Haluatteko kuulla fiilikset, kun vaihdoin prätkän?
No ei se mitään, kerron silti!
Kuten tuossa taannoin kerroin, vaihdoin K1200RS:n R1200GS:n.
Viikonvaihteessa Oulusta kävin noutamassa. Piti olla semmoinen yhdistetty kotimaanmatka ystävättären kanssa, mutta hänelläpä kesäflunssa estikin mukaan tulon, joten tuli minulle lähes iron but -testi *kun perjantaina klo 13.00 suunta Kuopiosta kohden Oulua ja takaisin jo 20.30.
Pikkuisen fiiliksiä: (Kertomuksessa esiintyvät nopeudet ovat kirjoittajan kuvitteellisa nopeuksia, eivätkä sovellu todisteeksi oikeudessa *)
Koko vaihto-operaatio sai enemmän tai vähemmän alkunsa fiilispohjalta, sen syvällisemmin asiaa pohtimatta. Ehkä siksi tuli mieleen erilaisia ajatuksia kun ajelin Iisalmen pohjoispuolella piiiiitkiä korpimaisemia 140-160 km/h nopeuksia tyhjällä tiellä. Niissä nopeuksissahan RS on parhaimmillaan. Tuli kieltämättä mieleen, teinköhän kuitenkaan oikean ratkaisun, millainen mahtaa bokserivempele olla maantieajossa, pystyykö sillä edes 100 km/h ajamaan matka-ajoa, jne.
Noh, tehty mikä tehty.
Oulussa ripeästi paperit kuntoon,kaupat lukkoon, pieni opiskelu peliin ja takaisin kohden Kuopiota.
Kaupunkiosuus tuntui mukavalta, näppärä käsitellä ja pysty ajoasento tekee liikenteen seuraamisen helpoksi. Lähtiessä vaatii reilumman kaasun kuin RS. Lyhin reitti moottoritielle ja hanaa.. Ei hassumpi kiihtyvyys, bokserin värinä ei paha, laantui lähes tyystin kun veto väheni. 100 -120 nopeus tuntui ihan mukavalta, ilmavirrat käyttäytyi maltillisesti. No se ei pelaa, joka pelkää, ei muuta kun tuppi nurin ja katotaan mitä tapahtuu. Aika pirteästi vauhti nousi, kutonen sisään ja vilkaisu nopeusmittariin 170 km/h, ei huono. Sitten alkoikin jo olla niin paljon "vastaantulijoita", että oli parasta hillitä, eikä se tuurikaan noilla nopeuksilla kauan kestä, voi saada ihan virallisen mittapöytäkirjan nopeudesta. Mutta reserviä tuntui jäävän. (Huom! peli oli esittelypyörä, joka oli jo sisäänajettu)
Nelostie osuudella riitti ohitettavia ja totesin, että kiihtyy ihan mukavasti kutosellakin, ei normaaliohituksessa tarvitse pykältää, jos nopeus on n. 100 km/h tai yli.
Tulomatkan teinkin Pyhäsalmi Pielavesi tietä, pikkuisen vaihtelua ja löytyi sieltä hiekkatietäkin. Ihan hyvä sitäkin oli päästellä. Millainenhan tämä olisi ihan pikkutiellä pohdiskelin ja katse alkoi haravoida risteäviä teitä. Tuossapa sopivan pikkuinen tie, minnehän menee?? Eikun sinne. Metsätie se oli ja kiemurteli pitkin hakkuuaukkoja, ihana kirmata eteenpäin, ei malta lopettaa.... Onneksi tie päättyi ja oli pakko palata takaisin. Olihan kiva, ei puuttunut kuin termari kahvia ja voileivät, olisi ollut kiva pikku hetki pitää taukoa ja katsella ilta aurinkoa keskellä metsää.... *
Mutta tie kutsui. Loppumatka olikin urakalla posottamista kohden kuopiota. Ei ongelmia.
Loppuyhteenveto: pystyssä ajoasenossa on tosi helppo seurata liikennettä ja plexi ohjaa ilmavirran hyvin ohi ja matkanopeudet taittuu vaivatta isoilla teilläkin.
Jos RS:llä on mukava ajaa, GS:llä on hauska ajaa, tuo lisäulottuvuutta hiekkatieominaisuuksien kautta.
Mikään kohta ei erityisemmin puutunut ja jalatkaan ei kaivanneet oikomista tai riiputtamista.
Viikonloppuna sitten satakunta kilometriä kaksi päällä; pikkuisen hontelompi kuin RS, mutta vyöruusu näkee hyvin kuskin pään yli, eikä tarvitse kurkkia puolelta jos toiseltakin, eikä huojuta näin ollen pyörää. Vyöruusu joutuu pitämään päätä enemmän ilmavirtaa vastaan, kun tuulee suoraan otsaan, mut ilmavirta on tasainen, eikä reutoa kuskin päätä.
Ihan hyvä peli, ei kaduta. *![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Onnea vaan uuden pyörän kanssa. *Itse olen muutaman vuoden ajellut LT:llä (hieno pyörä ja tarkoitukseensa ylivoimainen) ja nyt uuden GS:n tultua markkinoille harkinnut tosissani vaihtoa. *Itse asiassa olin jo aikeissa keväällä vaihtaa tuohon Adventureen, mutta mutta.... onneksi tai sitten ei, niin jäi vielä vaihto harkinnan asteelle. Mielenkiinnolla odotan jatkoa kertomuksillesi. *Kerro ihmeessä kokemuksiasi kun kilometrejä kertyy ja pyörä tulee vielä entistäkin tutummaksi. *
K12lt
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Kiitokset!(K12LT @ Heinä. 12 2004,20:22) kirjoitti
Minullakin oli LT ennen RS:ää. Tosi hyvä peli, jos on vyöruusu suuren osan ajasta mukana. Heitin sillä Gibralttarin keikan. Mukava seikkailu, jos unohdetaan kauhea vatsatauti, jonka sain tulomatkalla. (Minä en kyllä unohda) On suorastaan omanlainen taiteenlajinsa selvitä Keski- Euroopan moottoritieosuuksista alkuperäisen värisillä kalsareilla etelän vatsataudissa. *se vaatii aina kun on mahdollisuus *
.
Minulla on nykyisin suurin osa ajosta sinkkua. Totesin LT:n liian massiiviseksi yksinajoon ja ilmavirta käyttäytyi niin, että alaselkä oli ihan kohmeessa ajon jälkeen. Ilma pyöri selän ja takalaukun välissä. Sitten ostin RS:n ja nyt GS:n.
Kirjoittelen toki kokemuksia, kunhan saan laukut, millainen se on laukkujen kera ja muutenkin tulee matkailua elokuussa enemmän.
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
Onnea vaan isosti uudelle pyörälle!!
Kateelisen panettelua: Ei se ollut ollenkaan niin hyvä, kun koeajoin itse *
Ei vaiskaan!
-en ole juurikaan täyttä yöunta nautiskellut kokeilun jälkeen. Oli se niin hemmetin hyvä, että rupesi jo näyttämäänkin hienolta. *
Kertoile lisääkin tulevista kokemuksista, niin saadaan mekin edes pieni osa riemusta.
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
Mullon kans tullu vähän värinöitä kroppaan, kun olen noita GS juttuja lueskellut. Tosin RS on vielä alle vuoden ollu alla ja tuntuu ihan hyvältä, mutta siltikin. *
Haluu kuulla lisää...![]()
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Pari juttua olen taas huomioinut.
GS ei nimittäin ole "persjalkaisten" peli. On meinaan aika korkealla satula, ainakin tässä mun pelissä. Taitaa siinä olla kyllä eri variaatioita istumakorkeudessa ja satulatyyppejäkin on vissiin kaksi. Itse ole 184, eikä ole ongelmia, mutta jos lonkat on jäykät voipi olla vaikea päästä pukillevarsinkaan jos peli on keskituella.
Varmaan boxerikuskeille on myös tuttu se koneen "kaaottinen" käynnistyskolina. Tuntuu kuin kaikki rattaat olisi sekaisin, mut jo sekunnin jälkeen käynti on ihan pehmoinen.
Mutta mukava on ajella ja jotenkin vaistomaisesti etsii pikkuteitä. Eilenkin tuli tehtyä Vantaalla maaseutukierros Tokimotolla käynnin yhteydessä, jonne nomaalisti RS:llä suorinta tietä.....
PSmo
*
Eivät ole sitten tuota saaneet korjattua / eliminoitua. On meinaan aika nolo ääni kun vieressä sattuu olemaan joku vieraampi. Saattaa joutua selittelemään..(PSmo @ Heinä. 14 2004,10:19) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Kustikuskina ja Bemaria ajoittain harkitsevana noita pikkukolinoita ei tarvii selitellä kellekkään. Nehän ovat vain niitä rakkaita ominaisuuksia toisin kuin jossain cbrfzkrd pyörissä, joissa sitä jo viaksi kutsutaan.(Seppo@R850R @ Heinä. 14 2004,11:38) kirjoitti
Onnea muuten uudelle pyörälle![]()
Etkä mieti, onko tässä nyt jotain taka-ajatuksia! Ei ole kuin yksi, ja sitä en kerro. Sanoinko mä ton ääneen? Tarkoitin että EI ole taka-ajatuksia. Tätä se dementia teettää. EI DEMENTIA! Ei, ei, vaan dementti... Sa-sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia, vaan väsymys, väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekaisin kun on tämä dementia. EI DEMENTIA OLE MINULLA! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. JUMALAUTA! Kokous on päättynyt! Ja tätä kokousta ei sitten koskaan pidetty.
Lisää vaan raporttia kokemuksista, itse koeajoin GS:ää vain noin tunnin verran mutta jotain jäi kummittelemaan ajatuksiin... Tuosta istuinkorkeudesta sen verran että itse olen 170cm ja vakiosatula alimmassa asennossa sain päkiän maahan. Suht' hankalaa mutta mahdollisen rajoilla. Lisävarusteena saatavan matalamman satulan kanssa saisin koko jalkaterän maahan kuten nykyisellä XX:llä. Lisäraportteja odotellessa ...se keveys, se keveys...
Do you have premonitions of déjà vu?
Tänään tuli Bike -lehti ja siinäkin GS sai aikamoisen selkävoiton muista vastaavista. Ajamisen helppous viehätti testaajia ja se on kyllä tosi. Vaistomaisesti kyllä halajaa mutkaisille pikkuteille. Kotiintulo Tapiolaankin on saanut lisäväriä, kun ajon lopuksi saa pari kiverää kurvia heittää, jää hyvät fiilikset pinnalle.
Ykkösvaihdetta pikkuisen pidän suurena, joutuu enemmän kaasun ja kytkimen kanssa säätämään kuin mihin tottui RS:ssä.
Olen tullut kyllä siihen tulokseen näin vajaan viikon ajon jälkeen, että ellei rata-ajo ole se päällimmäinen juttu prätkäilyssä, niin parempaa monikäyttövehjettä tuohon hommaan ei ole. Ja voisihan tuolla kiva olla radallakin... jos oikein puristaa
Yksi ominaisuus on jota en vielä hallitse, eli kun pintakaasulla esim. mukulakivikadulla pienellä vaihteella (2/3) yrittää tasaisesti mennä, tahtoo peli, minulla ainakin nyökkäillä, kun kone jarruttaa tiukasti ja millin liike kaasulla saa sen taas laukkaan.
Ehkä enskoja pidetään poikasten peleinä, mutta vaikka kuinka mietin ja vertaan ajofiiliksiä, kyllä tuo GS on mun peli. Ja onhan siinä sentään 1200 kuutiota, 100 heppaa, yli 200 huippunopeus, ettei se nyt ihan poikien mopo ole.
Mut katotaan kun laukut tulee ja pääsee mualimalle....
Mutta toistaiseksi ei muuta kuin![]()
![]()
PSmo
*
Joo kyllähän se hyvin menestyi testissä ja hyvä pyörähän se varmastikin on. Kävin koeajopäivillä ajamassa pikku lenkin ko mopolla ja kyllä sen keveys yllätti minut, mutta jotenkin jäin kaipaamaan lisää voimaa. Tosin eihän tuollaisella puolen tunnin lenkillä paljon irtoa moposta.
*Biken testivoitolla ei kyllä paljon voi iloita, kun olivat ohittaneet parhaimman kilpailijan sivun mittaisella "runolla".
Jotenkin on alkanut vi...tamaan koko lehti. Aina on kaikki testit vajavaisia, kun ei ole hommattu kaikkia mopoja testiin.
Kuten tämä "enska" testi ei adveturea eika multistradaa. Ja seuraavan numeron urheilullisten matkamopojen testi. Missä uusi MZ ja BMW:n R1100S:ä. Voi olla että kohta katkeaa Biken tilaus: Menipä vähän ohi alkuperäisen jutun!
Kerro toki kokemuksistasi, kun saat lisää kilometrejä!
Samaa mieltä Biken testeistä, en kovin korkealle arvosta. Ovat semmoisia minusta tuntuu testejä, eikä ollenkaan semmoista faktatietoa, oikeista ajotestitilanteista.(ano @ Heinä. 16 2004,13:46) kirjoitti
(Ostopäätökseenkään sen testit ei ehtineet vaikuttaa)
Minullakin oli aluksi GS:n kanssa sellainen voiman puutos -tunne, mutta kyllä sitä aika kivasti kuitenkin löytyy, pitää vaan kunnolla kääntää kahvaa ja kierroksia olla reilusti, kun ei kahdella pytyllä saa muutoin oikein ruutia irti. Esim RS:n rivinelosessa on tuplat tiheämmin työvaiheita menossa sylintereissä. johtuisko tunne siitä? Ja ei se todellakaan ihan raketti ole, mutta enemmän on ruudikkaampi, kun kunnolla antaa hanaa!
Viime yön puolipimeässä Asikkala - Kuopio välillä totesin, että taitaa olla suht. hyvät ajovalot GS:ssä, mutta sateella ja syksyllä sen vasta oikeasti tietää.
PSmo
*