Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Mikähän mahtaisi auttaa, kun intikan vilkku alkaa toimimaan vasta parin sekunnin odottelun jälkeen, mikä on sangen ärsyttävä ominaisuus varsinkin keskusta-ajelussa. Taidampa vaihtaa kaistaa - laitan vilkun päälle - odotan - risteys meni jo - käännympä sitten seuraavasta risteyksestä...

    Kaksinapainen rele siellä killuu, ja olen myös kokeillut toista relettä, joten jos sattui että siinä toisessakin oli sama vika, niin sitten se voi olla siitä releestä kiinni.

    Sähköihin en itse ole vilkkujen osalta koskenut, mutta mistäs sitä tietää etteikö joku muu olisi.

    Älkääkä vain sanoko että tuo on ominaisuus, saati että asialle ei voi tehdä mitään. Nimittäin seuraavan rakennuskauden aikana tuo vika korjataan vaikka pyörään ei jäisi ainuttakaan alkuperäistä johtoa jäljelle

    No tuskin jää muutenkaan alkuperäisi johtoja kovin montaa kun on tarkoitus tehdä melko perusteellinen purku-kasaus operaatio joka atapauksessa.

    Mutta perimmäisenä ajatuksena tässä oli tuo vilkuttelun viiveen korjaaminen, miksi niin on ja miten siitä pääsee eroon?
    VSX-R750
  2. #2
    Tuskin on apua näistä neuvoista, mutta kuitenkin.
    -Hommaa yleismittari
    -Piirrä paperille millainen on johdotus/eli jonkinnäköinen kytkentäkaavio
    -Aloittele sitten mittaamaan järjestelmällisesti jännitteitä
    -tarkista maadoitus
    -tarkista liitokset (eritoten hapettumat)
    -sulake voi olla viallinen??? ei silti palanut
    -ilmaantuuko vika myös pyörän ollessa paikalla
    -vaikuttaako tärina/kuumuus

    No siinä oli vianhakua maalaisjärjellä, toivottavasti on apua
    Linja-auton kuljettaja
  3. #3
    Lainaa (MInk @ Heinä. 15 2004,22:58) kirjoitti
    Tuskin on apua näistä neuvoista, mutta kuitenkin.
    -Hommaa yleismittari
    -Piirrä paperille millainen on johdotus/eli jonkinnäköinen kytkentäkaavio
    -Aloittele sitten mittaamaan järjestelmällisesti jännitteitä
    -tarkista maadoitus
    -tarkista liitokset (eritoten hapettumat)
    -sulake voi olla viallinen??? ei silti palanut
    -ilmaantuuko vika myös pyörän ollessa paikalla
    -vaikuttaako tärina/kuumuus

    No siinä oli vianhakua maalaisjärjellä, toivottavasti on apua
    Kiitokset tarkistuslistasta

    Juu yleismittari on, sähköt ovat läpikäyty pari talvea sitten, tosin tämä vika/ominaisuus on ollut jo viisi vuotta...

    Kaikki liitokset ovat siis yhtä toimivia tai toimivampia kuin ennen läpikäyntiä, jossa uusittiin kaikki hapettuneet liitokset ja johdot sekä uusittiin liuta kytkimiä. Millään näistä asioista ei ole ollut sitten niin minkäänlaista vaikutusta vilkun toimintaan, joten huonojen liitosten mahdoillisuus vian aiheuttajaksi on melko pieni. Voihan siellä jossain toki lymyillä jokin johdonpätkä mitä ei tullut silloin aikanaan tarkistettua

    Ja vika on ja pysyy satoi tai paistoi, oli pyörä vinossa tai suorassa, paikallaan tai täydessä vauhdissa. No itseasiassa kun mennään kovilla kierroksilla niin latausjännite nousee sen verran että vilkut toimivat hiukan normaalia nopeammin, myös aloittavat sen vilkuttamisen nopeammin, mutta myöhässä silti. Tämähän on käsittääkseni aivan normaali ilmiö, jännitteen nousu nopeuttaa releen bimetallin lämpenemistä. Josta tulikin mieleen että voisi käydä mittaamassa tuon latausjännitteen... (vaikka se nyt tuohon vian korjaantumiseen liitykään)
    VSX-R750
  4. #4
    Irroita etu- tai taka-polttimo => vilkkuu vain yhdellä polttimolla => vilkuntanopeus pitäisi nousta, mutta vaikuttiko myös ekaan vilkautukseen? Mikäli nopeutti myös ekaa niin eikun pienempitehoista polttimoa vilkkuihin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    Intikan omistaja jo 3. vuotta (750 & 1400) enkä koskaan ole kiinnittänyt huomiota vastaavaan "ongelmaan". Meikäläisen vilkku pärähtää päälle kyllä jotakuinkin samantien. Menee sulla kai sähköjen tutkimiseksi...
  6. #6
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 18 2004,20:44) kirjoitti
    Irroita etu- tai taka-polttimo => vilkkuu vain yhdellä polttimolla => vilkuntanopeus pitäisi nousta, mutta vaikuttiko myös ekaan vilkautukseen? Mikäli nopeutti myös ekaa niin eikun pienempitehoista polttimoa vilkkuihin
    Eipä vaikuttanut, muuten kuin suhteellisesti. Ensin on tauko, sitten kiivasta vilkuttelua
    VSX-R750
  7. #7
    Lainaa (triheadwolf @ Heinä. 19 2004,09:35) kirjoitti
    Eipä vaikuttanut, muuten kuin suhteellisesti. Ensin on tauko, sitten kiivasta vilkuttelua *
    Tuosta päätellen kyseessä on perinteinen, bi-metalinen vilkkurele. Eli nyt ainakin yksi osio on selvä

    Tuo perinteikäs vilkkurele kyllä yleensä mennä naksuttaa ilman minkäänlaista "starttiviivettä" => vahva epäilys että pyörässä on jotain muutakin vilkkupiirissä kiinni kuin vilkkurele, katkaisija ja polttimot Eli piirin pitäisi olla niin että akulta tulee + vilkkureleelle, josta edelleen katkaisijalle ja edelleen polttimoiden kautta maihin. Tällöin katkaisija kytkee jomman kumman puolen polttimot piiriin kiinni => virta kulkee => bi-metali lämpiää => kipristyy => katkaisee virrankulun => jäähtyy => suoristuu => kytkee virrat takaisin jne... Tuo viive viittaisi ikäänkuin vilkkureleen "esilämmitykseen" ennen ekaa virran katkaisua, mutta jos kerran toiminta on sama toisellakin releellä => tuoltakin teorialta pohja pois
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    Oletko jo purkanut ja puhdistanut vilkkukatkaisijan? Sinne tuntuu ajan myötä kertyvän töhnää, joka saattaisi aiheuttaa kontaktin huonontumista. Tosin mulla se aiheutti vaan sen, ettei mennyt vilkku kunnolla päälle ollenkaan.
    Yhdessä vanhassa kawassa mulla oli kans sama ongelma, eli vilkku aloitti hitaasti. Ikinä en tullut sitä korjanneeksi, opettelin vaan elämään se kanssa, mutta jälkeenpäin muistellen vika ilmeni sen jälkeen kun vaihdoin etuvilkut erityyppisiin. Lähinnä niissä oli siis eritehoiset polttimot kuin alkuperäisissä. Suuremmat tai pienemmät, en muista. Sullakaan ei vissiin ole alkuperäiset vilkut..
    Yksi mitä voisi kokeilla, on elektroninen vilkkurele, joka vilkkuu aina samaan tahtiin. Niitä kuullemma saa motonetistä halvalla.
    Oletko mitannut meneekö virtaa releen läpi sillon kun vilkku ei ole päällä? Ei pitäisi mennä.
    Tässä nyt näitä mitä tuli mieleen...
  9. #9
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 19 2004,12:40) kirjoitti
    Lainaa (triheadwolf @ Heinä. 19 2004,09:35) kirjoitti
    Eipä vaikuttanut, muuten kuin suhteellisesti. Ensin on tauko, sitten kiivasta vilkuttelua
    Tuosta päätellen kyseessä on perinteinen, bi-metalinen vilkkurele. Eli nyt ainakin yksi osio on selvä

    Tuo perinteikäs vilkkurele kyllä yleensä mennä naksuttaa ilman minkäänlaista "starttiviivettä" => vahva epäilys että pyörässä on jotain muutakin vilkkupiirissä kiinni kuin vilkkurele, katkaisija ja polttimot Eli piirin pitäisi olla niin että akulta tulee + vilkkureleelle, josta edelleen katkaisijalle ja edelleen polttimoiden kautta maihin. Tällöin katkaisija kytkee jomman kumman puolen polttimot piiriin kiinni => virta kulkee => bi-metali lämpiää => kipristyy => katkaisee virrankulun => jäähtyy => suoristuu => kytkee virrat takaisin jne... Tuo viive viittaisi ikäänkuin vilkkureleen "esilämmitykseen" ennen ekaa virran katkaisua, mutta jos kerran toiminta on sama toisellakin releellä => tuoltakin teorialta pohja pois
    Tässä ollaan nyt samoilla jäljillä kuin mitä minä olen tuon kanssa ollut. Tosin samaan kohtaan loppui minullakin kyky käsittää vian syy.
    VSX-R750
  10. #10
    Lainaa (jb600 @ Heinä. 19 2004,12:58) kirjoitti
    Oletko jo purkanut ja puhdistanut vilkkukatkaisijan? Sinne tuntuu ajan myötä kertyvän töhnää, joka saattaisi aiheuttaa kontaktin huonontumista. Tosin mulla se aiheutti vaan sen, ettei mennyt vilkku kunnolla päälle ollenkaan.
    Yhdessä vanhassa kawassa mulla oli kans sama ongelma, eli vilkku aloitti hitaasti. Ikinä en tullut sitä korjanneeksi, opettelin vaan elämään se kanssa, mutta jälkeenpäin muistellen vika ilmeni sen jälkeen kun vaihdoin etuvilkut erityyppisiin. Lähinnä niissä oli siis eritehoiset polttimot kuin alkuperäisissä. Suuremmat tai pienemmät, en muista. Sullakaan ei vissiin ole alkuperäiset vilkut..
    Yksi mitä voisi kokeilla, on elektroninen vilkkurele, joka vilkkuu aina samaan tahtiin. Niitä kuullemma saa motonetistä halvalla.
    Oletko mitannut meneekö virtaa releen läpi sillon kun vilkku ei ole päällä? Ei pitäisi mennä.
    Tässä nyt näitä mitä tuli mieleen...
    Olen kyllä käynyt katkaisijatkin läpi. Ja kyllä, vilkut evät todellakaan ole alkuperäiset. On kyllä perin omituista että polttimon tehon muuttuessa releen toimintaan ilmestyisi ikään kuin tyhjästä jonkin sortin aloitusviive. En toki sano että se olisi mahdotonta, perin outoa vain. Olen käyttänyt kahta eri wattimäärää noissa etuvilkuissa, alkuperäiset olivat niin hailakat että eivät päivällä juuri näkyneet, joten laitoin isommat. Muistaakseni ko operaatiolla ei ollut mitenkään erityisen suurta vaikutusta tähän vikaan, kun muistan tuon vian olleen pyörässä jo hankittaessa.

    Tuo elektroninen rele kuulostaa hyvältä, täytyypi sellainen hankkia ja kokeilla. Juu, pitääpä mitata releen tulojännite ilman vilkuttelua.
    VSX-R750
  11.  
  12. #11
    Intikan normaalivilkun polttimon teho on jotain 21-23W. Vaihdoin itse tarvikevilkut, joissa teho on 23W ja ne ainakin pelaavat. Itsekin ajattelin aikanaan noita vilkkuja pähkäillessäni että kuinka kävisi jos laittaisin "alitehoiset" vilkut, kun niitä oli paremmin saatavilla (n. 10W).

    Luulisin että ongelman syy voisi olla tarvikevilkkujen poikkeavissa wattimäärissä, joka olisi ollut hyvä mainita jo topikin alussa...