joo ostin tossa ensimmäisen pyöräni gpz:ta 600 r vm86 ja ajettu 65000km..
nyt haluisin vähän tiedustella teiltä kokeneilta motoristeilta tuosta pyörästä*elikkä huoltovälejä öljtyt,tulpat,suodattimet,venttiilien säädöt,kaasuttimien säädöt.... ja olisko kellään kokemusta tommosesta pyörästä... esim. onko minkälaisia tyyppivikoja kautta ongelmia tullut vastaan.. *
kiitollisena vastauksia odotellen...
ja jos joltain löytyisi tuohon korjauskäsikirjaa niin voitaisiin hieroa kauppoja..
Terve!
Kaverilla on tuollainen ja hyvin se on ainakin toiminut
Koko kone mossahti ja vaihtoi uuden myllyn siihen niin sitten taas pelitti ihan hyvin. Konerikko tuli ihan omasta tahdosta,
kun yrittää liikaa mihin moottori kykeni niin hajoahan se
Huoltovälinä kannattaa pitää sitä ~6000 km
ja siihen kuluva summa rahaa on niin pieni, ettei sitä kannata murehtia.
Omassa uudessa huoltoväli 10000km:ä, mutta vaihdan silti öljyt ja suodattimen ~5000km välein.
Tällekin foorumille olen muistaakseni jokusia mielipiteitä kyseisestä Kawasta kertonut... Samansuuntaisia kokemuksia itsellänikin, kone levähti ja uuden (käytetyn) koneen vaihto oli se kaikkein edullisin / järkevin vaihtoehto. Molemmissa moottoreissa venttiilien säätö oli työllistävin askare, jälkimmäisen kanssa niitä säädettiinkin joka keskiviikko, aina myyntipäivään asti. No kidding.
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Tossa olis 80-luvun kawan tyyppivikoja...
GPZ 500R,600R,750R,900R,RX 1000,GPX 600R,ZZR 600,imuventtiilit varsinainen riesa, pehmeät venttiilit kuluvat nopeasti ja pilaavat joskus myös istukat, painuessaan kanteen venttiilit rupeavat kantamaan aiheuttaen ensiksi käynnistysvaikeuksia kuumana ja pientä yskimistä, venttiilit säädettävä usein.
ja tässä linkki
http://www.motomaster.fi/
... niin mulla on toi 500r kone pyörässä (ZL500), ja aattelin ett, kesän jälkeen säädän venat...
ei suurempia kolinoita vaikka on ajettu 60000km
.:Your fish smells like PUSSY:.
mitenköhän usein niitä venttiilejä on sitten säädettävä?? ja miten se säätö tapahtuu
vai rakotulkilla niikun autossakin?? *
![]()
Kuten jo aiemmin sanoin, joka viikko saa säätää. Noh, okei, ehkäpä mulle sattui se maanantaikappale...
Rakotulkki on välttämätön työkalu, säätöä varten pieni kiintoavain jolla itse säätötyö hoituu. Itse tein (=teetin) ihan sitä varten oman työkalun, helpotti hommaa.
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Mulla miltei sama kone, kerran säädin, 6tkm takana eikä tarttenu uudestaan säätää. Hommana helppo, vaikka suurehkotöinen (paljon purettavaa..)
Huoltovälinä mullakin 6tkm jolloin kattelee venasäädöt ja vaihtelee öölit ja suodattimet.
KTM 690SM
Just hankkiuduin omastani eroon. Venasäätöväli meni ihan naurettavaks, neljän tonnin jälkeen imupuolella oli välykset alle toleranssin, pari jopa kanto. Säädöissään ja synkattuna pärrä toki lähti aina heti käyntiin kun starttia hipaisi. Starttimotti ehti hädintuskin huokaista. Jos näin ei ollut, venat kantoi.
Jos alkavat painumaan kanteen, kannattaa ne vaihtaa ajoissa ettei käy kalliiksi. Halpaa lystiä ei toki sekään ole, oma päätös sitten onko pärrä sen arvoinen.
Itse pidin toki kovin...ikävä vaan ettei 16-tuumasiin vanteisiin saanut kuin ristikudosrenkaita, mokomat sulaa alle ainakin apparalla.
Venasäätö on sinällään helppo operaatio, katteet pois, ja pari hassua osaa ja ruuvia irti niin venakoppa nousee kuin itsestään. Venat voi sitten ruuvvailla millä tahtoo. Kasin kiintoavain ja joku talttapääkin toimii, tavallaan, mutta on siihen työkalukin olemassa...
Ja ite ainakin vedin yläkanttiin tolerasseissa, viimeseksi ylikin toleranssin. Pitää vähän enempi ääntä venakoneistosta, mutta toimii kauniisti.
Kawasakin oma enkunkielinen korjauskäsikirja muuten löytyy, asuu riihimäellä.
"On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
Kiinnostaisi vuoden päästä kyseinen pyörä halvan hintansa johdosta ja kysyisinki kuinka vaikea tällainen on kuristaa 25kw ja miten se tapahtuu?
Jaa-a... Taitaa olla sen verran iäkäs pyörä, mahtaako valmista kuristussettiä löytyä. Soitto Kawan maahantuojalle tietystikin selvittää asian.(McInen @ Elo. 13 2004,00:29) kirjoitti
Toivottavasti vaan ei ole yhtä arvokasta kuin vanhempaan KMX:ään velipoikaani varten pari vuotta sitten kyselemäni kuristus, koko kaasari + vielä jotain muuta olisi kuulemma pitänyt vaihtaa, hinta jotain 450 euroa. Melkoinen summa sijoittaa 500 euron mopoon.....
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Ei liity taas topicciin:
Aika omituista? kun olen lukenut tuolta että kemeksien kuristus on tehty prikalla pakoputkessa + pienempi pääsuutin.(Faitteri @ Elo. 13 2004,08:31) kirjoitti
Joissain kai myös imukaulassa jotain kuristusta.
KTM 690SM
Tuo olikin Kawa-kauppiaan tarjoama ainoa virallinen tapa kuristaa kyseinen mopo. Sittemmin kyllä kävin Siukolan Ekillä kuristuttamassa KMX:ää prikka-pakoputkessa-metodilla, eipä tarvinnut tehdä sitäkään, ensimmäisen penkityksen jälkeen todettiin että vuoden 1987 alkuperäisestä 24 hevosvoimasta oli vuosien jälkeen tallella enää noin 9.....(Calypso @ Elo. 14 2004,05:06) kirjoitti
Hieman väljistynyt tuo kone, joten ei ollut kuristukselle enää tarvetta....![]()
Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
Eipäs säikytellä uutta omistajaa sen venttiilien säädön kans.
Kyllä se pelaa ilmankin, huonommin vain.
Omassa pyörässä sama kone, vaikkakin runko on ZL:n.
Toin sen Saksasta kolme vuotta sitten ja tänä kesänä venttiilit säädettiin ensimmäisen kerran.
Viturillaanhan ne oli, juuri imupuolen venat kaikki liian pienellä.
Toki nyt käy paremmin ja kun kahvaa vääntää, kiihtyy paremmin.
Sitäkään en tiedä milloinka ne on Saksassa säädetty, huoltolapuissa ei ainakaan näy.Jotenka sillä on ajeltu noin 25 000 km ilman säätöjä.
Viisas jos olet, niin tietystri kurkistat joka talvi ne kuntoon.
Motovelhojen kautta tilailet Louisilta tylpat, suodattimet ja muut huoltohärpäkkeet, niin pääset aika pienin kustannuksin.
On muuten jännä, että kun suomalainen ostaa pärrän, niin ensimmäisenä on ajatellaan huoltohistoriat, tyyppiviat ja yleensäkin pyörän kunnosta huolehtiminen.
Onnea uudelle Kawasakillesi![]()
![]()
Kyllä se niinkin on, että jos venttiili kantaa, sillä ei kauhean pitkälle pötkitä, vaan se palaa, ja sitten menee uusimiseks.
Tulpat saa edullisesti vaikka motonetistä.
Mutta siitähän sen huomaa (huono konsti) että kantaako, kun ei lähde enään lämpimänä HYVIN käyntii.
Mutta edelleen tarkastus/säätö on helppo, ja on varmasti enemmän motoristi kun tekee tuonkin itse.
KTM 690SM