Käydessäni loppumatonta taistelua naurettavan rahastuksen torjumiseksi, (sopii muuten aika huonosti mopoilun kanssa yhteen *) olen jo ajat sitten päättänyt huoltaa itse moponi ja toisaalta käyttää hyvälaatuisiksi kuvittelemiani tarvikeosia huoltoon.
Esimerkkejä suorasta ryöstöstä: Jaruupalat: 50€/satula, Öljynsuodatin 17 €!, Tulpat >10€/kappale. Eihän tuossa ole mitään järkeä! *
Nyt kun olen siirtymässä kohtuullisen järkevästä Mobil1:stä vielä järkevämpään Delvac'iin (mikäpä paremmin sopisi Baijerilaiseen MaatalousWekottimeen kuin traktoriöljy), niin piti käydä hakemassa myös uusi öljynsuodatin. Tuo merkkiliikkeen 17€ todella tuntuu järjettömältä! *
No pieni kierros Kuukkelilla antoi tunnetusti hyvälaatuisen MANNin suodattimen koodin suoraan Bemarin moottoripyörään, ihan malliin ja vuosimalliin sattuvan (oikeastihan suodin on varmaan sama melkein kaikkiin Puimureihin vuodesta kypärä & miekka ja on kaiken lisäksi muuten suurella todennäköisyydellä MANNin valmistama). Lähdin tuota sitten autotarvikeliikkeistä kyselemään. Parin liikkeen "tukkulinkit" eivät antaneet tuota (eivät pirulaiset osaa hakea, kun paikallisen tukkurin varaosanumero poikkeaa virallisesta valmistajan numerosta). Motonetistä löytyi MANNin suodinta vastaava suodatin (en nyt muista numeroa, mutta voin tuon kaivaa, jos kiinnostaa) OPELin alkuperäismallina. Suodin on valmistettu Saksassa, leimattu OPELin/GM:n leimalla ja hinta on 2,5€/kappale! Asiallinen hinta! Silmämääräisessä vertailussa suodin eroaa alkuperäisestä siinä, että se on Puimurin suodinta sentin pidempi (ei haittaa) ja siitä näyttäisi puuttuvan ohivirtausventtiili, joka aukeaa paineen noustessa liian suureksi. Tuohan oikeasti aukeaa ainoastaan pakkasella tai suotimen tukkeutuessa. Kummankaan ei pitäisi olla ongelma kun pyörää ajellaan kesällä ja öljyt tulee vaihdettua 5000kmn välein... En oikeasti jaksa uskoa, että OPELin merkkifiltteri olisi kovin huono (vaikka OPELista voi montaa mieltä ollakin). Niinpä ostin noita saman tien pari kappaletta. Täytyy raportoida kokemukset...
Miten on, oletteko muut löytäneet vaihtoehtoja tuolle naurettavan hintaiselle alkuperäissuodattimelle?
<p>2002-2014</p>
Kiinnostaa kyllä tuo suodatin. Mikä koodi tai mistä Opelista esim.?
Kerran kun satuin käymään Biltemassa niin minulla oli sattumalta sivulaukussa BMW:n oma suodatin. Suodatinhyllyt huomattuani ajattelin jo hetken hakea sen sivulaukusta ja alkaa vertailla. Olisi varmaan tullut tukkapöllyä, jos olisin summamutikassa availlut pakkauksia. *
Hyvä homma, jos löytyy tukea omillekin ajatuksilleni käyttää muita suodattimia noiden huijaushintaisten tilalla.
Tuleeko se selvästi ulos öljypohjasta? Joudun välillä ajamaan yhden korokkeen yli yhteen parkkiin, jolloin pohja joskus vähän saattaa raapaista.
Dixi et animam levavi
En ole vielä tuota kiinni laittanut. Meinasin öljyt tulevana viikonvaihteena vaihtaa, joten silloin voin kertoa. Jos nyt muisti oikein palvelee, on tuo alkuperäinen suodin lievästi öljypohjan sisällä, joten tuo ~sentin pidempi suodin saattaa olla melko tasan öljypohjan kanssa. Mutta minäpä kerron kunhan tuon vaihdan.
Josko muuten joku sattuisi löytämään jostain MANNin suotimen, tyyppiä MW712 tai FRAMMin PH6063, niin voisi kertoa hinnan. Nuo ovat kyseisten valmistajien Bemariin ilmoittamat filsut. Ongelma tuntuu olevan se, että Suomalaiset tukkurit käyttävät jotain omia varaosanumeroitaan ja tarvikeliikkeiden myyjät eivät osaa hakea alkuperäisellä valmistajan koodilla. Täytynee kysäistä maahantuojilta...
<p>2002-2014</p>
Nyt heräsi mielenkiinto!
Voiko tuossa Opelin suodattimessa käyttää samanlaista irroitus/kiinnitys työkalua kuiin Buimureissa? Meinaan vaan, että mitähän autotarvikeliikkeet mahtavat pyytää siitä avaimesta? Ei nimittäin ole tullut vielä hankittua tuota avainta, ja Tripistä en ainakaan aio sitä ostaa![]()
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Ei-alkuperäisiä suodattimia, saa Myllymaan Repalta. En muista merkkiä. Hinta oli jotakin reilu 10€. Repa on varoittanut nimenomaan käyttämästä autoon tarkoitettua suodatinta koska se on rakenteeltaan erilainen ja muistaakseni kyse oli jostakin venttiilistä. Repa on ammattimies enkä usko olevan kyse vain kiskonnasta. Repa kyllä myisi muussa tapauksessa noita autonsuodattimiakin ja suosittelisi niitä. Itse, vaikka hintatietoinen eki nuuka olen, en käytä autonsuodattimia mutta Delvacia kyllä ja tarvikejarrupaloja, Ferodo, EBC tai SBC, hintaan noin 30€/pari.
Suodattimista puheenollen etsiskelin kerran pa-suodattimelle vaihtoehtoa autotarvikeliikkeen hyllystä mutta sopivankokoista en löytänyt ja lähinnä sopivinkin oli selvästi kalliimpi kuin Repalta ostamani.
Repa neuvoi aikanaan minua ostamaan auton lämmityslaitteenpuhaltimenmoottorin kun onnistuin rikkomaan jäähdyttäjänpuhaltimen K 75:stä. Alkuperäinen olisi maksanut noin 1500 FIM mutta autosähköliikkeestä sopivan sain jotakin alle 300 FIM.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Repa varmasti tietää mitä puhuu. Ja koska tuo tekee tuota ammatikseen, ei hän varmasti halua ottaa pienintäkään riskiä suosituksissaan - eikä tietty saakaan ottaa. Tuo filtteri vaan on oikeasti uskoakseni täsmälleen sama kuin monessa autossa käytettävä. Tuo venttiili, johon Repa on viitannut, voi ainoastaan olla tuo ohivirtausventtiili ja tuolloin kyse on ohivirtausventtiilin avautumispaineesta. Jos se aukeaa liian aikaisin esimerkiksi koneen korkean ominaisöljynpaineen takia, saattaa tietyy aiheutua öljyn kierto ohi suodattimen / skeidan pyöriminen öljyn seassa/koneessa. Tuossa Opeliskon suotimessa ei koko venttiiliä näyttäisi silmämääräisellä tarkastelulla olevan, joten ei ole pelkoakaan tuon liian aikaisesta aukeamisesta.
[DISCLAIMER]
JOKAINEN VALITSEE JA VASTAA OMISTA VALINNOISTAAN. Eli jos joku nyt heittää tarvikesuodattimen pyöräänsä vastoin Repan tai valmistajan tai kenen muun hyvänsä suosituksia - en minä ainakaan tuon aiheuttamista mahdollisista vahingoista ota vastuuta.
[/DISCLAIMER]
<p>2002-2014</p>
Hiflofiltrolta löytyi malli HF163, joka maksaa Allrightilla (hakusanaksi tuo HF163) 11€ ja sivujen mukaan pitäisi olla hyllyssä, joten alkuperäiseen en enää sorru.
Kertokaahan nyt tietämättömällekin, että mikäs mies tuon Myllymaan Repa on? Onko sillä joku liike?
Boxer BMW-osat >"Kulutusosat, uudet" löytyy jo kipukynnyksen ali meneviä hintoja:
Öljynsuodattimet * *
K75-100, tarvike 8,00 *
R-sarja, lyhyt 2-os, tarvike 5,00 *
R-sarja, pitkä 2-os, tarvike 5,00 *
R-sarja, pitkä 1-os, BMW 8,00
Kaveri tekee ilmeisesti vähän sivuhommana, joten onkohan näitä ihan hyllyssä. Täytyypä kysellä, kun on ajankohtaista. Hyllyssä on vielä käyttämätön alkuperäinen, kun vaihdelaatikon ja perän korkkien tiivisteitä ei saa kuin settinä öljynsuodattimen kanssa Mototripiltä (18€). Siinäkö olisi seuraava säästämisen kohde. *![]()
Dixi et animam levavi
Tuli sitten huti noiden suotimien kanssa. Jenka ei passannut. Tarkemmassa lisäselvityksessä paljastui, jotta Motonet'in suodin olikin vastinkappale MANNin suotimelle W712 - ei MW712!¤Pieni mutta oleellinen ero... Tuli kiirus hakemaan Mototripilta 17euron filtteri ennen liikkeen sulkeutumista. Jos joku tarvitsee paria vanhemman kadetin suodatinta, saa pari moista kaljapullolla minulta lunastaa
Aina ei voi voittaa...
Täytyy sitten tilata noita MANNin suotimia Wünderlich'ilta - on muutenkin pitänyt tilata sieltä etulokasuojan jatkopala...
Toinen vaihtoehto on sitten hakea Repalta tai tuolta Vaaran Ismolta (Boxer). Tuon kautta tuli jarrupalatkin hankittua...
Tuota - mitäs perän tiivisteitä tarkoitat? Itse olen ainakin nuo öljyproppujen kuparitiivisteet hakenut autotarvikeliikkeestä?
<p>2002-2014</p>
Tiivisteprikat kaikkiin korkkeihin saa autotarvike-, laakeri- tms liikkeestä. Samoin o-renkaan K-sarjalaisen öljynsuodattimenkanteen.
Myllymaan Repalla on Reijo Myllymaa Ky -niminen liike Hämeenlinnassa osoitteessa Etu-Silmontie 1. Sijaitsee Lahden tien varressa. Huoltaa ja toimittaa osia Bemareihin. Asiakkaana olen ollut vuodesta 1987. Hallitsee erityisesti 2V-bokserit ja vanhemmat K-sarjalaiset.
Repa möi aikanaan pyöriäkin, Bemaria, Suzukia, Kawaa ja Kotaria mutta lama vei tuon puolen mennessään mutta onneksi mies ja tietotaito jäi. Ostin Repalta ekan Bemarin, mustan K 75:n -87. Joo, just sen hienon mallin, jossa oli punainen satula ja pin-stripet.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Noita juuri tarkoitin - vai mitä alumiinia ne ovatkin. No ongelma oli, kun olin menossa mökille ja ajattelin samalla vaihtamaan perä- ja laatikkoöljyt, eikä ollut mitään tietoa prikkojen koosta. Auto jäi tietenkin kaupunkiin, eikä haluttanut jäädä öljyttömällä mopolla ihmetellelemään keskelle korpea vääriä prikkoja. Tuskin ne nyt paljoa olisi maksaneet, jos olisi hakenut vaan summassa kasan kaikenkokoisia. Tuossa öljynsuodatin/tiivisteprikkasatsissakin on ylimääräisiä, kun noissa vaihdelaatikoissa on jostain syystä eri kokoisia proppuja. Kaippa ne vanhatkin nyt olisi pitänyt, mutta mitäpä tuota arpomaan.(Seppo@R850R @ Heinä. 17 2004,17:27) kirjoitti
No taas on vähän viisaampi ja vanhat prikat säilytetty mallina. *![]()
Dixi et animam levavi
Prikat 4V-boksereissa on 14-16-18 -millisiä. K-sarjalaisissa oli pienempiäkin eli 6-10-12 -millisiä jäähdytysjärjestelmässä ja etuhaarukassa. Kupari ja alumiini käyvät hyvin ja vanhatkin pitävät mutta mielestäni ammattilaiset ja vakavat harrastajat vaihtavat aina uudet niin työn jälki on niiltäkin osin moitteetonta.
Repalta saa muuten rosterisia peräöljyn täyttöproppuja ja rosteriproppuja, jotka ainakin R 1150 R:ään vaihteistoon molempiin reikiin. 5-vaihteisissahan on hieman erilaiset proput ainakin tyhjennyspuolella.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Olisko kellään kuvaa tuosta bemarin öljynsuodatin avaimesta, tietäs vähän mitä etsiä noista tarvikeliikkeistä. Olettko käyttäneet K sarjalaisissa perässä ja vaihdelaatikossa samaa öljyä?
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
avaimen malli:
http://www.wunderlich.de/shopimgs/+/5524017.jpg
Perään ja vaihdelaatikkoon tulee sama öljyä. Öljynsuodattimen avaimen hinta on ollut aika halpa ostopaikasta riippumatta joten mitään kovin ihmeellisiä virityksiä ei kannata alkaa tehdä. Tietysti harrastuksen vuoksi voisi tehdä vaikka pellistä. Kovin massiivinen laitos ei käy kun tilaa on vähän suodattimen ympärillä.(Mikk@ @ Heinä. 08 2005,07:55) kirjoitti
K-sarjalaisessa suodattimen voi vaihtaa nyös irrottamalla öljypohjan mikä ei ole hommana isokaan. Silloin voi käyttää jotakin tavallista irroituspantaa.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
JOVAIN EN ITE....!
Kyllä se tuo öljynsuodin olis se viimmeinen kohde josta alkasin ite säästämään, on se meinaan se yksi ainoasta kolmesta asiasta jolla voit itse sen myllys kilometrikestävyyteen vaikhuttaa (ai niin se ajotapakin tietty tekee...) jotta en kyllä itse ainakaan tuosta säästäisi !!!!
Oun ennemmi vaik pari- kolme päivää syömättä tai sit jostain muusta säästän, ettei tuu kalliiks tommonen säästäminen?!!
Niin net muut kaks oli sit tuo öljy ja ilmansuodin joista en säästä myöskään, eli ei mithään kopioi tai halpahallien manoilin tuottehii tai pahviloi. Aatelkaa ny vähä ??!!
ps. kyllä mäki ite huollan omani mut vain laatuosilla, originaaleilla!
![]()
hei, nyt ei ainakaan minun kohdallani ollut kyse öljynsuodattimesta vaan sen avaajasta joka on alkuperäisosana yli hinnoiteltu ja jolla ei todellakaan ole "laadulla" mitään merkitystä. Ja suodattimista, bmw.llä ei varmaan ole omaa suodatin tehdasta vaan ostaa sieltä mistä saa parhaimman vuosialennuksen ja jotka täyttävät tehtaan laatuvaatimukset. Ja muuten, kiitos vinkeistä öljyt vaihdettu, suodattimen suojamuovissa näytti lukevan BMW. Seuraavaksi vaihtuu perä- ja vaihteistoöljyt. Ja lopuksi, siinä vaiheessa jos moottoripyöräily rupeaisi vaikuttamaan ruoka-, juoma- tai elintasooni niin lopetan sen.(mchuurre @ Elo. 01 2005,20:56) kirjoitti
Loppukevennys Mattia lainaten, Rock.![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/