaisija ja polttimotEli piirin pitäisi olla niin että akulta tulee + vilkkureleelle, josta edelleen katkaisijalle ja edelleen polttimoiden kautta maihin. Tällöin katkaisija kytkee jomman kumman puolen polttimot piiriin kiinni => virta kulkee => bi-metali lämpiää => kipristyy => katkaisee virrankulun => jäähtyy => suoristuu => kytkee virrat takaisin jne... Tuo viive viittaisi ikäänkuin vilkkureleen "esilämmitykseen" ennen ekaa virran katkaisua, mutta jos kerran toiminta on sama toisellakin releellä => tuoltakin teorialta pohja pois
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Oletko jo purkanut ja puhdistanut vilkkukatkaisijan? Sinne tuntuu ajan myötä kertyvän töhnää, joka saattaisi aiheuttaa kontaktin huonontumista. Tosin mulla se aiheutti vaan sen, ettei mennyt vilkku kunnolla päälle ollenkaan.
Yhdessä vanhassa kawassa mulla oli kans sama ongelma, eli vilkku aloitti hitaasti. Ikinä en tullut sitä korjanneeksi, opettelin vaan elämään se kanssa, mutta jälkeenpäin muistellen vika ilmeni sen jälkeen kun vaihdoin etuvilkut erityyppisiin. Lähinnä niissä oli siis eritehoiset polttimot kuin alkuperäisissä. Suuremmat tai pienemmät, en muista. Sullakaan ei vissiin ole alkuperäiset vilkut..
Yksi mitä voisi kokeilla, on elektroninen vilkkurele, joka vilkkuu aina samaan tahtiin. Niitä kuullemma saa motonetistä halvalla.
Oletko mitannut meneekö virtaa releen läpi sillon kun vilkku ei ole päällä? Ei pitäisi mennä.
Tässä nyt näitä mitä tuli mieleen...
Tässä ollaan nyt samoilla jäljillä kuin mitä minä olen tuon kanssa ollut. Tosin samaan kohtaan loppui minullakin kyky käsittää vian syy.(HiTec @ Heinä. 19 2004,12:40) kirjoitti
VSX-R750
Olen kyllä käynyt katkaisijatkin läpi. Ja kyllä, vilkut evät todellakaan ole alkuperäiset. On kyllä perin omituista että polttimon tehon muuttuessa releen toimintaan ilmestyisi ikään kuin tyhjästä jonkin sortin aloitusviive. En toki sano että se olisi mahdotonta, perin outoa vain. Olen käyttänyt kahta eri wattimäärää noissa etuvilkuissa, alkuperäiset olivat niin hailakat että eivät päivällä juuri näkyneet, joten laitoin isommat. Muistaakseni ko operaatiolla ei ollut mitenkään erityisen suurta vaikutusta tähän vikaan, kun muistan tuon vian olleen pyörässä jo hankittaessa.(jb600 @ Heinä. 19 2004,12:58) kirjoitti
Tuo elektroninen rele kuulostaa hyvältä, täytyypi sellainen hankkia ja kokeilla. Juu, pitääpä mitata releen tulojännite ilman vilkuttelua.
VSX-R750
Intikan normaalivilkun polttimon teho on jotain 21-23W. Vaihdoin itse tarvikevilkut, joissa teho on 23W ja ne ainakin pelaavat. Itsekin ajattelin aikanaan noita vilkkuja pähkäillessäni että kuinka kävisi jos laittaisin "alitehoiset" vilkut, kun niitä oli paremmin saatavilla (n. 10W).
Luulisin että ongelman syy voisi olla tarvikevilkkujen poikkeavissa wattimäärissä, joka olisi ollut hyvä mainita jo topikin alussa...